Nu Online
Momenteel zijn er 274 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Getuige vragen "omdat het zo hoort"?

20-11-2012 1:00:13
Ik heb 1 zus, die 4 jaar jonger is.

Na 24 jaar komen wij nog steeds totaal niet overeen (zij is 24, ik 28).
Wij zijn gewoon twee totaal verschillende karakters, en ja, zet ons 1 uur samen en dat botst.

We wonen 50 km uit elkaar en zien elkaar alleen op feestjes bij mijn ouders.
Horen doe ik haar alleen als ze iets nodig heeft van mij. Zelf bel ik niet als 't niet echt nodig is. Zolang we de afstand er tussen laten en elkaar niet te vaak horen "gaat het".

En toch ... toen vriendje mij 10 dagen geleden ten huwelijk vroeg, was zij na mijn ouders de eerste die "het" wist. Ik had immers geen zin in rel dat ik haar niet zelf had gebeld (de meeste dingen uit mijn leven hoort ze via mijn moeder).
Ze klonk aan telefoon overigens behoorlijk tot reusachtig blij. Ik had de hoorn aan mijn oor, maar zelfs mijn vriend kon ze horen ;).

De volgende dag gingen we langs bij mijn ouders en kwam het op "getuigen".
Mijn moeder uitte ergens de wens dat ik mijn zus zou nemen als getuige. Ik weet het niet goed ...
Ergens hebben we totaal niks gemeen.

Maar langs de andere kant? Wie dan wel?
Het enige deftige alternatief is immers mijn beste vriendin, die ik al ken van toen we 3 waren.
Behoorlijk wat meegemaakt de laatste jaren en we zijn niet meer zo enorm close als vroeger, maar als we elkaar zien klikt het geweldig. En nu ze net uit een rotrelatie is gestapt na 6 jaar (één van de redenen waarom we een stukje uit elkaar zijn gegroeid), wil ik het contact terug meer aanzwengelen (en zij ook, nu ze eindelijk terug zelf kan bepalen wanneer we afspreken). Als alleenstaande mama zal ze 't kunnen gebruiken.
Maar al 25 jaar doen mijn ouders moeilijk over haar. Ze hebben het nooit "leuk" gevonden dat ik bevriend was met haar en toen ik liet vallen tegen mijn moeder dat ik eventueel aan haar dacht was het gelijk "nee, toch niet ..., gun het je zus maar".

Of ga ik gewoon voor 2 getuigen? Dan zouden we wel met 3 vrouwelijke getuigen zitten, want mijn partner wil zijn nichtje (en tevens petekind) vragen. Niet zijn broer, en daar gaat ook al familie-rel over zijn bij hem in de familie (en zeker bij de broer gaat het in een serieus slecht keelgat schieten) ...
Of kijk ik de kat uit de boom en wacht ik met beslissen tot een maand voor de trouw ofzo?

We trouwen overigens sowieso alleen voor 't stadhuis.
Ik heb ergens ook iets van ... uiteindelijk "is 't maar een handtekening" dat die getuige moet zetten. Maar wel een behoorlijk symbolische.

Martine
14-6-2014
Meld misbruik

Reacties: 16 | Gelezen: 1224

Reeja
14-9-2013
 Meld misbruik20-11-2012 2:26:22

Puur voor jezelf zou ik voor één getuige gaan en dat is je vriendin. Wil je geen discussies hou de kerk dan mss in het midden en neem er twee, hoewel ik eigenlijk niet vind dat je aan hun eisen moet voldoen. Zo'n handtekening is meer dan maar een krabbel vind ik persoonlijk. Het is de goedkeuring van een persoon die mij graag ziet en mij uiteindelijk een beetje uit handen geeft. Althans zo zie ik het ;)

Ik heb er twee; mijn beste vriendin die ik net zoals jou al eeuwen ken en mijn broer

krista
9-8-2013
 Meld misbruik20-11-2012 6:33:25

hoi martine,

het is jullie dag die jullie zelf invullen en waar jullie moeten stralen.. zonder verplichtingen,
volg je hartje en niet je geweten zou ik zeggen.
maar je moet natuurlijk zelf overwegen of dit haalbaar is, anders zou ik er twee nemen, en genieten van degene die jij als getuige ziet ;-)
veel succes ermee!!

