Nu Online
Momenteel zijn er 631 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Zwaar dilema!

9-3-2012 10:48:15
Ik heb mijn grootmoeder/meter haar trouwringen. Zij had er twee, dit doordat ze lang geleden van een laddertje was gevallen en haar ringvinger gebroken/gezwollen was, ze haar trouwring hebben doorgeknipt om hem te kunnen verwijderen en zij ipv hem te laten dicht maken een nieuwe heeft gekocht. Dit zijn zo de traditionele goude ringen.
Toen mijn grootmoeder 8jaar geleden overleden is, heeft mijn vader (als enig kind) mij haar trouwringen gegeven, met de boodschap dat wanneer ik trouw ze gerust mag gebruiken om mijn eigen trouwring te laten maken. In de loop der jaren heb ik dat nog eens nagevraagd bij hem en hij bleef bevestigen dat hij dit een goed idee vond.
Nu het feit dat wij gaan trouwen reëel word, denken wij natuurlijk meer gericht na over zulke dingen. Toen ik laatst aanhaalde dat ik deze ringen in mijn trouwring wil laten verwerken, was mijn vriend hier tegen en ook mijn vader had plotseling zo iets van laat er maar gewoon een paar oorbellen of zo van maken.

Maar ik heb me hier al die jaren al zo op ingesteld dat deze ringen in mijn trouwring zouden verwerkt worden en nu plots zegt mijn vader dat ik er maar iets anders van moet laten maken en mijn vriend dat hij er tegen is! Ik snap het niet meer hoor!

Ik hecht heel veel waarde aan zulke dingen! Ik heb bv een paar oorbellen die van mijn andere grootmoeder zijn geweest, die ik regelmatig nog draag. Vorige week liet ik deze in de lavabo vallen en kreeg ik bijna een paniek aanval dat ze niet niet in het putje gerold waren. Het dragen van die oorbellen en andere juwelen die ik van mijn beide grootmoeders heb gekregen, geven mij een geruststellend gevoel, alsof ze bij mij in de buurt zijn en over mij waken. Vandaar dat ik het super vond om die trouwringen in de mijne te verwerken. Maar ik moet met deze uitleg niet bij mijn vriend af komen, hij is nogal een nuchter iemand, als je dood bent ben je dood en daarmee uit. Er is niets meer en die zien ons niet en die waken niet over ons. Maar hij heeft met zijn grootouders niet echt een goede band gehad, die was zeer afstandelijk en ik denk dat dat daar ook wel wat mee te maken heeft.

Ik weet echt niet meer wat ik moet doen!

Een beetje een wanhopig bruidje!

Mieke
25-8-2012
Meld misbruik

Reacties: 14 | Gelezen: 1268

Gitte
14-4-2012
 Meld misbruik9-3-2012 10:59:01

Ik snap niet zo goed waarom er iemand tegen kan zijn dat je die ringen laat verwerken in je trouwring? Het is toch net heel mooi! Ik heb zelf (met toestemming van mijn mama) mijn communiering (van mijn meter) en oorbellen (van mijn peter, ik kan ze niet meer dragen wegens allergie) binnengebracht om in mijn ring te verwerken. Mijn mama vond dat net heel leuk, omdat ik zo de juwelen die ik van mijn meter en peter gekregen heb toch elke dag ga dragen (daarvoor lagen ze maar in de juwelendoos).
Waarom maakt je papa bezwaar tegen het verwerken in de trouwring, maar wil hij wel dat je er oorbellen van laat maken? Denkt hij misschien dat je de oorbellen met gaat zien als van je oma en dat je minder dat gevoel gaat hebben bij je trouwring?

Wat je aanstaande betreft, sorry hoor, maar dat snap ik helemaal niet. Dat maakt in principe voor hem toch niets uit, het is toch in JOUW ring? Zeg hem dat de prijs van het goud erg hoor is momenteel, en dat die ringen gebruiken financieel een stuk scheelt, misschien kan je hem zo wel overtuigen ;-)

En verder dus gewoon je gevoel volgen. Als jij die ringen graag wil gebruiken, gewoon doen!

