TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om
zijn/haar persoonlijke pagina te openen.
Sara
6-10-2012
|
9-1-2012 8:12:45
ik vermoed dat je dit gewoon door de gemeente kan laten opvragen hoor en anders zulle zij jullie wel doorverwijzen.
|
|
Sophie
2-6-2012
|
9-1-2012 8:45:27
In principe zou het gemeentehuis die kunnen aanvragen en wordt die doorgefaxt als het snel moet gaan.
|
|
Nathalie
23-6-2012
|
9-1-2012 9:45:09
Hoi An,
Mijn verloofde is Nederlander. Wij moesten bij reservatie van de ondertrouw (moet je echt 1 jaar op voorhand om middernacht een mailtje voor sturen bij ons in Gent) ook een recente geboorteakte van hem kunnen voorleggen. We hebben die gelukkig per mail kunnen aanvragen en ze hebben die per post opgestuurd (moest een origineel zijn, kostte 14,50 EUR). Aangezien die geboorteakte op de dag van de trouw niet ouder dan 1 jaar mocht zijn (wat dikke zever is want een geboorteakte verandert niet, enkel de stempel van uitgifte is anders) hebben we dus een nieuwe moeten aanvragen. Aangezien we tussen kerst en oud en nieuw in zijn geboortestad waren, zijn we dat in het Stadhuis gaan vragen maar het archief lag elders en dus hebben ze de akte alsnog nadien per post opgestuurd (opnieuw 14,50 EUR). Misschien eens kijken of je het in Duitsland ook per mail kan aanvragen? Kwestie dat je niet de hele trip voor niks maakt.
Liefs,
Nathalie
|
|
Sanne
9-7-2011
|
9-1-2012 11:06:57
Het moet inderdaad een recente zijn. Ik had er ook nog een liggen die minder dan 2 jaar oud was, maar ik moest echt een nieuwe aanvragen. Gelukkig kon dit ook bij mij online (ook Nederland) en werd hij opgestuurd. Die oudere ben ik wel persoonlijk gaan afhalen in mijn geboorteplaats, omdat ik daar toen toch in de buurt moest zijn voor ander dingen.
Geboorteaktes die uit het buitenland moeten komen, moet je zelf opvragen. Dit doet de gemeente niet. Ik zou inderdaad proberen te achterhalen of je hem met de post kan laten komen. Hou er trouwens rekening mee dat je nog andere papieren nodig hebt en misschien een vertaling. (Duits is natuurlijk wel een officiele taal in België, dus die vertaling is misschien niet nodig.) Best eens informeren bij de gemeente, zodat je weet wat je allemaal nodig hebt en waar je dat kan aanvragen. (die geboorteakte zal via de geboorteplaats moeten vrees ik, maar ik kan me herinneren dat ik voor iets anders naar de ambassade moest)
|
|
frida
6-2-2010
|
9-1-2012 11:35:16
Hey, Ik zelf ben in Nederland geboren, vanuit België kan je dit online aanvragen maar omdat dit bij ons te lang duurde ben ik er zelf om gereden... Waarschijnlijk kan jullie dit ook online aanvragen..
Groetjes
|
|
Kristien
25-5-2012
|
9-1-2012 13:08:20
Mijn partner is Malinees, wij moesten dus zelf ook alle papieren opvragen. Met een beetje geluk kan je het ook doen via de ambassade van Duitsland. Je zal inderdaad ook de akte moeten laten vertalen en de vertaling laten legaliseren als je in vlaanderen woont, bij ons was alles in het frans maar werd dus niet aanvaard, we hebben goed doorbetaald aan alle gelegaliseerde documenten + vertalingen + legalisering van vertalingen... En je hebt nog wel andere documenten ook nodig dan enkel de geboorteakte, dus begin er best snel aan! Succes!
|
|
Chantal
16-6-2012
|
9-1-2012 13:21:49
Ikzelf ben ook Nederlandse en woon al sinds m'n 7e in België, zoals voor alles in mijn leven had ik het ook nu weer vlaggen. De gemeente vraagt dit inderdaad niet zelf op, dus zijn mijn ventje en ik er in de kerstvakantie zelf naar Oosterhout gereden en hebben er ineens een daguitstapje van gemaakt (Shoppingdagje in Oosterhout en Breda :D)!
Geboorteakte is nu dus veilig bij onze gemeente en binnenkort kunnen we dan langskomen voor de ondertrouw.
Maar tis inderdaad echt belachelijk dat dat een recent document moet zijn...tis niet dat ik ineens op een andere dag geboren zal zijn na een tijd :s...maar ja tis nu eenmaal zo.
