Nu Online
Momenteel zijn er 280 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Eretafelperikelen

31-8-2011 13:29:44
Een aantal maanden geleden hadden mijn ouders gezegd dat ze graag zouden hebben dat hun beste
vrienden uit Frankrijk aan de eretafel naast hen zouden zitten. Omdat mijn zus haar vriend ook een Fransman is (en hij dan Franse mensen in de buurt heeft waar hij mee kan praten) en omdat ik een zeer goede band heb met die vrienden van mijn ouders, vonden mijn verloofde & ik dat beiden geen probleem en hebben we hun wens uitgevoerd. Dat betekent wél dat de ene kant van de eretafel volledig Franstalig is. De andere kant is Nederlandstalig (mijn verloofde is Nederlander en zijn familie dus ook, nogal logisch :)) en begrijpt geen woord Frans maar met ons en mijn ouders als buffer leek ons dat geen probleem. Enig
mini-probleempje was wél dat mijn verloofde's beste vriend uit Nederland (die zijn getuige is) geen vriendin heeft en de eretafel dus "oneven" was. We dachten dat op te lossen door een vriend van mij uit Parijs (die ook enkel Frans verstaat en geen vriendin heeft) naast mijn zus en haar vriend te zetten zodat alle Fransen samen zitten.

Dit weekend waren we bij mijn ouders gaan eten en op een bepaald moment kwam de tafelverdeling van onze trouw
ter sprake. Mijn papa wou weten wie er aan de eretafel zat en naast wie hij zou zitten. Ik toonde hem dus ons voorlopig ontwerp en hij zei dat het goed was dat hun Franse vrienden bij hen zaten maar hij vroeg zich af wat die Franse vriend van mij in godsnaam aan de eretafel deed en dat hij het wel erg vond dat mijn omaatje (enige grootouder langs mijn ouders hun kant) niet aan de eretafel zat en die vriend wél. Sie hè, daar was ik nu eens zoooo van op mijn tenen getrapt! We doen alles om hen tevreden te stellen en passen de hele tafelindeling aan aan hun wensen en dan is het nog niet goed genoeg! Persoonlijk vonden mijn verloofde & ik het gepaster om de grootouders wél aan de eretafel te zetten (en omdat mijn vriend zijn grootouders met 4 zijn en mijn omaatje alleen zou dat perfect uitkomen met mijn verloofde's getuige die ook alleen is) maar mijn ouders doen
zoveel voor ons (zijn echt schatten) en betalen ook heel veel mee aan ons feest dat we onmiddellijk op hun wens van destijds zijn ingegaan gewoon omdat we willen dat iedereen zich goed voelt. Zouden jullie de grootouders er nog bijzetten (dan hebben we wél een eretafel van 20 man en weet zelfs niet of dat mogelijk is) of het gewoon laten zoals het is (de grootouders aan de tafel
vlakbij met hun andere kinderen en kleinkinderen)?

Liefs,

Nathalie

Nathalie
23-6-2012
Meld misbruik

Reacties: 14 | Gelezen: 1209

Nellie
20-4-2013
 Meld misbruik31-8-2011 13:35:28

Hey Nathalie,

Misschien eens vragen wat de grootouders het liefste willen... Als de feestzaal een eretafel van 20 personen kan maken dan waarom niet hé maar ik denk dat de grootouders het misschien ook niet zo erg vinden om bij de andere kinderen en kleinkinderen te zitten. Ze zullen sowieso van jullie dag genieten :)

Groetjes,
Nellie

sofie
8-9-2012
 Meld misbruik31-8-2011 13:41:20

Dag Nathalie,

Bespreek dit nog es ff goed met je ouders. Leg hen uit waarom je doet wat je doet. Ze zijn vast wel voor rede vatbaar! Je kunt altijd eens controleren bij de zaal of zo'n grote eretafel wel kan...
Ik begrijp beide partijen. Ik ben zelf ook niet van plan mijn grootouders aan de eretafel te zetten. Ik denk dat zo'n grote tafel voor hen wat druk is. Ik weet natuurlijk niet hoe oud en hoe goed jullie grootouders nog zijn. Maar zouden ze het zelf niet prettiger vinden om iets intiemer te zitten???

Groetjes

Sandra
7-9-2012
 Meld misbruik31-8-2011 13:46:18

Hoi Nathalie,

Wij doen geen diner, maar ik snap je redenering van 'oneven' aan tafel...ik zou dat ook willen oplossen ;-)!
Goh...moeilijk, gezien je ouders toch ook wel bijdragen aan het feest en je hen inderdaad ook tevreden wenst te stellen...Misschien zoals hierboven gezegd, eens vragen aan de oma wat zei het liefste zou willen...Ook eens checken of een tafel van 20 wel zou gaan?

