Rebecca
27-4-2013
|
6-4-2012 8:19:06
Lotte
De kostprijs van een huwelijkscontract hangt niet af van notaris tot notaris. Het hangt af van het type contract dat je neemt en wat je er van “extra’s” in wil laten opnemen.
Groetjes Rebecca
|
|
Sandra
18-5-2012
|
6-4-2012 8:19:44
Dit lijkt me toch wel heel duur. Wij zijn ook naar de notaris geweest voor een huwelijkscontract. Wij betaalden 333 euro!! Toch wel een verschil he?
|
|
veerle
23-6-2012
|
6-4-2012 8:30:39
Wij zijn gisteren ons huwelijkscontract gaan tekenen. Kostprijs 267 euro en naar mijn gevoel al veel te veel!
Groetjes Veerle
|
|
Laura
28-4-2012
|
6-4-2012 8:31:06
het ligt inderdaad aan het soort contract... wij hebben het wettelijk stelsel, maar hier wel enkele uitzonderingen aan toegevoegd en wij betaalden ook ongeveer 500 €. de kostprijs ligt ook hoger dan vorig jaar aangezien op sommige delen nu 21% btw gerekend wordt. grtjs
|
|
Wendy
11-5-2012
|
6-4-2012 8:33:08
hallo wij betaalde 700 euro, wij waren ook verschoten van de prijs maar inderdaad de prijs hangt af van notaris tot notaris. groetjes
|
|
Veronique
16-6-2012
|
6-4-2012 8:54:09
Beste mensen, ik zit zelf in het notariaat en het verschil zit hem in wélk soort contract je neemt, als het bv met inbreng onroerend goed is, zal het gauw duurder zijn. En nu is daar ook nog eens BTW bij gekomen en vandaar dat het nu allemaal duurder is.
Groetjes, Vero
|
|
Vicky
8-6-2013
|
6-4-2012 9:16:46
Hallo Veronique,
bedoel je dus als je een huis gekocht hebt voordat je trouwt en je wilt dit inbrengen in je huwelijkscontract dat dit een pak meer gaat kosten? Ook als er een beding van aanwas zit in je notariële akte?
Groetjes, Kiki*
|
|
Vicky
30-6-2012
|
6-4-2012 9:19:08
Dat zou ik ook wel eens willen weten! Ga dit volgen!!!
Groetjes Vicky
|
|
Hilde
7-9-2012
|
6-4-2012 10:20:36
Wij betalen 484 euro voor een huwelijkscontract. Sinds dit jaar moeten ze btw erbij vragen dus dat is die 84 euro.
|
|
Hilde
7-9-2012
|
6-4-2012 10:21:31
Is dus met scheiding van goederen omdat ik al een appartement heb en mijn ventje nog niets op dat gebied.
|
|
Sara
6-10-2012
|
6-4-2012 11:04:55
on hebben ze aangeraden om tijdelijk geen contract te nemen en dat pas te doen als we een huisje samen kopen, dan zouden we korting krijgen en voordien is er voor ons niet heel veel verschil tussen de verschillende types, wij hebben nog geen onroerendgoed
|
|
Ann
9-6-2012
|
6-4-2012 11:10:36
klopt mensen, wij zijn woensdag geweest. wij hebben 6 jaar geleden grond gekocht en huis op gezet. Als wij ons huis (volledige eigendom dus) aan elkaar willen nalaten bij overlijden, moet dat dus in het gemeenschappelijk goed worden gebracht. voor ons zou het op een 600 euro neerkomen. (hopelijk BTW in, ben ik vergeten te vragen) De reden dat wij dit zouden doen is, wij hebben al 2 kinderen, moesten wij bij overlijden ons huis willen verkopen om ergens anders een nieuwe start te maken (of omdat we de financiële lasten niet meer aankunnen, kinderen zijn duur, en we hebben toch redelijke lening) moet die beslissing via een vrederechter, en volgens de notaris zou de vrederechter bijna altijd tegen verkopen zijn omdat vastgoed een goede belegging voor de kinderen is.
|
|
Sarah
7-7-2012
|
6-4-2012 11:15:14
Hallo,
Ik zit ook in het notariaat, en het is net zo als Véronique zegt het hangt er gewoon van welk stelsel en of je een onroerend goed inbrengt of speciale clausules toevoegt.
