Nu Online
Momenteel zijn er 307 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Aaahhh! Grote familiestress!

23-11-2012 21:26:19
Aaahhh! We raken er langs geen kanten uit. Mijn familie is gewoon té groot.

Mijn moeder heeft 6 zussen en 1 broer en mijn vader heeft 2 zussen en nog 4 broers (al 3 broers overleden, oorspronkelijk waren ze daar met 7 broers).
En jep, die zijn allemaal getrouwd, hebben allemaal kinderen en de meesten al kleinkinderen.

Ik ben één van de jongste "nichtjes", de rest is dus allemaal al getrouwd.
Héél de familie tesamen komt op 140 man (90 volwassenen en 50 kinderen ongeveer)!

En ja, de tantes en nonkels "moeten" gevraagd worden. Dat eist mijn moeder (en zij betaalt).
De nichten en neven wil ik dan weer zelf vragen. Met hun kinderen. Ik ben zelf immers de laatste 20 jaar te vaak buitengesloten op trouwfeesten omdat ik te jong was en dat wil ik écht niemand aandoen. Het is dus iedereen of niemand, wat mij betreft.

Bijkomend: Bij mijn partner zijn familie zijn we ... met 10 man. Die heeft geen tantes en nonkels of neven en nichten. Alleen zijn ouders, zijn broer en diens vrouw, hun zoontje, zijn zus en haar dochter en die haar vriend en hun kleintje.
Die gaan dus verloren lopen tussen mijn familie.

En dan hebben we onze collega's nog niet gehad die we willen vragen (ongeveer 20 à 25 van hem, ongeveer 20 van mij + alle eventuele partners). En nog een paar vrienden.

En dan komen we op een werkelijk gigantisch groot aantal.

Ons droomfeest is dan nog een simpele barbecue, maar dan nog ... voor 150 à 200 man, is dat nog gigantisch. En trekt het niet meer aan.

En ja, ik begin te stressen. Want ergens willen we het ook wel héél klein houden, met de directe familie (mijn ouders, mijn zus en haar vriend en mijn vriends familie). Maar dan vindt mijn moeder weer dat ik minstens iedereen van de familie een kaartje moet sturen om te laten weten dat ik getrouwd ben .... En dan gaat toch de reactie van daar komen "en het feest?". En nee, in recepties achteraf heb ik ook geen zin.
Bijkomend wil ik eigenlijk dolgraag bij dat eventuele "klein en intiem" huwelijk mijn beste vriendin vragen en haar dochter. Maar als er echt niemand anders is ... dan loopt die ook verloren, hé! Mijn familie kent haar (we kennen elkaar al 25 jaar), maar moet niks weten van haar. Zijn familie kent haar niet.
Op een groter feest gaat die mee in de massa en zou ik nog een andere vriendin ook willen vragen ...

Op de duur heb ik zin om gewoon met ons twee naar 't stadhuis te trekken. Zonder iemand erbij (desnoods zelfs zonder getuigen). Maar tegelijk weet ik dat ik dan de komende 30 jaar ruzie heb met mijn ouders.

Aaahhhh!!!
Waarom oh waarom moet mijn familie zo groot zijn?

De meeste nichten en neven zie ik overigens maximum 1 keer per jaar. Ergens zou ik er "maar een aantal" willen vragen, degenen met wie het het best klikt.
Maar dan gaat de reactie van de tantes toch zijn "en de anderen?" (zeker als hun kinderen en kleinkinderen niet of maar gedeeltelijk gevraagd zijn). En doe ik zelf ook weer aan buiten sluiten, iets wat ik zelf dus haat!

We hadden eerst als richtdatum overigens augustus 2013. Maar 't zal - zeker als we nog een feestzaal willen vinden en aangezien we nog werkelijk alles moeten beslissen, dus ook hoeveel volk we vragen en naar welke grootte van zalen we dus moeten kijken - waarschijnlijk eerder voorjaar 2014 worden.

