TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om
zijn/haar persoonlijke pagina te openen.
Fien
12-12-2012
|
16-8-2012 11:26:03
Dit is hoe wij het doen: Op woensdag trouwen we voor de wet. Ik ga een simpel (maar toch deftig) kleedje kopen, maar ik ga mijn haar niet speciaal laten doen. Make-up doe ik zelf, zoals elke dag. Mijn vriend doet een mooi kostuum aan dat hij nog in zijn kast heeft hangen. We gaan een hemd zoeken dat qua kleur bij mijn kleedje past. Na de wettelijke trouw (wij trouwen niet voor de kerk) doen we een klein receptietje bij ons thuis. Wat schuimwijn/fruitsap en kaasjes/salami/olijfjes/chipjes. Simpel en goedkoop. Op vrijdag doen we 's avonds de receptie en het avondfeest. 't Is ook pas op vrijdag dat onze fotograaf foto's zal maken van mijn opmaak (dan zal ik wel in vol ornaat zijn ;) ) en dat we onze fotoreportage doen. 's Avonds maakt hij dan foto's van de receptie. Avondfeest zijn we nog niet zeker. Ik denk dat ik dat gewoon aan familie/vrienden ga vragen. De fotograaf die wij hoogstwaarschijnlijk zullen boeken is Wouter van Artxpo. Je vindt hier zijn tarieven: http://www.artxpo.be/tariefHuwelijk.html Voor ons komt dit goed uit: voor vrijdag zullen we 660 euro betalen (maar daar gaat nog 10% aan af omdat we in de winter trouwen). Als we willen dat hij langer blijft op het avondfeest, zal dat 135 euro extra kosten. Dit moeten we nog bekijken. Hij biedt ook de mogelijkheid aan om een extra dag te fotograferen, bv. als je fotoshoot of je wettelijke trouw op een andere dag plaatsvindt, zoals bij ons voor de burgerlijke trouw het geval zal zijn. Dit kost ons 100 euro extra. Mijn ouders zijn ook eerst voor de wet getrouwd, en dan twee dagen later voor de kerk, met aansluitend hun avondfeest. Hopelijk helpt dit een beetje. :)
|
|
Marisa
1-9-2012
|
16-8-2012 11:29:31
Jullie gaan het samen moeten beslissen natuurlijk, en proberen de stress te relativeren. Misschien is er sprake van te veel stress op 1 dag, maar dat is misschien wel beter dan 2 maal stress te ondergaan op 2 verschillende dagen? :) Misschien is het een idee om een veel goedkoper en ander kleedje te voorzien voor de wet en uw trouwkleed voor de kerk als je toekomstige dat pas wil zien bij het binnenkomen van de kerk?
Veel succes in ieder geval!
Groetjes,
Marisa
|
|
anouk
8-6-2013
|
16-8-2012 11:48:01
Bedankt voor de snelle reacties alvast
|
|
Lynn
9-3-2013
|
16-8-2012 11:55:13
Wij hebben het ook opgesplitst.
Toen hij mij vorig jaar ten huwelijk vroeg, hebben we al redelijk snel beslist om het op te splitsen. Door de bouw van ons huis hadden we namelijk het budget niet om al in 2012 te trouwen. We moesten echter wel alles regelen bij de notaris (ander betaal je voor 1 jaar samenlevingscontract + een jaar later huwelijkscontract, we zijn dus meteen voor een huwelijkscontract gegaan).
We hebben dus besloten om op 9 maart 2012 voor de wet te trouwen en 09 maart 2013 voor de kerk. We waren aanvankelijk niet van plan om er iets groots van te maken, enkel naar het gemeentehuis en daarna een etentje. Maar ik vond een prachtig kleedje in de uitverkoop, mijn vriendin (een kapster) bood aan mijn haar te doen en mijn vader zijn leraar fotografie heeft voor 100€ alles gefotografeerd + een fotoshoot gedaan. Vrienden van mijn ventje zijn ouders (gepensioneerde bloemisten) hebben ook nog voor een bruidsboektje gezorgd.
Het was een hele mooie dag vol verrassingen (vrienden aan het gemeentehuis en onverwachte cadeautjes) en het heeft ons ongeveer een 1000€ gekost (met het eten van +/- 16 man in de brasserie inclusief), maar dit werd uiteindelijk een nuloperatie, doordat we eigenlijk van de gasten ook al wat gekregen hebben.