Maar ik denk dat je dit ook wel per post kunt opvragen hoor. Een vriendin van mij, haar vriend komt uit Turkije en hij laat alle documenten ook steeds per post naar hier komen. Zij moeten deze dan nog wel laten vertalen door een beëdigd vertaler, want anders wordt het niet aanvaard. Maar da's misschien alleen voor landen buiten EU, misschien dat dit voor Duitsland niet nodig is.
Lieve groetjes
Chantal
|
|
Vicky
18-6-2011
|
9-1-2012 18:47:33
Ik zat in hetzelfde geval! Het is echt een hele rompslomp geweest. Wat je moet doen: - vragen waar zijn ouders officieel ingeschreven stonden; vaak hadden ze een Belgisch adres hoewel ze in Duitsland woonden. In die gemeente is normaal de geboorteakte te vinden en kan jouw huidige gemeente die opvragen. Als zijn ouders in Duitsland ingeschreven waren, zal je wellicht naar daar moeten... - voor doopbewijs: als hij het zelf niet heeft, kan hij best via deze weg gaan (met gegevens van datum en liefst ook allmoezenier die gedoopt heeft)
Bisdom bij de krijgsmacht
secretariaat -briefwisseling:
ACOS WB-SARM/C Kwartier Koningin Astrid,
Bruynstraat, Neder-Over-Heembeek, 1120 Brussel
tel: 02- 264 50 41
Secretaris: ADJT Van Meerbeek G.
tel: 02- 264 50 41
0476/ 28 09 15
Succes ermee, ik heb hier weken van wakker gelegen. Als de gemeente niet goed meewerkt, gewoon blijven aandringen ;)
|
|
Kristien
25-5-2012
|
9-1-2012 19:51:26
Het vertalen heeft niets te maken met landen binnen of buiten de EU, maar alles met de idiotie van België: in vlaanderen aanvaardt men enkel nederlands, in brussel nederlands en frans en misschien ook duits (checken...). Succes!!
|
|
An
18-8-2012
|
9-1-2012 20:33:33
Bedankt voor de reacties; We hebben het ook eens zitten uitzoeken hoe het zit. En ben al beetje slimmer geworden :-) Het klopt wat Vicky zegt. Zijn ouders woonden in Duitsland maar stonden ingeschreven op het adres van mijn schoonmama's ouders, wat in België is. Dus we zouden normaal gezien even tot daar moeten gaan of contact met de gemeente opnemen of de geboorte akte zich daar bevind. Zoja, kan onze gemeente dat daar opvragen (neem ik aan). Wat kan natuurlijk wel tegen vallen: zij hebben bijna 16 jaar in Duitsland gewoond. (tot mijn ventje 15 was). En als ze toch toch ginds hun adres hadden, moeten we toch idd naar Keulen gaan oprijden :-( Een dag uitstapje is wel leuk, maar wanneer :-( we zitten midden in grote verbouwingen (die af moeten zijn tegen de trouw, incl tuin). en werken alle 2 fulltime.. Kan eventueel zijn papa dit ook gaan afhalen?? pfff wat een gedoe en idd dit gewoon om een recente datum... Want hij is maar 1x geboren hé :) en nog steeds viert ie zijn verjaardag op de zelfde dag... groetjes A
|
|
An
18-8-2012
|
9-1-2012 20:34:35
En als ze toch toch ginds hun adres hadden >> ze hebben hun adres daar gehad, ma wisten niet zo te zeggen vanaf wanneer en tot wanneer..
|
|
Kristien
25-5-2012
|
9-1-2012 22:56:20
Niet panikeren, het komt wel goed, wij hebben maanden beziggeweest met papieren en moeten nu hopen dat mijn vriend een visum krijgt om naar België te komen voor onze trouw, terwijl we beiden in het buitenland wonen en werken als ontwikkelingswerkers en gewoon het huwelijk in België willen doen met mijn familie:) Met een beetje geluk kan je schoonvader erom, als hij een volmacht heeft, meestal is dat geen probleem. Maar check toch ook eens de ambassade van Duitsland in België, volgens mij moeten zij dat kunnen opvragen en dan ga je het gewoon bij hen in Brussel ophalen.
|
|
Sanne
9-7-2011
|
10-1-2012 10:33:01
Ik denk dat het inderdaad goed mogelijk is dat zijn vader hem zou mogen halen. Maar informeer dan misschien eerst of er een mogelijkheid is dat ze hem opsturen, dan hoeft er zelfs niemand die kant op te gaan. Succes ermee!
|
|
|
|
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...
|