Nu Online
Momenteel zijn er 656 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Schulden gemaakt na huwelijk.

29-5-2012 10:43:50
Ik heb eens een vraagje. Wij (enkele vriendinnen onder elkaar) hadden dit weekend een discussie. Wij hebben een huwelijkscontract waarin enkel ons huis in het gemeenschappelijk goed wordt gebracht. (dat ivm evt. overlijden van 1 vd partners). Nu dacht ik dat schulden die iemand persoonlijk maakte zelfs na het huwelijk toch niet op de partner verhaald konden worden. Nu hadden wij het over het volgende: mijn echtgenoot rijdt na een avondje zwaar stappen dronken iemand dood (is dus wel echt hypothetisch) en wordt daarna schuldig bevonden en moet boetes, schade vergoeding etc.. allemaal betalen. Kunnen ze dan bij mij ook aankomen om de schulden mee te betalen? Dus maw, mijn deel van ons huis en mijn spaarcenten aanspreken?
Ik dacht van niet, maar de rest van wel.

Ann
9-6-2012
Meld misbruik

Reacties: 9 | Gelezen: 1783

Jill
9-3-2012
 Meld misbruik29-5-2012 10:51:42

Ik durf het niet met zekerheid zeggen, maar ik denk het wel hoor...

Rebecca
27-4-2013
 Meld misbruik29-5-2012 10:59:20

Ik dacht van wel - anders moet je scheiding van goederen nemen.

Ann
9-6-2012
 Meld misbruik29-5-2012 11:05:10

Heb zelf net gegoogled, en vond het volgende:

Het geld en de eigendom in een huwelijk dat van beide echtgenoten is, wordt het gemeenschappelijk vermogen genoemd. Beide echtgenoten staan dan ook in voor 'gemeenschappelijke lasten': dit zijn de kosten van het onderhoud van je woning, voor je kinderen...kortom de kosten die je samen maakt in je huwelijk. Als je hierdoor schulden krijgt zijn de schulden ook gemeenschappelijke schulden: een schuldeiser kan dus invorderen op het geld en de spullen van elke echtgenoot.

Tegenover de gemeenschappelijke schulden staan de 'eigen schulden'. Dit zijn de schulden die enkel toebehoren aan één echtgenoot. Het gaat hier onder meer om:

• schulden van voor het huwelijk
  • schulden uit een erfenis aan één echtegenoot
  • schulden gemaakt voor het eigen vermogen
  • schulden uit een strafrechtelijke veroordeling

Deze eigen schulden kunnen in principe alleen maar ingevorderd worden bij de echtgenoot die de schulden gemaakt heeft. Wanneer een echtgenoot deze schulden niet kan betalen, kunnen schuldeisers in principe invorderen op de helft van het gemeenschappelijk vermogen!

dit wil dan volgens mij zeggen dat ze wel de helft van het huis kunnen invorderen (is nl voor de helft van hem, en zijn eigen vermogen, maar niet dat van mij)

Sanne
9-7-2011
 Meld misbruik29-5-2012 12:24:21

Bij wat jij gevonden hebt, staat "schulden uit een strafrechtelijke veroordeling" bij de eigen schulden en daar vallen boetes onder (maar een schadevergoeding niet).

Ik heb even mijn cursus Recht erbij gepakt:
In het wettelijke stelsel is dit in principe een eigen schuld, maar als het eigen vermogen van de schuldenaar ontoereikend is, mag er wel een deel verhaald worden op het gemeenschappelijke vermogen.
Bij volledige scheiding van goederen kunnen de schuldeisers alleen verhaal uitoefenen op de goederen van de echtgenoot die de schuld aanging en op de helft van de onverdeelde goederen.

Ik vermoed dat het bij jullie dus dat laatste is en dan is het zoals jij hierboven zelf al dacht (de helft van het huis en zijn eigen vermogen).

Sara

Meld misbruik29-5-2012 12:35:06

Daarvoor ga je best eens langs bij een notaris

Die zal het van eerste keer goed uitleggen

Ann
9-6-2012
 Meld misbruik29-5-2012 13:39:48

Wij moeten daar morgen toch zijn owv tekenen van huwelijkscontract, dus ga ik het eens goed navragen. (dan weten we dat toch weeral he!)

treesje
10-7-2012
 Meld misbruik29-5-2012 17:09:25

laat je nog eens iets weten??
wij hebben totale scheiding van goederen en aan mijn huis kunnen ze nooit is mij toen gezegd geweest!!

Veerle
2-7-2011
 Meld misbruik29-5-2012 17:14:36

Treesje, als jouw huis alleen op jouw naam staat en niet in de gemeenschap is opgenomen, kunnen ze er nooit aan. Als het gemeenschappelijk is, kunnen ze wel aan de helft van de waarde van het huis.

Ann
9-6-2012
 Meld misbruik30-5-2012 15:39:49

Om er nog eens even op terug te komen. Het is dus zoals ik dacht. Aangezien ons huis in het gemeenschappelijk goed is gebracht, kan wel de helft van ons huis (in het ergste geval) worden opgeëist, maar ze kunnen nooit jouw deel van het huis opeisen, alsook je eigen vermogen van voor het huwelijk niet. Wel de helft van het gemeenschappelijk vermogen. Als jouw huis jouw persoonlijk eigendom was van voor het huwelijk zal dit ook zo blijven. Daar zullen ze nooit aan kunnen; Sommigen vinden dat een gekke vraag, maar eerlijk gezegd, je weet maar nooit. En het kan nooit de bedoeling zijn dat je opdraait voor fouten van je partner. (en toch zeker geen strafrechtelijke)

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...