TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om
zijn/haar persoonlijke pagina te openen.
Shibby
3-8-2012
|
11-4-2012 9:53:52
Het is toch helemaal niet normaal dat jouw mama zou moeten betalen voor de familie van je schoonouders? Bij ons betalen onze ouders ook een heel deel van de trouw, en dan gaat het voornamelijk over de gasten die zij zelf uitnodigen. Wij geven wel een groot avondfeest, waar mijn kant van de familie 60 man vraagt en mijn vriend zijn kant 100. Ik vind niet dat mijn ouders dan moeten betalen voor 20 man meer... Ik zou echt wel durven zeggen tegen mijn schoonouders dat ze dat dan zelf maar moeten betalen. Als zij mensen uitnodigen en vervoer beloven dan moeten zij ook maar instaan voor de kosten.
|
|
Ulrike
28-4-2012
|
11-4-2012 10:17:02
Ik vind het ook volledig onlogisch dat jouw ouders voor de kant van je schoonouders zouden moeten betalen! Wij hebben meteen duidelijk gemaakt dat wij niemand op ons huwelijk wilden dat we niet kennen (geen klanten / zakenpartners e.d.) dus daar moeten ze niet over beginnen. Alles wat ze wel extra wilden moesten ze zelf betalen! bv. de vriendin van mijn verloofde zijn vader heeft 5 broers en zussen... Ze zijn nog niet zo lang samen dus wisten wij zelfs niets van hun bestaan af! Die vriendin wil nu dus natuurlijk heel dienen hoop op de receptie! Ons niet gelaten, maar ze zal ze zelf betalen en dat hebben wij meteen duidelijk gemaakt! Je kan zo anders heel groot-kortrijk beginnen uitnodigen :)
Vele groetjes
Ulrike
|
|
Caro
1-10-2011
|
11-4-2012 10:24:19
Hey Sara, ik vind het ook niet kunnen dat jullie -laat staan jouw mama!- moet betalen voor extra familie die jouw schoonfamilie wil uitnodigen. Ik vind het toch nog altijd een goede regel: als jullie zelf betalen, kiezen jullie wie komt en kan je sommige toegiften doen, indien redelijk. Betalen de ouders, dan hebben zij zeker inspraak in de gastenlijst. Dragen zij een steentje bij, dan betalen ze toch op z'n minst de extra mensen, die zij er perse bij willen. Je kan toch niet oneindig ver gaan? Bovendien, als het gaat om een intiem diner, dan vind ik zeker dat jullie kiezen wie er bij is en wie niet. Bij ons was de verdeling ook niet 50/50 en misschien is de situatie een beetje te vergelijken. Mijn familie, mijn vrienden en vrienden van mijn vader, werden betaald door mijn vader. Het deel van mijn man, werd opgesplitst. De familie en vrienden langs schoonvaders kant werden betaald door mijn schoonvader. Deze stelde het zelf voor. Langs schoonmoeders kant lag het een beetje moeilijker. Gelukkig was mijn schoonmama wel voor rede vatbaar en heeft mijn man dit
met haar op een rustige manier kunnen bespreken en regelen. Wij hebben
haar voorgesteld: wij betalen jouw dichte familie, maar extra mensen die je wil vragen, (zoals oude tantes, oude nonkels, collega's, vrienden, dus mensen die wij in eerste instantie zelf niet zouden vragen), moet je wel zelf betalen. Misschien kan je dit zo wel eens
aanbrengen? Wat betreft dat vervoer, dat hoeven jullie toch niet te regelen? Als zij dit beloofd heeft, dan mag zij er wel voor zorgen (minstens betalen) vind ik.
|
|
Tine
26-5-2012
|
11-4-2012 11:52:29
Hallo Sara,
spijtig dat het zo moet lopen. Ik kan het heel goed begrijpen dat jou moeder er niet mee akkoord gaat dat je schoonouders zomaar iedereen gaan uitnodigen 'omdat ze toch niet moeten meebetalen'. Ik zou toch proberen voet bij stuk te houden. Als zij extra mensen uitnodigen dan moeten ze die ook maar betalen.