Ik vind het nu soms wel moeilijk om te zeggen dit is mijn vriend/verloofde/man omdat we naar mijn mening nog maar half getrouwd zijn. :-)
Maar aan de andere kant hebben we in de plaats 2 heel mooie dagen voor de prijs van 1 gekregen :-)
|
|
Melissa
11-8-2012
|
16-8-2012 12:38:42
Mijn nichtje is ook op 2 dagen getrouwd, maar had ook een krap budget... Zij hebben het zo aangepakt: Met de dichtste familie naar het gemeentehuis en dan bij hen thuis een mooie barbecue, heb je zelf eigenlijk niet veel werk aan...Wegwerpbordjes enzo, dus geen afwas en iedereen heeft zich super geamuseerd!
De dag erna voor de kerk en dan met alle toeters en bellen die erbij hoorden.
Leuke oplossing vonden wij :)
|
|
Sara
15-6-2013
|
16-8-2012 12:46:13
wij trouwen 13 februari 2013 voor de wet omdat dit echt onze dag is (dan zijn we exact 3 jaar samen). ik heb een vriendin die een kleedje voor me zal maken en mijn haar en make-up doe ik zelf. mijn vriend zal een gewoon kostuum aandoen en een neef van mijn verloofde die amateurfotograaf is zal dan foto's nemen. aangezien de trouw voor de wet maar een kwartiertje duurt, zouden wij erna een champagneontbijt gaan eten met ouders en broers en zussen.
wij zijn verloofd eind juni en aangezien februari té kort bij was om een volledig feest in elkaar te boksen en 13 februari op een woensdag valt, hebben wij besloten om alles op te splitsen. 15 juni trouwen wij voor de kerk en volgt er een groot feest voor de vrienden en familie. wij vonden dit ook praktischer, aangezien je echt al héél veel moet doen op de dag dat je voor de kerk trouwt en wij er echt van wouden genieten.
veel succes nog met de voorbereidingen, vergeet vooral niet dat dit een beslissing is die je samen moet nemen! overloop eens een voorlopige planning van een dag waarop je allebei doet. vinden jullie dit eventueel te druk? (voorzie ook extra tijd, alles loopt meestal wel uit) zouden jullie het leuk vinden om op een speciale dag voor de wet te trouwen? er spelen zoveel dingen mee... alvast veel geluk met de beslissing!
|
|
catherine
24-8-2013
|
16-8-2012 12:49:29
hey! we hebben ook lang getwijfeld om het apart te doen, omdat ons schema nogal "druk" is. Maar uiteindelijk toch gekozen om alles op dezelfde dag te doen. Inderdaad zoals je zegt, dan is de magie een beetje weg. Het lijkt me raar om al echt getrouwd te zijn (voor de wet), en dan nog eens een tijd later opnieuw te trouwen...Maar 't is maar wat je zelf wil:).
|
|
Jennifer
7-6-2013
|
16-8-2012 14:08:52
Hey,
Wij hebben ook lang getwijfeld maar er toch voor gekozen om alles op één dag te doen.Vooral om financiële redenen. Je moet twee kleedjes hebben en de mensen achteraf ook nog iets te eten en te drinken aanbieden. Onze planning ziet er als volgt uit (en toch vind ik die niet echt SUPERdruk lijken): - 11u30 gemeentehuis (kunnen wij pas in januari 2013 vastleggen maar we trouwen op vrijdag 7 juni 2013 en veronderstel dat we zelf het uur zullen kunnen kiezen - klein dorp) - 12u30 -15u00 op fotoshoot terwijl de dichte familie (+/- 15 man) en getuigen die aanwezig waren in het gemeentehuis in het ouderlijke huis van een hapje en een drankje genieten - 15u30 kerkelijke trouw - 18u avondfeest
Groetjes, Jennifer
|
|
Stefanie
20-7-2013
|
16-8-2012 14:09:15
Hallo, Wij waren het er van in het begin over eens, zowel gemeente als kerk op dezelfde dag. Voornamelijk ook voor de Magie van de dag. Ikzelf vind het ook spannender om dan naar "DE" dag uit te kijken. Ik ga voor 's avonds op het avondfeest een ander comfortabeler kleedje voorzien, dat ik waarschijnlijk in de voormiddag voor de wet ook ga aandoen. Dat kan een oplossing zijn voor je verloofde om je pas voor het eerst in je trouwjurk te zien aan de kerk. Extra stress moet je relativeren denk ik. Het vraagt wat extra planning en dat gaat niet noodzakelijk gepaard met stress. Goede achterban die je helpt bij de planning doet wonderen! Veel succes bij de keuze!!
