TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om
zijn/haar persoonlijke pagina te openen.
Sabine
24-7-2010
|
18-10-2011 18:00:29
Bij ons was het omgekeerd, mijn schoonmoeder zou 'overdressed' geweest zijn.... Als enige in het lang, echte suitekledij tot handschoenen toe... Maar mijn toenmalige verloofde (ondertussen man) heeft dat zo subtiel mogelijk aangekaard en ondertussen (1 jaar later) is mijn schoonmoeder zeer blij dat ze haar kleed bij nog een aantal gelegenheden heeft kunnen dragen.
Dus, ik zou zo zeggen, met fluwelen handschoen ter sprake brengen... Echter niet altijd even makkelijk....
|
|
isabel
14-7-2012
|
18-10-2011 18:00:34
Hey Léonore,
op zich heb ik hier geen ervaring mee alhoewel mijn schoonmoeder ook meestal jonger gekleed gaat dan haar leeftijd toelaat heeft ze wel stijl. Anders moet je nog eens met haar op pad gaan samen met een vriendin en samen met jouw moeder ofzo. Zodoende zal ze misschien al vlugger iets passen of als je de "goede" raad laat geven door je vriendin, je schoonmoeder en jezelf zal het misschien beter doordringen (mits het op een subtiele manier gebeurt natuurlijk). Zodoende kan ze ook niet zeggen dat jij moeilijk doet maar heeft ze direct van verschillende mensen dezelfde hint hé. Misschien het proberen es waard.
|
|
Léonore
4-2-2012
|
18-10-2011 18:12:08
Hallo Isabel,
Mijn moeder en een vriendin van haar waren er bij, 't had geen zin. De vriendin beaamde de 'keuze' (ongelooflijk maar waar want zij heeft toch meer smaak).
|
|
dorien
5-5-2012
|
18-10-2011 18:30:49
ook bij ons zijn er mensen die we anders gekleed zouden willen zien. maarja dat gaat wel om meer belangrijke personen... wij zeggen momenteel niets en wachten nog even af .... maar ik begrijp u situatie dus zeer goed! laat weten hoe het vervolgt! x
|
|
kim
7-7-2012
|
18-10-2011 18:35:25
Ik vrees ervoor dat dit bij ons ook zo het geval zal zijn :-) Mijn mama heeft een mooi donkerblauw jurkje met bijpassende schoenen gekocht, in de honeymoonshop. Goedkoop was het nu niet echt, maar mijn mama gaat dit echt wel dragen op andere feestelijkheden!
Mijn schoonmoeder daarentegen probeert zich wel goed te kleden (hebben het ook niet zo breed) maar... alles in wit / zwart / grijs ... Ik heb ze amper met een kleurtje gezien in die 4.5jaar... en wij trouwen in de zomer dus een kleurtje mag wel dan.
Die zoektocht wordt nog een moeilijke klus denk ik!
In jou geval, kan je vriend niet met zijn moeder praten? Ik hoop dat jullie toch nog de gepaste outfit voor haar vinden!
Succes!
|
|
dorien
5-5-2012
|
18-10-2011 18:39:11
wat zouden jullie er van denken dat jullie schoonmama met een minirokje afkomt?
|
|
Léonore
4-2-2012
|
18-10-2011 18:56:36
In één woord Dorien: WAAAAAAAAAAAAAAAAAAH! :)
|
|
Nathalie
23-6-2012
|
18-10-2011 19:01:41
@ Dorien: dat meen je niet... :)
Ik snap de moeilijkheid van de situatie helemaal en zou ervoor opteren om jullie ventjes op pad te sturen om met hun respectievelijke mama's te praten. Schoondochters blijken soms nogal snel de boter te hebben opgegeten en zonder minder, vandaar... :)
Veel succes!