Het is dus als je een onroerend goed hebt gekocht voor je trouwt en je wilt dit brengen dan gaat dit duurder zijn omdat de akte dan overgeschreven moet worden op het hypotheekkantoor en deze kosten zijn afhankelijk van de lengte van de akte. Beding van aanwas hetzelfde aangezien dit betrekking heeft op het onroerende, dus akte wordt langer en dus duurder op het hypotheekkantoor. Deze prijzen zijn ook aangepast sinds 01/01/2012 plus de btw er nog eens bij, dit kan wel een behoorlijk verschil geven, maar het hangt dus af van welk stelsel en of er bepaalde clausules of uitzonderingen opgenomen moeten worden.
Hopelijk kunnen jullie hier mee verder.
Groetjes Sarah
|
|
Vicky
8-6-2013
|
6-4-2012 11:18:41
Kan je een 'ruwe' schating geven van rond hoeveel het zou zijn als je volgens het wettelijk stelsel trouwt met inbreng van een onroerend goed? Maar daarbuiten geen andere clausules.
Groetjes, Kiki*
|
|
Sarah
7-7-2012
|
6-4-2012 11:27:38
Ik moet het nakijken weet het zo niet van buiten en wil niet iets zeggen wat niet juist is. Dinsdag post ik hier een nieuw berichtje met de prijs.
|
|
Vicky
8-6-2013
|
6-4-2012 11:33:45
Dat is heel vriendelijk! Alvast bedankt!
Groetjes, Kiki*
|
|
Veerle
2-7-2011
|
6-4-2012 12:44:18
Wij hebben een huwelijkscontract afgesloten volgens het wettelijke stelsel, met een onroerendngoed dat in de gemeenschap gebracht werd, een clausule over de mate van persoonlijke inbreng in het onroerend goed dat als verdeelsleutel dient in geval van scheiding en een clausule die ons de mogelijkheid geeft om op het moment van overlijden van 1 van de partners te beslissen hoe de erfenis verdeeld wordt, waardoor we dus daar nu nog geen beslissing over moesten nemen.. En dit alles heeft ons 250 euro gekost........
|
|
ellen
14-4-2012
|
6-4-2012 14:09:25
Hey,
wij betalen zonder btw367,24 EURO en in totaal met btw: 423,50 euro...
Dus denk inderdaad beetje afhankelijk van notaris tot notaris? en akte?...
Veel groetjes Ellen
|
|
ellen
14-4-2012
|
6-4-2012 14:11:51
Bij ons wettelijk stelsel met eigendom in gemeenschap en nog enkele aanpassingen om met je deel te doen wat je wil na overlijden... tevens ook opgenomen dat er verschil in verdeling is wanneer we scheiden ten aanzien van wanneer er door overlijden iemand weg valt...
|
|
Elisabeth
4-2-2012
|
6-4-2012 16:01:16
Amaai, wij hebben slechts € 250 betaald, we zijn er goed van af gekomen dan..
Groetjes!
|
|
Sonja
12-5-2012
|
6-4-2012 18:31:38
Wij zijn woensdag geweest, hebben een huwelijkscontract met scheiding van goederen en woning in de gemeenschap en hebben 488 euro betaald.
Groetjes, Sonja
|
|
Karen
16-6-2012
|
6-4-2012 18:33:48
Hey Wij hebben 531 euro betaald incl btw: - eigendom in gemeenschap - keuzebeding - eigen vermogen blijft eigen - erfenissen blijven eigen groetjes, Karen
|
|
Sophia
|
6-4-2012 21:08:12
net zoals de bruidjes uit het notariaat zeggen en om het nog eens duidelijk te zeggen: hangt af van contract tot contract, NIET van notaris tot notaris. Zij moeten zich allemaal houden aan de wettelijk vastgelegde tarieven, meer of minder vragen kun dus gewoonweg niet! Er bestaan geen dure of goedkope notarissen. En het contacteren en advies vragen aan een notaris is kosteloos, dus altijd de moeite waard!! Zij kunnen ook het best advies geven voor wat voor een huwelijkscontract jullie het beste helpt en hoeveel dit zou kosten.
