TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om
zijn/haar persoonlijke pagina te openen.
Aurelie
13-5-2011
|
12-10-2011 8:22:27
Wij hadden dit ook beetje voor.
Terwijl er voor mijn familie 2 tafels nodig waren van 13 man per tafel, was het bij hem één tafel van 10.
Zoiets kan je niets aan doen natuurlijk!
Wat zijn je vragen?
|
|
Stefanie
7-7-2012
|
12-10-2011 8:41:17
Dag Eline,
hee, leuk, nog een 7/7 bruidje :)
De situatie bij ons is een beetje vergelijkbaar - mijn verloofde heeft ongeveer 25 man 'dichte familie' maar langs mijn kant zijn we maar met 2 (mama en ik)... nog minder dus, maar daarom niet erg!
Als je vragen hebt, steeds welkom!
groetjes, Stefanie
|
|
Dorien
9-6-2012
|
12-10-2011 8:59:41
Dag Eline
mijn verloofde heeft een héél grote familie (minsten 50pers) en ik een vrij kleine (max 20). Niet eerlijk kan je denken maar niets aan te doen. Gelukkig kan ik wel heel goed opschieten met zijn familie :-)
Groetjes, Dorien
|
|
An
25-5-2012
|
12-10-2011 9:10:47
Dag Eline,
wij hebben hetzelfde voor. Hij heeft zo'n 8 personen, ik heb er zeker 50. Nu hebben we het voorlopig zo gepland: we nodigen de nonkels en tantes ook uit op het diner, de neven en nichten komen enkel naar het dansfeest vanaf 21uur. Ten eerste omdat ik met mijn neven en nichten niet veel contact heb (grootouders zijn gestorven, sindsdien geen familiekerstfeest ofzo waardoor de banden verwaterd zijn) en ten tweede omdat de kosten anders écht wel hoog oplopen. Zijn ouders hebben een hechte vriendenkring, zij nodigen hen uit voor het diner. Zo is alles wat evenredig verdeeld.
Groetjes, An
|
|
Nathalie
23-6-2012
|
12-10-2011 9:10:59
Hoi Eline,
Ik heb ook een grote familie want mijn papa heeft 7 broers en 1 zus met allemaal kinderen; mama heeft 1 broer en 1 zus met ook kinderen + langs mama's kant staan al haar neven en nichten & hun kinderen dicht bij elkaar en dus ook bij ons. Mijn verloofde daarentegen heeft een hele kleine familie: zijn ouders, 4 grootouders, broer + partner, oom & tante, 2 nichtjes en that's it (in totaal met 12 dus).
Wij vinden dat verschil in aantal helemaal niet erg. We zijn gewoon blij dat we ons trouwfeest kunnen vieren in het bijzijn van onze naasten: onze families en vrienden. Je kan geen naasten creëren die er niet zijn hè :)
Liefs,
Nathalie
|
|
Chantal
16-6-2012
|
12-10-2011 9:21:54
Hier nog zo'n geval ! Mijn vriend zijn familie bestaat uit een 100-tal personen...de mijne uit 6! Het contract kan dus echt niet groter! Voor ons stelde dit ook heel wat vragen...waarvan er al een heel aantal opgelost zijn ondertussen: - De ouders van mijn vriend betalen het deel van hun familie - Mijn mama het deel van mijn familie (zo moeten mijn ouders niet mee betalen voor de schoonfamilie..). Ook nodigt mijn mama een aantal van haar goede vrienden uit (die eigenlijk praktisch familie zijn voor mij), zodat het evenwicht toch al een beetje wordt hersteld. Ook dit deel zal mijn mama betalen. - Alle gezamenlijke vrienden/kennissen betalen we zelf - Nu alleen voor de suite-tafel en moeten we echt nog een oplossing bedenken. Ik heb alleen mijn mama, haar vriend en mijn broer. Mijn vriend heeft zijn beide ouders, zijn 3 broers + partner, en zijn zus + partner. De tafel is dus lichtelijk uit balans en wij als koppel kunnen op die manier dus niet mooi in het midden zitten....hier moet ik mijn hoofd nog wat verder over breken. - Ook mijn tante, oom, en nicht moet ik nog een plekje zien te geven, want zij zijn dus het resterende deel van mijn familie. Waarschijnlijk zet ik hen bij de vrienden van mijn mama (zij kennen hen ook, dus hoeven ze niet zielig en alleen aan een tafeltje te zitten). Grote en kleine families vragen dus inderdaad heel wat kopzorgen! Hopelijk geraak jij er ook uit! Met welke vragen zit je zelf nog? Lieve groetjes Chantal
|
|
Ellen
4-8-2012
|
12-10-2011 9:56:59
Hey,
wij hebben hetzelfde voor. Mijn mama is enig kind en de familie van mijn papa ken ik niet, wel heb ik nog een broer en zus. Mijn vriend zijn ouders zijn beide afkomstig uit een grote familie (zij met vijf thuis, hij met vier) en dat brengt dus een hele hoop familie mee aangezien die allemaal kinderen en zelfs al kleinkinderen hebben. Maar erg vind ik dat niet, het is nu eenmaal zo en we kunnen het niet veranderen. Mijn ouders hebben wel nog twee koppels heel goeie vrienden uitgenodigd, die ik ook geregeld zag toen ik nog thuis woonde, dus zo is 'mijn' familie dan toch nog met 20 pers.
