Nu Online
Momenteel zijn er 211 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

morgen = ondertrouw...

5-3-2012 20:19:02
wat houd dit in?? welke vragen?
Brr... hopelijk valt het mee!!! :-)

Tina
13-7-2012
Meld misbruik

Reacties: 18 | Gelezen: 1235

Katrien
23-6-2012
 Meld misbruik5-3-2012 20:22:57

Ik ga dit topic volgen, hebben nl. overmorgen onze ondertrouw :)

chary
10-11-2012
 Meld misbruik5-3-2012 20:50:19

Bij ons pas in mei...maar ben ook benieuwd, ik volg

Serena
25-5-2019
 Meld misbruik5-3-2012 20:55:15

wij hebben onze ondertrouw een maandje geleden al gedaan..
stelt eigenlijk niet zo veel voor bij ons vroegen ze gewoon of het uur en de datum nog klopte, en dan hoeveel papieren we nodig hadden voor familieleden die een dag verlof moesten nemen en 15 euro voor ons trouwboekje
op 5 minuten waren we al terug buiten!
maak je maar geen zorgen het komt allemaal goed! maar ik denk wel dat het van gemeente tot gemeente afhangt

Veel succes!
Serena

Katrien
23-6-2012
 Meld misbruik5-3-2012 21:28:19

Serena, Ik denk dat Tina de kerkelijke ondertrouw bedoelde.

De burgerlijke ondertrouw, daar is idd niks aan, maar tijdens de kerkelijke ondertrouw worden veel lastigere vragen gesteld.
Toen wij naar de pastoor van mijn verloofde gingen om zijn doopsel-uittreksel te vragen, vertelde die ons dat er tijdens de kerkelijke ondertrouw vragen werden gesteld a la 'waarom voor de kerk trouwen'.
Maar laat het hier morgen zeker weten he!
Groetjes

Serena
25-5-2019
 Meld misbruik5-3-2012 21:32:23

aaah zooo oeps verkeerd begrepen sorry! hebben we nog niet gedaan kga dit even meevolgen dan!!

sofie
15-8-2023
 Meld misbruik5-3-2012 21:33:53

moeten wij ook nog doen, ik lees ook mee zanne ;-)

Elke
19-5-2012
 Meld misbruik5-3-2012 21:59:41

Bij ons stelde de pastoor ons eerst gerust. Hij zei dat elk antwoord dat je op een vraag geeft juist is. Het was wel de bedoeling dat je als koppel elkaar aanvulde en niet dat één van de twee alle antwoorden gaf. Onze ondertrouw is al even achter de rug maar dit waren enkele voorbeeldvragen:
- Waarom willen jullie voor de kerk trouwen?
- Wat zijn belangrijke waarden in jullie relatie en in het huwelijk?
- Zijn dit ook christelijke waarden?

Er werden ook vragen gesteld waarop beide partners een ander antwoord mochten geven:
- Willen jullie kinderen?
- Zijn jullie bereid je kinderen te laten dopen?

Deze vragen heb ik onthouden. Wij waren hiervoor ook best zenuwachtig, maar eigenlijk viel dat heel goed mee.

Veel succes nog!

Groetjes,

Elke

Tania
14-7-2012
 Meld misbruik6-3-2012 7:07:08

Bij ons heeft de pastoor dit allemaal zelf ingevuld, een makkie dus :)

Sofie
30-4-2011
 Meld misbruik6-3-2012 8:16:38

bij ons waren de vragen:
-waarom een kerkelijk huwelijk
-welke waarden en normen zijn belangrijk voor jullie
- welk verhaal uit de bijbel is jullie het meeste bijgebleven en waarom
- wij moesten de 10 geboden kunnen opnoemen/ de sacramenten
- als laatste had de pastoor een tekening/schilderij hangen, en wij moesten kunnen zeggen uit welk bijbels verhaal dit eens stukje was

daarna kwamen ook de vragen over de kinderen, welke waarden we hen willen meegeven, doopsel/communie/vorsmel

en inderdaad het was bij ons ook belanrijkg dat beide antwoorden, en niet 1 persoon...

