TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om
zijn/haar persoonlijke pagina te openen.
Ann
21-7-2012
|
16-11-2011 9:33:31
Hey, Ik ben van Aalst... In de buurt zullen er wel juweliers ofzo zijn die het kunnen bepalen. Wij zijn gisteren naar Fede Di Oro geweest en ik had ook alles mee wat ik thuis gevonden had. Bleek dat sommige dingen geen goud waren en dan had ik nog 5 ringen en 2 hangertjes,allemaal in geel goud en die gaan ze nu verwerken in onze wit gouden ringen. Dus het is zeker mogelijk. De meneer heeft het aan mijn verloofde allemaal uitgelegd hoe het in zijn werk gaat,maar ik heb maar een beetje geluisterd. Voor mij was het belangrijkste dat het kon want er zitten een paar ringen van men mama bij en de rest is van mijn communie enzo. Het goud stond nu 42 euro per gram...
Groetjes
|
|
Eline
7-7-2012
|
16-11-2011 9:46:39
Ik ben jaloers! Had ik maar oud goud liggen... Wit goud wordt gemaakt door 'geel' (= zuiver) goud samen te smelten met een ander metaal. Meestal wordt hiervoor rhodium gebruikt, soms palladium of nikkel (dat laatste is minder gebruikelijk in Europa en niet zo'n goed idee wegens kans op allergiën). Geel goud gebruiken om ander goud te maken kan dus zeker, andersom gaat niet. Het is wel belangrijk aan je juwelier te vragen welke metalen hij nog gebruikt voor wit goud, en wat het effect zal zijn van je ring enkele jaren dragen, dat verschilt.
|
|
nathalie
19-5-2012
|
16-11-2011 9:49:55
wij hebben dit ook laten doen, maar schrik niet hoeveel je nodig hebt! Het moet al echt 18 karaat zijn en vaak zijn sommige hangertjes en kettingen enz hol. Ik had zoveel bij dat ik dacht dat we gingen over hebben maar had dit toch onderschat! Maar alle beetjes helpen natuurlijk en geeft nog een extra persoonlijke waarde aan de ring :)
|
|
Lotte
23-6-2012
|
16-11-2011 9:59:52
Hey, Ik twijfel nog een beetje of ik oud goud ga meenemen... Hoe weet je in feite of jouw goud wel in je ringen verwerkt wordt? (Ben op dat vlak nogal een achterdochtig type ) Grts Lotte
|
|
Heidi
7-7-2012
|
16-11-2011 10:40:54
Hoe weet je dat, vertrouwen hebben in de juwelier zeker? :)
42 euro per gram... hmm, goed dat ik dan alvast een richtlijn heb. En wanneer ik zeg "gelukkig heb ik wat heel wat kunnen vinden" bedoel ik niet dat ik 3 Kg goud heb :) hehe, Het gaat om 3 kleine ringetjes, 2 paar oorbelletjes, 2 armbandjes... Dan nog een grote gouden ring van mn grootvader en zijn manchèteknopen ... We zien wel, 'tis alvast spannend !
Kzal gewoon eens een juwelier binnenstappen en vragen waar ik mij aan mag verwachten, gaat het om 42 euro of om 100 euro; wat het is, is het !
|
|
Ellen
5-5-2012
|
16-11-2011 10:55:07
hey Lotte,
Je kan kiezen of je wil dat ze verwerkt worden in je ringen of niet. De steentjes die in je ringen zitten krijg je terug mee naar huis, als je later iets wil laten maken met steentjes in kan je deze dan gebruiken. Ik zal ook nog een rondkijken wat ik heb van oud goud kheb nu al een 3tal ringen...
groetjes!
Ellen
|
|
Alessia
7-9-2012
|
16-11-2011 10:59:19
Ik denk dat ik ook wat ga snuffelen hier op zoek naar... :D Wie weet vind ik ook wat en dat is altijd mooi meegenomen!
Groetjes
Alessia
|
|
Lotte
23-6-2012
|
16-11-2011 11:01:30
Thx ladies voor de raad! Ik ga mijn kasten ook eens overhoop halen
grts Lotte
|
|
Annelies
7-8-2010
|
16-11-2011 11:48:02
Hallo,
Van geel goud kan perfect wit goud gemaakt worden.