Gitte
14-4-2012
 Meld misbruik9-3-2012 11:00:16

en dat moet natuurlijk zijn "dat de prijs van het goud erg HOOG is" (niet hoor)

Carrie
13-9-2013
 Meld misbruik9-3-2012 11:08:10

ik zou ook proberen om hem op een andere manier te benaderen.
vb ga eens op een site met hele dure trouwringen kijken en laar deze prijzen zien aan je toekomstige en papa.
als ze deze prijzen zien van vb 3000€ per ring, dan gaan ze misschien sneller toestemmen om "algemeen oud goud" te gebruiken voor jouw nieuwe ring :-)

Heidi
7-7-2012
 Meld misbruik9-3-2012 11:57:00

Ik zou jouw gedacht daar ook in doordrijven.
Misschien denkt je papa eerder dat hij je niet wil verplichten die ringen te gebruiken? misschien hebben ze geen idee dat daar echt een TOTAAL ANDERE ring van kan gemaakt worden? dat dat niet dezelfde zal zijn die je laat verstellen...

Ik heb mijn trouwring laten maken van de ring van mijn grootvader, die twee jaar geleden overleden is. Ik vond het prachtig dat mijn papa dat toeliet. echt waar.

En de prijs van het goud kan je inderdaad ook gebruiken daarvoor. Mijn trouwring zal nu maar 180 euro kosten, omdat ik enkel de werkuren betaal!! Anders zou hij gemakkelijk 1000 euro gekost hebben!

Mijn vriend heeft het ook wel moeilijk met andere spullen die ik van mijn grootouders gekregen heb (die overleden zijn), zoals nog nieuwe dekbedovertrekken, die zo goed als nieuw zijn. maar de idee dat mijn grootouders daaronder geslapen hebben, kan hij niet verdragen :) Maar dan eerder omdat hij zich daar ongemakkelijk bij voelt omdat zij overleden zijn en hij niet graag geconfronteerd wordt met de dood.... niet zozeer omdat hij geen belang hecht aan de waarde ervan voor mij.

Hij zou ook nooit het oud goud van mijn grootvader willen gebruiken voor zijn ring (want er was nog goud over) om diezelfde reden. Maar daar kan ik hem in respecteren.

Probeer toch met je vriend te praten over hoe belangrijk dat voor jou is. Daarom moet hij niet dezelfde mening delen als jou; maar hij moet wel jouw mening en gevoelens respecteren vind ik.
En je vader zal het vast ook trots maken als hij weet hoe belangrijk het is voor jou.

Je hebt gerust nog even de tijd om dit allemaal te bespreken. Niet panikeren.

Sofie
11-2-2012
 Meld misbruik9-3-2012 12:00:32

Ik wou hier toch even op reageren. Ik heb namelijk zelf ook de trouwringen van mijn grootouders. Ik was dus ook meteen van plan die te laten versmelten en er onze trouwringen van te laten maken.

Ik heb hierachter geinformeerd, en wat bleek? Je krijgt nooit 'dat' goud terug! Omdat de hoeveelheid goud te klein is, smelten ze dat in 1 grote pot met een hele hoop ander goud en daar maken ze dan je ringen van. Bijgevolg krijg je dus wel trouwringen terug ter waarde van het goud dat je hebt binnengeleverd (d.i. de trouwringen van je grootouders), maar is het dus niet dat goud van die ringen zelf, maar ander goud ter waarde van het goud van die ringen.

Omdat voor mij persoonlijk de waarde er vooral in zit dat het dé ringen van mijn grootouders zouden zijn, ben ik dus (met héél veel verdriet) van het idee afgestapt want ik wou de trouwringen van mijn grootouders als trouwringen gebruiken en niet gewoon ze gebruiken als 'betaling voor ander goud'.

Als dit voor jou niets uitmaakt is er natuurlijk geen enkel probleem, maar ik wou je gewoon even informeren.