|
|
Veronique
16-6-2012
|
7-4-2012 9:14:37
Inderdaad bruidjes, hangt nie af van notaris hoor, tis te zien wat je allemaal wil. @ kiki ik had het inderdaad over een huis dat je voor je huwelijk hebt gekocht en dus nu in de huwgemeenschap wil brengen. Ook afhankelijk welke clausules je wil bij overlijden (laat je alles aan de langstlevende, laat je het vruchtgebruik aan iemand, enz.). Feit is wel dat huwelijkscontracten sinds kort duurder zijn doordat er nu ook BTW op komt, maakt toch een verschil in kostprijs. Huwelijkscontracten met een onroerend goed zijn zowieso al wat duurder omdat we dan opzoekingen doen op het hypotheekkantoor en kadaster.
Lieve groetjes, Vero
|
|
Ann
9-6-2012
|
7-4-2012 9:16:14
Wij zijn ook gewoon op gesprek geweest zonder dat ons dat iets gekost heeft. je mag er niet zomaar vanuit gaan dat alles geregeld. Wij hebben in duidelijke taal gehoord hoe het allemaal zit. Wij wilden vooral horen hoe alles in elkaar zit in geval van overlijden van 1 vd partners. (aangezien wij dit in vrienden en familiekring al van nabij meegemaakt hebben, en mijn zus "gered" is geweest door een huwelijkscontract, anders had zij rekening moeten houden met haar schoonouders (er waren nl nog geen kinderen))
|
|
Veerle
2-7-2011
|
7-4-2012 9:46:16
Akkoord dat je betaalt volgens de ihoude van je contract, maar hoe verklaar je dan dat mensen met een gelijkaardig contract toch iets totaal verschillend betalen?
Wij hebben bijna herzelfde contract dan bv Karen (bij ons zit er zelfs nog extra een verdeelsleutel in voor her huis in geval van scheiding), maar wij hebben 250 euro betaald en zij 531.. E vermits btw maar 21% is, kan je verklaring daar niet (alleen) gaan zoeken........
|
|
Veerle
2-7-2011
|
7-4-2012 9:47:47
Whoops, precies een paar typfoutjes :/ Bedankt touch-klavier ;P
|
|
Siege
17-8-2013
|
7-4-2012 11:48:49
Hey
Dit is zeer interessant om te volgen.
Klopt het dat je een eerste sessie gewoon mag gaan voor raad te vragen en dit zonder te betalen?? Want uiteindelijk is dit ook wel tijd dat de notaris speciaal maakt voor ons en dan leggen we nog niet eens iets vast.. Als dit zo is vind ik het wel zeer mooi, want tegenwoordig betaal je al bij wijze van spreken voor een 'beetje lucht'.
Ik denk ook wel dat het afhangt van contract tot contract, wij willen bv. als we voor ons contract gaan, diret een clausule extra erbij laten maken naar wie ons zoontje (en eventueel andere kinderen van ons) gaat indien wij zouden overlijden. Dit zal dan ook weer een extra kost zijn, maar we weten bij wie onze zoon terecht kan en willen dit dan ook vastleggen.
Indien je eerst trouwt en dan pas een huis bouwt of koopt, mag je dan tijdens de koop/bouw tijdens dezelfde afspraak je huwelijkscontract aanpassen (huis erbij) of moeten we daarvoor nog een extra afspraak achteraf aanvragen.
Misschien een domme vraag, maar dit is echt allemaal nieuw voor ons.
xxx
|
|
Sarah
7-7-2012
|
12-4-2012 21:49:03
Een eerste bespreking is vrijblijvend (gratis)
Aanpassing van huwelijkscontract kan op zelfde moment gebeuren maar kan niet in 1 akte.
@vicky: ik heb nagekeken wat een hwc wettelijk stelsel met inbreng kost en dit is ongeveer € 375 (incl btw)
Groetjes Sarah
|
|