TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om
zijn/haar persoonlijke pagina te openen.
Michèle
24-8-2013
|
5-12-2012 22:32:36
Oh dat is echt raar vind ik... Allez ik ga niet trouwen voor de kerk en heb hier dus geen ervaring mee maar vind het echt raar! Ik weet dat toen mijn papa en stiefmama trouwden ( ook zij wouden geen kinderen samen) heeft mijn stiefmama mij in haar geloften opgenome ... Alleen mochten zij natuurlijk nie meer voor de kerk trouwen en was een vrijzinnige dienst... Maar iedereen weet tegenwoordig toch dat er middellen genoeg zijn o' geen kinderen op de wereld te zetten als je geen kinderen wenst.. Dat is wel echt belachelijk! Was het nu dan in orde of niet?
|
|
lien
4-5-2013
|
5-12-2012 22:44:28
Man man man, geen persoonlijke aanval naar u keuze om voor de kerk te trouwen eh, maar dat is dus één van de redenen dat ik niet voor de kerk wil trouwen. die pastoors denken begot dat ze god zelf zijn !! Ik zelf zou dit een heel goed compromis vinden !!
|
|
debora
18-7-2014
|
5-12-2012 22:54:14
amai, hier verschiet ik echt wel van! wat is da nu voor redenering dat ze doen... Ik wil ook zeer graag voor de kerk trouwen, maar als zij beslissen hoe ge moet leven, dan denk ik dat het bij ons toch geen kerk wordt! je hebt echt wel het recht om boos te zijn vind ik...
|
|
Annabel
19-10-2013
|
5-12-2012 23:02:25
Wij trouwen ook voor de kerk en gelukkig past dit wel binnen onze levensstijl. Ik zou het zelf ook heel jammer vinden mochten ze niet voor onze mening/visie openstaan... Moet echt vervelend zijn.
|
|
Martine
14-6-2014
|
5-12-2012 23:22:41
Aaahhh!!! Ik weet ook weer waarom ik geen zin heb in kerken en wij enkel voor 't stadhuis trouwen ...
Is 't niet mogelijk om een andere pastoor te zoeken die je dienst wel op jullie manier wil doen? Of om desnoods uit te wijken naar Rent-a-Priest of iets dergelijks en het dan maar zonder de officiële kerk te doen?
Kunnen die pastoors (zeker de oudere garde) nu echt niet gaan beseffen dat we in de 21ste eeuw leven? En dat bij een huwelijk dus niet persé kinderen van de twee partners samen hoeven?
Wij blijven de eerste jaren ook bewust kinderloos. En misschien wel voorgoed. Da's onze beslissing (en eerlijk: vooral de mijne - het is mijn dik medisch dossier dat mijn kind bijna sowieso erft en mijn partner staat achter gelijk welke keuze ik daarrond neem) en daar bestaan in 2012 genoeg middelen voor. En als er kinderen van mijn partner zouden geweest zijn ... die zouden 300 % welkom zijn. Maar een pastoor zou bij mij toch ook echt niet moeten oordelen over of ik kinderen op deze wereld zet of niet! Laat staan achteraf zo'n tekst neerpennen. Die zou bij mij toch echt wel vliegen.
|
|
Mariska
6-4-2013
|
5-12-2012 23:26:18
Wij trouwen ook voor de kerk en wij willen beide geen kinderen, dus voor ons is het heel simpel, die vragende zinnetjes komen niet in ons misboekje ;-) is niet verplicht he..
|
|
Evy
18-5-2013
|
6-12-2012 5:56:36
Amaai amaai als ik dit hoor krijg ik er al bang van. Wij hebben nu zaterdag onze eerste afspraak met onze pastoor. Ja wij trouwen ook voor de kerk maar wij zijn ook niet meer van plan om nog kinderen op deze wereld te zetten. We hebben er al 2 weliswaar samen maar het is genoeg. Een priester of pastoor gaat ons gedacht daar niet doen van veranderen. In jou geval zou ik ook boos zijn hoor. Ik vind het heel mooi zelfs dat je je zoontje vermeld. Dit geeft toch aan dat jou partner hem ook aanvaard. Die pastoor zou beter daar eens even op letten. Een huwelijk draait niet om kinderen op de wereld zetten hoor het draait om de liefde voor elkaar!
