Nu Online
Momenteel zijn er 270 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

wettelijke trouw vooraf

21-1-2012 14:19:42
Wij gaan waarschijnlijk ergens in april al trouwen voor de wet en dan in augustus voor de kerk. Voor de wettelijke trouw hebben we nog niets beslist (zelfs geen datum). We wachten nog op de notaris om ons huwelijkscontract op te stellen.
Vraagje: wat moet je eigenlijk regelen en voorzien als je vooraf de wettelijke trouw doet? Iets propers van kledij en iets kleins om te eten voor de dichte familie hadden we al in gedachten, maar moet je nog iets anders regelen? Ringen en decoratie en speciaal vervoer is toch maar voor de kerkelijke trouw hé of zie ik het mis?

Karen
18-8-2012
Meld misbruik

Reacties: 11 | Gelezen: 598

sofie
24-3-2012
 Meld misbruik21-1-2012 16:30:30

inderdaad, versieren en ringen zijn dan niet aan de orde.
mooie kleding , dichtste famile, een hapje en drankje volstaan dan die dag.

Jadranka
20-10-2012
 Meld misbruik21-1-2012 16:40:47

Hey Karen, wij zijn in november ook al voor de wet getrouwd. Op een vrijdag, met mooie kleren aan, naar het gemeentehuis en getrouwd. (zie foto) We zijn daarna nog iets gaan drinken en dan op restaurant geweest met idd alleen de dichtste familie. Was gezellig, geen stress. Groetjes.

Delphine
4-5-2013
 Meld misbruik21-1-2012 18:48:43

Hoi Karen,
ook wij gaan vooraf trouwen voor de wet, er zit zelfs een jaar tussen. Dit jaar in maart trouwen we voor de wet en volgend jaar in mei voor de kerk.
We hebben onszelf 'getrakteerd' op een nieuwe outfit, alé ik ga nog op zoek naar een zomers kleedje, mijn verloofde gaat een donkere jeans met hemd en vest dragen. En dan gaan we met onze ouders, grootouders, broers en nonkel (die getuige zijn) iets gaan eten.

Maar nog een klein vraagje daarrond: hoe doen jullie dat dan met de rest van de familie? Nodigen jullie die ook uit voor de wettelijke trouw, laten jullie iets weten? Want achteraf zijn die wel niet uitgenodigd voor het etentje....enkel de dichtste familie.

groetjes

Maayke
8-9-2012
 Meld misbruik21-1-2012 18:51:33

Wij trouwen in maart voor de wet en in september voor de kerk...

Wij zullen ook gewoon mooie kleren aandoen, onze ringen worden wel al 'opgestoken'. Wij zijn 4 jaar samen die dag, en ik wou die datum ook in onze ringen, daarom doen wij ze in het stadhuis al aan. In september doen we ze dan effkes uit, laten we ze zegenen door de priester en steken we ze opnieuw op :D

Het vervoer zijn onze gewone auto's, en decoratie is er ook niet. Ik zie dat jij bloemen hebt, Jadranka? Heb je die gekregen of had je die bij?
Nadien gaan we naar iets gaan drinken met diegene die erbij willen zijn (bv dichtste vrienden die vragen of ze erbij mogen zijn), en daarna enkel met mijn en zijn gezin eten.

Spannend he :) Goh nog 54 dagen en we zijn 'écht' getrouwd.... Nu ik dit hier typ is het nog spannender...

Groetjes, Maayke

Jadranka
20-10-2012
 Meld misbruik21-1-2012 19:23:16

@ Delphine: bij ons wist de familie wel dat we gingen trouwen voor de wet (op mondelinge wijze dan) maar ik ging er vanuit dat er niemand zou zijn, gezien ik van Dendermonde ben, maar mijn ventje ben gevolgd naar West-Vlaanderen. Ik denk wel dat als mensen niet zijn uitgenodigd, ze ook niet meegaan. Cedric zijn goeie vriend was wel gekomen en die is nog iets mee gaan drinken, maar hij wist dat we enkel met onze ouders, broers en oma gingen eten.

@Maayke: Ik had de bloemen gekregen van mijn broer, hij was mijn getuige. Het hangt hier nu mooi te drogen. Ik had zelf al een handtasje en vond bloemen niet nodig, maar was wel superblij met het mooie boeketje!

Veel plezier!