Wij hebben ook goud verzameld om onze ringen te laten maken. Ik heb ook enkele familiestukken erin laten verwerken. Ik had er ook over getwijfeld, maar anders lagen ze in de kast en had niemand er iets aan. Nu heb ik zal altijd aan mijn vinger, en in gedachte zijn deze stukken er toch nog steeds....
Ik ken niet dadelijk een plaats is Aalst, maar ga op genoeg plaatsen laten schatten. Ik heb onlangs nog gehoord van afzetters. Het gaat dan om reizigers die enkele dagen in de stad zijn om goud aan te kopen. Ze geven dan een enorm hoge prijs (hoger dan de normale prijs) en dat is natuurlijk aantrekkelijk, maar het is bedrog! Ze wegen je goud en rekenen dan hoeveel echt goud ze hieruit kunnen halen en voor dat gewicht krijg je idd hun prijs, maar hun aantal grammen is misschien 1/3 van het echte gewicht, als het niet nog minder is....
Onlangs was er zo'n reiziger in Mol geweest en hij gaf 42,00 euro per gram terwijl de officiele dagprijs van goud op 32 stond. Dus zie dat je op voorhand weet hoeveel gram je hebt voor je het inruilt!!!!
Een zeer betrouwbaar adresje (= goudsmid/juweelontwerpster) is Diane Pacholski in Wimmertingen (Hasselt). Wij hebben onze ringen daar ook laten maken.... heel mooi werk!
In Hasselt in "Gallerij De Ware Vrienden" is er ook een (eerlijk) winkeltje dat een zeer goede prijs geeft voor oud goud. Als ik eraan denk zal ik eens langslopen voor de huidige dagprijs....
Groetjes Annelies
|
|
Annelies
7-8-2010
|
16-11-2011 12:42:02
Hallo,
Ik ben juist het winkeltje in "Gallerij De Ware Vrienden" gepasseerd, en de goudprijs op dit moment is 33,00 euro.... Dit winkeltje staat gekent om zijn goede goudprijs...
Groetjes Annelies
|
|
joyce
30-4-2011
|
16-11-2011 13:10:27
hoi
Ik heb ook 2 ringen van mijn overleden grootmoeder in mijn trouwring laten verwerken, ze waren in geelgoud, maar zoals reeds gezegd is dit geen enkel probleem, enkel de samenstelling/verhouding van metalen is anders dan in witgoud. Omdat ik geen geelgouden juwelen draag, heb ik zo toch altijd iets van mijn grootmoeder bij mij (zonder dat ze maar in de kast liggen).
Ik zou niet zo maar eender waar mijn goud inwisselen, maar bvb bij een gekende juwelier ofzo.
groetjes Joyce
|
|
Heidi
7-7-2012
|
16-11-2011 13:19:35
Hallo, ik had Wim Meeussen om info gevraagd mbt. verwerken van oud geel goud in trouwringen. Hij werkt duidelijk anders: er is één ring in zijn collectie, die dan samengesmolten kan worden met je oude ring, maar hij zal je eigen goud dus niet smelten om er een nieuwe van te maken. Ook gaf hij aan dat van het geel goud geen wit goud gemaakt kan worden...
Ik informeer eens bij andere juweliers !
|
|
Annelies
7-8-2010
|
16-11-2011 16:38:41
Hallo Heidi, Van (oud) geel goud kan zeer zeker wit goud gemaakt worden. De goudsmid voegt iets bij het gesmolten goud en dan krijg je wit goud, maar de naam ontgaat mij.... Ik heb er eentje aan mijn vinger, dus ik ben zeker . Het kan ook dat sommige juweliers het niet willen doen omdat ze er dan minder aan verdienen. Dat is natuurlijk een andere zaak, maar technisch gezien is het zeer zeker mogelijk. Zoals Wim Meeussen zegt is een werkwijze, als hij zo werkt is dat zo. Daar ga je niets aan kunnen veranderen. Maar er zijn wel degelijk juweelontwerpers die ringenen maken met allemaal 'oud' goud. Eerder gaf ik al de naam van Diane Pacholski door. Zij maakt je ringen helemaal van oud goud... je betaald dan enkel het maakloon en de steentjes. Echt een aanrader... Groetjes Annelies
|
|
Imke
31-3-2012
|
16-11-2011 19:25:17
Bij wim Meeussen kan de waarde van het goud dat je inbrengt, wel worden afgetrokken van het geld dat je moet betalen voor je ringen. (wel niet verwerkt in jouw ringen dan)
|
|
Saskia
8-6-2012
|
17-11-2011 8:47:05
oei, ik ben bij een juwelier hier dicht bij ons geweest en die wist mij iets heel anders te vertellen. volgens hem kan je van geel goud geen wit gouden maken. Ik heb ook enkele juwelen liggen waarvan ik 100% zeker wil dat ze in mijn ring worden verwerkt.(sentimentele waarde) Dames, don't shoot me nu, ik zeg alleen maar wat ze tegen mij vertelt hebben.