Martine
14-6-2014
Meld misbruik

Reacties: 15 | Gelezen: 1056

Tine
13-4-2013
 Meld misbruik23-11-2012 21:49:56

Wij doen nog beter... Wij zitten aan 160 personen enkel familie... in totaal zitten we nu aan 260 personen. Geloof me ik heb ook al zitten blazen zeker als je dan mensen niet kan vragen dat je er liever wel bij wil maar de zaal zit gewoon vol...

Martine
14-6-2014
 Meld misbruik23-11-2012 21:59:54

Daarom dus dat we wachten met een zaal zoeken tot we een beetje een inschatting kunnen maken hoeveel volk we uitnodigen en hoeveel volk we "verwachten" (van bepaalde neven en nichten weet ik nu al dat ze hun kat sturen, maar als ik ze niet uitnodig is 't ook weer ambras).
Dat heeft mijn moeder gehad met haar eigen trouw - volk dat niet mocht komen omdat de zaal vol zat - en dat heeft ze altijd héél spijtig gevonden. Los nog van 't feit dat dat deels verre familie was en die niet echt goed gezind waren dat ze niet mochten komen.

Marieke
18-5-2013
 Meld misbruik23-11-2012 23:27:22

Wij zitten ook over de 200 man en daar is van mijn kant ook veel familie bij. Mn vader was met 10 thuis en iedereen heeft minstens 3 kinderen gekregen :-) tel daar dan ook nog eens de partners bij.... Wij hebben gezegd dat iedereen boven de 16 jaar welkom is en dat is toch zo goed als iedereen van de nichten en neven.
Daar komt nog bij dat zowel mijn ouders en mijn vriend zijn ouders gescheiden zijn en hertrouwd zijn, dus een deel stieffamilie komt er ook nog bij. Ik wou ergens ook een klein trouwfeest omdat je inderdaad de meeste mensen van de familie maar 3 keer per jaar ziet ofzo en ik nu eenmaal meer voor kleine intieme feesten ben dan voor grote feesten want dan heb je toch niet de tijd om met iedereen te praten. Ik ben op mijn werk vliegende, dus ik zit op verschillende kantoren dus ik is de keuze ook moeilijk van welke collega's nodig ik uit en welke niet. ik ben daar ook echt geen goede in om tegen de mensen te zeggen dat ze niet mogen komen.
Ik heb uiteindelijk gewoon besloten om met de ouders, broers/zussen, grootouders en peters en meters te gaan eten (dan komen we rond de 30 man uit) en al de rest is 's avonds welkom voor het avondfeest met dessertenbuffet. Na de kerkdienst doen we nog wel een uurtje receptie zodat de mensen die toch naar de mis willen komen toch al iets gehad hebben en ons al even kunnen zien voor het avondfeest. Maar het is niet simpel allemaal... Het eerste wat ik gedaan heb toen we verloofd waren is een lijst maken met wie we zeker willen uitnodigen zodat we al een beetje een idee hadden hoeveel mensen er zouden komen en toen direct naar zalen gaan kijken die groot genoeg zijn zodat we iedereen erin krijgen.

Eva

Meld misbruik24-11-2012 9:03:26

Ik ben nog steeds aan het wachten op de lijst van mijn vriends familie, maar ik weet dat het veel volk gaat zijn zijn moeder heeft 4 broer en drie zussen en zijn stiefvader heeft een broer en twee ussen, allemaal hebben ze zeer uitgebreidde gezinnen met ondertussen volwassen kinderen ;)

maar wij gaan het net hetzelfde doen als marieke, we trouwen op een vrijdag en gaan aansluitend eten met de familie, ik bedoel broer, zussen , ouders en grootouders + getuigen zo'n twintig mensen, zijn moeder is zo lief om haar prachtig gerenoveeerde huis ter onzer beschikking te stellen en we kiezen voor een bevriend traiteur en ons feest voor iedereen is op zaterdag avond met een hapje en een drankje, zelf gemaakte hapjes btw.

ik kan al bijna niet mer wachten tot het zover is!