Probeer het nog eens aan boord te leggen bij uw ouders...en benadruk maar dat je ook voor hen het beste wilt, maar dat een tafelindeling praktisch niet altijd gemakkelijk is!

Wat een bruidje lijden kan é ;-)!!

groetjes!!

Shanna
21-9-2012
 Meld misbruik31-8-2011 14:11:57

Hey Nathalie,

Ik kan je volledig volgen bij ons zijn er ook eretafel perikelen...
Het is echt niet gemakkelijk om met iedereen rekening te houden, laat staan dat je het dus voor idereen perfect kan oplossen.

Ik zou zoals hierboven al vermeld werd idd nog eens met je ouders praten en hun dus uitleggen hoe het komt dat ze niet bij aan de eretafel zitten.

En idd misschien is horen bij je feestzaal of je met 20 personen aan eretafel kan zitten dan kan je nog zien wat het beste is!

Succes nog!

dorien
5-5-2012
 Meld misbruik31-8-2011 14:13:51

wij denken voorlopig zelfs bij onze vrienden te gaan zitten...
mijn vriend zijn ouders zijn gescheiden en die zien we nog niet meteen samen zitten dusja
alles kan, zie wat jullie willen!

Nathalie
23-6-2012
 Meld misbruik31-8-2011 14:18:36

Hoi iedereen,

Superbedankt voor jullie lieve reacties!

Ik ga inderdaad eerst eens bij de zaal horen wat mogelijk is. Als het kan, dan vraag ik aan de grootouders of ze liever wel/niet aan de eretafel zitten en dan kunnen we de tafelverdeling eventueel aanpassen.

In het begin ging alles héél vlotjes maar hoe dichter de datum komt, hoe meer er zo hier en daar ergens een probleempje opduikt. Gelukkig kan je altijd op de lieve bruidjes op dit forum rekenen die snappen hoe zulke dingen voelen, die je een hart onder de riem steken en oplossingen aanreiken!

Veel liefs & bedankt!

Nathalie

Cindy
17-9-2011
 Meld misbruik31-8-2011 14:25:25

Hoi Nathalie,

Wij hebben een eretafel van 11 omdat één getuige van ons geen partner heeft, maar het zijn ronde tafels dus dan gaat dat perfect.
Enkel mijn vriend heeft nog 1 grootmoeder. We konden die dus makkelijk bij zetten aan de eretafel, maar wij hebben haar gevraagd wat ze liefst deed en ze koos om bij haar andere kinderen te zitten. Daar kent ze iedereen terwijl ze bij ons enkel mijn schoonouders/broer kent en aangezien we niet met een "menu" werken zullen we niet zoveel aan tafel zitten denk ik. Dus zeker eens vragen wat ze zelf graag wil! Ik zou ook eens vragen aan de zaal wat het haalbaarste aantal is voor een eretafel. Worden de gasten aan een (rechte) eretafel naast elkaar gezet zodat er niemand met zijn rug naar de zaal zit (en het zicht van het bruidskoppel wegneemt)? Heb er zelf geen idee van maar zou dus toch eens checken.
Veel succes!
Groetjes,
Cindy

Sofie

Meld misbruik31-8-2011 14:28:10

Denk misschien ook hieraan: als je grootouders aan de eretafel zitten, met wie kunnen ze dan nog praten als jij en je man, je ouders, schoonouders, ... op de dansvloer staan? Tenzij ze sito presto na de openingsdans naar huis zouden gaan natuurlijk. Maar 't lijkt mij toch wel fijn moesten zij een babbel blijven hebben en zich niet "aan hun lot overgelaten" voelen (ook al is dat nooit de bedoeling).

In elk geval: veel moed ermee!!

Nathalie
23-6-2012
 Meld misbruik31-8-2011 14:50:54

@ Sofie: Mijn omaatje is echt volledig mee met haar tijd en volgt zelfs discodansen dus die staat gewoon mee bij ons op de dansvloer hoor :) Zelfs de opa van mijn verloofde van 85 stond tijdens het trouwfeest van mijn verloofde's broer in juli regelmatig op de dansvloer (en het was geen "swing" maar echt een stevig dansnummer :)). Wij hebben nogal een dansfamilie dus aan welke tafel ze ook zitten, als ze eventjes willen rusten zullen ze alleen aan tafel zitten (ze kunnen eventueel samenzitten hè, dat deden ze ook op de trouw van mijn verloofde's broer in Nederland) omdat iedereen danst.

