Nu Online
Momenteel zijn er 183 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

mss een domme vraag, maar... een misboekje?

21-3-2012 21:39:16
mss een domme vraag, maar wat is een misboekje eigenlijk? en wat staat er dan allemaal in?
groetjes Tessa ( en hoopt dat dit geen al te domme vraag is )

tessa
12-12-2012
Meld misbruik

Reacties: 11 | Gelezen: 748

Sanne
11-8-2012
 Meld misbruik21-3-2012 21:56:49

het is misschien een beetje een vreemde vraag maar dom? ik denk dat heel veel mensen niet weten wat er precies moet instaan.Het hangt er vanaf waar je voor kiest:

1. Je kan opteren voor een misviering in de zin van het woord: dat is met een eucharistie (hiervoor moet je allebei gedoopt en gevormd zijn). De eucharistie is 'de hostie gaan halen' ;-) in dit geval zullen er een aantal dingen extra in je misviering moeten zitten.

2. Je kan kiezen voor een dankviering of een zegening: dat is een viering zonder eucharistie. Je komt dat samen om te bezinnen, gebed, stil te staan voor God. (hoe zeer je dat laatste beklemtoond is uiteraard aan jullie maar je zal dit gegeven altijd wel in de viering hebben tenzij je kiest voor een vrijzinnige viering). Verder uiteraard om samen te zijn met elkaar en iedereen om jullie heen (want verbondenheid is in een viering ook altijd zeer belangrijk). Voor een viering hoef je volgens mij niet gedoopt of gevormd te zijn (of toch zeker niet allebei).

Ik zal je mijn viering sturen, ik heb gekozen voor de eerste vorm.( als er nog iemand die zou willen, stuur gerust een mailtje): de deken heeft ze al nagekeken en ze is juist: de volgorde klopt en alles dat er moet instaan staat er ook in. Op het net kan je ook héél veel voorbeelden vinden zowel van de eerste als van de tweede vorm.

Sanne
11-8-2012
 Meld misbruik21-3-2012 21:58:19

Verder mag je het misboekje ook altijd personaliseren. Je kan er foto's inzetten, prentjes (als jullie een thema hebben kan je dat ook tonen). Let er natuurlijk wel op dat het binnen een kerk past maar er mag zeer veel. Het hangt wel een beetje af van wie de mis zal doen.

Nele
18-5-2013
 Meld misbruik21-3-2012 22:14:22

Dag Sanne,kan je mij ook je misboekje eens sturen
nelekevc@hotmail.com.
Wij hebben binnenkort een afspraak met de pastoor, en dan moeten we ook kiezen welke viering het wordt...spannend

sofie
15-9-2012
 Meld misbruik21-3-2012 23:01:25

hey Sanne, je mag het misboekje naar mij ook doormailen als je wilt: sofie.debot@telenet.be. bedankt

Lies
18-8-2012
 Meld misbruik21-3-2012 23:05:10

Je priester heeft vast wel enkele voorbeelden, en ze zijn ook niet aan hun proefstuk toe, veel priesters hebben zelf een hele voorraad voorbeelden liggen, al kan je ook gewoon even op Google 'misboekjes huwelijk' ingeven, en dan vind je vast enkele goede voorbeelden.

cindy
1-9-2012
 Meld misbruik22-3-2012 8:14:54

hallo sanne je mag dit ook naar mij sturen volgende week afspaak met de pastoor
cindydecoster1@telenet.be
bedankt sanne

Jessy
16-6-2012
 Meld misbruik22-3-2012 8:20:59

Hey Sanne,

Kan je eventueel naar mij ook je boekje doorsturen?
Heb al een volledig misboekje samengesteld maar moet het nog voorleggen aan onze deken.
wedding.june16th@gmail.com
Dank je.

grtz

Laura
28-4-2012
 Meld misbruik22-3-2012 9:21:19

Hey sanne,
Je mag het mij ook altijd even sturen. Ons misboekje is bijna af, maar de evangelietekst moet er nog in want die wij hadden was niet goed volgens de pastoor...

laurapostelmans@gmail.com

Merci

Sanne
11-8-2012
 Meld misbruik22-3-2012 18:32:10

hallo lieve mensjes allemaal,
wie het misboekje wil: stuur mij een berricht vanaf nu want anders ga ik echt mensen over het hoofd zien :-) groetjes

Sanne
11-8-2012
 Meld misbruik22-3-2012 18:38:42

@Laura; wij hebben nu toevallig eens een heel ongewone evangelietekst ik weet niet of alle priesters die gaan toejuichen en ik weet dat onze deken zei dat hij niet zo vaak voorkomt. Ik heb gekozen voor de annunciatie (wanneer Gabriël Maria komt vertellen dat ze moeder zal worden). Omdat het hier ook gaat om een volwaardige 'ja' , iemand die er echt voor wil gaan en iemand die ook volop kiest voor in feite het leven met kind (wat ook een voorwaarde is van het kerkelijk huwelijk; dat je hier voor open staat). De keuze die ze maakt was zeker niet evident en dat is het (kerkelijk) huwelijk in feite ook niet meer.

Er zijn echter ook veel priesters die zelf het evangelie kiezen en die proberen om iets te nemen dat past bij het koppel: je mag dus niet altijd zelf kiezen.

tiffanie
28-7-2012
 Meld misbruik22-3-2012 23:51:05

Mijn misboekje is ook af, alé, het onze...
Verder heb ik hier op mijn pc ook een overzichtsblad met alle verplichte elementen die in een eucharistieviering huwelijk aanwezig moeten zijn.
Ik wil beide gerust doormailen.

Groetjes

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...