Raïssa
28-12-2012
 Meld misbruik20-11-2012 9:04:13

Volg je hart, Martine. Jij trouwt en jij beslist wie jouw getuige wordt.

Vicky
15-9-2012
 Meld misbruik20-11-2012 9:45:02

Mijn getuige was mijn vriendin en mijn man zijn getuige was een vriendin van hem.
geen mannelijke getuigen dus bij ons. Hij heeft een broer en zus en ik heb 2 broers.
wij wilden een échte getuige en niet eentje "omdat t zo hoort". hoewel wij geen "scheve" band hebben met onze familie. Ik denk gewoon, zoals de doorsnee families, je ziet mekaar bij verjaardagen en nieuwjaar en zo. Mijn man gaat soms ns met zijn broer naar een concertje.
Maar vrienden zijn toch anders.

wil ik maar zeggen, neem niemand "omdat het zo hoort". Die handtekening dat ze zetten heeft toch wel een grotere betekenis als enkel dat.
gelijk een beetje wie je meter of peter maakt van je kinderen, é. een grotere betrokkenheid.

en iemand moet je zeker al niet gaan opleggen wie je "moet" nemen. Het is jouw huwelijk, jouw dag, jouw getuige. En geloof me, er zijn er toch altijd die gaan moeilijk doen over iets hoor. dus gewoon je eigen gevoel volgen.

succes nog in je keuze!

Sandra
7-9-2013
 Meld misbruik20-11-2012 9:50:38

Volg je hart... inderdaad een wijze raad. Maar ik snap je gevoel. Ik ben een eprsoon die nooit slecht wil doen voor iemand. En van deze situaties zijn dan een hel :(

Wij hebben dat voor bij ons feest. Veel mensen die we uitnodigen omdat het verwacht wordt, niet omdat we ze er perse bij hebben. Ik weet dat velen zullen reageren dat ik ze dan niet moet vragen, want dat het ONS feest is. Maar toch krijg ik het niet over men hart om mensen te kwetsen door ze niet te vragen.

Als ik dus in jouw schoenen stond, zou ik mogelijks gaan voor 4 getuigen. Zijn broer, zijn nichtje, jouw vriendin en je zus. Maar das dan inderdaad omdat ik ze niet zou willen kwetsen.
Ik heb het geluk wel goed met men zus overeen te komen. Het kindje van mijn beste vriendin wordt bruidskindje.

Groetjes en vergeet vooral niet... laat dit je dag niet bederven!!

sara
2-3-2013
 Meld misbruik20-11-2012 9:51:58

Wij hadden vrij snel beslist een beste vriend en beste vriendin als getuige te nemen. Broers en zussen zijn er sowieso al op de eerste rij bij, terwijl het voor die vrienden echt wel speciaal is dat we hen als getuigen gevraagd hebben.

Maar toen we dat bij mijn vriend thuis vertelden kwamen er bijna traantjes van zijn moeder bij kijken, en hebben we maar snel beslist voor de gemeente samen 4 getuigen te vragen (hij zijn broer en ik mijn zus nog erbij). voor de kerk blijven het gewoon die 2 vrienden.

Als dat voor de moeder van mijn vriend echt zo belangrijk is wou ik ze ook geen verdriet aandoen, de broer van mijn vriend heeft mij niets misdaan, en met mijn eigen zus kom ik ook goed overeen, moest dat anders zijn zou ik waarschijnlijk niet zo toegeeflijk zijn geweest.