Eva
13-9-2013
 Meld misbruik24-11-2012 9:04:29

Hey Martine,
Zoooooo herkenbaar! Mijn mama is met vier thuis, mijn papa met vijf en alle broers en zussen hebben zelf ook nog eens twee tot vijf kinderen... En ook: aan de kant van mijn vriend zijn ze maar met tien :)
Het probleem van de collega's herken ik ook volledig! Ik werk op drie afdelingen (=45 collega's) en kan het niet maken om bepaalde mensen wel en andere niet uit te nodigen. Mijn vriend heeft 35 collega's. We hebben wel al beslist om de collega's zonder partner te vragen want anders is het echt niet te doen. En de collega's die het niet zien zitten om zonder partner te komen, moeten maar thuis blijven :) Klinkt misschien grof maar ik ga echt geen 160 man aan collega's uitnodigen, vind 80 zelfs al veel, ook al komen deze enkel vanaf het dessertbuffet.
Soms denk ik ook: waren we maar gewoon met onze twee families naar het buitenland getrokken en daar stiekem getrouwd, maar inderdaad: die reacties achteraf... Je moet nog je hele leven voort met je familie dus ik kan me voorstellen dat er achteraf serieus geroddeld wordt. Voor ons zit er dus ook niets anders op dan een groot feest te geven.

Annabel
19-10-2013
 Meld misbruik24-11-2012 9:48:03

Wij hebben ook een grote familie en zitten ook aan ongeveer 200 man. Toch hoop ik dat het wat gezellig wordt hoor!

Kristel
13-7-2013
 Meld misbruik24-11-2012 9:56:54

Hetzelfde hier, niet met iedereen zo'n band, maar is moeilijk om bepaalde neven en nichten niet te vragen op de feest. Komt daar nog bij dat het natuurlijk serieus oploopt qua kosten hè zoveel volk.

Sara
8-6-2013
 Meld misbruik24-11-2012 13:10:37

Hier ook, maar we nodigen enkel de neven en nichten uit voor het eten, die we ook nog zien voor de moment. Er zijn neven en nichten van mijn vriend die ik nog nooit gezien heb, dus waarom ze uitnodigen om ze te laten komen eten op onze kosten. Ze worden dan wel uitgenodigd voor het avondfeest met enkele hapjes

Martine
14-6-2014
 Meld misbruik24-11-2012 20:14:00

Gisteren weer es héél lang gepraat met vriend ...

We willen langs de ene kant echt ons droomfeest met iedereen op een barbecue 's avonds. Ook met kinderen.

Maar langs de andere kant ... Met 200 man is 't gewoon geen doen.

Voorlopig weer es van plan veranderd dus.

De dag zelf gaan eten met de 4 ouders, mijn zus, zijn zus, zijn broer en diens vrouw en kind, nichtje en partner en kind. En als mijn beste vriendin echt mijn getuige wordt, zij ook nog met haar kleintje.
Gelukkig zitten we nog nergens in onze directe omgeving met gescheiden koppels.

En de volgende dag dan een grote receptie met hapjes en eventueel dessert voor de ganse hoop. Eventueel ook gewoon overdag, dus niet 's avonds.

En onze trouw zit op 't moment dus effectief al in mei 2014 ;).
Ten eerste is 't te warm in Jordanië in augustus (onze huwelijksreis).
En ten tweede wil ik tijd om héél die zooi te organiseren. We zijn al 7 jaar en een klets samen, we wonen samen ... dat half jaar extra zal 't niet maken.

Al aan 't denken geweest over symbolische datums en vriendje weet het nog niet, maar ik denk aan 3 mei 2014.
Zijn ouders zijn op 1 mei van dat jaar 50 jaar getrouwd. Ik weet dat ze toch niks gaan willen doen daarvoor en het maar laten passeren, maar qua symboliek kan het wel tellen, vind ik, dat hun jongste zoon dan trouwt ;).
Een ander alternatief is 10 mei 2014 ... Exact 1.5 jaar nadat hij mij gevraagd heeft :).

