TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om
zijn/haar persoonlijke pagina te openen.
Els
16-6-2012
|
23-8-2012 9:44:39
Volgens mij zit je inderdaad goed als je later een ander huis koopt, maar, en dit klinkt misschien wat raar, wat als er intussentijd iets gebeurt? Hoe jong je ook bent, er kan altijd iets misgaan. Wij hebben ons huis (in opbouw) gekocht van iemand die na 2 jaar huwelijk weduwe geworden is. Natuurlijk zijn dat zaken waar je liever niet aan denkt en waar niemand hopelijk mee geconfronteerd wordt, maar je weet nooit natuurlijk.
Ik zou eens gaan informeren bij een notaris. Een informatief gesprek is normaal gratis en zij kunnen je alle details en mogelijkheden duidelijk uitleggen en dan kunnen jullie goed geïnformeerd een beslissing nemen. Succes! (en geniet ervan op 1/9! :-) )
|
|
Ellen
1-9-2012
|
23-8-2012 9:48:05
Hier heb ik ook al over nagedacht. Ik zou ons huis sowieso verkopen, omdat ik nooit alleen in een huis vol herinneringen zou blijven wonen. Plus, ik ben voor hem verhuisd van Limburg naar Sint-Niklaas, dus dan trek ik ook wel terug...
We hadden een tijd geleden bij onze notaris al geïnformeerd hoeveel het zou kosten om een contract te laten opstellen, en dat was toen 800 euro. Daarmee, als het niet moet, sparen we dat geld liever uit...
|
|
Els
16-6-2012
|
23-8-2012 10:18:41
Maar ook als je zelf het huis onmiddellijk zou verkopen 'in geval van', ga je nog eerst belastingen moeten betaling op je erfenis. Maar goed, dat is natuurlijk aan jullie om te overwegen of je dat risico wilt nemen of niet.
|
|
elke
21-9-2012
|
23-8-2012 10:37:46
€800 euro is wel veel he. Wij zijn ook langs de notaris geweest en gaan trouwen met huwelijkscontract. Dit kost ons €450.
|
|
Elfie
27-10-2012
|
23-8-2012 11:43:01
Gewoon eens gaan informeren kan nooit kwaad, en dan ben je zeker.
Wij zijn deze week geweest voor ons huwelijkscontract en hebben 400 euro betaald.
|
|
Elfie
27-10-2012
|
23-8-2012 12:01:32
Ellen
ik zie nu pas dat je huwt op 01/09/2012, let wel je huwelijkcontract moet afgesloten worden voor je huwelijk en worden ingediend ervoor op de burgelijke stand anders is het niet geldig is ons gezegd.
mvg
Elfie
|
|
B.
|
23-8-2012 12:06:40
Aanpassingen op het wettelijke stelsel kunnen steeds achteraf gedaan worden, maar daar zijn kosten aan verbonden. Een huwelijksakte rond krijgen binnen de 2 weken zal sowieso niet lukken, vandaar dat die notaris wsl met 800 euro op de proppen is gekomen ...
|
|
Ellen
1-9-2012
|
23-8-2012 12:11:03
Nee hoor, want we hebben die offerte al drie maanden gevraagd. We hadden beslist toen dat het niet nodig was voor ons, tot gisteren de schepen dat dus naar boven bracht...
|
|
Daphné
21-9-2012
|
23-8-2012 12:21:44
wij hebben vorige week ook ene laten afsluiten, en het heeft onze 500 euro gekost. 800 euro is idd heel veel!! Wij hebben het gedaan, omdat je idd nooit weet wat de toekomst zal brengen, wij betalen liever nu 500 euro of belastingen te betalen bij overlijden van 1 van ons twee, zijn idd geen leuke gedachten maar men moet voorbereid zijn wat de toekomst kan brengen Succes allezins
Liefs
|
|
jana
15-6-2013
|
23-8-2012 12:29:11
Hey,
Over welke belastingen heeft die mens het? Het is al jaren zo indien je getrouwd bent onder het wettelijk stelsel of zelfs wettelijk samenwonend bent, dat je geen successie moet betalen op de gezinswoning...Er moet wel nog betaald worden op de eigen goederen die in de nalatenschap komen (eigen spaargeld,...) In je huwelijkscontract kan je gewoon uitbreidingen voorzien bv indien een van de twee overlijd dat de volledige eigendom van het goed naar de langstlevende gaat ipv van andere erfgenamen (enkel indien er kinderen zijn is dit moeilijker). maar dit kan je perfect in een testament bekomen die je zelf schrijft en voor 25 euro kan laten registreren bij het centraal register der testamenten. En de enige belasting die je op je huis moet betalen is de onroerende voorheffing, maar of nu een van de twee overlijd zal je dit zowieso nog altijd moeten betalen.
