Terug naar overzicht
Ik daar nog nooit van gehoord...Ben eveneens zeer benieuwd.
Ik heb er ook nog nooit van gehoord! In welke parochie is dit?
Hey, wij hebben dit in groep moeten doen. Bij ons noemde dit een relatiedag en het was verplicht. Een koppel heeft ons toen via allerlei opdrachten allerlei belangrijke thema's van het huwelijk laten bespreken zoals kinderen, geld, hoe relatieproblemen oplossen, enz. Ik denk dat het bij jullie ook zoiets zal zijn. Groetjes
Bij ons is dit de parochie Puurs. Zou idd leuker zijn om dit met meerdere koppels te doen, maarja dit is niet te kiezen vrees ik. Ik heb dus een hele lijst gekregen en iemand die me super goed bijstaat om het kerkelijk huwelijk mee op poten te krijgen kent 1 van deze koppels en zei dat we zeker bij die mensen moeten gaan omdat dat ook hele vlotte mensen zijn ook met kindjes dus dat is al positief. Ach ja... we zien wel zeker ;-) de nieuwsgierigheid slaat toch toe hoor *hihi*
Dit is zeker niet de ondertrouw! De ondertrouw is wanneer je met je pastoor een gesprek hebt over het huwelijk. Wat jullie belangrijk vinden enzo en basis daarvan gaat hij beslissen of je voor de kerk mag trouwen. (iedereen vind dit vanzelfsprekend maar is het niet hoor!) als je bijvoorbeeld dan zegt dat je geen kinderen wil, dan mag je bijvoorbeeld niet voor de kerk trouwen! Onthaalechtparen heb ik nog niet van gehoord, er zijn wel parochies waar je op weekend gaat met andere koppels. Bij ons was dit niet zo. Als je pastoor dit aangeeft vind hij dit belangrijk en zouik dit maar doen ;)
Bij ons was er een avond met alle trouwers samen en een viertal koppels die al getrouwd waren. Maar ik heb ook wel al gehoord dat je bij een koppel thuis op gesprek gaat. Onze priester zei dat een officiële ondertrouw niet meer bestaat, maar er was wel een 'pastoraal gedeelte' met vragen over je opvoeding en waarom je voor de kerk wenst te trouwen.