Grace
28-4-2012
 Meld misbruik6-3-2012 11:44:05

Ik ben zo blij dat wij voor een alternatieve ceremonie hebben gekozen, als ik dit zo lees! Grace

sofie
15-8-2023
 Meld misbruik6-3-2012 11:48:02

is den ondertrouw ni in't stadhuis wij hebben ook een vrijzinnige viering zanne ;-)

cindy
22-9-2012
 Meld misbruik6-3-2012 12:36:31

@ Grace: hoi,zou je me aub eens een beetje meer uitleg kunnen geven over een alternatieve ceremonie? Hoe gaat dat allemaal?
Alvast bedankt,groetjes.Cindy

Veerle
30-6-2012
 Meld misbruik6-3-2012 12:56:26

Amaai Sofie, dat zijn al heel wat serieuze vragen.. denk dat ik op sommige zaken al zeker niet kan antwoorden.. :-)

Grace
28-4-2012
 Meld misbruik6-3-2012 13:08:30

Hey Cindy Wij hebben gekozen voor rent a priest, omdat we onze viering helemaal persoonlijk wilden maken. Wij hadden het gevoel dat een kerkelijk huwelijk teveel beperkingen met zich meebracht. We wilden het ook niet allemaal zelf leiden, we wilden dus wel een voorganger. Wij hebben ondertussen 2 gesprekken gehad met onze voorganger en we kunnen eerlijk zeggen dat de ceremonie van A tot Z onze eigen keuze is. Onze voorganger heeft suggesties gedaan maar als we die niet wilden opvolgen, hoefde dat ook niet. In de kerk trouwen is heel romantisch en sommigen doen het eerder uit traditie en anderen dan weer uit overtuiging maar ik kon er niet mee leven dat alles eerst goedgekeurd moest worden en dat ik eerst mijzelf moest verantwoorden. Grace

cindy
22-9-2012
 Meld misbruik6-3-2012 14:55:09

Hoi Grace,dank u wel voor de info,is zeker het overwegen waard,grtjs

Nadine
19-5-2012
 Meld misbruik6-3-2012 23:33:18

Hello Tina,

Wij zijn 2 weken geleden bij de pastoor langsgeweest. De pastoor is ne super coole ... Hij heeft ons namen gevraagd, waar we geboren zijn, in welke kerk we gedoopt zijn, waar we elkaar leren kennen, zulke vragen ...
Maar dat hangt af van pastoor tot pastoor.
Hij vertelde zelfs over de trouw van zijn broer, hebben eens goed gelachen ...
Laat weten hoe het verlopen is, hé !!!
Veel SUCCES ermee

Tina
13-7-2012
 Meld misbruik7-3-2012 7:34:46

Héééy iedereen! Het viel al bij al wel goed mee!! :-) OEF!!!

we waren met 8 koppels, hij vertelde ons eerst waarom we er waren en wat de bedoeling was...nadien mochten we ons zelf voorstellen alsook vernoemen waar en wanneer we gingen trouwen.

We kregen dan bladen om in te vullen met ons tweetjes. naam, geboortedatum, ouders, gemeente waar je woont, ev toekomstig adres, waar je gedoopt bent en wanneer, of je vrijwillig wenste te trouwen :p en dan nog een papier met vragen als 'waarom een kerkelijk huwelijk? neem je christelijke zaken mee in je leven? of je een verlovingscursus wou volgen (neen mocht iedereen hier op antwoorden, dit werd niet echt meer gedaan zei hij :p) en dan nog enkele vragen waar je JA moest op antwoorden of het zou niet doorgaan;-) en dan nog een papier met enkele inlichtingen voor hem: zorg ik zelf voor de bloemen? welke muziek? zorg ik zelf voor misboekje?...

We kregen dan ook een blad met een aantal regels die gevold dienen worden voor het misboekje! (de volgorde en wat er zeker in moet en door wie het gelezen mag worden)

er werd een kopje koffie gedronken en we kregen een taartje en achteraf een goe glaaske wijn! :-) de bedoeling was ook dat we zelf vragen stelden (ivm praktische dingen dan zoals: hoe komen we kerk binnen? is er een draagbare micro...?) en dan we ook als koppels ondereen met elkaar praatte en elkaar leerden kennen...

het duurde van 8 tot 10! nu binnenkort mijn misboekje eens binnensteken voor te controleren se... :-)

xxx

Veerle
2-7-2011
 Meld misbruik7-3-2012 14:56:04

Man man man, ge moet bijna een examen afleggen om te mogen trouwen voor de kerk precies, terwijl ze wel al die pedofiele priesters een hand boven hun hoofd houden alsof er niet gebeurd is... Sorry, maar 'k vind dat echt ongelooflijk en 'k ben blij dat'k niet voor de kerk getrouwd ben....

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...