groetjes
|
|
Anja
10-1-2013
|
23-8-2012 12:41:19
@Jana Dit moet ik toch tegenspreken hoor. Mijn schoonvader is recent overleden (afgelopen Maart)...wij zitten er dus middenin. Enkel en alleen met een huwelijkscontract van algehele gemeenschap van goederen vervalt deze "belasting". Wij zijn momenteel ook wettelijk samenwonend en zijn dit samen met mijn schoonmoeder (bij één van de vele bezoeken bij de notaris) volledig gaan uitklaren. In de volksmond wordt dikwijls gezegd "wettelijk samenwonend is gelijk aan gehuwd", vergeet het maar...vraag bij de notaris maar eens achter de verdoken rechtsregeltjes die hier opzitten. Zelfs met een testament (dat wij ook hebben) en/of tontine ben je niet waterdicht.
Enfin, wil je gerust zijn: dan trouw je met een huwelijkscontract (in de vorm die van toepassing is op je gezinssituatie én je wensen).
|
|
Ellen
1-9-2012
|
23-8-2012 12:47:50
Maar stel dat ik of mijn vriend niet overlijden in de komende vijf jaar, en we kopen dan een huis, als getrouwd koppel, dan is er toch geen probleem, ofwel?
|
|
Anja
10-1-2013
|
|
|
jamina
31-8-2012
|
23-8-2012 13:09:38
Wij hebben 682 euro betaald aan onze notaris voor onze akte te laten opmaken en veel speciaals staat er niet in hoor... heb wel gehoord dat de prijzen kunnen schommelen... geen idee waarom...
Maar wij vonden dit ook het veiligste, er kan altijd iets gebeuren en dan ben je liever safe... al de bijkomende miserie kan je dan wel missen (spreek niet uit ervaring)
Groetjes
|
|
jana
15-6-2013
|
23-8-2012 13:11:53
uitreksel uit het Belgisch Staatblad: Het Vlaams Parlement heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen hetgeen volgt : Decreet houdende vrijstelling van successierechten ten voordele van de lantgstlevende partner voor de nettowaarde van de gezinswoning. en dan staat een beetje verder: In afwijking van het vorige lid wordt het tarief van het recht van successie en van het recht van overgang bij overlijden tussen echtgenoten en tussen samenwonenden wat de onroerende goederen betreft, enkel toegepast op het netto-aandeel van de rechtverkrijgende echtgenoot of samenwonende in de andere goederen dan de woning die de erflater en zijn echtgenoot of samenwonende tot gezinswoning diende op het ogenblik van het overlijden. zo heb ik het ook gezien op school.
Dit geld dus enkel tussen echtgenoten en de gezinswoningen.
Dus stel dat mevrouw enkel het vruchtgebruik erf en de kinderen de naakte eigendom dan zal mevrouw geen successie betalen op haar vruchtgebruik, maar de kinderen wel op hun naakte eigendom.
Mijn collega die jaren op de registratie gewerkt heeft (registratiekantoor afdeling successie), het huwelijkscontact is van geen belang, aangezien de wet zegt wat de langstlevende uit de gezinswoning verkrijgt, vrijgesteld is van successierechten.
Ik denk dat je het verward met een beding in huwelijkscontract, het beding van 'langst leeft al'? waarbij de volledige gemeenschap wordt toegekend aan de langstlevende waaronder ook de gezinswoning die vrijgestelt is? en waardoor de kinderen niets erven en dus ook niet dienen te betalen?
groetjes Jana
|
|
Annelies
10-11-2012
|
23-8-2012 13:17:11
Als jullie gewoon met het wettelijk stelsel trouwen, hoeft er toch helemaal niets aangepast te worden aan het huwelijkscontract als jullie een nieuwe woning zouden kopen. Er moet dan gewoon in de aankoopakte duidelijk gemaakt worden dat jullie dit kopen voor het gemeenschappelijk vermogen. Een huwelijkscontract kan wel praktisch zijn om een keuzebeding in te voeren. Hiermee kan de langstlevende partner na het overlijden van de andere kiezen of alles wat tot de huwelijksgemeenschap hoort naar haar/hem gaat, of dat het de gewone weg van vererving volgt en deels ook naar de eventuele kinderen vereft wordt. Praktisch komt dat er op neer dat je kan beslissen dat alle gelden naar de langstlevende gaan ipv deels naar de kinderen. Ik zou eens bij een ander notaris gaan horen desnoods, want die kosten zijn toch wel hoog (als jullie het huis dat jullie al gekocht hebben inbrengen in het huwelijkscontract, dan zou de prijs wel kunnen kloppen)
|
|
Karolien
22-9-2012
|
23-8-2012 16:52:59
Hoi,
wij zijn ook naar notaris geweest. We hebben een huis gebouwd voor onze trouw, daarom. Nu we dit contract hebben zal als één van beide komt te overlijden, alles voor de andere zijn en niet dat het deel van de overledene naar de kinderen gaat of andere erfgenamen. Moest je dan slecht contact hebben met je kinderen, kunnen ze je er niet uitzetten en beslis jij alleen wat je gaat doen (blijf je er nog in, verkoop je het,...) Voor de rest blijft alles hetzelfde bij ons (dus het wettelijk stelsels waaronder iedereen normaal trouwt), dus komt er een scheiding, alles gewoon in 2 zonder zever! Heel kort en in mensentaal gezegd zoals de notaris het ons heeft verteld!