Bij ons is er ook een 'klasseverschil'. Namelijk mijn schoonmoeder betaalt mijn toekomstige zijn kleding, de kleding van de bruidskindjes en de huwelijksreis. De helft van het feest wordt 50/50 betaald door mijn beide schoonouders. Mijn ouders geven mij 1000€. Dit is dus ook een verschil. Wij hebben al wel van de start af duidelijk gemaakt dat het ons niet uitmaakt wie hoeveel sponsort het wordt ons feest! Enkel voor de receptie hebben mijn ouders en schoonouders gasten gevraagd en niet voor het avondfeest. Tot hiertoe moet ik zeggen dat er nog geen problemen geweest zijn. Met nog 44 dagen te gaan is dat bij ons vlotjes gelopen.
|
|
Sandra
7-9-2012
|
11-4-2012 11:57:53
Hey Sara,
Bij een huwelijk zeggen ze vaak 'ieder zijn kant van de familie' en ik zou jouw mama idd niet laten opdraaien voor verre familie langs de kant van je schoonmoeder... Als de ouders een deel betalen, kiezen ze meestal een deel van de gastenlijst. Maar extra mensen uitnodigen en niet betalen...dat gaat moeilijk é....
Wij betalen alles zelf buiten mijn trouwkleed (betalen mijn ouders) en het kostuum van mijn verloofde (wordt betaald door zijn mama). In het begin dacht ik dat mijn ouders ook 'mijn' kant van het feest zouden sponsoren...maar ik voelde mij daar niet goed bij. Mijn schoonouders zijn gescheiden en van mijn schoonvader moeten we niet meer dan 250 euro verwachten (bedrag dat hij aan mijn verloofde zijn zus gaf bij haar trouw) en mijn schoonmama heeft het kostuum van mijn verloofde betaald en is alleenstaande, dus van haar verwachten we zeker niet meer...het is al een mooi gebaar van haar!
Dus ja...ik had zo iets van: moeten mijn ouders de helft betalen?? terwijl er van de andere kant dan voor het feest niks komt? Dat wou ik hen niet aandoen...dus heb gezegd dat ik al blij was als ze mijn kleedje zouden betalen.
Dus het feest betalen we volledig zelf en we kunnen ons zin er mee doen :-). Langs ene kant ben ik er wel blij om...
Veel succes nog é!
groetjes
|
|
Sofie
|
11-4-2012 12:23:54
Amai, Sara, dat moet helemaal niet fijn zijn... Wij hebben er bewust voor gekozen om niets te zeggen over hoe veel de ouders bijleggen, ze weten dat dus niet van elkaar. De definitieve gastenlijst is ook door ons vastgelegd, de ouders hebben enkel suggesties kunnen doen voor de mensen die zij wilden uitnodigen en verder houden we hen zo veel mogelijk uit het financiële vaarwater. Dat sluit discussies nog niet volledig uit, maar beperkt ze toch al een beetje. :-)
Ik zou proberen of je niet een open en eerlijke conversatie kan hebben met je schoonouders over deze hele kwestie. Voor hen moet het ook niet gemakkelijk zijn vermoed ik, zij zullen misschien ook met een gevoel zitten "minderwaardig" te zijn omdat ze financieel niet dezelfde draagkracht hebben als jouw ouders, wat dan ook gevolgen heeft voor het aantal gasten dat "van hen" is etc. Wat is hun idee daarover? Vinden zij dat elk even veel gasten moet kunnen uitnodigen? Leg hen dan ook uit dat dat budgettaire consequenties heeft. Je kan - maar dat moet je zelf bekijken, ik ken jullie financiële mogelijkheden niet - bvb voorstellen om hen daarin tegemoet te komen en een deel op jullie te nemen van de kosten voor "hun" gasten?
Voel je ook niet verplicht om beloftes van je schoonfamilie na te komen: als je schoonmoeder vervoer toezegt voor één van de gasten die zij uitnodigt, moet ze daar zelf voor zorgen. Zeg haar dat ook. Jullie willen best wel in consensus en samenspraak met hen beslissen, maar maak ook duidelijk dat jullie graag de eindbeslissing nemen. Als zij op eigen houtje een beslissing nemen, moeten ze daar dan ook de consequenties van op zich nemen. Vervoer beloven aan iemand, is dus vervoer regelen en betalen. Ik zou dus een berekening ùaken van het aantal gasten dat zij mogen uitnodigen, of hen vragen om met een voorstel te komen en dan openlijk de financiële kant ervan met hen bespreken.
