Nu Online
Momenteel zijn er 160 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

huwelijkscontract

12-3-2012 10:51:02
Wie trouwt er hier met een huwelijkscontract?

Wij weten het niet zo goed... mijn vriend werkt momenteel bij zijn vader in de bouw en zal wss in de toekomst ook als zelfstandige beginnen.

Zijn er hier nog met dat probleem dat één van de partners zelfstandig is?

fleur
8-9-2012
Meld misbruik

Reacties: 14 | Gelezen: 1111

sofie
1-6-2013
 Meld misbruik12-3-2012 10:57:03

Hey Fleur

Mijn vriend is ook zelfstandig, maar wij trouwen niet met een contract.
Wij zijn 6 jaar samen en hij is nu zo'n 2 jaar zelfstandig.
Om een zaak op te starten is er ook wat kapitaal nodig, hiervoor heeft hij het gezamenlijk spaargeld gebruikt, dus ik heb ook wel mijn steentje bijgedragen daarvoor he. Eigenlijk is die beslissing volledig aan jullie wat je hiermee doet.
Het vertrouwen is natuurlijk heel belangrijk, want je weet nooit wat er zal gebeuren.

groetjes,
Sofie

Ilse
30-6-2012
 Meld misbruik12-3-2012 11:08:14

Hoi Fleur!

Wij hebben woensdag a.s. hiervoor een afspraak gepland staan bij de notaris.
Wij hadden vorig jaar maart de keuze gemaakt om hem zelfstandige in bijberoep te maken, maar in december hebben we dat al kunnen omvormen naar het hoofdberoep wegens het succes.
In ons geval is het ook zo dat hij reeds een woning aan het bouwen was op het moment dat wij elkaar leerden kennen en waar ik na korte tijd dan ook ben gaan inwonen. Ik heb hier dan ook al wel wat van mijn spaarcenten ingestoken zodat alles wat sneller af is geraakt.
Ben benieuwd wat de notaris te zeggen zal hebben...
Het mag zeker niet de bedoeling zijn dat ons huwelijk een "verrijking" wordt voor één van ons, maar alles dient gewoon "goed beschermd" te zijn zowel wat privé als professioneel betreft.

Nawal
16-3-2012
 Meld misbruik12-3-2012 11:43:43

Hey Fleur

Je maakt best een afspraak met jouw notaris. Die zal jullie kunnen helpen en uitleggen wat de voor-/nadelen zijn van al dan niet met een huwelijkscontract te trouwen.
Dit is voor iedereen anders; afhankelijk van wat jullie verwachten/willen dat er gebeurt met het geld en jullie eigendom bij faillissement, sterfte en scheiding...

Een eerste informatieve afspraak is (normaal gezien) gratis dus je hebt eigenlijk niets te verliezen...

Succes!

Claire
25-2-2012
 Meld misbruik12-3-2012 12:24:33

Wij hebben ervoor gekozen om te trouwen met een huwelijkscontract. We wilden de regeling die we hadden toen we gingen samenwonen verder zetten, en zijn ons gaan informeren bij de notaris. Op basis van de situatie die we wilden en de informatie die we gekregen hebben van de notaris hebben we dan onze beslissing genomen. Bij ons was de overweging voornamelijk het erfenisrecht en het feit dat mijn man in de toekomst als zelfstandige wil beginnen. We wilden er ook zeker van zijn dat we ons in moeilijke situaties als een overlijden of een faillissement geen zorgen moeten maken over onze woning enz.

Ga je zeker informeren bij de notaris, leg je situatie uit en stel meer vragen als je iets niet goed begrijpt. Pas als je alle informatie hebt die voor jou van toepassing is, kan je een weloverwogen beslissing nemen. En houd er rekening mee, dit is één van de weinige aspecten van jouw huwelijk waar je eerder je verstand moet laten spreken dan je hart.

Saskia
8-6-2012
 Meld misbruik12-3-2012 12:59:57

wij hebben ook een afspraak binnenkort bij de notaris! wij hebben ook al 2 kindjes dus willen alles goed geregeld hebben.

iemand enig idee hoeveel zo een contract kost? hangt er waarschijnlijk ook van af wat er allemaal in moet?.

Katrien
5-5-2012
 Meld misbruik12-3-2012 14:10:28

Hoi Saskia,

Bij ons was er een vaste kost aan ons huwelijkscontract verbonden, ongeacht wat er in stond of hoe vaak er iets gewijzigd moest worden. Deze kost was 350 euro (vorig jaar nog 300 euro zonder de btw op het ereloon), maar ik heb wel al hogere bedragen gehoord.

Groetjes, Katrien

Nawal
16-3-2012
 Meld misbruik12-3-2012 14:13:51

Hoi

Wij hebben ook een contract afgesloten en hebben 430 euro betaald. Ik denk dat er een vast bedrag is en dan een bedrag van het ereloon.