Ik heb dus andere trouwringen gekocht en de trouwringen van mijn grootouders liggen voorlopig nog in de kast. Heel spijtig, maar ik was wel blij dat ik het op voorhand wist.

Heidi
7-7-2012
 Meld misbruik9-3-2012 12:08:24

Sofie, dit is helemaal niet overal het geval!!!

Héél erg jammer dat je ondertussen je ringen gekocht hebt en niet verder geluisterd hebt!! Ik ben bij een kleine juweelontwerper/goudsmid geweest die mijn goud zelf hersmelt en er een nieuwe ring van maakt !

en er zijn héél veel juweliers/juweelontwerpers/goudsmeden die dit doen!!

Sofie
11-2-2012
 Meld misbruik9-3-2012 12:13:45

Ja maar bij ons was de kwestie dat ze van geel goud naar wit goud moesten en dat was al helemaal problematisch.

Ik hoop dat ik het inderdaad mis heb en dat er juweliers zijn die het wel doen. Maar ik heb al 4 mensen gehoord die zo zijn 'misleid' omdat de juwelier er (onbewust waarschijnlijk) niets van zei en ik heb 11(!!) juweliers/goudsmeden gecontacteerd die me allemaal bevestigden dat behalve als je slechts minimale kleine wijzigingen laat aanbrengen (vergroten, opblinken,...) en zéker de originele kleur van het goud behoudt, er garantie is dat het goud behouden blijft. Als de ringen echt hervormd moeten worden is de hoeveelheid blijkbaar gewoon té klein en moeten ze versmelten met ander goud erbij. Een deel van het goud is dan nog wel origineel, maar niet alles meer.

Swat, ik weet niet wat ervan aan is, maar ik wou gewoon absoluut niet het risico lopen om nadien te ontdekken dat het 'ander goud' zou zijn. Ik draag ze nu gewoon zo soms, zoals ze zijn. En da's prima ook :-).

Heidi
7-7-2012
 Meld misbruik9-3-2012 12:18:52

Dat is zeker ook prima :)

naar wit goud maken maakt het inderdaad moeilijker, dan gaan ze over't algemeen rhodiëren (een wit laagje overleggen welk afslijt)

Ik wou ook eerst witgoud, maar toen ik zag hoeveel mogelijke "tinten" en "soorten" ik met het geel goud er waren, heb ik het toch zo gelaten. Het is wel zo dat de ring die ik laat hersmelten uit zowel geel goud als wit goud bestaat én een briljant in zijn midden had. De drie zaken worden opnieuw gebruikt in mijn ring.

ik heb ook verschillende juweliers gedaan, tot ik vond wat ik nodig had :)

Eind april kan ik m gaan bewonderen. kan al niet wachten!

Sofie
11-2-2012
 Meld misbruik9-3-2012 12:22:23

Ja voila, dat hadden ze mij ook bevestigd. Dat er voor wit goud een laagje overgaat dat natuurlijk redelijk snel afslijt en minstens elk jaar opnieuw moet worden gedaan. Dat zag ik dan ook niet echt zitten.

En ondertussen ben ik een maand getrouwd, dus heeft de 'gekochte' ring al bijna evenveel emotionele waarde ;-)!

Mar ik ben wel zeer blij voor jou dat je er in geslaagd bent toch die ringen te kunnen gebruiken. Ik ben er zeker van dat het ontwerp heel mooi zal zijn :-)!

Claire
25-2-2012
 Meld misbruik9-3-2012 12:23:39

@ Mieke : ik zou het er inderdaad toch nog eens over hebben met de papa en de verloofde. Misschien is het voor hen niet belangrijk, maar voor jou heeft het wel degelijk een emotionele waarde. Ik vind het persoonlijk ook een mooi idee dat je voor je eigen ringen de ringen van een jarenlang gelukkig getrouwd koppel wil laten omsmelten. Ik vind dat je vriend jouw mening hierin ook mag respecteren, ook al is hij zelf heel erg nuchter. Misschien kan je voorstellen om voor hem een compleet nieuwe ring te kopen, en voor jou de andere ringen te laten omsmelten? Je kan er natuurlijk ook steeds de hoge goudprijs bijhalen, dat kan voor een nuchtere kerel zoals die van jou ook een goed argument zijn.

