Terug naar overzicht
Mieke,Ga eerst eens langs het politiekantoor want daar zijn regels voor en sommige toestellen zijn verboden, ik heb een toestel staan om te schieten maar die is verboden en dus ook niet meer in gebruik.
vroeger werd dit gedaan om slechte geesten buiten te houden uit het huis vd trouwers of zoiets.idd bij de gemeente ook navragen voor een vergunning indien nodig (en let op voor nachtlawaai)tegenwoordig wordt schieten vaker met nieuwere technieken gedaan (kweet niet dewelke) omdat het kruid nog heel moeilijk te verkrijgen is.
Traditie uit West- (en misschien ook Oost-?) Vlaanderen als ik me niet vergis. In Limburg/Antwerpen/Vlaams-Brabant ken ik niemand die dat al gedaan heeft. Af en toe komt het hier wel aan bod, dus ik denk dat het in het westen van het land wel nog vrij courant gebeurt.
Dit wordt bij ons in West-Vlaanderen inderdaad gedaan. Dit wordt nu meest gedaan met piraten (klein vuurwerk) en gewoon vuurwerk. Bij ons gebruiken ze ook van die gaskanonnen die de boeren gebruiken op het veld. Wij laten ook telkens een wensballon op.Het is inderdaad best om eerst op het politiekantoor een vergunning aan te vragen om geen last te hebben met de buren.
wij doen ook een schieting voor de trouw. Wij kijken voor een tent (stel dat het regent), worsten op de bbq en drank (enkel bier, cola en limonade). Schieting is idd iets van West-Vlaanderen en is gewoon een gezellig feestje zeker niet de bedoeling dat je speciale dingen doet het is al kostelijk genoeg om te trouwen .wijtrouwen.com/CuteSoft_Client/CuteEditor/Images/emwin... " o:spid="_x0000_i1025"> . Wij hebben ook een vergunning moeten aanvragen in sommige gemeenten mag het in andere niet. Meestal mag je nooit langer dan 22 uur maja dan stop je gewoon met de piraten ma blijven de meeste nog even ééntje drinken. Wij doen het wel de woensdag voor de trouw... de donderdag vinden we iets te kort bij want je staat natuurlijk ook nog met heel de opkuis de dag erna
Hoi, Ook wij zijn van West-Vlaanderen en houden schieting. Eigenlijk is de oude traditie dat er vreugde schoten worden gelost bij de ouders van het meisje en bij de jongen en dat ze elk met hun vrienden, kennissen en familie de avond doorbrengen en dan op het einde van de avond samen komen. Bij de familie van mijn vriend is het niet de gewoonte om een schieting te houden, dus mijn ouders doen het gewoon voor beiden. Iedereen is welkom, vrienden, familie (ook familie van mn vriend), buren, ... Het is een oude traditie dat we dit doen! Vroeger was het inderdaad met een kruid kanon, maar dit is inderdaad verboden, en het kruid is moeilijk te vinden is (sommige apothekers verkopen het toch nog). Ook wij zullen dus waarschijnlijk schoten houden met piraten. Daarnaast zijn er inderdaad ook de nodige hapjes en drankjes :). Eigenlijk een leuk gezellig samen zijn. Dit was vroeger de dag voor de trouw, maar wij doen het toch enkele weken vooraf, ik zou graag een beetje fris zijn op ons huwelijk :). Veel plezier!
Schieting is echt niet alleen van West-Vlaanderen, ik woon in provincie Antwerpen en hier wordt het ook nog courant gedaan. Ik ken echt wel redelijk wat mensen die het ook gedaan hebben. Wij gaan het ook doen, maar doen het het weekend voor de trouw. Ik nodig daar ook al de leden van mijn harmonie op uit om iets te komen drinken en zorg ook voor wat hapjes ed.Het weekend ervoor vind ik veel handiger omdat het ook tot de late uurtjes kan duren (het schieten zelf natuurlijk niet, dacht dat het maar mag tot een bepaald uur en je moet dit inderdaad gaan aanvragen.) Ook worden de buren en zo bepaalde verdere familie die dan niet op het feest komt expliciet gevraagd. Andere mensen zoals vrienden ed. mogen ook komen.
Ik ben vorige zomer nog naar ene gegaan. Ik weet nie meer vanwaar ze de installatie haalden maar het schietkruid kwam van de apotheker. Best de buren verwittigen want heb ook al gehoord dat de buren de brandweer hadden gebeld omdat ze dachten dat er een explosie was gebeurd :) Voor de rest is het gewoon een gezellig samenzijn met wat pintjes en chips. De oude betekenis had iets te maken met de kwade geesten weg te jagen voor het huwelijk.
In Vlaams-Brabant doen ze ook aan schieten. Ik ben toen ik jong was toch verschillende keren naar zoiets geweest. Maar, ik denk gewoon dat ze dit veel minder doen dan vroeger.
Bij ons wordt het ook nog gedaan, meestal wordt het door de buren georganiseerd (vroeger toch) bij het ouderlijke huis. Vaak wordt het de avond voor het huwelijk georganiseerd, misschien niet zo'n goed idee want er komt nogal veel drank aan te pas
Hier werd het vroeger in de Antwerpse Kempen toch ook vaak gedaan.Maar in véél gemeentes is 't tegenwoordig wel niet meer toegelaten, wegens te gevaarlijk en te luid.
Doe vooral een extra onderbroek aan. Want vaak gaat dit gepaard met broek / onderbroekverbranding. Dan trekken ze je broek af en verbranden die. Dus bereid je er op voor :-). En inderdaad zoals Dorien zegt: er wordt veel gedronken. Een vriendin organiseert een schieting in Antwerpen (haar vriend is van West-Vlaanderen) en daar is dit helemaal niet gekend. Het thema werd zelfs op het schepencollege geplaatst omdat dit nog nooit werd aangevraagd... best wel grappig.
Ook wij houden een schieting, wel een week of 2 voor de trouw. Graag zouden me zo'n hart met de 1°letter van onze naam in brand steken zodat dit dan op de oprit staat. Weet iemand wat we daarvoor nodig hebben? En of we daar ook een vergunning nodig hebben?