Het enige waar ik ook een beetje mee inzit is de tafelschikking, maar daar probeer ik nu mijn hoofd nog niet over te breken, dat zien we wel eens de uitnodigingen verstuurd zijn en we weten wie er allemaal komt :).
Veel succes alvast nog en geniet ervan!
Groetjes, Ellen
|
|
Nathalie
23-6-2012
|
12-10-2011 10:25:57
M.b.t. de kosten zit het bij ons als volgt: mijn ouders betalen voor gans hun kant van de familie en ook voor ons, het bruidspaar (in onze familie is het de gewoonte dat de ouders de kledij van hun kinderen betalen samen met de menu van de familie). Mijn verloofde zijn ouders geven een vast bedrag van 1500 EUR (zoals ze ook bij zijn broer deden) en zouden graag hebben dat mijn verloofde hier een kostuum, schoenen, hemd,... van koopt. Ik vrees dat dit bedrag daadwerkelijk enkel zijn kostuum zal dekken omdat hij nogal graag Italiaanse maatpakken ziet (en uiteraard mag hij ook stralen op onze grote dag!). Mijn schoonouders zijn Nederlanders en bij hen is het niet gebruikelijk om de menu voor de familie te betalen. Waar zij wonen kosten menu's in prachtige trouwlocaties "maar" 37 EUR pp ofzo (wel excl. dranken). Bij ons in België is het moeilijk (zoniet onmogelijk) om een mooie zaal te vinden die zulke prijzen hanteert (althans wij hebben dit toch niet gevonden) en ze wouden (begrijpelijk) geen onderscheid maken tussen mijn verloofde en zijn broer. Ze krijgen allebei evenveel. Eerlijkheidshalve ben ik dus wel blij dat mijn verloofde geen familie van 100 man heeft want dat zou een dure zaak voor ons worden :)
Veel liefs,
Nathalie
|
|
Mieke
25-8-2012
|
12-10-2011 10:35:57
Bij ons is het niet zo een heel groot verschil. Mijn kant van de familie is met 9 en de kant van mijn vriend zijn ze met 15. Toen we net het gemeentehuis hadden aangevraagd, kregen we te horen dat er maar 25 man binnen kan en hadden ook zo iets van daar moet niet heel de familie bij zijn. Dus was de vraag wie nodigen we dan uit. Ik wil er absoluut mijn (enige nonkel bij, en toen leefde mijn tante nog dus zij ook als partner) bij hebben. Maar mijn vriend had zo iets van ja dan gaan mijn ouders zich afvragen van waarom hun broer en zus niet met partner en kindere mogen komen. Want ja zijn ene tante die zou zeker naar het gemeentehuis komen want zij is zo een beetje zijn tweede mama. Maar waarom moest mijn nonkel en tante er bij zijn? Als ik hem dan duidelijk maakte dat ik graag mijn peter er heel de dag bij heb en hij wel zijn meter (zijn tweede mama) er heel de dag zal bij hebben, snapte hij het plaatje.
Wij zullen dus voor de suite mijn vriend zijn ouders, zijn broer (heeft momenteel geen partner, maar rekene die wel) en zijn meter/tante en haar man. En mijn ouders, mijn broer (heeft ook geen partner op dit moment maar die rekene we ook wel) mijn zus met haar man en hun zoontje/mijn petekindje (en zij zouden graag een tweede kindje hebben, dus misschien tege dan nog een baby'tje) en mijn nonkel/peter. Maar als we deze mensen aan de eretafel moete zetten is ze wel wat uit evenwicht.
Aangezien mijn vriend maar 1 broer heeft en geen zus heeft, maar wel meer tante's en nonkels dan mij, zal er bij het avond eten van mijn kant geen familie bijkomen. Dus is het wat moeilijk om de tafelindeling te maken. Maar we gaan eens informeren bij de zaal of er ook ronde tafels zijn. Als wij gaan kijken zijn, stonden er enkel lange tafels. Als er dan ronde tafels zijn kunnen we misschien met heel de suite aan 1 tafel zitten en speelt het geen rol dat dit uit evenwicht is.En ik weet dat onze familie's liever aan ronde tafel's zitten.