Probeer misschien ook om je vriend zo veel mogelijk zelf een aantal dingen te laten aanbrengen. Je kan dat op voorhand met hem doorspreken om zeker te zijn dat hij alles aanhaalt wat jij belangrijk vindt (we zijn toch controlefreaks voor iets ;-) ), maar laat hem de babbel doen. Dat komt misschien minder slecht over op je schoonouders?
Ik wens je in elk geval veel moed!!
|
|
Elke
13-7-2012
|
11-4-2012 12:33:19
Dag Sara
Ik sluit mij aan bij de andere bruidjes. Ik vind het echt niet kunnen dat jouw ouders moeten betalen voor de genodigden van jouw schoonouders. Niet iedereen zit uiteraard in een even comfortabele positie om geld uit te geven. Mijn ouders betalen hun deel (hun kant van de familie + hun vrienden) en mijn schoonouders doen dat ook. Voor mijn schoonouders is dat ook minder evident, omdat ze allebei gescheiden zijn en het in het verleden niet altijd even gemakkelijk hebben gehad op financieel gebied. Mijn ouders betalen dan ook nog eens mijn trouwkleedjes (en alles wat daarbij hoort) en de kledij van de bruidsmeisjes. Daar bovenop betalen ze ook nog eens een deel van onze huwelijksreis. Ook al wilden we dit niet, mijn moeder heeft het gewoon overgeschreven. Als je schoonouders het financieel niet aankunnen om voor al hun genodigden te betalen, dan zou ik toch voorstellen dat ofwel ze snoeien in hun gastenlijst ofwel dat jullie zelf die genodigden bekostigen (indien mogelijk).
|
|
Lieselotte
4-8-2012
|
11-4-2012 12:35:39
Hey Sara,
Wat jammer voor jou dat het zo moet lopen, dat moet enorm stresserend zijn :s Ik kan mij voorstellen dat het moeilijk is om jouw schoonouders jouw gedacht te zeggen, maar ze gaan wel erg ver...
Ik zou toch duidelijk maken dat uw mama daar niet voor betaald, als zij echt willen dat die verre familie erbij is dan zouden ze dat toch op zijn minst zelf moeten betalen :s. Het is alsof ze ervan profiteren dat jouw mama betaald.
Je mag dit niet allemaal zomaar over je hoofd laten gaan, want dan gaan jullie zich daar aan ergeren de hele dag, en dat is het zeker niet waard, het is jullie dag, jullie feest, dus jullie hebben zelf toch wel het recht om de uiteindelijke beslissingen te nemen... mits enkele toegevingen aangezien de ouders meebetalen.
Veel succes, ik hoop dat we hier binnekort een iets positiever berichtje te lezen krijgen ;)
|
|
hanne
3-9-2011
|
11-4-2012 17:23:52
Hey,
wij hadden ook het probleem dat mijn ouders een groot deel wilden betalen, maar voor zijn ouders was dat niet mogelijk. We hebben dan volgende afspraak gemaakt, mijn ouders hebben van alle algemene kosten de helft (trouwring, fotograaf, uitnodiging, bloemen,....) betaald, ik heb mijn trouwkleed en accesoires van hen gekregen en ze hebben al hun gasten (lees: mijn familie en hun vrienden en kennissen) betaald en de helft van de vrienden van mijn man en ik. Mijn schoonouders hebben gekeken wat ze wilden uitgeven van budget en een lijst opgesteld van de mensen die ze wilden uitnodigen. Enkel die mensen werden voor hen dan ook uitgenodigd. De resterende kosten hebben we zelf betaald.
Ik vond het een mooie deal en niemand voelde zich ambetant of zo.
Probeer er op voorhand in ieder geval uit te raken, zodat jullie zelf geen verrassingen hebben!
