Nu Online
Momenteel zijn er 293 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

cadeau's?

9-11-2011 21:40:32
Dag Bruidjes en bruidegommetjes.
Over 37 dagen is het bij ons al zover, de uitnodigingen zijn weg en daarop hebben we vermeld dat we liefst centjes krijgen (we wonen al 7 jaar samen én zijn aan het verbouwen).
Aangezien we binnenkort de eerste centjes zullen krijgen wil ik eens polsen naar wat er gewoonlijk wordt gegeven voor een huwelijk. Wij geven zelf altijd 50 euro voor een receptie en 150 voor een avondfeest (voor ons 2), maar ik heb al gehoord dat dat eigenlijk redelijk veel is. Bovendien komen er mensen uit alle provincies, en ik heb het gevoel dat er misschien ook een verschil kan zijn over wat 'gewoonlijk' gegeven wordt per regio?

Debo
17-12-2011
Meld misbruik

Reacties: 22 | Gelezen: 1395

hanne
3-9-2011
 Meld misbruik9-11-2011 22:09:42

Hoi, wij geven normaal hetzelfde, maar dat bleek idd wat veel te zijn. Bij de receptie gaven de meesten 50 euro, oudere mensen rond de 75. Avondfeest hebben we van onze leeftijdsgenoten tussen de 100 en 120 gehad. Spijtig genoeg hadden we ook koppels die tussen de 25 en 70 euro gaven voor de ganse avond. Anderzijds kregen we van familie zeer mooie cadeaus. Dansfeest kregen we meestal tussen de 50 en 75 euro. Het is dus zeer divers :-) Groetjes en geniet van jullie stijgende rekening. Niets plezanter dan elke avond zien dat je rekening weer wat gestegen is :-) Hanne

Brenda
10-9-2011
 Meld misbruik9-11-2011 22:17:44

Ik denk idd dat je zelf aan de 'hoge 'kant zit qua geven.

Bij ons zijn er geen verbouwingen meer en we waren 9j samen voor we trouwden. Wij hadden ook mensen uit diverse provincies.
Gemiddelde wat wij kregen van 'gewone genodigden' was 100 euro per koppel.
(allemaal avondfeestgasten, we hadden geen aparte receptie)
De closere mensen (de zéér goede vrienden) gaven geen geld maar een 'ervaring' (reisjes, veel *** etentjes, een kunstwerkje en een wellness treatment in het hotel van onze honeymoon)
Reken ook op een aantal minder grote giften !!!
Van een aantal mensen zijn wij zeer hard geschrokken. Zo gaf de CEO van een bedrijf dat jullie allemaal kennen ons 50 euro voor 2 personen...
Een aantal van onze betere vrienden zijn ons geschenk stomweg vergeten te storten, ze zouden doodbeschaamd zijn als we het hen zouden zeggen (wat we natuurlijk niet kunnen doen) want het gaat zeker over een vergetelheid. Zijn wel net al degenen die een hogere storting dan die 100 zouden doen en waar wij altijd dikke cadeau's aan geven. Pech voor ons dus.

mieke

Meld misbruik10-11-2011 7:56:29

Wij geven meestal 50 euro voor receptie, 100 euro voor avondfeest (voor ons 2). Voor onze beste vrienden gaven wij iets meer. Wat precies de formule is voor het feest (in parochiezaal of in kasteel bij manier van spreken) doet er voor ons niet toe. Ik ben van principe dat ik niet betaal voor het eten op het feest. Ik geef een geschenk omdat ik een geschenk wil geven, niet wat ik er voor in de plaats krijg op het feest...

Annelies
7-8-2010
 Meld misbruik10-11-2011 8:02:40

Hallo,

Wij geven (voor 2 personen) bij een receptie 50,00 euro en bij het avondfeest 100 euro. Het hangt vooral van het eten af en hoe goed je de mensen kent.

Als er bv. een frietkraam voorzien wordt zal het iets minder zijn en voor bv. een 6 gangenmenu zal het iets meer zijn. Meestal zit het eten er tussenin dus is het 100,00 euro voor ons twee (50,00 euro per persoon).

Groetjes
Annelies

Nathalie
23-6-2012
 Meld misbruik10-11-2011 8:18:23

Dan denk ik dat wij gulle schenkers zijn :)

Wij geven meestal 50 EUR voor een receptie en voor het avondfeest 150 EUR voor vrienden en collega's, en 200 EUR voor de hele dichte vrienden. Mocht er dichte familie trouwen (vb broer/zus/beste vriend/beste vriendin) of één van ons 2 getuige zijn, is het bij ons gebruikelijk om 250 EUR te geven. Zijn serieuze bedragen maar uit ervaring weten we dat een trouw kost heel veel centjes kost en mijn ventje & ik hebben altijd graag dat het koppeltje minstens uit de kosten is en liefst dat ze er iets aan over houden om iets leuks mee te doen. Als we in Gent eerst champagne met hapjes gaan eten, dan uitgebreid gaan eten en nadien nog de hele nacht gaan dansen met drankjes, zijn we ook minstens dat bedrag kwijt.