@ Sofie en Heidi : het al dan niet omsmelten van jouw eigen goud kan ook afhangen van het soort goud. Onze juwelier / goudsmid kan ook jouw eigen goud (kleine hoeveelheden) omsmelten en gebruiken in nieuwe juwelen, maar doet dit alleen met geel goud. Mijn ouders zijn gaan horen om hun eigen witgouden trouwringen te laten omsmelten, maar dit kon niet. In de oude witgouden ringen zit nikkel om het goud bleker te maken, nu doen ze dit met rhodium en mag geen nikkel meer gebruikt worden. Het is echter zeer moeilijk om nikkel en goud te scheiden, daarom doet onze goudsmid dit niet.

Veerle
2-7-2011
 Meld misbruik9-3-2012 13:07:59

Mieke,

Ik vind het eigenlijk zeer egoïstisch van je verloofde dat hij niet wil dat je de ringen van je grootmoeder gebruikt... In mijn ogen heeft hij daar niks aan te zeggen en kan hij daar ook geen goede reden voor vinden... Zolang het niet om zijn ring gaat, vind ik dat jij doet wat je wilt...
En aan je papa zou ik eens de vraag stellen waarom hij nu ineens wil dat je er iets anders van laat maken... Vertel hem gewoon dat je daar echt op gerekend had en leg hem uit hoe jij je er bij voelt, dan ben ik zeker dat hij wel zal bijdraaien...
Groetjes,
Veerle

Tina
23-6-2012
 Meld misbruik9-3-2012 13:13:11

Hey!

Ik vind dat symbolisch ook heel mooi om de ringen van je grootouders te laten hersmelten. Als je vader er niets tegen hebt om ze te laten versmelten tot oorbellen, zal hij er op zich ook wel niets tegen hebben als je ze laat versmelten voor je ring. Zeker als je hem er attent op maakt dat je dat heel belangrijk vindt...

En wat je vriend betreft: qua prijs zal het echt een enorm verschil maken. Wij hebben onze ringen voor ca. 300 € ipv 1200... Wij zijn bij FDO geweest en daar vroegen ze ook expliciet of de ingeleverde ringen gebruikt moesten worden in de ringen die we kochten. Heb ook uitdrukkelijk gevraagd of het kleurverschil (geel goud binnengebracht, wit gouden trouwringen gekozen) geen probleem was, en dat was niet het geval. Ze zouden die smelten en dan de kleurbestanddelen toevoegen (ofzoiets). Waarschijnlijk is de hoeveelheid inderdaad wel te klein voor 2 volledige ringen, zodat ze er wel nog ander goud zullen bijdoen, maar ik verwacht dat het binnengebracht er nu wel zal inzitten :)

Veel succes!

tamara
30-3-2012
 Meld misbruik13-3-2012 23:08:42

spijtig dat je vriend er plots tegen is en je pa ook...ik zou vragen waarom aan je pa.
en als voor je vriend ne ring ne ring is, snap ik niet welk probleem hij ermee heeft.
ik zet hier dan mijn waterkanon (lees tranendal) in als gewoon praten niet helpt...en dat helpt dan soms toch wel, zeker als ik mijn gedacht wil hebben.

Mieke
25-8-2012
 Meld misbruik14-3-2012 8:32:41

Allemaal bedankt voor de steun!
Ik denk dat mijn vader gewoon nooit gedacht had dat ik dit effectief zou willen doen. Ik ga het er met hem zeker eens over hebben, maar het is niet echt de goede moment (heeft promotie misgelope op zijn werk)
Wat mijn vriend betreft, ik ga gewoon mijn zin doen. Ik kan niet op commando een huilbui hebben, dus dat is spijtig genoeg geen optie. Ik denk dat hij vooral denkt dat een ring zelf laten maken veel te veel geld kost en wanneer ik zelf de ring betaal hij al meer meegaand is.

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...