Terug naar overzicht
Dag Eveline, ik denk niet dat je te laat bent maar ik zou toch ook wel al stilaan een afspraak vastleggen als ik jou was. Volgens mij klopt het toch wel dat je eerst getrouwd moet zijn voor de wet en dan pas voor de kerk mag trouwen. Je mag in je planning dus niet eerst je kerkelijk huwelijk zetten en nadien pas je wettelijk huwelijk. Groetjes!
Heyhey,Je moet inderdaad eerst voor de wet trouwen vooraleer je voor de kerk kan trouwen. Je dient immers je trouwboekje, dat je krijgt bij de burgerlijke dienst, mee te nemen naar de kerk voor de kerkelijke dienst. Onze priester heeft dit expliciet vermeld.Wat het regelen van een kerkelijk huwelijk betreft, op zich zijn jullie nog niet te laat denk ik, maar ik weet wel dat pastoors tegenwoordig heel snel volgeboekt zijn aangezien ze vaak voor meerdere parochies verantwoordelijk zijn en ze natuurlijk maar 1 huwelijk tegelijkertijd kunnen voltrekken.Ik zou dus zeker niet te lang meer wachten! Wij hadden de kerk ongeveer 1 jaar op voorhand vastgelegd maar over de pastoor was toen nog geen zekerheid, dus moesten we wachten tot januari en toen we dan uiteindelijk contact opnamen, bleken we al aan de late kant te zijn. Bovendien moet je voor een kerkelijk huwelijk ook vaak een "voorbereidingsdag" of "-avond" volgen en die worden maar 1 of 2x per jaar georganiseerd.Groetjes!Evelien
Het hangt heel erg af van pastoor tot pastoor en hoe vaak er getrouwd wordt voor de kerk in jullie parochie. Wij hebben de onze gecontacteerd in mei. We trouwen pas op 7 september 2013, maar dachten ook dat we er vroeg bij moesten zijn. Hij heeft onze datum genoteerd, maar wilde nog niet afspreken omdat het voor hem véél te vroeg was. Als je nog dit jaar trouwt, zou ik wel al snel een afspraak maken.
Heeft jullie parochie geen website, die van ons wel, daarop staat dat een kerkelijk huwelijk minimum 6 maand op voorhand moet worden vastgelegd. Maar het zal uiteraard denk ik van parochie tot parochie verschillen?Groetjes
Hey Eveline,Een pastoor mag een koppel niet huwen voor ze burgerlijk gehuwd zijn! Dat staat zelfs in het strafwetboek vrees ik (art 267), als ze dit toch doen kunnen ze een boete krijgen van 50 tot 500 euro! De jurist in mij wordt even wakker
Dag allemaal, Bedankt voor jullie reacties...Ik heb begrepen dat het tijd is om actie te ondernemen ;-)Mercikes voor de hulpXXX