Terug naar overzicht
Ik durf het niet met zekerheid zeggen, maar ik denk het wel hoor...
Ik dacht van wel - anders moet je scheiding van goederen nemen.
Heb zelf net gegoogled, en vond het volgende:Het geld en de eigendom in een huwelijk dat van beide echtgenoten is, wordt het gemeenschappelijk vermogen genoemd. Beide echtgenoten staan dan ook in voor 'gemeenschappelijke lasten': dit zijn de kosten van het onderhoud van je woning, voor je kinderen...kortom de kosten die je samen maakt in je huwelijk. Als je hierdoor schulden krijgt zijn de schulden ook gemeenschappelijke schulden: een schuldeiser kan dus invorderen op het geld en de spullen van elke echtgenoot. Tegenover de gemeenschappelijke schulden staan de 'eigen schulden'. Dit zijn de schulden die enkel toebehoren aan één echtgenoot. Het gaat hier onder meer om: schulden van voor het huwelijkschulden uit een erfenis aan één echtegenootschulden gemaakt voor het eigen vermogenschulden uit een strafrechtelijke veroordeling Deze eigen schulden kunnen in principe alleen maar ingevorderd worden bij de echtgenoot die de schulden gemaakt heeft. Wanneer een echtgenoot deze schulden niet kan betalen, kunnen schuldeisers in principe invorderen op de helft van het gemeenschappelijk vermogen!dit wil dan volgens mij zeggen dat ze wel de helft van het huis kunnen invorderen (is nl voor de helft van hem, en zijn eigen vermogen, maar niet dat van mij)
Het geld en de eigendom in een huwelijk dat van beide echtgenoten is, wordt het gemeenschappelijk vermogen genoemd. Beide echtgenoten staan dan ook in voor 'gemeenschappelijke lasten': dit zijn de kosten van het onderhoud van je woning, voor je kinderen...kortom de kosten die je samen maakt in je huwelijk. Als je hierdoor schulden krijgt zijn de schulden ook gemeenschappelijke schulden: een schuldeiser kan dus invorderen op het geld en de spullen van elke echtgenoot.
Tegenover de gemeenschappelijke schulden staan de 'eigen schulden'. Dit zijn de schulden die enkel toebehoren aan één echtgenoot. Het gaat hier onder meer om:
Deze eigen schulden kunnen in principe alleen maar ingevorderd worden bij de echtgenoot die de schulden gemaakt heeft. Wanneer een echtgenoot deze schulden niet kan betalen, kunnen schuldeisers in principe invorderen op de helft van het gemeenschappelijk vermogen!dit wil dan volgens mij zeggen dat ze wel de helft van het huis kunnen invorderen (is nl voor de helft van hem, en zijn eigen vermogen, maar niet dat van mij)
Bij wat jij gevonden hebt, staat "schulden uit een strafrechtelijke veroordeling" bij de eigen schulden en daar vallen boetes onder (maar een schadevergoeding niet). Ik heb even mijn cursus Recht erbij gepakt: In het wettelijke stelsel is dit in principe een eigen schuld, maar als het eigen vermogen van de schuldenaar ontoereikend is, mag er wel een deel verhaald worden op het gemeenschappelijke vermogen. Bij volledige scheiding van goederen kunnen de schuldeisers alleen verhaal uitoefenen op de goederen van de echtgenoot die de schuld aanging en op de helft van de onverdeelde goederen. Ik vermoed dat het bij jullie dus dat laatste is en dan is het zoals jij hierboven zelf al dacht (de helft van het huis en zijn eigen vermogen).
Daarvoor ga je best eens langs bij een notaris Die zal het van eerste keer goed uitleggen
Wij moeten daar morgen toch zijn owv tekenen van huwelijkscontract, dus ga ik het eens goed navragen. (dan weten we dat toch weeral he!)
laat je nog eens iets weten?? wij hebben totale scheiding van goederen en aan mijn huis kunnen ze nooit is mij toen gezegd geweest!!
Treesje, als jouw huis alleen op jouw naam staat en niet in de gemeenschap is opgenomen, kunnen ze er nooit aan. Als het gemeenschappelijk is, kunnen ze wel aan de helft van de waarde van het huis.
Om er nog eens even op terug te komen. Het is dus zoals ik dacht. Aangezien ons huis in het gemeenschappelijk goed is gebracht, kan wel de helft van ons huis (in het ergste geval) worden opgeëist, maar ze kunnen nooit jouw deel van het huis opeisen, alsook je eigen vermogen van voor het huwelijk niet. Wel de helft van het gemeenschappelijk vermogen. Als jouw huis jouw persoonlijk eigendom was van voor het huwelijk zal dit ook zo blijven. Daar zullen ze nooit aan kunnen; Sommigen vinden dat een gekke vraag, maar eerlijk gezegd, je weet maar nooit. En het kan nooit de bedoeling zijn dat je opdraait voor fouten van je partner. (en toch zeker geen strafrechtelijke)