Liefs,
Nathalie
|
|
dorien
5-5-2012
|
18-10-2011 20:03:39
jawel ik meen dat wel... mijn toekomstige schoonmoeder heeft bijna altijd minirokjes aan! de vader van mijn vriend was op zijn eigen trouw al niet mooi gekleed ...
ik denk dat ik dus echt niets moet verwachten! x
|
|
Eline
7-7-2012
|
18-10-2011 20:06:48
Toch eventjes de reactie waar je niet op hoopte: uiteindelijk bepaalt je schoonmoeder zelf wat ze aantrekt. Jij vindt het misschien niet mooi, maar ze mag dat zelf beslissen. En in dit geval is duidelijk dat ze dat ook zelf zal beslissen. Beter dan haar proberen van gedacht te doen veranderen, kun je het jezelf wat minder aantrekken. Loopt ze er belachelijk bij? Haar probleem, niet het jouwe. Je hoeft haar niet tegen haarzelf te beschermen. En de foto's? Zolang jij en je man er maar stralend op staan, en dat zal ongetwijfeld het geval zijn. Laat het niet teveel aan je hart komen.
Als je vriend er hetzelfde over denkt als jij, dan kan hij nog eens proberen met haar te praten. Het is tenslotte zijn moeder, misschien zal ze sneller naar hem luisteren.
|
|
Katrien
12-5-2012
|
18-10-2011 20:12:34
Beste Léonore
Dat is inderdaad ééécht niet leuk... Ik zou het ook niet tof vinden moest ze mij daarmee afkomen... Weet je al wat de rest ongeveer genomen heeft?
Anders kan je misschien aan je toekomstige vragen om eens voorzichtig te zeggen dat de rest meer iets in sobere kleuren heeft? Of haar in zo'n suitekledijboek eens laten zien wat de rest ongeveer genomen heeft zodat ze misschien toch denkt "oei, dat is een gans andere stijl"? Tenzij ze zich daar niets van aantrekt natuurlijk...
Ik kan er best wel inkomen dat je het haar zelf liever niet zegt maar normaal kan een zoon toch wel eens zijn gedacht zeggen tegen zijn moeder? Ik zou het toch durven zeggen moest het mijn mama zijn die zoiets wou doen...
Groetjes Katrien
|
|
Britt
23-6-2012
|
18-10-2011 20:20:40
Hier hetzelfde probleem met de schoonmoeder. Mijn moeder wil er echt goed uitzien maar ook iets dat ze kan afdragen.En in mijn moeder heb ik het volste vertrouwen. Maar mijn schoonmoeder daar in tegen, ze gaat afsteken samen met mijn schoonzus. Overlaatst zei ze: ooh nu hebk mijn kast oprommeld en heb nog iets schoon gevonden voor aan te doen op den trouw..Ik dacht dak bena ontplofte.. En de schoonzus is ni veel beter, had de foto's gezien van den trouw van mijn schoonbroer (broer van schoonzus) en wist ni wa ik zag. Ze had haar verlof kleren aan. Mijn andere schoonzus (dus degene da me mijn schoonbroer getrouwd is) schaamde haar daar in den tijd ook voor. Ze begrijpt mij dus volledig. Ik hoop echt dat mijn vriend nog met zijn moeder gaat praten. Maja mss ben ik een beetje bridezilla :)
|
|
martine
8-9-2012
|
18-10-2011 20:37:49
Geef de schoonmoeders op voor het tv-programma 'hotter than my daughter'
|
|
|
Léonore
4-2-2012
|
18-10-2011 21:33:55
Hoi Tima!
Leuk voor jou :)
De mannen vormen geen probleem, zij huren hetzelfde donkergrijze kostuum met bijhorende das.
Nu ja, wat ik ook raar vind: ze wil helemaal niet uit de toon vallen, integendeel! Ze vraagt constant onze mening en raad maar wil er dan uiteindelijk niet op ingaan. Dan denk ik ook van 'vraag het dan niet he!'.
