Terug naar overzicht
Ik heb begrepen dat dit een "troopje" wordt genoemd. Als je dit googelt, vind je al heel wat!
Gewoon uit interesse: waarom wil je perse voor de kerk trouwen maar toch geen eucharistie en terwijl niet echt gelovig bent? (dit is geen sneer ofzo, gewoon een vraag uit interesse)groetjesruth
Ruth, dat begrijp ik ook niet goed. Ik vind het ook altijd raar als mensen bewust niét voor de kerk trouwen wegens niet gelovig, maar dan wel hun kinderen laten dopen.
Ik denk dat veel mensen hun kind laten dopen om hen later de keuze te geven wat ze willen doen
Ik denk dat je je kind nog altijd het meest een eigen keuze geeft door hen niet te dopen. Dan kiezen ze later pas echt zelf wat ze ermee willen doen.
Wij zijn zelf ook ooit gedoopt, 1e en plechtige comunnie gedaan enzo.Maar gelovig zijn we niet echt hoor, naar de kerk gaan...al helemaal niet..Wij hebben ook beslist om niet voor de kerk te trouwen, omdat het voor ons niet hoefde én het is weer een kost uitgespaard ;)Onze kindjes zijn ook gedoopt, omdat wij inderdaad, zoals Rebecca zegt, hen zelf de keuze willen geven later, betreft comunnie enz...Ook als zij later wel voor de kerk zouden willen trouwen, dan bespaart het hen ook wat gedoe, want anders moet je je dan nog laten dopen enz...Ik begrijp trouwens wel waarom iemand voor de kerk wil trouwen, ook al is hij/zij niet echt gelovig.Ik vind het ook romantisch Mijn nichtje is enkele jaren terug ook voor de kerk getrouwd en ik heb tranen met tuiten gehuild! hihi...Maak er iets moois van Stéphanie!
Ik volg Melissa hier volledig!Wij zijn beide gedoopt maar zijn geen kerkgangers. Ons zoontje is ook gedoopt om hem later de keuze te kunnen geven. Want geef toe: wie doet dit nog als volwassenen??Anyway: doen Stéphanie! Vrienden van ons hebben dit ook gedaan en het was supermooi.
vind het gewoon super romantisch!!! Ons meisje is dan 9 maanden en ideaal om gedoopt te worden dus trekken wij het in 1 moeite door en dan eigenlijk ook uit respect voor de ouders en grootouders. Ik kies dan nog wat er gelezen wordt en we gaan er gewoon iets moois en persoonlijk van maken, maar dan in een kerk! Begrijpelijk dat er mensen zijn die het raar vinden en heb ik zeker geen problemen mee Wij zijn ook gedoopt geweest en ik heb nu ook die keuze gemaakt. Wij gaan ervoor en het zal mooi worden Er zijn trouwens priesters die daar voor open staan, dus zo raar zal dat tegenwoordig niet meer zijn denk ik. Wij zijn ook naar een huwelijk geweest van een bevriend koppeltje en die trouwde voor de kerk! Dat was zooo plezant! moesten over elkaar leuke annecdotes vertellen, werden filmpjes en foto's getoond,... en zoiets wil ik ook in combinatie met het doopsel. nu hopen dat wij er ook zoiets leuks van kunnen maken! en ja gelovig zijn... Toen m'n mama een hersenbloeding kreeg heb ik ook gebeden tot... en denk niet dat het iets heeft uitgehaald dusja...
Anja, daar zeg je het: "wie doet dit nog als volwassenen??" Je kan je altijd nog laten dopen als je echt heel graag voor de kerk wil trouwen, een vormsel is zelfs niet nodig. Als je dan inderdaad zegt van "Wie doet dit nog als volwassene?", dan denk ik dat de persoon in kwestie het eigenlijk toch niet zo heel erg belangrijk vindt om kerkelijk te trouwen.
ik heb mijn plechtige communie gedaan, maar ben niet gevormd! Dit zou pas doorgaan op 18-jarige leeftijd dus dat is er niet meer van gekomen. Dit werd hier (Puurs) zo gedaan wat ik toen ook raar vond! Moesten binnen enkele jaren de dochters afkomen dat ze hun communie niet willen doen heb ik daar ook alle respect voor evengoed dat ze dit wel willen doen.
Je moet gewoon doen waar je je goed bij voelt!!Wij hebben beslist om onze kinderen niet te dopen. Mij maakt het niet uit wat de rest vandaar denkt.. Je moet gewoon doen waar jij je het best bij voelt.Ik zou ook willen trouwen voor de kerk voor het romantisch aspect, maar wij zijn absoluut niet gelovig. Dus hebben wij besloten om dit niet te doen.Maar als er mensen zijn die dat wel willen doen, hoop ik alleen maar dat ze er ten volle van kunnen genieten!!Veel plezier met de voorbereidingen!!
Wat maakt trouwen in de kerk eigenlijk romantischer dan een ceremonie buiten de kerk (in de buurt van de trouwzaal of in een tuin of...)? Denk dat je zelf ook een romantische ceremonie kan in elkaar steken buiten de kerk met vrienden, familie, of een medewerker van een humanistische vereniging...
wij trouwen ook voor de kerk maar zijn niet gelovig ( wij trouwen zelfs in een kathedraal). Wij doen het omdat ik toch wel hou van het traditionele en het spirituele en de kerk sluit daar wel mooi bij aan. Bij ons is het ook vooral belangrijk dat de viering iets betekend en dat de priester ook echt wel iets interessant te zeggen heeft en niet gaat rondstrooien met dogma's. Wij doen geen eigen ceremonie omdat ik persoonlijk daar niet voor ben, heel vaak worden met die ceremonien een kerkelijke viering ' gekopieerd' met hier en daar persoonlijke elementjes in, dus ik zie niet in waarom dat dan niet in een kerk kan met een goede priester. PLus dan heb je een mooie binnenlocatie.Ik heb zelf ook al een pagan huwelijksceremonie meegemaakt en dat vond ik eigenlijk ook wel mooi maar gewoon niet ons ding. Ergens dat spirituele stuk erin vind ik wel mooi.
Eventjes totaal buiten de kwestie...maar Stéphanie, jij bent uit de buurt!?! :) Leuk leuk :)
Aah? van waar ben jij dan Melissa? of als je het hier niet wil openbaar maken rosiers-vanreleghem@skynet.be.@Sara: Wauw seg een kathedraal!!! Is ook wel prachtig hoor!
@Stéphanie: t was eig begonnen als grap voor daar eens te horen :-p en nu zitten we er mee ( en stiekem vind ik het wel cool om dat te zeggen : ik trouw in de kathedraal)