Nu Online
Momenteel zijn er 62 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

geld kerk???

25-9-2011 13:11:48
Beste trouwertjes,
Ik las net een berichtje van iemand die vroeg hoeveel de geld ze moesten geven bij de offerande.
Wij hebben in de kerk de offerande er uit gelaten maar vrezen er nu toch voor dat ze toch nog zouden rondgaan voor stoelgeld of zo. Ik vind dat echt niet kunnen en zou dat dus echt niet willen. Wij betalen al voor onze ceremonie en willen niet de mensen nog exra laten betalen.
Weten jullie of dat normaal is of ze nog geld vragen of niet? Ik vind dat ook zo raar om aan de pastoor te vragen.

Groetjes,
Vicky

Vicky
7-7-2012
Meld misbruik

Reacties: 8 | Gelezen: 1615

Anneleen
4-8-2012
 Meld misbruik25-9-2011 13:22:13

hallo,

Dit is afhankelijk van kerk tot kerk.
Normaal gezien voorzien de meeste mensen toch als ze naar de kerk gaan een centje om mee te nemen.
Tip:
Als je de mensen naar de offerande laat gaan dan heb je alle personen die in de kerk aanwezig zijn gezien, want bij de communie komt niet iedereen naar voor.

Groetjes

ellen
14-4-2012
 Meld misbruik25-9-2011 16:51:42

Hey,

De offerande is het vroeger stoelletjes geld, en het is nu niet dat mensen daar enorme bedragen in gooien, het gaat meestal over 10 of 20 cent...

Als je naar een begrafenis gaat betaald men ook 250 euro voor de viering, en heeft men ook nog een offerande...

Maar als jullie gekozen hebben om geen offerande te doen, zullen ze dus niet rondkomen...

Groetjes Ellen

Sophia

Meld misbruik25-9-2011 22:05:23

best overleggen met de pastoor of de persoon die de kerk "beheert". wij kregen de keuze: of zelf een envelopje afgeven in't begin en dan zou er geen offerande zijn, of ze gingen wel langs (natuurlijk niet bij het koppel zelf). niet rondgaan en geen geld geven was dus geen optie...

Annelies
7-8-2010
 Meld misbruik26-9-2011 7:53:45

Hallo,

Volgens mij wordt dit sowieso gedaan hoor. Dit is in elke mis (denk ik). De mensen die naar jullie mis komen weten dit normaal wel. En het is nu niet dat daar grote bedragen worden gegeven. Denk dat het meeste 50 cent is .... Maar bespreek het even met de pastoor. Dan ben je zeker.

Groetjes
Annelies

Kirsten
13-5-2011
 Meld misbruik26-9-2011 11:35:14

Hey Vicky, wij hebben met onze pastoor overlegt en ervoor gekozen om geen offerande of niks te doen op onze trouw. Dit was geen enkel probleem. In heel de mis is er niet rondgegaan voor geld, ook geen stoeltjes geld, ook geen hand leggen op kruis en centjes geven. Wij wouden dit absoluut niet. We zijn heel blij dat we hiervoor gekozen hebben... Dus bespreek het met je pastoor normaal moet dat kunnen. groetjes, Kirsten

Sara
28-5-2011
 Meld misbruik26-9-2011 19:24:45

Hey, ben ons wat dat alvast een verrassing tijdens de viering. De priester wilde geen offerande doen, maar liet op de dag zelf wel mensen rond gaan voor geld. Toen was ik echt woest. we hadden al genoeg betaald voordien en zij wilde absoluut geen offerade doen, dus vond ik dat dat ook niet paste.

Bespreken bespreken bespreken en hopen dat jullie pastoor niet liegt zoals de onze.

Véronique
31-7-2009
 Meld misbruik26-9-2011 20:20:02

Bij ons was er géén offerande. Er is bij een huwelijk dan ook geen misdienaar of zo die kan rondgaan...
In tegenstelling tot wat Anneleen zegt, gaat men dan meestal rond in de kerk met een mandje (dus komen de mensen niet naar voor en zie je hen ook niet passeren). Heb onlangs foto's gezien van een koppel dat zelf vooraan stond met een mandje en iedereen moest bij hen het geld komen brengen... Dat zou ik al zéker niet doen... Precies of je wil weten hoeveel de mensen geven... :s

Ellen
9-7-2011
 Meld misbruik27-9-2011 14:49:38

Bij ons was er wel een offerande en we hebben er toen ook zelf nog iets in gelegd. We hadden zoiets van 'de dag kost al zoveel geld, op vijf euro zal het ook niet aan komen'.
Het leuke was dat je inderdaad iedereen eens zag daar vooraan. En de mensen vonden dit ook zeer normaal. Ze gaven ook wat ze zelf wilden. Van die 50 cent zal je niet echt hinder ondervinden, hé.
Uiteindelijk gaat dat geld niet naar de priester, maar wordt het gebruikt voor algemene kosten zoals verwarming, herstellingen... Het gaat dus naar 'de Kerk'. En aangezien je trouwt voor de Kerk, vind je het belangrijk, toch?
Het geld zélf ophalen, zou ik inderdaad niet doen.

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Huwelijksviering nodig?
Ellis&You Bijzondere muziek voor die bijzondere dag in Antwerpen
Maak de mooiste dag van je leven af met de mooiste muziek. Laat je ontroeren door de betoverende stem van Ellis. Live begeleid op piano en/of gitaar voor uw ceremonie en receptie of live on tape voor een verrassend, extra geslaagd avondfeest! Meer info
Lillee's Land Lillee's Land in Tienen
Oldschool vintage swing & jazz Bij ceremonie duo zang - gitaar Meer info
Rent a Priest vzw Rituelen voor mensen van nu in Tielt
Rent a Priest verzorgt vieringen waarin u centraal staat, met de taal en de accenten die u wenst, op de plaats van uw keuze, met warmte, verbondenheid en passie. Rent a Priest is geworteld in de room-katholieke traditie en staat open voor iedereen. Meer info
Huyze Miekado Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires in torhout
De eerste échte winkel voor trouwcadeautjes, gastenboeken,ringkussentjes, strooimandjes, enveloppendozen en trouwkaarten! Meer info