Hij zei dat de meeste juweliers zeggen dat dit kan maar dan toch je eigen goud niet gebruiken (maar zeggen dat ze dit wel doen natuurlijk)
Om het zeker te weten zei hij van altijd te vragen of je er bij mag zijn als je ring gemaakt zal worden.
Wat ik dus ook zeker zal doen als ik eindelijk is kan beslissen waar we onze trouwringen willen laten maken.
Om de waarde te weten kan je wel gewoon is bij enkele juweliers binnen gaan in Aalst! Bij De Wolf zullen ze dit ook zeker doen.
|
|
Heidi
7-7-2012
|
17-11-2011 8:51:11
zo zie je maar weer dat iedereen iets anders verkondigt :)
Bij De Wolf zal ik dan idd eens gaan luisteren, met mijn goud :)
Wim Meeussen trekt de prijs van je goud idd af van de aankoop, maar ik zie liever m'n eigen goud in m'n ring :) Meeussen heeft anders echt wel prachtige ringen !!!
Die diana is precies de moeite waard, heb haar website eens bezocht. Omdat Hasselt voor ons wel een eindje weg is, zoek ik hier in de buurt nog even verder... Maar ik onthou haar naam zeker moest ik hier niet direct iemand vinden die hetzelfde werk doet !
|
|
Saskia
8-6-2012
|
17-11-2011 8:56:25
heidi, kijk ook is op de site van katrien van wambeke! www.katrienvanwambeke.be die is mssn al ietske korter voor jullie! ik kan wel niet zeggen hoe ze is maar ik heb de dame doorgekregen van een collega die er zeer tevreden van was? of op www.goudsmid.be in grimbergen zitten deze dames(denk wel dat ze vrij duur zijn)
|
|
Elien
21-4-2012
|
17-11-2011 15:43:49
Dag Heidi, Wij wonen ook in Aalst maar gaan toch naar Gent ( http://www.caenepeel.com/ ) achter onze ringen. Zij maken enorm mooie stukken en zijn bovendien nog is prijselijk ook :) Ik heb zelf nog wat oud goud cadeau gekregen om bij onze ringen te leggen. Verschillende mensen hebben ons echter aangeraden om deze ringen te verkopen bij deze juwelier en het geld zelf dan te investeren in nieuwe ringen met nieuw goud. Misschien is dit een beter idee? Veel succes! Groetjes Elien
|
|
heidi
|
17-11-2011 16:23:57
ik heb ook mijn oud goud gebruikt in mijn trouwring, ik had wel niet genoeg goud om een gehele ring te laten maken (is nogal een brede ring geworden en redelijk zwaar), maar dit was geen probleem, het grote voordeel was dat ik dan een roodgoudenring kon laten maken (dit is dan ook wel echt het kleur dat me mooi staat)... ik ben tervoren overal eens gaan rondhoren, maar ik kreeg het meeste waar ik mijn ring liet maken.
|
|
Heidi
7-7-2012
|
17-11-2011 16:28:19
Hallo,
een deel van het goud zal idd gewoon verkocht worden. Maar de stukken van mijn opa die ga ik enkel verkopen indien ik ze kan laten verwerken in mijn ring. anders worden de juwelen bewaard.
