Terug naar overzicht
Wij gaan een handfasting laten doen.Hier kun je ook alle kanten mee op.Wij doen het wel in het gemeentehuis omdat we geen kerkelijk huwelijk doen.
Wat is een handfasting? Nooit van gehoord, kan je dat eens uitleggen? Mijn nieuwsgierigheid is gewekt :-)
dat is het samenbinden van de handen tijdens de trouwgeloften, als ik het goed heb.Wij gaan het warmen van de ringen doen. Dus wij laten onze ringen in een zakje rondgaan in het publiek en de mensen mogen dan de ringen even vast houden en hun wens over ons uitspreken/ mss laten we deze wens opschrijven op een kaartje (hier zijn we nog niet over uit)
Een handfasting is het letterlijk samenbinden van de handen.Het is een oud keltisch gebruik. Nu ook wel in de wicca gebruikt, maar die hebben het van de kelten gezien :)De linten waarmee je de handen samenbind kunnen bepaalde kleuren hebben, en deze kleuren hebben dan een betekenis.Wij gaan onze getuigen eerst een knoop aan de uiteinden van het touw laten leggen en ondertussen moeten ze een wens doen.Dan worden de linten om de handen gebonden en kan je bv de geloften zeggen. Er wordt een losse knoop in het touw gelegd en eens de handen eruit zijn zal deze worden aangetrokken om aan te tonen dat de verbintenis voor altijd is.Je kan een handfasting doen voor een jaar en een dag, voor het leven, voor de eeuwigheid.Op google vind je er vast meer over, maar er is dus een duidelijk verschil met de handfasting in de wicca. En je kan het helemaal naar je eigen zin doen.
Fijn idee! Iemand nog ideetjes?
Wauw Kelly, speciaal! Ik ga er zeker eens wat meer over opzoeken...
ik had ergens iets gelezen dat elke gast een kei kreeg bij het binnenkomen en dat er dan een moment was in de viering waar iedereen zijn steen naar voor kon brengen en een soort van pad maken met als idee erachter samen te bouwen aan het pad van jullie toekomst. vond ik wel zeer origineel en toch wel een mooie betekenis.
Zo een ideetje zoek ik inderdaad!Origineel!Laat maar komen :)
wij gaan op t einde vd viering iedereen zijn duim laten drukken in een gastenboek en daar onder zijn naam laten zetten. op t avondfeest zal er dan nog een wensboom staan, de kaartjes zullen in de vorm van een hartje zijn waar ze een wens voor ons zullen kunnen schrijven. deze wensen plakken we nadien bij hun vingerafdrukken ook zullen we hun fotokes hierbij plakken zodat alles een mooi geheel vormt
Wij gebruiken een oude legerjeep, waar we ook al mee op verlof gingen, en laten alle gasten hierop een wens noteren.