Uiteindelijk doet ze wat ze wil, dat weet ik ook wel. Ik zit er gewoon mee...
|
|
tima
8-9-2012
|
18-10-2011 23:35:24
begrijp ik goed hoor nieuw schoonzusje wringt haar in 20 bochten om toch maar wit te mogen dragen ha nu kwam ze af dat een witte broek toch wel mag of een heel kortjurkje juist onder de poep welk woord van de zin geen wit verstaat ze eigenlijk niet ?? mijn schoonmoeder krijgt de krulletjes van haar maar ik geef niet op kheb op het werk (schoonbroer werkt daar ook ) gezegd bij de hele groep over iem dat ik wist die wilde wit dragen en iedereen allé dat doe je toch niet dus ze zal nu toch ferm haar best moeten doen om nu door de mazen te glippen hij laat haar zeker niet zo door de deur gaan om geen affronten te hebben want wat zullen de mensen zeggen kunt ge zo iets niet zeggen over foto's en een bepaalde persoon (laat ons zeggen van het forum) en dat dat zo lelijk was dat het toch mooier is als alles harmonieerd ??
|
|
Caroline
12-5-2012
|
19-10-2011 4:44:04
Bij ons geen schoonmoederprobleem, maar een schoonbroer en zus probleem. Mijn schoonbroer komt precies altijd uit zijn bed en heeft altijd dezelfde kleren aan. lang ongekamd haar dan nog met twee rekkertjes derin (weliswaar op verschillende plaatsen). mijn vriend heeft er al mee gebabbeld en wonder o wonder, hij gaat op onze dag een kostuum aandoen; Met mijn zus (is altijd wat raar qua kleding, komt vb. met een witte short en een te diepe decollete en botten naar een begrafenis), met haar ga ik shoppen zodat ik zeker ben dat de mensen niet gaan zeggen, amai heb je die gezien, die gaat gekleed als een hoer :) ik ga dus shoppen met haar en betaal het nog liever zelf, dan weet ik tenminste dat ze er deftig zal uitzien
probeer het nog eens aan te kaarten, maar laat dit door je vriend doen, dat komt meestal anders over dan dat je hetzelf doet
|
|
Veerle
2-7-2011
|
19-10-2011 13:22:37
Wij hebben dat soort problemen opgelost voordat het zich voordeed, namelijk door een dress code op te leggen voor de suite... Vermits ik een zwart kleed had, was het belangrijk dat de vrouwen van de suite geen zwart droegen, omdat het anders al snel begrafenis-achtig zou overkomen. Maar omdat ze toch mee op de trouwfoto's staan, wouden we ook niet dat ze in alle mogelijk kleuren van de regenboog zouden komen. Vandaar dus onze dress code. De vrouwen hadden de keuze tussen rood, roze, paars en blauw (niet de pastelversies) en er werd gezegd dat't niet de bedoeling was dat ze in't lang gekleed waren. Bij de mannen was de dress code een zwart pak met ofwel een wit hemd en een das in één van die 4 kleuren, ofwel met een gekleurd hemd en bijpassende das. Als we er nu op terugkijken, zijn we heel blij dat we het zo gedaan hebben, want het effect is wel leuk als je de foto's bekijkt. Moesten we het nu opnieuw doen, zouden we de dress code voor de mannen zelfs nog wat strikter maken (namelijk zwart kostuum, wit hemd en das in de kleur van het kleed van de partner - 1 van die 4 dus).
|
|
Els
30-6-2012
|
19-10-2011 14:23:49
hey Léonore,
vervelende situatie .. maar misschien is je schoonmama juist heel onzeker over haar kledij en kiest ze altijd voor iets 'vertrouwd' en wat voor haar safe is (al jaren in dezelfde stijl ?). Het zou leuk kunnen zijn eens samen (eventueel met nog andere dames bij : jouw mama, (schoon)zussen, een vriendin van je schoonmama ...) een kleur en stijladvies te laten doen door een experte. Sommige bieden ook een pakket aan waarbij ze samen gaan shoppen. Lijkt heel leuk en geeft je schoonmama mogelijk ook wat meer zelfvertrouwen en een boost om er in de toekomst leuk uit te zien.