Patrizia
2-6-2012
 Meld misbruik22-1-2012 0:24:07

Heylah, ook wij trouwen in april voor de wet en in juni voor de kerk. Maar voor onze wettelijke trouw hebben we niet teveel extra's geregeld. We trouwen om 15.30 h en daarna gaan we met onze ouders en getuigen eten in een restaurantje. Niets uitgebreids ofzo.. gewoon een klein menu (voorgerecht en hoofdgerecht) en mijn zus gaan een lekkere taart maken en nadat we gegeten hebben mogen de mensen die nog meewillen een glaasje komen drinken bij ons thuis, want ik verjaar ook op die dag...dus dan kan ik dat vieren met de mensen die me echt dicht aan het hart liggen en de rest houden we voor ons groot feest op 2 juni!
Groetjes xxx

hanne
3-9-2011
 Meld misbruik22-1-2012 12:27:33

Wij zijn in februari voor de wet getrouwd en in septmber voor de kerk. Voor de wet hadden we tegen vrienden gezegd dat ze mochten komen, niet denkende dat ze verlof gingen nemen hiervoor. Uiteindelijk waren er 60 personen en dat was wel super, omdat we die dag toch wel officieel getrouwd zijn :-) wij hadden bij ons thuis dan belegde broodjes en cava voorzien. Daarna zijn we met onze ouders en broers ergens gaan eten. Het was een fantastische dag en we hadden zo toch een beetje het gevoel dat het feest waq :-)

Sanne
9-7-2011
 Meld misbruik22-1-2012 14:01:48

Ehm, je "moet" niks regelen, behalve de afspraak bij het gemeentehuis, eventueel papieren en zo die ze daar niet voor jullie regelen (maar als jullie beide in België geboren zijn, doet de gemeente dit normaal allemaal), eventueel je huwelijkscontract (waar jullie dus al mee bezig zijn) en eventueel getuigen. Voor de rest hangt het af van wat je zelf wil.
Ringen kan je inderdaad voor het kerkelijk huwelijk laten. Decoratie en speciaal vervoer en zo hoeft in principe helemaal niet, net als speciale kleding. Dus maak je daar vooral geen zorgen om en doe het gewoon zoals jullie het graag willen.

Rebecca
27-4-2013
 Meld misbruik22-1-2012 20:27:27

Wij trouwen dit jaar op 14 april al voor de wet, volgend jaar voor de kerk. Wij doen het wettelijk huwelijk samen met de suite en gaan erna samen gezellig eten. We wachten tot volgend jaar voor de ringen en het trouwkleed maar we gaan ons voor de wet wel feestelijk opkleden. Je kan al naar de gemeente gaan in afwachting van de notaris - wij doen dit ook zo.

Sofie

Meld misbruik23-1-2012 8:52:11

Bij ons is de wettelijke trouw twee weken voor die voor de Kerk. Wij "gebruiken" de wettelijke trouw om een aantal mensen uit te nodigen die we wel bij ons huwelijk willen betrekken, maar er niet noodzakelijk bij willen op de dag van de trouw voor de Kerk (de buren bvb, of de "verplichte" genodigden via onze ouders). We nodigen uit voor een glaasje aan het gemeentehuis voor de mensen die daar komen kijken en daarna hebben we een receptie voorzien. 's Avonds gaan we eten met onze ouders en broers/zussen.
Wij zien dit eerder als iets meer gemoedelijks, maar 't is wat schipperen om aan de verwachtingen van de ouders te voldoen.

Qua vervoer etc voorzien we niets die dag, misschien wat decoratie voor de receptie maar dat zal geen massa zijn. Ik ga wel nog shoppen voor een kleedje (goed excuus!) en mijn vriend zal deftig gekleed zijn maar geen kostuum.

In elk geval: doe het hoe jij het wil. Je bent tot niets verplicht!!

Karen
18-8-2012
 Meld misbruik23-1-2012 22:00:40

Ja, ik denk dat we de wettelijke trouw zeer minimalistisch gaan houden. De bedoeling was om dat ook zo te doen met de kerkelijke trouw maar met de zaal die we gekozen hebben en de mis om 11u (volgens de pastoor: hoogmis!) zal dat dus niet gaan :-) Maar aangezien we zoveel kids verwachten zal het zowiezo niet zo stijf kunnen zijn. Maar ik krijg rillingen als ik denk aan de trouws uit mijn ouders hun tijd: iedereen moest in die volgorde en met die kleren en eerst dit en dan dat... pfff, ik heb geen zin in al dat "protocol"!

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...