Terug naar overzicht
Ah ja, en mag je een kaartje vasthouden waar de speech opstaat en het een beetje oplezen? Of is dat not done? En moet dat echt uit het hoofd worden gedaan?
De speech na het aperitief is eigenlijk bedoeld om de mensen welkom te heten en hoeft niet lang te duren. Een kort woordje tot de gasten waarbij je hen bedankt voor hun komst, een bedankje naar de ouders en getuigen toe (in jullie geval dezelfde mensen). Het is ook perfect toegestaan om iets voor te bereiden en het op kaartjes te zetten, een beetje zoals de quizmasters van op tv . Geen groot A4 papier, da's niet zo mooi, maar kaartjes zijn geen probleem. Zorg dan wel dat je kaartjes genummerd zijn, dat kan je heel wat hoofdbreken en zweten besparen. Bij ons zijn de mensen eerst op hun plaats gaan zitten, dan hebben wij onze speech gedaan en de bloemetjes en cadeautjes gegeven aan ouders en getuigen, en dan hebben onze beide getuigen nog een woordje gezegd. Bloemen kan je een dag op voorhand naar de zaal brengen, zij kunnen ze wel op een koele plaats wegzetten zodat ze mooi blijven. Vraag of de mensen van de zaal op het juiste ogenblik zorgen dat jij je bloemen hebt om af te geven. Bij ons hebben ze die ook een beetje afgedroogd zodat de boeketten niet drupten.
niks moet die dag, wij hebben nog niks voorbereid. Of we nu wel of niet een speech gaan geven weten we niet. Dat zal van het moment afhangen.
Wij, alles ik, zullen ook een speech geven. Echt niet mij favoriete ding om te doen voor 140 personen. Wezullen ouders, getuigen, gasten bedanken in de speech... Wij doen de speech net voor dessertenbuffet. Maar niks moet, alles kan!
Je hoeft geen speech te doen als je dat niet wil :) Wij doen dit ook niet, zelfs geen openingsdans. :)
Mijn vriend is ook geen speecher, daarom dat ik waarschijnlijk iets ga zeggen. Gewoon eigenlijk mensen bedanken die je die dag geholpen hebben en ook iets over elkaar en onze kids. Gewoon kort en bondig.