Ik had ondertussen contact opgenomen met aura (winkel te Zele), wij kennen de eigenares van de zaak en mijn broer zijn ringen komen ook van daar. Voorlopig antwoordden zij positief op al mijn vragen, dus ik ga bij hen eens langsgaan met mijn spulletjes :)
ik check zeker ook caenepeel eens
|
|
Sarah
18-5-2012
|
17-11-2011 21:07:24
Hey Heidi,
Ben zelf afkomstig van Zele en het merendeel van mijn juwelen komt van Aura :) Leuke winkel, vriendelijke mensen! Ik ga daar ook es langs met mijn idee voor een vintage ring (zie ander topic).
|
|
Heidi
7-7-2012
|
18-11-2011 8:58:36
hey Sarah, ja kheb het gelezen ivm je vintage ring. Mijn trouwring zal zeker ook geen "gewone trouwring worden", ik wil graag mijn ring laten maken obv twee ringen die ik nu al heb, maar niets waard zijn/versleten zijn :) Mijn ouders kennen Ellen van Aura haar ouders goed, vandaar dat ik met haar contact opgenomen had. een van de volgende weekends ga ik er eens een afspraak maken :)
|
|
Sarah
18-5-2012
|
26-11-2011 19:51:44
Ik ben vanmiddag naar Katrien Van Wambeke's opendeur gegaan en zit binnen enkele weken samen met haar om mijn trouwring te ontwerpen! Afhankelijk van de dikte en het soort steen dat ik erin wil (wil maansteen), schatte ze de prijs voor 1 witgouden ring tussen de 800-1200 euro in... Ik heb helaas bijna niks van oud goud, enkel een ketting met hangertje van mijn communie. Morgen bij de mama eens gaan neuzen in haar erfstukken van de bomma's en overgrootmoeders :) Vroeg mij ook af of je een zilveren ring kan laten hersmelten in een trouwring? Heb van mijn moeder op mijn 21e een zilveren ring gekregen, maar aan die vinger zal nu mijn trouwring komen en het zou leuk zijn hem op die manier te herwerken. Anders spaar ik hem voor mijn eerstgeboren dochter ;)
|
|
Heidi
7-7-2012
|
27-11-2011 17:36:47
Ik dacht dat zilver in goud niet gaat... maar ik ben een leek :) dus wie weet kan dat wel !! Ik ben ondertussen met mijn goud op stap geweest, ik heb 22 gram oud goud dat ik in een nieuwe ring kan laten versmelten, de ringen die ik tot nu toe zag waren slechts 18 gram dus dat zou zeker moeten lukken. Daarnaast had ik ook nog 25 gram ander goud, wat ik verkocht heb voor meer dan 550 euro. Ik zou dat geld graag gebruiken voor onze beide ringen; een zilveren ring voor mijn vriend en de werkuren voor het maken van mijn ring (met de reeds bestaande 22 gram+aanwezige briljant). Normaal is dit een haalbare missie :) Ik kijk Van Wambeke haar website eens na... Groot-Bijgaarde is wel opnieuw ver weg voor ons :) Vandaag was er in Zele-Durmen ( https://www.facebook.com/#!/event.php?eid=281164491923170 Tanja Katzmann), ook een expositie van een goudsmid in Zele, die ga ik zeker ook eens checken !
|
|
Sarah
18-5-2012
|
27-11-2011 22:08:35
Ja, bedoelde dus een zilveren ring hersmelten voor een nieuwe zilveren trouwring... Maar omdat zilver niet zo vrij duur is, is dat mss nutteloos. Tanja Katzmann ken ik niet... Vanmiddag nochtans op bezoek geweest in Zele (woon in A'pen nu) en mijne pa begreep niet waarom ik helemaal naar Groot-Bijgaarden ga voor een ring te laten ontwerpen. Nja, ik wou een maansteen en Katrien had mooie ontwerpen met maansteen... Heb tussen mijn mama haar oude juweeltjes nog een beetje goud gevonden: een bedelarmbandje, een ring, een stukje ketting en een hangertje. Ook nog 2 vintage oorbelletjes gekregen (om te houden) en een fijne camé-medaillon voor aan een halsketting. En mijn vriend zat ondertussen met mijn pa in de garage, zo hadden we meteen nog een nieuwe mengkraan voor ons bad ook... Een vruchtbare middag ;)
|
|
|
|
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...
|