Terug naar overzicht
Als ik de traditie goed genoeg ken vraag je familie en dichtste vrienden en de buren meestal omdat ze dan nie kunnen klagen van geluidsoverlast! ;-) op een schieting komt meestal ook nie ieereen opt zelfde moment of blijven nie even lang waardoor het nooit super druk wordt...
Bij ons gaan de collega's van mijn vriend dit organiseren op hun eigen verzoek. Ik moet hen gewoon nog proberen te overtuigen om dit de week voor de trouw te doen, want ze willen dit per sé de dag ervoor. Maar ik vrees een beetje voor het ergste dan. 't Is nogal een vree bendeke en heb schrik dat we daardoor op onze trouwdag niet echt fris meer zullen zijn. Maar bon...Aangezien zij dat dus een beetje organiseren, zijn het enkel de dichtbevriende collega's van mijn vriend die er zullen zijn. Ik ga de buren ook vragen, puur omwille van het geluidsoverlast. Onze dichte vrienden wonen in de buurt en stamcafé is rechtover ons appartement, dus die zullen zowiezo wel komen kijken. En verder onze dichtste familie (nl. ouders en zussen). We zullen een paar bakken bier voorzien (en cola), maar meer maken we er niet van. Zoals gezegd is ons stamcafé rechtover de deur, dus zit het er dik in dat er daarna naar daar getrokken wordt.
Misschien een domme vraag, maar wat is een schieting?
ik wou eerst geen schieting houden,maar op aanvraag van de schoonbroers die graag eens hun schietkanon willen bovenhalen doen we nu wel eentje.wij vragen enkel broers en zussen,ouders en de beste vrienden.De buren en de rest van de straat moeten we zoiezo verwittigen voor de lawaai hinder,die krijgen een briefje in de bus.Maar echt uitgenodigd worden deze niet. Maar op een man meer of min zal het de dag zelf ook niet komen.
Hoi Hanne, Wij doen dit de dag voor onze trouw. We gaan de dichte familie vragen, en vrienden. @ Britt: Schieting is een traditie dat sommige mensen houden (vooral op den buiten/ niet in het stad), er worden kanon schotten gehouden en met z'n hamer op buskruid geklopt, dus veel lawaai gehouden. Vroeger was dit omdat de geesten dan zogezegd weg worden gejaagd, en het koppel een prachtig huwelijk krijgt. enz..
Aah ok, ja had er nog nooit van gehoord..Kzal mss op wa wereldvreemd zijn dan denk ik :)