Terug naar overzicht
En welk papier ontbreek je dan precies? Weet je dat ook? Heb daar geen ervaring mee maar zouden ze je op het gemeentehuis niet kunnen helpen dan? Sophie
Het zou om een papier kunnen gaan dat door het bisdom moet afgeleverd worden maar ja, als je zelf niet weet over welk papier het gaat, zijn er wel meer mogelijkheden. Misschien willen ze in Italië een bewijs van het doopsel of zo en moet dat via het aartsbisdom (dat in Mechelen gelegen is)...? Neem eens contact op met het aartsbisdom.
In jouw geval zou het normaal zo moeten gaan: Je gaat naar de pastoor van je eigen parochie, zegt dat je wil trouwen in italie, de pastoor vraagt doop en vormselaktes op en je vult bij die pastoor de papieren in met je gegevens en ondertekent dat je wil trouwen. Die stuurt dat naar het bisdom. Daar geven ze hun toestemming en ze sturen dat naar het bisdom van italie waar je wil trouwen, die geven toestemming en sturen het verder naar de pastoor die julie gaat trouwen. Dan is het in orde. Voor de pastoor je echt mag trouwen moet hij dan wel nog het bewijs zien dat jullie voor de wet getrouwd zijn en dat moet waarschijnlijk beedigd vertaald zijn, dat weet ik niet want wij doen de hele papierrimram in de andere ricthing. (de papieren van de kerk moeten niet vertaald worden want daar staat normaal alles ook in ht latijn op, en dat blijkt een universele taal te zijn)Dus opdat de pastoor in Italie jullie mag trouwen moet het volgende bij hem zijn-Doop/vormselaktes van jullie beiden. -Ondertekend formulier van jullie beiden dat je wil trouwen-Toestemming van de pastoor van je parochie om in een andere parochie te trouwen (weet niet of dat echt een document is of iets oficieus)-Dat moet afgestempeld zijn door het bisdom dacht ik en gaat normaal via het bisdom naar de plaats waar het moet zijn. -Verder heb je een bewijs van je wettelijke trouw nodig op het moment dat je voor de kerk trouwt. Iets anders kan ik niet bedenken
Ik weet dat dit bij een collega van mijn vrouw ook veel problemen heeft opgeleverd (die is ook in Italië getrouwd). Bij hun is het echt last-minute-werk geworden, maar uiteindelijk is het allemaal goed gekomen. Positief blijven dus! Verder kan ik je helaas ook niet helpen.
Hoi,Ikzelf woon in Italie en trouw hier ook binnen 2 weken. Geef mij anders even je email adres door, dan kan ik je alle informatie bezorgen die je nodig hebt. Groeten,Karolien
Onlangs nog een verhaal gehoord van mijn nieuwe buren die ook in Italië getrouwd zijn... Zij hebben ontdekt dat ze bepaalde documenten nodig hadden toen ze zelf al in Italië waren, dus wees nog blij dat je het toch nog een beetje op voorhand ontdekt... Volgens hen was het probleem dat in Italië trouwen voor de kerk gelijkgesteld wordt met een wettelijk huwelijk en waren er daardoor meer voorwaarden, maar meer weet ik er ook niet van...