@ Cindy: Had nog niet echt nagedacht over het zicht. Ga eens vragen aan de zaal hoe dat normaal gezien in zijn werk gaat en wat hen haalbaar lijkt. Nadien informeer ik dan bij de grootouders hoe zij het het liefste zien.

Dank je wel!

Liefs!

Rebecca
27-4-2013
 Meld misbruik31-8-2011 19:52:18

Nathalie, een beetje laat met mijn reactie en ik volg eigenlijk de meesten. Misschien wel nog een tip: als je grootouders niet aan de eretafel plaatst, zorg er dan voor dat ze wel aan een tafel zitten die niet te laat na de eretafel wordt bediend. Mijn verloofde vindt dit logisch klinken maar ik geef het graag mee, oudere mensen zijn hier soms es gevoelig aan.
Hopelijk raken jullie er aan uit!

Inge
17-9-2011
 Meld misbruik31-8-2011 22:58:56

Onze eretafel zal uit 23bestaan,nagevraagd aan de zaal omdat ze eerst gezegd hadden 22,dan opeens 20 maar toen ik uitgelegd heb waarom zullen ze toch aan onze wensen voldoen
Kan wel nog 22worden daan 1 van mijn getuigen zwanger is en mss wel al kan gekocht hebben is normaal voor begin spetember maar van haar zoontje heeft ze ook 2tal weken vroeger gekocht maar hoop dat ze er dus kan bijzijn

groetjes

Brenda
10-9-2011
 Meld misbruik1-9-2011 0:01:10

wij hebben een eretafel met alleen vrienden en alle familie zetten we samen een 1 grote tafel met de ouders in het midden en alle nichten en neven en onze broers errond.

We zien de familie al zo vaak en zitten s middags met hen aan tafel, dan is het gewoon plezant om 's avonds onze goede vrienden rond ons te hebben.
En de ouders zijn blij dat ze met al hun familie aan tafel zitten.
Iedereen tevreden dus.
(wij betalen de trouw wel zelf, maar kan me inbeelden dat als de ouders betalen of meebetalen dat die eretafel dan door hen wel als belangrijk beschouwd wordt.)

Nathalie
23-6-2012
 Meld misbruik1-9-2011 8:13:28

@ Rebecca: Bedankt voor de tip! Zal ik zeker eens navragen bij de zaal.

@ Inge: Leuk dat jullie zo'n grote eretafel hebben! Ga vragen of dat bij ons eventueel ook mogelijk is.

@ Brenda: Mijn ouders betalen gans hun kant van de familie (papa heeft 7 broers + 1 zus en mama nodigt ook al haar broer + zus en hun kinderen uit alsook al haar neven en nichten - klinkt raar maar we zien die mensen allemaal heel vaak en hebben er een goede band mee) + alle vrienden die zij uitnodigen en da's wel meer dan 50% van ons feest. Ze betalen ook mijn trouwkleedje en nog een paar andere dingen. Mijn ventje & ik zijn hen hier ongelofelijk dankbaar voor dus als ze iets vragen of een bepaalde wens hebben proberen we die zoveel als mogelijk uit te voeren. Denk inderdaad dat de eretafel iets belangrijks is voor hen.

Bedankt dames!

Anne
7-7-2012
 Meld misbruik4-9-2011 10:39:56

Hey Nathalie,

Wij hebben ook een oneven aantal aan de eretafel omdat mijn verloofde ook maar 1 grootmoeder niet meer heeft. Ik heb nog 3 grootouders maar mijn grootmoeder langs vaders kant leidt aan een ziekte en we hebben (in samenspraak met mijn vader) ervoor gekozen om haar bij haar zussen te zetten (kwestie van gekend gezelschap te hebben en haar toch te kunnen 'verzorgen'.

maar echt veel zitten zal er niet gebeuren (gok ik) enkel om te eten. Daarna begint het dansfeest en dan gaat iedereen toch rondlopen :D

Net zoals jij betalen mijn ouders verschillende dingen: mijn kleed en de inrichter van de zaal. Mijn vriend zijn ouders geven een bepaalde som. Dus automatisch hou je (op sommige aspecten - het mag niet te ver gaan) rekening met hun wensen/advies.

Groetjes
Anne

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...