|
|
Christ
|
6-12-2012 7:00:38
Ik zou gewoon de tekst aanpassen naar hetgeen het eigenlijk hoort te zijn... Persoonlijk zou ik dit niet zo erg vinden. Gewoon het uwe er van denken... Want in de rest van het misboekje zullen er nog heeeeeeeel veel zaken staan waar je niet mee akkoord gaat of er uw mening over heeft... als we allen eerlijk zijn: hoeveel mensen trouwen voor de kerk omdat ze écht gelovig zijn? en ja, ik hoor het al: wij gaan nooit naar de kerk maar toch geloven we... mja...
|
|
Lore
18-5-2013
|
6-12-2012 7:33:10
Onze pastoor zei gewoon tegen ons: die 3 zinnen moeten er instaan, verwoord het op jullie manier. Ook al willen jullie geen kinderen, ik hoef dat niet te weten. Maar dit gaat voor onze pastoor ook over neefjes, nichtjes, alle kinderen die onder ons dak komen (op bezoek of niet).
|
|
Loes
25-5-2013
|
6-12-2012 8:33:40
Wat een verhaal... Maar voor mij bevestigt het ook waarom wij niet voor de kerk trouwen. Al die kortzichtigheid, alsof het voldoen aan die regeltjes nodig is om een goed christen te zijn. Ik denk wel dat niet alle priesters zo zijn...
|
|
Carmen
27-4-2013
|
6-12-2012 8:50:08
Een collega heeft ongeveer hetzelfde voor gehad. Ze wilden dat zinnetje er ook niet in, maar konden er niet onderuit. Na veel vijven en zessen zat het er dus toch in, maar op de foto's in de kerk zie je op dat zinnetje de bruidegom met zijn ogen draaien.
|
|
Vicky
15-9-2012
|
6-12-2012 9:33:30
Dat zijn inderdaad de geloftes voor de kerk. in je ondertrouw moet je dat toch ook beloven?
ik weet dat nog uit mijn eerste huwelijk. Is het niet zo dat de kerk niet achter sex voor "de deugd" is, dus enkel voor de "voortplanting", om het maar zo uit de drukken.
Ik zou daar niet zo zwaar aan tillen... als je echt voor de kerk wil trouwen, verwoord t dan wat "tussen de regels door". Voor het stadhuis moet je je ook akkoord verklaren met een hele resum artikels uit het wetboek, die misschien ook niet meteen voor iedereen letterlijk van toepassing is. met t enige verschil dat je eerst ja zegt, en dan een opsomming krijgt van al die zaken, je spreekt ze niet zelf uit.
Ik zou gewoon die verplichte belofte doen, en dan in je persoonlijke beloftes een stuk wijden aan Nicolas.
Overal zijn regels die moeten gevolgd worden, nietwaar. in de kerk is dat niet anders. Ik begrijp dat t verschietachtig overkomt, maar ik begrijp ergens de kerk wel (hoor mij nu?!) Dat zijn hun "wetteksten" en als je volgens die "wetten" wil trouwen, moet je daaraan voldoen. zonder mij uit te spreken over de inhoud van die wetten, vind ik dat de normaalste zaak van de wereld.
|
|
candy
20-7-2013
|
6-12-2012 10:18:00
echt erg normaal heeft dat er niks mee te maken of je nu kinderen hebt of niet. mss als je het anders verwoord bv:' zijn jullie bereid warme ouders te zijn voor Nicolas en hun in uw liefde te laten delen?
of :' zijn jullie bereid Nicolas als een geschenk uit gods hand te aanvaarden, hem in jullie liefde te laten delen en hem Christus en Zijn Kerk te leren kennen?
als je nu zo iets probeerd mss dat hij er dan niet zo tegen is
|
|
Nathalie
6-6-2014
|
6-12-2012 10:35:30
Pastoors... een ras apart!! Dat is nu 1 van de redenen dat ik niet voor de kerk trouw!
Eigenlijk is het gewoon de grootste reden ook... Wat de kerk denkt en wat ik denk over het leven kan niet in 1 hoofdstuk worden samen gevat! En ook voor 1 dag en omdat het misschien mooi is op de foto's wil ik dit niet doen!