Groetjes Karolien
|
|
Lieze
1-9-2012
|
23-8-2012 20:37:53
Wij hebben 723 euro betaald voor ons contract omdat er een aantal documenten moesten aangevraagd worden in verband met het huis. De notatris zij dat als er geen huis 'in het spel' zou geweest zijn dat we er met een 300 of 400 vanaf geweest waren.
|
|
Katia
22-6-2013
|
23-8-2012 21:16:32
Ik ben verbaasd en een beetje kwaad om te lezen dat de prijzen zo hard schommelen.... ik dacht dat notarisen vaste tarieven hadden, en niet "à la tête du client", net omdat ze zo'n cruciale rollen spelen... grrr. Is nog een puntje op mijn agenda voor de komende weken trouwens... ik ben benieuwd. 800€ hiervoor heb ik niet! En hoe raar het ook klinkt, ik zou het inderdaad willen opmaken omdat er altijd iets fout kan gaan: - ik wil hem beschermen mocht mij iets overkomen, en dan wil ik dat alles naar hem gaat: wat we gemeenschappelijk hebben gespaard en ons huis, maar ook wat ik daarvoor bij elkaar heb gesprokkeld - maar ik wil mij ook beschermen mocht hij ooit een scheiding aanvragen! Ik wil dan niet de helft van mijn jeugdspaarcenten moeten opgeven, waarvoor mijn ouders zo hard voor hebben gewerkt! (ik vind het vreselijk om nu zo te denken, maar goed.... better safe than sorry zekers?
|
|
Inge
11-8-2012
|
23-8-2012 21:17:53
Het hangt er ook een beetje vanaf wat in de akte staat van de aankoop van je huis! Het wettelijk stelsel zegt "wat de partners voor hun huwelijk hebben, blijft in hun eigen vermogen". Als je man dan komt te overlijden, gaat dat "eigen vermogen" naar zijn erfgenamen: zijn kinderen, en als die er niet zijn: zijn ouders en broers en zussen. Dat wil zeggen dat jij dan maar de helft van het huis bezit (hoewel je er wel in mag blijven wonen).
Wij hebben in ons huwelijkscontract onze bouwgrond ingebracht in het gemeenschappelijk vermogen zodat we - als er één van ons twee iets overkomt vooraleer er kinderen zijn - het huis toch naar de overlevende partner gaat en NIET naar diens erfgenamen. Dat was voor ons één van de redenen om voor een huwelijkscontract te gaan.
Ter info: bij ons heeft het zo'n €500 gekost. De notaris heeft ons uitgelegd vanwaar dat komt en dat is omdat elk regeltje waarin je afwijkt van het wettelijk stelsel aan één of andere instantie moet worden aangegeven en geregistreerd. Afhankelijk van hoeveel je dus wil afwijken van het standaard huwelijkscontract, zal het meer kosten.
Wij hebben ons huwelijkscontract trouwens op een week geregeld: maandag voor info geweest, donderdag getekend, vrijdag attest bij burgelijke stand binnengedaan. Het kan dus wel, maar de notaris moet dan nog tijd hebben / willen maken.
|
|
Ellen
1-9-2012
|
23-8-2012 21:25:58
Allemaal heel erg bedankt voor jullie antwoorden! We hebben ons ondertussen geïnformeerd bij de notaris, en indien we binnen dit en een paar jaar een ander huis kopen, hoeven we nu geen huwelijkscontract op te stellen (ok, we zitten inderdaad niet safe als een van ons in die korte periode zou overlijden.) Wanneer we een nieuw huis kopen, zitten we safe, en kunnen we ineens laten opnemen in het verkoopcontract, voor een kleine prijs, dat als een van ons twee zou overlijden, dat het huis naar de partner gaat, en niet automatisch naar de kinderen. Dus ik ben gerustgesteld :)
|
|
|
|
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...
|