Benieuwd hoe het afloopt ! Veel succes hoor
groetjes
Els
|
|
Hanne
1-10-2011
|
19-10-2011 15:34:51
Hey Léonore (mooie naam trouwens!),
als ik jouw verslagje lees, heb ik net als Els het gevoel dat je schoonmama niet zoveel zelfvertrouwen heeft. Als ze echt niks past, dan vind ik dat nogal verdacht. Ik zou eens "van vrouw tot vrouw" erover beginnen en haar vragen waarom ze niks gepast heeft. Ik zou haar ook zeggen hoe je je voelt, en dat jullie iets anders in gedachten hadden bij de kledij van de suite. Als blijkt dat dit ècht haar smaak is, dan vind ik wel dat je haar moet laten doen en iets laten aantrekken waar ze zich zelf goed in voelt. Maar ik heb eerder het gevoel dat ze het zelf niet zo goed weet.
Mijn schoonvader wilde geen kostuum aandoen op onze trouw. Hoewel de zussen van mijn man hier - net als wijzelf - niet mee akkoord waren, is hij hier nooit van afgestapt. Op ons feest had hij dus - als enige van de suite - geen kostuum aan (wel een geklede broek met vest, maar 't viel er toch uit). Ik vond dit jammer, maar we wisten dit al lang op voorhand en we hebben ons hier dan ook bij neergelegd. Het heeft alleszins geen negatief gevoel gegeven op de dag zelf, of teleurstelling, want we wisten het op voorhand. Geloof me, op de dag zelf heb je het te druk met genieten, alles wat in de gaten houden en babbelen met iedereen, dan op de kleren te letten :o)
Lieve groetjes, Hanne
|
|
Léonore
4-2-2012
|
19-10-2011 19:46:40
Dag Hanne!
Bedankt voor je reactie, voor ieders reactie trouwens! Ik voel me al wat meer gesteund.
Toch vind ik dat er nog een verschil is tussen deftig gekleed gaan - ook al is het geen kostuum - en ongepast gekleed gaan (en geloof me, dat was het echt). Voor de rest hebben we ook een man in de suite die niet hetzelfde pak als de rest wil aandoen en dat vind ik geen probleem want die man zal er echt wel ok uitzien (ook zonder dat pak).
Om nog even op Els te reageren: ze kleedt zich anders nooit in die stijl hoor, daarom viel ik van haar keuze ook 'achterover' :) Gewoonlijk is ze heel sober gekleed, geen oranje ofzo.
Ik denk dat we veel geprobeerd hebben: veel laten zien, mijn mama en een vriendin van haar waren ook mee (dezelfde leeftijd), goedbedoeld advies gegeven, verschillende stijlen geprobeerd, alle prijsklasses...
In ieder geval, ik heb daarnet nog even met haar getelefoneerd en ze zei dat 'ik me niet ongerust' moest maken, dat het in orde kwam. Wat ze daarmee ook bedoelde... :)
Ondertussen heeft mijn vriend ook al subtiel gezegd dat felle kleuren 'not done' waren. Op zich voor mij niet zulk probleem, 't model en stijl baart me eerder zorgen. :)
Groetjes,
Léonore
|
|
Sofie
12-8-2011
|
20-10-2011 20:57:21
Mijn ma had een kleedje aan van E5 mode geloof ik. Het was ook niet supersjiek en ik zou haar mss iets anders aangeraden hebben, maar zij was er blij mee dus ja. Mijn vader was in een jeansbroek met hemd en een kostuumvest.
De stiefmoeder van mijn man had gewone geklede kleren aan eigenlijk (meer iets voor een communie of doopsel mss). Mijn schoonmoeder had haar kleedje in Spanje gekocht (goedkoper :))
Uiteindelijk is het jouw dag en als je een dag later gaat vragen welke kleren je schoonmoeder of zelfs je man aanhad, zullen er weinigen kunnen op antwoorden hoor.
|
|
Mieke
1-6-2012
|
24-10-2011 22:12:02
Ik heb ook een schoonmoeder die zich "fout" zou kleden (een vrouw van 55 die minirokjes koopt ui pimkies). gelukkig heb ik een schoonzus die mee gaat shoppen met haar.
|
|
petra
|
28-10-2011 9:08:36
Ik vrees dat je een vrouw van 60 niet meer kan veranderen. Leg je er bij neer en profiteer van uw dag. Jij moet vooral stralen!
|
|
|
|
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...
|