Groetjes, Hanne
|
|
An
18-8-2012
|
11-4-2012 21:53:29
Hey Sara Is echt stom dat zij er van uit gaat dat dit allemaal zomaar kan. Ik zou er op aandringen dat dit kan (als je het wilt natuurlijk) mits zij zelf voor die extra kosten per persoon en vervoer e.d. opdraaien. Zoniet, mja pech é... Wij hebben ook een verschil; mijn hubbie zijn ouders willen ons ook graag sponseren. Mijn ouders zijn gescheiden en mijn papa (met wie ik thans een goed band heb) ziet niet echt om naar de trouw en mijn mama kan dit financieel niet. Daarom hebben we gezegd dat we niet willen dat er iemand 'sponsert'. Willen er sommige toch, dan geven ze maar een dikkere enveloppe :-) en blijft dit tussen ons en degene die wat geeft. Wat wij wel hebben is dat mijn hubbie maar 1 tante heeft. Zij en haar echtgenoot gaan wel met ons mee eten s middags. We hebben een héél goede band met hun en omdat dat de enige familie is langs zijn kant (zijn papa is enig kind en zijn mama dus maar 1 zus) gaan zijn wel bij de suite gerekend worden. Ik daarentegen heb mijn getuige (beste vriend) en mijn stiefmoeder als extra :-) dus komt allemaal wat gelijk uit. ik hoop dat jullie er uit komen... x An
|
|
Elke
3-8-2012
|
12-4-2012 0:01:25
Hey Sara,
niet leuk voor jullie. En vooral om daar dan zo tussen te zitten tussen de twee families. Bij ons konden mijn ouders niets sponsoren. Zijn ouders hebben dan beslist om ook niet de helft te sponsoren zoals ze eerst in gedachten hadden, maar ook niets, omdat mijn ouders het ook niet deden. Achteraf gezien was dat waarschijnlijk de beste reactie omdat je dan geen scheefgetrokken situaties krijgt, zoals uw schoonouders die er blijkbaar niet bij stil staan dat hun gastenkeuzes financiële consequenties hebben voor zichzelf en dat dan maar verwachten dat jouw moeder dat wel oplost. Soms denk ik dat ouders geen realistisch beeld hebben van wat een trouw kost, zelfs al zijn ze zelf ooit eens getrouwd. Allé ja, mijn ouders dan toch. Ik trek zeker niet partij voor je schoonouders, ik snap hen zelfs niet goed. Maar ik kan je wel vertellen dat ik het min of meer herken en dat mijn ouders ook soms rare dingen verwachten hebben of zaken bedenken voor de trouw en dan helemaal de kosten uit het oog verliezen, omdat ze er zelf natuurlijk niet voor moeten betalen.
Alleszins, succes verder met jullie voorbereidingen. Hopelijk praten jullie t met z'n allen snel uit.
|
|
Veerle
2-7-2011
|
12-4-2012 11:23:19
Hey Sara, Bij ons hebben mijn ouders de helft van het totaalgebeuren gesponsord, van zijn ouders hebben we hetzelfde bedrag gekregen als zijn zus toen ze 20 jaar geleden getrouwd is, wat ook niet echt in evenwicht is. Onze ouders weten echter niet van elkaar hoeveel wie gegeven heeft, want we vinden namelijk ook niet dat het daar om moet draaien, want ieder moet geven waar hij/zij zich goed bij voelt en wat ze zich kunnen permitteren, zonder dat er dan nog eens moet ingewreven worden wie het meeste geeft. Uiteindelijk is de familie van mijn verloofde wel minstens drie keer zo groot als mijn familie, maar dat heeft geen impact gehad op de verdeling van wat de ouders gaven. Iedereen die werd uitgenodigd was namelijk op ons initiatief en de ouders hadden daar eerlijk gezegd weinig bij in de pap te brokken (er waren daar ook geen discussies over), want we hebben van in't begin duidelijk gemaakt dat het ons huwelijk was en het dat ook bleef, los van waar de centjes kwamen. Maar verder vind ik het niet meer dan normaal dat als de ouders nu toch per sé bepaalde mensen willen uitnodigen, zij ook instaan voor de extra kosten opdraaien. Uiteindelijk moeten jouw mama en jullie zelf ook werken voor jullie geld en opdraaien voor kosten van mensen die jullie amper kennen vind ik dan ook absoluut niet normaal. Als jouw schoonouders de kost van die extra gasten dan niet willen of kunnen betalen, moeten ze inderdaad beseffen dat andere mensen ook geen ezeltje hebben en schrappen in de gastenlijst, simple as that... Hopelijk geraken jullie er snel uit! Groetjes, Veerle
|
|
|
|
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...
|