En dan kan de familie die bij het avond eten erbij komt (ok wel maar 8 man) aan een andere tafel zitten. Daar kan dan de nicht van mijn vriend die hij 1 of 2 keer opt jaar ziet en enkel voor het avondfeest word gevraagd bijzitten met haar man.
Maar het kan allemaal nog eens terug veranderen, zoals wel veel van onze trouwplannen.
|
|
Jessica
7-7-2012
|
12-10-2011 11:34:11
Hey,
hier ook een 07/07/2012 bruidje:-) en ook hier een groot verschil, mijn familie is met drie:-)(mama, stiefvader en meter/oma) en die van mijn toekomstige met +/-30. eigenlijk is het bij ons wel wat mooie verdeeld. Het bedrag dat ik van mijn mama krijg, krijgen we x 3 van zijn ouders. Voor de rest betalen we elke de helft ongeveer. Enkel de tafelschikking is wat moeilijk, gezien ik niet zo goed overeenkom met mijn stiefvader hebben we besloten de ouders niet aan de eretafel mee te zetten en enkel met de getuigen aan tafel te zitten (en natuurlijk hun respectievelijke partners) dus nu vraag ik me af wie ik in godsnaam mee met hun aan tafel moet zetten...
|
|
Severine
26-5-2012
|
12-10-2011 11:59:08
wij hebben dat probleem ook een beetje. en is zijn al serieuze discussie geweest over het financiele. Ik heb een zeer kleine familie mijn verloofde een zeer grote. Daarom hadden we aan mijn ouders gezegd dat ze de dichte vrienden ( die ik aanzie als familie) ook zeker mochten vragen. Nu blijkt dat mijn schoonmoeder dan ook vindt dat zij dat ook mag doen. MAAR en nu komt het ze wil er wel niet voor betalen. Ze willen ons een vast bedrag geven ( nl 6000 euro) maar dat dekt de kosten van hun familie niet eens. Nu zijn mijn ouders wel wat meer vermogend dan mijn verloofde zijn ouders dus mijn ouders willen wel wat meer betalen maar zoals het nu ligt betalen zijn zowel hun deel, onze vrienden en dan ook nog eens de helft van de familie van mijn verloofde en de vrienden van zijn ouders. tja... eindeloze discussie
|
|
Emy
30-6-2012
|
12-10-2011 13:12:13
ook bij ons zitten we met hetzelfde 'probleem' ik heb een hele grote familie, zeker langs de kant van mijn moeder ben ik héél erg close met mijn tante, nonkel, neven en nichten maar ook langs de kant van mijn vader is het nog een vele grotere familie (mijn papa heeft 5 broers en zussen, elk met min 2 en meestal 3 of 4 kinderen) mijn vriend heeft een hele kleine familie, zijn ouders, een tante en partner, een grootmoeder en 3 nichtjes. (waarvan er misschien zelfs een deel niet komen wegens ruzie onderling)
voor de kosten hebben mijn ouders met zijn ouders samengezeten. In totaal krijgen we 6000€ van de 4 ouders, en zij hebben onderling besproken hoe dit verdeeld werd (ik schat 2000/4000) en mijn mama betaalt mijn kleed nog en zijn mama zijn kostuum.
voor de kerk gaan we het niet zo formeel maken en proberen duidelijk maken dat iedereen mag gaan zitten waar hij wil, op die manier hebben we niet 1 helft die vol zit en 1 helft waar 5 personen zitten... tafelschikking moeten we nog bekijken, maar er komen ook veel gemeenschappelijke vrienden (gemeenschappelijk tussen ons als koppel en onze ouders), dus op die manier kunnen we wel wat mensen bij elkaar zetten;
|
|
Eline
7-7-2012
|
12-10-2011 14:41:53
Bedankt voor de reacties allemaal. Blij dat ik niet de enige ben in die situatie.
Bij ons zijn de problemen niet zozeer financieel. Zijn ouders dragen een stuk meer bij dan de mijne - ik ben Nederlandse en zoals Nathalie al zei is het in Nederland veel minder gebruikelijk dat de ouders voor iedereen mee betalen, en ook mijn vriend heeft wat meer geld dan ik.
Het probleem van de tafelschikking vermijden we door een zeer informeel etentje te houden, waarbij mensen zelf hun plaats mogen kiezen.
Eén probleem is inderdaad het gemeentehuis. Bij ons gaat zeker niet de hele familie van mijn vriend meekunnen. Hij vindt dit jammer en wil mede daarom nog een aparte, niet-kerkelijke viering. Dat zorgt dan weer voor logistieke problemen met de zaal.