Ik denk dat het altijd een beetje de bluts met de buil is: van de één zal je meer krijgen dan verwacht en van de ander dan weer veel minder.

Veel liefs & een prachtige dag toegewenst!

Annelies
22-9-2012
 Meld misbruik10-11-2011 8:21:44

Huh?

Ik schrik hier eigenlijk een beetje....??!!?? €50 voor een receptie of €100 voor een avondfeest per koppel?????? Nu vele van ons trouwen binnenkort zelf, en natuurlijk is het afhankelijk van waar je je feest laat doorgaan, en voor wat je kiest op je bord, maar een unieke zaal met een goeie menu (geen tomatensoep en kalkoen of varkenshaasje...) incl receptie en avondfeest heb je toch niet meer voor €100 pp?? (of hebben wij dan enkel de extreem dure zalen bezocht???)
Wij geven al enkele jaren €200 per koppel voor een diner/avondfeest en €100 per koppel voor enkel de receptie of avondfeest.... Dat is al een 4-tal jaren zo de gewoonte, en dit is niet enkel zo onder vrienden, ook bij ons in de familie is dit de 'gangbare' prijs...

Ja kan natuurlijk niemand 'verplichten' van een mooi cadeau te geven, en uiteraard gaan er bepaalde mensen bij zijn van wie je zal 'verschieten' zowel positief als negatief van het bedrag.
Maar een ganse avond + nacht eten en drinken en plezier? Sorry...dan durf ik echt niet afkomen met €50 per persoon....

Blijkbaar een 'vrijgevige' bruid-to-be
Annelies

Jessica
7-7-2012
 Meld misbruik10-11-2011 8:55:07

Hier hetzelfde, wij geven ook altijd 50 euro bij een receptie en 150 euro als we het hele feest mogen gaan. Natuulijk doe je geen feest om uit de kosten te komen, maar het is fijn als je allerminst een mooi deel kan 'recupereren'. Maar ik heb zelfs al van familieleden te horen gekregen dat ze voor een hele dag niet meer als 50 euro geven (zonder dat wij er iets over hadden gezegd)dus...de meningen verschillen duidelijk

Fleur
17-12-2011
 Meld misbruik10-11-2011 9:02:55

Hallo,

Wij geven ook 100 euro voor avondfeest en 50 voor receptie per koppel. Ik moet wel zeggen dat de avondfeesten bij onze vrienden allemaal feest waren, dus zonder eten (muv dessertbuffet en drank). Bij ons is iedereen uitgenodigd voor het diner, omdat we geen apart dessertenbuffet konden doen. Maar toch ga ik er vanuit dat we per koppel wel 100 euro zouden krijgen, omdat wij dat ook zo deden. Hoewel we dus eigenlijk meer aanbieden.

Enfin we zien wel, maar een schoon envelopje is toch altijd fijn. Wij zijn ook aan het verbouwen en het geld vliegt er gewoon door.
Ik zie dat jullie ook trouwen op 17-12, nog niet te veel zenuwen?? Succes hé

Groetjes

Lesley
15-10-2011
 Meld misbruik10-11-2011 9:50:39

Wij zijn hier ook verschoten van bepaalde mensen, zowel in positieve als in negatieve zin

Om een vergelijking te maken, wij geven €50 (is dan meestal alleen dansfeest, dus hapjes en en eventueel dessertenbuffet).
Wij hebben van heel veel mensen €25 gekregen (zelfs van een vriendin die al 2 keer getrouwd is! De eerste keer hadden we dus ook €50 gegeven, de 2de keer hadden we samen gelegd voor een plant omdat we alleen naar een receptie gingen van een uur, maar blijkbaar was ze dus onze eerste schenking vergeten).
Het meeste was €250 en dat was van mijn ventje zijn bompa die dan zelfs nog niet naar het avondfeest is geweest omdat hij slecht te been is.
1 neef van mijn ventje is zelfs met lege handen gekomen en hebben we tot op heden nog altijd niks van gekregen, maar hij is daar voor gekend dat hij niks geeft, dus ik hoop daar niet op (ik zou het niet durven mah kom).

Voor ons waren de giften wel extra's, wij konden sowieso het feest volledig betalen zonder de giften.

