Ongeveer een weekje geleden was het onze (tot nog toe) mooiste dag van ons leven. Onze dag is perfect verlopen, uitstekend weer, niets foutgelopen en alleen maar liefde :)
Ik ga hier niet een gigantisch verslag uitschrijven want ik denk ook niet dat de meeste hierin geinteresseerd zijn. Ik ga alleen enkele tips en tricks/ ideetjes meegeven, een soort van lijstje van onze ervaringen die mss nog handig kunnen zijn voor toekomstige bruidjes.
Voor diegenen die niet verder willen lezen, onze foto's staan hier:
http://www.facebook.com/#!/media/set/?set=a.3791258254929.2149080.1081296823&type=1Enkele tips;
_ Probeer jullie dag zo persoonlijk mogelijk te maken. Vaak ga ik naar een huwelijk waarbij in de kerkelijke viering steeds dezelfde tekstjes voorgelezen worden. Wij hebben onze vrienden en familie betrokken bij de viering. De beste vriend van mijn man (oeeh, tof om dit te zeggen), heeft de eerste lezing verzorgt en had daarvoor een zelfgeschreven liefdesverhaaltje gemaakt dat eigenlijk over ons ging dan. Onze getuigen hadden ook een tekst voorbereid en ook wij hadden hadden zelf onze geloften geschreven. Al deze dingen zorgden ervoor dat onze viering heel persoonlijk en emotioneel was. We hebben hier ook veel complimenten over gekregen.
_ Ook ons avondfeest hebben we goed ingezet door een pre-wedding filmpje te laten afspelen (zie vorige post). Iedereen op het avondfeest heeft het hierover gehad en niemand had dit ooit gezien. Door de originele manier van intrede maak je dan ook je avondfeest persoonlijker. Wat ik wil zeggen is dat je moet vermijden dat jullie dag jullie op het lijf geschreven is en niet op het lijf van 1000den andere bruiden die net hetzelfde doen.
_ Trouwen moet niet duur zijn. Wij hebben veel zelf gemaakt en door op internet je goed te informeren kan je veel dingen doen voor minder dan de helft van de prijs. Zo hebben wij zelf onze photobooth gemaakt (foto hierin gaan we gebruiken voor de bedankingen later), we hebben zelf de versiering in de kerk op ons genomen (goedkope vazen en dan losse hydrangeas gekocht) en het resultaat mag er zijn. Ook naamkaartjes, misboekjes, filmtickets voor tafelverdeling,... kan je vaak zelf (en beter) ontwerpen.
_ Neem genoeg tijd tussen alle "momenten" van de dag (fotos trekken, mis, gemeente enz); je kan er vanop aan dat het schema zal uitlopen en dan heb je best enkele minuten tot een half uur marge. Neem ook de tijd eens aangekomen aan de feestzaal om je op te frissen voor de receptie! De receptie duurt toch minimaal een uur en dan was ik toch blij dat ik even met mijn nieuwe man kon 'rusten' en genieten van wat we die dag al meegemaakt hadden.
_ Ga inslapers (geen slaappillen) halen! Ik heb anders nooit problemen om in slaap te geraken en ik ben dit dus niet gaan halen maar voor de nacht voor je huwelijk heb je dit ECHT wel nodig!
_ Wil je een volle dansvloer ga er dan zelf opstaan. :) Na de standaard openingsdans en dans met de ouders ben ik zelf de dansvloer op gelopen (meteen bij het begin van het eerste liedje) en iedereen volgt de bruid gewoon. In no time stond de dansvloer vol. Pas diezelfde tip ook toe als je merkt dat de dansvloer na een tijdje terug leeg aan het lopen is.
_ Niet paniekeren bij alles wat er misloopt, ook niet teveel ergeren aan anderen tijdens de voorbereidingen! Mijn man was tijdens de vrijgezellen (paintbal) ernstig gevallen en het zag er even naar uit dat de trouw die over 2 weken was niet zou doorgaan. Uiteindelijk zijn we toch kunnen trouwen maar dan met krukken en een gips. Als je je nog eens druk maakt denk dan dat het altijd erger kan :)
_ Probeer zoveel mogelijk alle zaken te regelen tot een week voor de trouw. De week van de trouw zelf komen er altijd zaken tussen die onvoorzien zijn en als je dan ook nog de geplande dingen moet doen dan kom je in tijdsnood. Ik had (dacht ik) alles geregeld tot ik in de week zelf nog vanalles moest doen waaraan je niet gedacht had.
_ Als je een hechte familie hebt kan je altijd proberen om de mannen eenzelfde kostuum aan te praten :) Dat staat echt prachtig op foto's. Mijn familie had in Antwerpen een smoking gehuurd voor slechts 50 euro het stuk, daar kan je het echt niet voor kopen, en de meeste doen dit toch maar 1 keer aan. Voor de kleintjes zijn we een smoking gaan kopen in een turkse bruidswinkel (ook maar 70 euro all in).
Nog enkele aanraders:
_ feestzaal de vesten in Laakdal: ideaal en luxueus kader, unieke begeleiding door de maitre, zeker de moeite wanneer het hele team de wijn binnen komt brengen en de bruidstaart even later. Deze zaal tilt het trouwfeest toch tot een hoger niveau
_ videograaf Kurt Vermyelen voor het pre-wedding filmpje
_ Fotograaf Jef Celen
_ Bruidswinkel Cermo in Turnhout