Een ander probleem vind ik hoe ik het voor mijn ouders toch aangenaam kan maken. Zij vinden het zelf ook heel jammer dat hun zussen er niet meer bij kunnen zijn. Ik ben bang dat ze daar die heel grote familie van mijn vriend zich een beetje verloren en verdrietig zullen voelen. We zullen dit wel oplossen door enkele van hun goede vrienden uit te nodigen, waaronder mijn meter (geen familie) die voor mij ook een soort van familie zijn, maar toch.
Daarnaast had ik zelf altijd een heel kleine, informele gebeurtenis voor me gezien. Nu is zijn familie groter dan onze beide vriendengroepen bij elkaar. Ik ken de meeste van zijn ooms en tantes, neven en nichten nauwelijks. Ik ben bang dat ik me daardoor weinig op mijn gemak ga voelen op de trouw zelf. Ik merk ook dat als we dingen moeten beslissen, dat voor mijn vriend heel zwaar doorweegt wat zijn familie belangrijk vindt en wat zij ervan zullen vinden. Dat snap ik wel, maar ik heb het daar soms moeilijk mee: het is toch niet omdat 'mijn kant' met veel minder is, dat die daarom minder hard meetelt?
|
|
Eline
7-7-2012
|
12-10-2011 14:49:32
@Stefanie en Jessica: Leuk om nog 7/7 bruiden te zien! Ik ben nu al aan het duimen voor mooi weer op onze dag ;-)
|
|
Nathalie
23-6-2012
|
12-10-2011 15:10:21
Hoi Eline,
Leuk een Nederlandse tegen te komen op het forum!
Ik zou het er eens met je ventje over hebben. Uiteraard is het belangrijk dat jullie beide families zich goed voelen die dag maar het blijft wel jullie dag en die moet eruit zien zoals jullie hem willen (lees: niet zoals zijn familie of jouw familie het wil) en de belangrijkste personen die zich goed moeten voelen zijn jullie! Van beide kanten zal er een beetje water bij de wijn moeten gedaan worden maar ik vind niet dat het de bedoeling kan zijn dat jij in alles moet meegaan wat de schoonfamilie wil, louter omwille van het feit dat jouw kant van de familie met minder is. Hou voor ogen dat je nooit voor iedereen goed kan doen: er is altijd iemand die het intiemer of net veel grootser, alternatief of net heel traditioneel, kortom anders... zou doen. Daarom is het heel belangrijk dat jullie dicht bij jullie zelf blijven zodat jullie 100% achter jullie keuzes staan. Zo wordt het voor jullie beiden een fantastische dag!
Veel succes!
Liefs,
Nathalie
|
|
Eline
7-7-2012
|
12-10-2011 16:27:40
Hey Nathalie,
Bedankt voor de goede raad. Het probleem is niet zozeer dat we niet tegen de haren van de familie durven instrijken voor dingen die we allebei willen, maar dat we daardoor soms heel verschillende dingen willen. Moeilijk! Maar we zullen er wel uitkomen.
|
|
Brenda
10-9-2011
|
13-10-2011 10:03:55
eline,hier was het ook zo'n groot verschil. 8 familieleden bij mijn man zijn kant en langs mijn kant 35. Wij hebben mijn schoonmoeder voorgesteld haar beste vriendin mee te brengen en hebben de tafel toch zelf geschikt zodat we zeker waren dat ze een goede 'babbel' konden hebben met degene waar ze naast zaten. Wat de ceremonie betreft : lang niet iedereen die op het feest uitgenodigd is komt ook naar een viering, vergeet dat niet. Je ziet het genoeg aan de foto's op dit forum. Wij hadden een lunch voor de tantes/ooms ipv een diner (ivm hun leeftijd en omdat ze ver van ons wonen) en daarvan zijn er 5 naar het stadhuis gekomen en 12 zijn rechtstreeks naar de feestzaal gegaan (waar ze dus al waren toen wij nog in het stadhuis zaten). Van de kant van mijn man zijn de 5 die niet in de suite liepen wél naar het stadhuis gekomen. Van de avondfeestgasten is alleen 1 neef van mij 's middags al naar het stadhuis gekomen, de rest kwam rechtstreeks naar het avondfeest. Maar dat had vooral te maken met het feit dat ze op meer dan een uur rijden van ons wonen en dan de hele dag hadden moeten vullen terwijl ze op het avondfeest aan het wachten waren. ik hoop dat jullie eruit komen. Doe sowieso wat je zelf liefst hebt. De tantes/ooms van mijn moeders' kant waren allemaal geirriteerd dat we ze 's middags vroegen ipv's avonds want 'we mogen er niet bij zijn of wat ?'. Papa's kant vonden het allemaal een goed idee. Nà het feest zei iedereen dat ze blij waren dat ze de middaglunch gehad hadden ipv een luid feest 's avonds omdat we nu veel tijd voor hen gehad hadden en dat 's avonds niet het geval geweest zou zijn. Dus doe vooral wat jullie zelf willen.
|
|
|
|
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...
|