|
|
anouk
8-6-2013
|
16-8-2012 14:44:51
@ Stefanie hoe ga je planning er dan uitzien ? Make up en haar , dan op weg naar de gemeente, en dan terug naar huis voor u kleed aan te trekken en zo naar de kerk dan ? Lig je niet te krap qua tijd ? Indien ik het op dezelfde dag zou doen, zou ik ook twee kleedjes voorzien dan. Maar ben een beetje bang voor de timing !!!
|
|
Dorina
8-9-2012
|
16-8-2012 17:02:59
De ouders van mijn verloofde zijn op twee verschillende dagen voor de wet en de kerk getrouwd en ze zijn het nu (32 jaar later) nog steeds oneens over welk hun eigenlijke trouwdatum is... Als dat een motivatie kan zijn om het op één dag te doen? :-)
|
|
Sofie
9-8-2014
|
16-8-2012 19:57:05
je hoort het wel meer dat mensen eerst voor de wet en pas daarna de kerk doen daarom moeten daar geen weken tussen zitten je kan enkele dagen vroeger ook trouwen he ;) maar jullie moeten doen waar jullie je goed bij voelen
|
|
Silke
4-5-2013
|
16-8-2012 20:11:46
Wij trouwen zowel voor de wet als voor de kerk op dezelfde dag. Ik vind dat veel praktischer. Qua kosten ligt dat ook een serieus stuk lager en ook voor de mensen.. zij moeten anders ook 2x kledij voorzien en soms zijn er mensen die daarvoor speciaal verlof moeten nemen enzo. Ik zou het ook raar vinden om op 2 aparte dagen te trouwen. Het heeft meer voordelen als nadelen voor mij. ;)
|
|
Stefanie
20-7-2013
|
17-8-2012 17:44:26
@ anouk: Onze planning zou er als volgt uitzien.
06.45 u aankomst
kapster
08.15 u vertrek
naar huis
08.30 u make-up
bij Sofie/ bruidegom, strak in pak
09.00 u thuis
aankleden bruid
09.45 u Vertrek
bruidegom
10.00 u aankomst
bruidegom, overhandiging boeket
10.10 u vertrek
naar gemeentehuis
10.30 u Burgerlijk
huwelijk 11.30 u Lunch
13.00 u vertrek
naar kerk
13.15 u Aankomst
huwelijk
13.30 u Kerkelijk
huwelijk
14.30 u Einde
ceremonie, felicitaties
15.30 u vertrek
fotolocatie = feestlocatie
18.00 u Begin
receptie
20.00 u Einde
receptie
20.30 u Begin
Avondfeest
23.00 u Begin
Dansfeest
04.00 u Einde
dansfeest
04.00 u Einde
van een mooie dag ....... Slaap zacht
Het is een drukke dag maar goed te doen. Ik heb wel mijn getuige onder de arm genomen om het timemanagement voor haar rekening te nemen. Ikzelf ben een zotte planner dus ik zie hier niet teveel problemen in.
Groetjes x
|
|
Eline
20-7-2013
|
1-9-2012 11:07:01
Raar dat jullie pas 6 maand op voorhand het gemeentehuis kunnen reserveren. Dat was bij ons het eerste wat we gedaan hebben omdat we ook wel wilden dat het op 20 juli moest plaatsvinden en we hadden schrik dat het al ging ingenomen zijn. Ik kreeg onmiddellijk een papier mee naar huis waarop de 'reservatie' ondertekend is door zowel ik als iemand van de gemeente en dat ligt nu volledig vast. Wij doen ook alles op 1 dag. Dan is het zoiezo uitkijken naar D -day en is er (zoals hierboven al gezegd werd) geen discussie wanneer je nu weer getrouwd bent. 1 dag vol magie en ik doe mijn trouwkleed al aan van 's morgens.
|
|
|
|
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...
|