Jessica

Meld misbruik10-11-2011 10:31:36

Standaardregel is eigelijk 50 euro per man. Oudere mensen, ouders, peters en meters geven vaak meer.
Groetjes,
Jessica

Jana
5-5-2012
 Meld misbruik10-11-2011 11:32:17

hey,

meestal zijn wij ook vrijgevig: ook rond de 100 euro voor collega's en rond de 250 euro voor familie. zelf weet ik van mijn zus haar trouw dat zij van mijn peter (haar nonkel) 600 had gekregen en ook van mijn oma 600. nu ben ik is benieuwd wat ik ga krijgen :) ik kijk er allesinds naar uit! want uiteindelijk voor alleen ons avondfeest zitte we aan 100euro per persoon aan receptie, drank en driegangenbuffet!

groetjes

Britt
23-6-2012
 Meld misbruik10-11-2011 12:22:30

wij geven ook 50 voor receptie: en 100 voor avondfeest.

@annelies: ik denk dat jij dan idd dure zalen hebt bezocht. Want als wij deze bedragen krijgen komen wij zeker nog uit de kosten. En wij hebben een diner/avondfeest. En het is nu geen tomatensoep ofzo. Iedereen geeft wathij zelf wilt natuurlijk. Het hangtnatuurlijk ook af van wie er trouwt.

inge
15-9-2012
 Meld misbruik10-11-2011 12:38:03

Zal hier ook eens op reageren. Wij geven voor een avondfeest 150 euro per koppel en naar receptie nog niet geweest, maar zou ook 50 euro geven. Voor een dessertbuffet en dansfeest geven wij 75 euro. Dat zijn mooie bedragen vind ik, maar daar kom je inderdaad niet mee rond. Wij zitten rond de 80 euro voor avondfeest pp. En rond de 35 voor dansfeest met dessertbuffet.
Dus daar heb je inderdaad al schoon stuk van terug. Maar heb nog gehoord van lege enveloppes en toestanden. Haha, ik ga er niet wakker van liggen, ben blij dat wij zo niet zijn.

Shanna
21-9-2012
 Meld misbruik10-11-2011 13:20:52

Hey,

Wij geven voor receptie ook 50 euro, voor diner en avondfeest 100 euro en als het goede vrienden of familie zijn 150 euro.
Als getuige geven wij 250 euro.
Ik vind deze bedragen ook mooi hoor, tenslotte is het toch niet de bedoeling dat je hun feest volledig terug betaald, zij geven een feest voor het plezier ervan. Wij verwachten ook niet het volledige bedrag terug te krijgen in geschenken en we verwachten ook wel mensen waar we niets van krijgen ach je hebt er van alle soorten...

Groetjes

Shanna

Debo
17-12-2011
 Meld misbruik10-11-2011 17:51:16

Bedankt voor de reacties allemaal!

Wij blijven alleszins geven wat we tot nu toe gaven (50 en 150), uiteraard voor dichte familie enz geven we meer...
We weten dat we de kosten nooit kunnen dekken met wat we krijgen (avondfeest is 76 euro pp voor 3 gangen, dessertbuffet én frietjes en sandwiches 's nachts), maar een geluk dat we al wat 'reserve' hadden staan :)

Groetjes

Debo

Sarah
18-5-2012
 Meld misbruik11-11-2011 17:15:52

Ik schrik op zich een beetje van de meeste reacties hier... Wij geven ons feest met het budget dat wij kunnen missen en houden er bijgevolg ook geen rekening mee dat het wordt 'terugbetaald' in cadeaus. Op zich is het wel mooi meegenomen, daar niet van, maar ik ga me écht niet bezighouden met wie hoeveel heeft gegeven. Het belangrijkste voor mij is dat de mensen gekomen zijn en dat Pieter en ik ons amuseren!
Niet alle mensen zitten er ruim in en ik vind niet dat zij daarom diep in hun portemonnee moeten tasten omdat wij hen een duur feest 'geven'.
Als wij naar een trouwfeest gaan, hangt ons bedrag ook heus niet af van het soort zaal waar we heen moeten of het soort eten dat we voorgeschoteld krijgen. Eerder de relatie met de mensen, een kennis geef je niet zoveel als één van je beste vrienden. Nog eens, het is een dagje om te genieten en dan hou ik mij totaal niet bezig met andermans gulheid. Ik wil hier zeker niemand mee veroordelen, ben gewoon zelf eerder het type mens dat gelukkiger is met een zelfgemaakte taart dan met een betekenisloos briefje van 100 euro...

