Terug naar overzicht
Ik ben ook benieuwd!
Hallo!Bij mijn vriendin die in mei getrouwd is, werd het volgende gedaan om de kerk binnen te gaan:* Eerst de ouders, dan de broers. En als ik mij niet vergis eerst de ouders van de bruid, dan die van de bruidegom* Als je voor de trap van de kerk stond: stonden de vrouwen rechts en de mannen links* De bruid en de bruidegom liepen er tussen door met de bruidskindjes voorop en de suite volgde dan één voor één.Bij het buitenkomen kwamen eerst de bruid en bruidegom en dan de suite.Ik hoop je hier al wat mee geholpen te hebben en nog veel plezier met de voorbereidingen!GroetjesVicky
Dat heb ik ook al gehoord....Maar dan wordt de bruid dus niet door de vader binnen gebracht?Want had ook al gezien dat het de bruidegom eerst is met zijn ma.Dan mijn ma met zijn pa....Dan de zussen en broers enzoEn dan de bruid met de pa...Maar hoe ziet die kolom er dan uit?Want als je een kolom vormt is dat toch voor het koppel om door te lopen?
HA... Heb een nieuwe site gevonden over tradities in vlaanderen...Het gaat als volgt;Rechts of links?Tijdens een huwelijksplechtigheid zitten de familieleden en vrienden van de bruidegom rechts achter hem in de kerk en die van de bruid links achter haar. De reden hiervoor is simpel. Vroeger was het vaak zo dat er tussen beide families nogal wat vetes bestonden. Om te voorkomen dat ze elkaar tijdens de plechtigheden bont en blauw zouden slaan, zaten de families elk aan een kant. Om helemaal zeker te zijn dat er niet gevochten zou worden, moest uit elke familie een klein meisje aan de kant van de andere familie gaan zitten, met als achterliggende gedachte dat iemand van de eigen familie niet aangevallen zou worden. Later kregen die meisjes ook een taak en zo zijn bruidskinderen bij de plechtigheid betrokken geraakt. De bruidskinderen strooien bijvoorbeeld bloemblaadjes rond bij het binnenkomen van de kerk of dragen de ringen aan.De bruidsstoetDe bruidsstoet die het trouwpaar bij de kerkelijke trouwplechtigheid naar het altaar begeleidt, wordt in de volksmond gewoonlijk ‘de suite’ genoemd. Hoe de bruidsstoet de kerk binnen- en buitenloopt, is niet om het even: al heel lang wordt daarbij een vast protocol gevolgd. Familieleden, vrienden en kennissen nemen al voor de aanvang van de mis plaats in de kerk. Zij gaan recht staan als de bruidsstoet binnenkomt. Eerst stapt de bruidegom de kerk binnen, met aan zijn linkerarm zijn moeder. Hij begeleidt haar tot aan haar plaats en gaat dan voor zijn stoel staan. Vervolgens komt de moeder van de bruid binnen, aan de linkerarm van de vader van de bruidegom. Ook die brengt de dame naar haar plaats en vervolgens gaat naast zijn echtgenote zitten. Daarna komen de getuigen, grootouders en broers en zussen met hun partner. De bruid stapt als laatste de kerk binnen, aan de rechterarm van haar vader. Zij worden voorafgegaan of gevolgd door de bruidskinderen.
Tijdens een huwelijksplechtigheid zitten de familieleden en vrienden van de bruidegom rechts achter hem in de kerk en die van de bruid links achter haar. De reden hiervoor is simpel. Vroeger was het vaak zo dat er tussen beide families nogal wat vetes bestonden. Om te voorkomen dat ze elkaar tijdens de plechtigheden bont en blauw zouden slaan, zaten de families elk aan een kant. Om helemaal zeker te zijn dat er niet gevochten zou worden, moest uit elke familie een klein meisje aan de kant van de andere familie gaan zitten, met als achterliggende gedachte dat iemand van de eigen familie niet aangevallen zou worden. Later kregen die meisjes ook een taak en zo zijn bruidskinderen bij de plechtigheid betrokken geraakt. De bruidskinderen strooien bijvoorbeeld bloemblaadjes rond bij het binnenkomen van de kerk of dragen de ringen aan.De bruidsstoet
De bruidsstoet die het trouwpaar bij de kerkelijke trouwplechtigheid naar het altaar begeleidt, wordt in de volksmond gewoonlijk ‘de suite’ genoemd. Hoe de bruidsstoet de kerk binnen- en buitenloopt, is niet om het even: al heel lang wordt daarbij een vast protocol gevolgd. Familieleden, vrienden en kennissen nemen al voor de aanvang van de mis plaats in de kerk. Zij gaan recht staan als de bruidsstoet binnenkomt. Eerst stapt de bruidegom de kerk binnen, met aan zijn linkerarm zijn moeder. Hij begeleidt haar tot aan haar plaats en gaat dan voor zijn stoel staan. Vervolgens komt de moeder van de bruid binnen, aan de linkerarm van de vader van de bruidegom. Ook die brengt de dame naar haar plaats en vervolgens gaat naast zijn echtgenote zitten. Daarna komen de getuigen, grootouders en broers en zussen met hun partner. De bruid stapt als laatste de kerk binnen, aan de rechterarm van haar vader. Zij worden voorafgegaan of gevolgd door de bruidskinderen.
Idd, zoals hierboven staat! Bij mijn ouders, ondertussen een dikke 20 jaar geleden, was het ook zo... Groetjes
Het blijft allemaal hetzelfde door de jaren heen!Bij mijn vriendin was de vader overleden en kwamen ze als koppel de kerk binnen...Wij gaan het zoals de traditie het vraagt doen, mijn vader ziet dit echt zitten :) Er zullen wel wat traantjes bijkomen ...Bedankt voor de correcte uitleg :)Groetjes
HiHi...Hier ook zo...Denk dat mijn pa ook traantjes zal laten ( en dat zou de eerste keer zijn!)Ik heb 3 zussen en ben de 3de in rij...Ik ben de eerste die trouwt dus voor mijn pa geeft het zeker een leuk gevoel om dit met 1 van zijn dochters te doen!