Als jullie echt zo slecht overeenkomen zou ik haar niet als getuige nemen, probeer haar en je moeder ervan te overtuigen dat ze als zus sowieso al in de suite is en alles van dichtbij meemaakt.

caroline
1-6-2013
 Meld misbruik20-11-2012 10:44:53

Ik had al van kleins af met mn beste vriendin "besproken" dat we later elkaars getuigen zouden zijn ooit. Dus het was dan ook logisch dat ik haar ging vragen. Tot het thuis bij mn ouders ging over de trouw en mijn broer als getuige... Pijnlijk moment. Mijn vader zag dat als een evidentie, terwijl ik mijn beste vriendin al had gevraagd. Ik kom heel goed overeen met mn broer dus voelde me al direct schuldig. Ik heb dan een tijdje getwijfeld of ik er 2 zou kiezen, maar ik vond dat ik dat dan ging doen om de verkeerde reden. Dus na een paar slapeloze nachten heb ik gekozen om het bij 1 getuige te houden. Gelukkig vond mijn broer dit niet zo erg (zegt hij toch) Dus ja, ik snap perfect dat het niet altijd makkelijk kiezen is maar je mag ook geen keuzes maken uit schrik voor anderen hun mening.

sonja

Meld misbruik20-11-2012 12:39:56

Ik zou voor 2 getuigen gaan.
Kies je je zus niet, drijft het jullie misschien nog verder uit elkaar.
Dat zussen altijd perfect overeen komen is een mythe.
Kan even goed botsen maar het blijft je zus.

Maar als je schoonbroer geen getuige mag zijn gaat dit natuurlijk vreemd overkomen.
Kan je je vriend echt niet overtuigen om ook 2 getuigen te nemen ?

Sandra
7-9-2012
 Meld misbruik20-11-2012 14:04:31

Ik had 1 getuige nl mijn beste vriendin en mijn man 2 getuigen: zus en beste vriend.
Ik heb echt gekozen wie ik zelf wou...en niet per sé iemand van de familie ;-).
Dus, volg je eigen gevoel...en kies diegene die het meeste betekent in je leven.

groetjes en succes!

Tina
19-7-2013
 Meld misbruik20-11-2012 16:06:18

Kijk vooral naar je zus. Gaat het bij haar in het verkeerde keelgat schieten als je haar niet vraagt?

Desnoods bespreek je het alleen met haar. En naast getuige kun je haar nog altijd een speciale plaats geven. Daarna kunnen jullie het samen vertellen aan je moeder. Als je zus echt moeilijk doet kan je haar nog altijd een plaats geven als tweede getuige.

Martine
14-6-2014
 Meld misbruik20-11-2012 19:46:25

Mijn zus is een moeilijk geval.
Ze zal zoiets nooit toegeven, maar het zal dus echt wel in een verkeerd keelgat schieten bij haar dat ik haar niet vraag.

Vriend heeft zelf al bepaald dat het zijn nichtje wordt (maar haar nog niet gevraagd). Hij vindt het wel "passend" dat zij als zijn petekind getuige is.
Zijn broer, dat werkt gewoon ook niet echt tussen die twee.
We hebben hem opgebeld vorige week om het nieuws van onze verloving te melden ... Meneer begon gelijk over zijn Chinese theepot die hij tweedehands had gekocht! Een proficiat kon er nauwelijks af.
En mijn schoonouders zijn minder "veeleisend". Qua trouw doen we echt ons goesting wat hen betreft.

Schoonbroerlief zal wel effe "gekrenkt" zijn als hij merkt dat mijn vriend hem niet vraagt ...
Maar ten slotte ... Hij is zelf 15 jaar geleden zonder ook maar iemand van de familie of iets van feest in 't buitenland gaan trouwen! Hij kon bijna niet anders, want hij wou met zijn Oekraïense vriendin trouwen ginder (met wie hij nog steeds getrouwd is, na de trouw en alle paperassen ginder om hun huwelijk ook in BE te laten erkennen, zijn ze naar BE gekomen) ... Maar zelfs zijn eigen ouders heeft hij toen niet mee gevraagd.
Hij zal 't dus wel te boven komen, zeker als hij ziet dat het in de familie blijft (de dochter van zijn zus).
Mijn zus daarentegen ... en mijn ouders ... dat ga ik over 20 jaar nog mogen horen, als ik ga voor mijn beste vriendin :(.