We kijken héél bewust alleen naar zaterdagen.
De helft van mijn familie - mijn ouders incluis - zijn zelfstandigen met een eigen winkel en dan zie ik bij een trouw op pakweg een vrijdag geen kat. Laat staan voor een feest. Op zaterdag willen mijn ouders desnoods wel sluiten.

Shana
3-8-2013
 Meld misbruik24-11-2012 21:00:11

Hoi,

Wij hebben ook een grote familie...mijn mama was maar alleen thuis, maar bij mijn papa waren ze met 13 kinderen, begin maar al uit te rekenen om iedereen te vragen.
ik vind het zottewerk, en daarom hebben we besloten om enkel de tantes en nonkels te vragen, want anders komt daar geen einde aan...Ik zou natuurlijk ook liever iedereen uitnodigen, maar ons budget laat dat niet toe..Dusja, wordt het zo gedaan....

Marieke
18-5-2013
 Meld misbruik25-11-2012 15:07:38

Wij hebben ook een reuzefamilie. Bij mijn mama met tien en bij mijn papa met zes.

Allemaal hebben ze heeeeel veel kinderen.
Ik zou ook veel liever de neven en nichten vragen die ik leuk vind en zie, maar dat kunnen we helaas niet maken :(
Daarom komen alle neven en nichten vanaf het dessert.
Anders is het onbetaalbaar.
Trouwen is fijn, maar alles wat er bij komt qua "dat kunt ge niet maken" daar krijg ik het echt van op mijn zenuwen :)
Veel succes!

Mieke
10-11-2012
 Meld misbruik25-11-2012 16:09:21

Hoi!

Wij zijn net getrouwd en hebben ook een gigantische familie (130 personen), dat waren ouders, broers, zussen, nonkels, tantes, neven en nichten. De kinderen van neven en nichten waren niet gevraagd. In totaal kwamen we aan 200 personen om te eten en het was supergezellig!

Ik denk trouwens dat een barbecue wel kan, als je maar met een traiteur werkt die het gewoon is om voor zoveel mensen te koken. Zij zorgen er dan voor dat je op verschillende plaatsen kunt aanschuiven. Wij werkten met een wereldkeukenbuffet en dat is echt vlot verlopen.

Geef je droomtrouw niet zomaar op omwille van praktische redenen, want misschien bestaat er wel een praktische oplossing! Zorg voor een grote zaal, een goede traiteur en zij zorgen op die avond voor hun goede naam ;-)

Succes!

Martine
14-6-2014
 Meld misbruik25-11-2012 19:28:01

't Probleem is: 't Moet nog betaalbaar blijven ook, hé!

Je begint met een aperitief en hapjes
Daarna barbecue en bijhorende drankjes
Daarna dessert en koffie
En nadien ook nog drank op 't feest

Voor 200 personen zeggen mijn ouders - die een heel deel gaan betalen van ons feest - daar gewoon "njet" op. En mensen pas vanaf het dessert vragen, daar begin ik niet aan. Dat vind ik zelf vreselijk, dat doe ik dus echt niemand aan!

Bijkomend zitten we hier kennelijk in een "dure regio" (regio Mechelen) qua feestzalen en dergelijke. Bij mijn ouders - de Antwerpse Kempen - in de buurt is 't goedkoper, maar ik woon toevallig tegen dan al 6 à 7 jaar hier. Ik wil mijn feest dus ook hier. En iedereen komt toch van over heel het land en dan vooral 't Waasland, Antwerpen, Brussel en de Kempen.

Ik zou al bijna zelf een wei van een boer moeten gaan afhuren, daar een tent op installeren, op één of ander manier aan water en elektriciteit moeten geraken, toiletten installeren en héél de barbecue zelf doen om het betaalbaar te houden voor zoveel volk (het enige wat ik sowieso dan kan uitbesteden is 't opdienen ... mijn zus is scoutsleidster en voor een zakcentje voor hun groepskas wil de mede-leiding wel komen opdienen) En daar pas ik toch ook voor.