Eline
7-7-2012
 Meld misbruik12-3-2012 14:36:39

Hallo,

Ik zou zeker eens langsgaan bij de notaris. Zorg wel voor een contract dat jullie allebei beschermt. Het is logisch dat je vriend zijn zaak wil beschermen, maar jij zult hier toch ook in mee investeren op een bepaalde manier: je zult hem steunen, ondertussen ook voor een inkomen zorgen, of juist je job opgeven om voor de kinderen te zorgen, meehelpen in administratie... Moest het misgaan, je zou niet de eerste vrouw van een zelfstandige zijn die een scheiding wil maar niet durft uit angst om met lege handen te eindigen, of plots in armoede vervalt als je man weggaat. Geen leuke dingen om over na te denken, maar zorg zeker dat jij ook goed beschermd bent!

Delphine
21-4-2012
 Meld misbruik12-3-2012 14:39:25

Hey,

Ik sluit me aan bij de reacties hierboven.
We ging ook bij onze notaris ten raden en hij raadde ons ook aan om mét contract te trouwen. Meerbepaald 'scheiding van goederen'. Dit gaan we dus ook doen.

Jili
12-5-2012
 Meld misbruik12-3-2012 17:02:46

Hoi,

Wij zitten in dezelfde situatie.
Ik werk momenteel ook in het bouwbedrijf van mijn papa en ik ben ook stilletjes aan in het bedrijf aan het stappen. Wij zijn ondertussen reeds bij de notaris geweest en hij raadde ons scheiding van goederen aan. Bij ons is het de bedoeling dat onze inkomsten op onze eigen rekeningen komen en dat we dan zelf kunnen beslissen wat we met dit geld doen. Zetten we dit op een gemeenschappelijke rekening dan is alles wat we daarmee kopen ook gemeenschappelijk. Wij gaan ook al ons loon en de eventuele inkomsten uit aandelen op deze rekening storten zodat er eigenlijk geen sprake is van scheiding van goederen.
In geval van scheiding dan wordt deze pot gewoon gedeeld door 2 maar blijven de aandelen toch enkel van mij. In geval van overlijden zonder kinderen dan gaat het vruchtgebruik van mijn aandelen wel naar hem en niet terug naar mijn ouders, maar dit kan aangepast worden mits een testament. Dit geldt trouwens voor alle eigendom die je hebt. Ook ingeval van faillisement dan ben je zelf ook veiliger bij scheiding van goederen, dan kunnen ze nooit aan jouw eigendom komen. Ook al gaat het nu goed met de zaak, daar moet je toch ook rekening mee houden.
Ik had het er aan het begin moeilijk mee dat we zouden trouwen met scheiding van goederen. Ik vond dit niet zo echt, ik vond dat je alles moest delen als je ervoor kiest om te trouwen. Maar als je het dan wat nuchterder bekijkt dan is dit wel de beste oplossing. Je moet de term 'scheiding van goederen' gewoon niet zo letterlijk nemen.

Maar ik zou dus ook zoals hierboven reeds gezegd een afspraak maken met de notaris, deze geeft je gratis advies.

Groetjes

Claire
25-2-2012
 Meld misbruik12-3-2012 20:00:29

Inderdaad, bij scheiding van goederen kan je toch dingen in gemeenschap hebben, bijvoorbeeld door ze op een gemeenschappelijke rekening te storten. Bovendien, alles wat je koopt en dat niet expliciet op de naam van één van beide echtgenoten gezet wordt (bijvoorbeeld via de factuur), is gemeenschappelijk. Wij zijn dus ook getrouwd met scheiding van goederen, maar met een beperkte gemeenschap voor o.a. de echtelijke woonst die er hopelijk snel gaat komen.
Wij hebben er bij overlijden van één van beide partners ook een keuzebeding in laten zetten. Indien er geen kinderen zijn, gaat bij een overlijden de volle eigendom bij ons sowieso naar de langstlevende partner. Indien er wel kinderen zijn, heeft de langstlevende partner de keuze tussen volle eigendom of vruchtgebruik met volle eigendom voor de kinderen.

Wij zijn net te laat geweest en moesten juist btw betalen op het ereloon. Wij waren 300 euro kwijt voor het huwelijkscontract (standaardbedrag) en 50 euro ereloon. Advies was en is nog steeds gratis.

fleur
8-9-2012
 Meld misbruik12-3-2012 20:14:45

Bedankt iedereen voor jullie reacties!
Mijn vriend en ik gaan idd eens langsgaan vo advies bij notaris.

Ook interessant om te weten wat de prijs precies is.

Indien er nog tips zijn, mag je ze me gerust laten weten!

Imke
31-3-2012
 Meld misbruik12-3-2012 21:24:48

Wij hebben vandaag getekend en betaalden 500€

Valerie
11-5-2013
 Meld misbruik13-3-2012 7:46:53

Hey! Wij zijn vijf jaar samen en zijn op 23.12.2011 voor de wet getrouwd.
Wij waren studenten als we elkaar leerden kennen, mijn partner leerde niet verder en kon meteen aan het werk. Zo had hij veel kunnen sparen en startte hij een bijberoep. Dit liep uit de hand en vorig jaar kochten we een huis met een hangaar .. dus het ziet er naar uit dat het groter zal worden dan eerst gedacht :-)

Wij zijn daardoor vorig jaar getrouwd onder het volgende stelsel: scheiding van goederen met beperkt gemeenschappelijk vermogen. Dit wil zeggen dat in het gemeenschappelijk vermogen ons huis zit en onze gemeenschappelijke rekening.

De rest is apart.

Hopelijk ben je hier iets mee :-)

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...