Debo
17-12-2011
 Meld misbruik12-11-2011 11:06:34

@ sarah
ik ben het zeker met je eens dat je geen feest moet geven owv de cadeau's die je zal krijgen hoor. Voor ons is dit een echt 'familiefeest' (daarom trouwen we ook in de Kerstperiode trouwens) en voor ons is het belangrijk dat de mensen die we graag zien gewoon komen, ongeacht hoeveel ze ons geven.
Neemt natuurlijk niet weg dat een huwelijk een dure aangelegenheid is, zeker als je die bijna volledig zelf moet gaan financieren. We hebben 2 kindjes en een huishouden, budget is dus iets waar je niet omheen kan, ook voor ons huwelijk! 't Is gewoon een kwestie van een beetje voor te bereiden waar we voorstaan :)

Sarah
18-5-2012
 Meld misbruik12-11-2011 19:33:34

Ik begrijp je volledig hoor, wij gaan ook verbouwen net voor de trouw en natuurlijk telt elke cent. Maar was gewoon geschrokken dat mensen soms teleurgesteld leken van wat ze 'maar' kregen...

Anouck
5-5-2012
 Meld misbruik12-11-2011 21:28:55

Wij gaan ook voor ongeveer 50 euro voor receptie en 100 euro voor avondfeest, maar het hangt eigenlijk meer af van hoe 'close' ik of mijn vriend met de trouwers ben. Wij hebben enkel avondgasten (eigenlijk mensen die de hele dag mogen meevieren).

De cadeau's zijn natuurlijk mooi meegenomen, maar daarvoor doe je je huwelijksfeest niet he... Ik verwacht ook niet dat iedereen evenveel geeft. Sommige mensen kunnen al wat meer missen dan anderen. Het belangrijkste is dat alle mensen die je graag ziet er zijn en samen met jou een geweldige dag hebben waar je nog lang aan terug denkt!

Brenda
10-9-2011
 Meld misbruik13-11-2011 21:42:18

@ sarah : ik heb niet 'gerekend' op voorhand, of 'gerekend op' een bepaald bedrag hoor.

sowieso was de kost bij ons per persoon meer dan het gemiddelde dat 'men' op een trouw geeft, dus we wisten op voorhand dat we een flink stuk van die trouw uit ons spaarvarken zouden moeten betalen.
ik heb gewoon geantwoord op de vraag zoals de andere dames hier.
En geloof me vrij, ook jij zal verschieten eens je de cadeaus ziet, dat is bij iedereen blijkbaar het geval. Omdat je van sommige mensen echt véél krijgt (wij waren over sommige stortingen werkelijk even van onze melk) en omdat je van andere mensen heel weinig krijgt terwijl je dat van die mensen niet verwacht.
Mijn man en ik geven meestal 175 euro voor een avondfeest en als het goede vrienden zijn geven wij vaak het dubbele. We hebben geen seconde verwacht hetzelfde terug te krijgen, zoals je zelf zegt heeft iedereen een ander formaat portemonnee en wat voor de ene makkelijk gegeven is is voor de andere heel moeilijk.
Mijn neef heeft ons bvb niets gegeven maar het feit dat hij speciaal voor mij een kostuum heeft aangetrokken (hij droeg zelfs op zijn mama haar trouw een jeans en tshirt dus een kostuum is voor hem zéér execpetioneel) en 120 km gereden is om naar ons feest te komen heb ik 1000x meer geapprecieerd dan een envelop met geld in waarvan ik weet dat hij het bijzonder moeilijk kan missen.
het 'lastige' aan een forum als dit is dat je intonatie in de stem niet hoort.
Ik denk dat niemand van ons trouwt 'om uit de kosten te geraken' want dan zouden we allemaal slechte boekhouders zijn ;o)

Lesley
15-10-2011
 Meld misbruik14-11-2011 14:03:39

Mijn reactie zal idd ook verkeerd opgepakt zijn.

Ik had hier gelezen dat er mensen zijn dat rekenen om zoveel per persoon te krijgen en ik wou gewoon even laten weten dat dit meestal niet het geval is, dat er ook veel mensen minder geven en sommigen dan weer juist meer.

Daarom dat ik er ook bij zette zowel in positieve als in negatieve zin. Zoals Brenda vermeldt, van sommige mensen gewoon verschoten, maar ik ben met alle cadeaus even blij geweest.

Ik heb ook heel veel bloemen gekregen, bonnen,... en dat is ook zeer leuk vermits wij al een huis en kindjes hebben dus alles al hebben.

Gewoon ervoor zorgen dat je je feest kan bekostigen zonder de giften er bij zodat je niet voor verrassingen staat en de cadeaus gewoon een leuke extra zijn.

Sarah
18-5-2012
 Meld misbruik14-11-2011 21:15:34

Like I said, ik beschuldig niemand ofzo he :) Misschien heb ik bepaalde reacties gewoon verkeerd gelezen, zoals Brenda al zei, zonder intonatie komen dingen soms anders over... Mijn excuses. Misschien eerst trouwen en zien hoe ik dan reageer ipv het er weer impulsief uit te flappen ;)

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...