Bea
6-7-2013
 Meld misbruik20-11-2012 21:55:05

Ik zou haar dan nemen, eventueel samen met je vriendin als je merkt dat jullie band terug beter wordt. Ik ben ook niet goed in het kwetsen van mensen. Zo nemen wij mijn zus en zijn oudste nichtje. Dat nichtje had altijd gehoopt bij één van haar ongetrouwde nonkels bruidsmeisje te kunnen zijn maar helaas haar 2 nonkels hebben te lang gewacht en toen 6 jaar geleden de ene nonkel trouwde was ze in hun ogen al wat te groot... Ik heb haar toen getroost van wie weet kan je bij ons getuige zijn en nu 6 jaar later kon ik natuurlijk niet terug... Persoonlijk tracht ik ons huwelijk te zien als een feest dat mensen samenbrengt en alle onnodige spanning te vermijden. Uiteraard heeft dat grenzen en doen we ook vooral onze zin. Mijn zus had naast mij ook een bevriend koppel als getuigen, na flinke ambras zien ze hen niet meer. Niemand weet hoe het verder loopt maar aan familie blijf je meestal toch vasthangen ...

Sara
30-3-2013
 Meld misbruik21-11-2012 10:06:29

Heey,

even mijn persoonlijk verhaal qua getuigen;
Ik had mijn beste vriendin direct gevraagd als getuige nadat we ons verloofden, mijn vriend zijn beste vriend van vroeger (waarmee het contact de laatste jaren verwaterd was/is) maar die al wel sinds de kleuterklas kent.

Intussen heb ik vlammende ruzie met mijn beste vriendin en wil ze zelfs niet naar mijn huwelijk komen. Mijn zussen wou ik niet vragen want dan wisten ze dat ze 2de keus waren. Mijn vriend heeft zijn getuige in de tijd dat we verloofd zijn maar 1 x gezien en toen vroeg hij alleen maar 'of hij nog steeds getuige mocht zijn', hij was er voor de rest totaal niet in geïnteresseerd. De relatie was verwaterd voor het huwelijk en hem als getuige vragen heeft niets gedaan om het terug te lijmen.

Uiteindelijk hebben wij beslist om het zonder getuigen te doen. Een ware opluchting na al de bovenstaande drama. Denk dus goed na wie je kiest en als je niet echt een goede optie hebt zou ik het gewoon zonder doen, het bespaart heel wat frustratie.

Voor de hulp bij het huwelijk heb je altijd je ouders enzo nog hé.

Succes!

Veva
28-9-2013
 Meld misbruik21-11-2012 11:17:48

Wij doen het als volgt om 'jaloezie' te voorkomen:

- op vrijdag trouwen we voor de wet en dan zijn mijn zus en aanstaande zijn broer de getuige
- op zaterdag trouwen we voor de kerk en dan zijn mijn beste vriendin en aanstaande zijn beste vriend getuige

Iedereen blij :-)

Silke
4-5-2013
 Meld misbruik21-11-2012 16:30:12

Ik kies enkel mijn broer om discussies te vermijden. Ik heb enkele goede vriendinnen en ik zou niet graag willen kiezen tussen hen. Ik denk dat dat het verstandigste lijkt. Mijn band met mijn broer is ook nooit super geweest maar toch gun ik het hem..

Melanie
5-9-2014
 Meld misbruik5-1-2013 21:42:27

Ik denk dat e toch moet kiezen voor de persoon waar jij het meeste mee hebt. Toen mijn zus ging trouwen had ze haar vriendinnen gevraagd als getuigen. Hij zijn broer en beste vriend. Ze kwamen erachter dat er maar 4 getuigen mochten zijn en toen heeft haar aanstaande samen met mijn ouders gezegd dat ze niet kon maken om mij niet te vragen. Ze heeft overlegt met haar vriendinnen en eentje heeft gezegd afstand te doen en mij die eer moesten geven. Ik heb mij nooit prettig gevoeld hierbij. Tuurlijk voelde ik mij gepasseerd. Maar had liever met haar erover gepraat. Zodat ze zelf een keuze kon maken. Nu heeft zij iets moeten doen wat ze waarschijnlijk niet wilde. Dus mijn advies zou zijn praat met je zus. Mijn zus en ik hebben geen geweldige band. Discussies zijn er snel en haar wil is wet.

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...