We zitten ondertussen qua datum op 't weekend van 10 mei 2014.
Vriendje wil het absoluut eind mei (meer kans op beter weer), maar dan is 't gewoon al te warm in Jordanië (waar we naar op huwelijksreis willen). Ik wil dan weer begin mei. Maar met 10 mei kunnen we beiden leven voorlopig. En dan zijn we exact 1.5 jaar verloofd ;).
Da's toch al één ding van discussie dat afgevinkt is.

nathalie

Meld misbruik5-12-2012 23:53:26

Hier is dit ook het geval. Wij zijn eigenlijk al sinds eind mei verloofd en gaan pas trouwen op zaterdag 12 juli 2014. Hier is het omdat ik zwanger ben en niet in een blubberbuik wil trouwen :p
Gelukkig zijn wij voor het eten met 71 man en 15 kinderen.
Maar bij het dessertenbuffet en de fuif komen daar nog eens een 50 tal man bij.
Wij moeten wel het feest zelf betalen. Enkel de trouwjurk en dj krijg ik cadeau van mijn ouders. Wij gaan een schuur huren en een bbq geven.
Gezien ons budget gaan wij het volgende doen:
Receptie : Zelf cava gaan halen, hapjes de dag ervoor klaarmaken (tip http://www.trouwplaza.be/feestlocaties-en-catering/rece... )
Avondfeest : 71 man aan 40 euro/pers. gastronomische bbq (menu 1 op http://www.bbqaanhuis.be/bbq ) Die mens kan trouwens ook grotere aantallen aan. (1000 - 2000 personen) Kindjes krijgen friet met frikandellekes.
Dessertbuffet : Zelf taarten bakken
Fuif : Sandwichen : maken de ouders in de namiddag.

Drank gaan we laten serveren door mannen van de chiro of scouts die graag een centje bijverdienen. Drank aan brouwersprijzen (water en cola in de colruyt gaan halen ;) )
We zouden met een budget van 6000 euro ruim moeten toekomen als we alles uitrekenen.
(inbegrepen Zaal, huwelijk kerk en gemeente, versiering, huur tafels en stoelen, drank, eten,ringen,fotograaf)
Ceromonie auto's hebben we zelf (we rijden met een oud volkswagen busje :) )

valerie
25-5-2013
 Meld misbruik8-1-2013 12:34:41

Hallo,
Jouw verhaal is zo herkenbaar.....
Wij hadden alles al geregeld: 200 gasten voor de receptie, aansluitend walking dinner met 90 close vrienden, de tantes, nonkels, neven en nichten stuurden we naar huis. Na het eten was er bowling voorzien.....
Maar.....ik heb alles geannuleerd, zelfs tot kleed toe! Wat heb je aan een receptie waar zoveel gasten zijn (ik telde al 600 proficiatkussen in mijn dromen)? Mensen wie je amper kent en nooit ziet of erger mensen waar je je verplicht bij voelt om ze uit te nodigen.....
En heb voet bij stuk gehouden: nu is het geregeld zoals ik het echt wil en wat de mensen ervan denken, maakt me niets uit.
Na de plechtigheid in het gemeentehuis stappen we rechtover een zaak binnen waar iedereen die aanwezig (eens zien hoeveel tantes en nonkels echt willen komen!) is een drink krijgt. Daar blijven we anderhalf uurtje.
Daarna trekken we naar huis met broers, zussen, ouders....en komen zo op 30 lieve mensen! Een kok aan huis verzorgt alles, zodat ik ten volle kan genieten van de persoonlijke, intieme sfeer, waar ruimte is voor verhalen....
Bij goed weer doen we later een bbq voor de meest intieme vrienden (geen kennissen).
Zo misschien een grote wijziging van mijn huwelijk, maar in de grond van mijn hart: ik doe het op de manier dat wij het echt willen en niet om de familie tevreden te stellen....
Veel succes en niet te veel piekeren hoor!

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...