Nu ik heb alle respect voor zij die het wel willen doen he! Zeker geen probleem mee, maar ja dan kom je zulke dingen als dit tegen he... Eigenlijk moet je gewoon ja knikken op wat die man zegt.. Is niet dat hij daarna jullie laten en doen zal komen controleren.. En als je er je toch niet mee op je gemak voelt is een vrijzinnige dienst de beste oplossing! Daar draait het volledig rond jullie! Wat ook moet op die dag!!
|
|
ilse
24-8-2013
|
6-12-2012 11:44:55
allee wa voor pastoor is da...dan doet m de boeken toe...ja dan zegde gij,en wij gaan ner een ander kerk...zo simpel...
|
|
ilse
24-8-2013
|
6-12-2012 11:52:28
EN JOKE...da lijkt mij ne saaie pastoor,die zou ik persoonlijk ni willen,maar ik keek just op een advertentie hiernaast, de vliegende pastoors...da gaat denk een hartstochtelijke alternatieve belevenis zijn...
|
|
Joke
25-5-2013
|
6-12-2012 14:58:17
Bedankt iedereen voor de "medelevende" reacties :-) ben ondertussen al een beetje gekalmeerd en heb het gewoon aangepast. :-)@mariska, tegen ons zei de priester dat die zinnetjes wel verplicht waren :-) @vicky, je hebt zeker en vast gelijk hoor, maar het was de manier waarop. En idd ook in de ondertrouw worden deze vragen gesteld :-) We kunnen er weer tegen!!
|
|
Valerie
11-5-2013
|
6-12-2012 17:15:20
Bij ons kwam het ook naar voor dat deze drie zinnen zeker erin moesten en we moesten dan een blad tekenen beide dat we onze kinderen christelijk gaan opvoeden en laten dopen. Wij willen nog niet meteen kinderen en dit kwam ook ter sprake en we werden ook vreemd bekeken, dus ben blij dat wij niet de enige zijn met een raar gevoel hierover! Ik dacht dat bewust leven toch ook één van de elementen is die belangrijk is in een relatie!
|
|
Leen
16-2-2013
|
6-12-2012 18:40:21
Héél vreemd! Onze priester is dan wel de max! Die zei bij de ondertrouw "ik ga dat blad hier niet overlopen want dat is geschreven in de Middeleeuwen, maar je moet wel efkes je krabbel zetten om met je papieren in orde te zijn" en dat hebben we dan ook gedaan. Voor de rest zei onze priester dat hij het zelf ook niet zo heeft voor al die regeltjes, dus wij kunnen er een heel vrije viering van maken! 't Kan dus ook anders...
|
|
Lynn
9-3-2013
|
6-12-2012 21:42:26
Hey,
Onze pastoor heeft dit ook gezegd en hij zei er meteen uit zijn eigen bij: "Neem deze zin niet te letterlijk. Ook als jullie er geen zouden willen: op het kind van uw zus babysitten is ook al 'kind aanvaarden" probeer het niet te letterlijk te nemen, deze regel is immers al eeuwenoud en het moet er gewoon instaan om geldig te zijn voor de kerk"
|
|
Marieke
18-5-2013
|
7-12-2012 8:55:48
Dat is zo respectloos! Een priester mag zijn mening hebben maar die mag hij NIET opdringen. Dit is jullie keuze. Als je geen kindjes kan krijgen faal je dus evengoed in de ogen van de kerk? Ik haat zo bekrompen priesters. Wat moet je nu doen? Ik snap dat je boos bent, ik zit hier zelf ook helemaal te koken!
|
|
Marieke
18-5-2013
|
7-12-2012 9:06:31
@Loes onze priester is helemaal niet kortzichtig. Heel erg gelovig, maar met een open kijk op de wereld. Je hebt altijd en overal mensen die gewoon niet willen zien hoe de wereld echt is, maar dat is niet alleen in de kerk zo :)
|
|
Kathleen
15-6-2013
|
7-12-2012 14:08:51
Bij ons werd ook al bij het eerst gesprek gezegd dat die drie vragen er zeker in moesten, dus ik denk dat het wel vrij normaal is hoor. Ik denk dat dat gewoon de Christelijke overtuiging is van kinderen aanvaarden als God je die schenkt. Ik heb er ook zeker geen probleem mee want wij willen kinderen en zullen ze ook laten dopen enzo, maar ik snap je standpunt.
Ik zou de vraag gewoon overnemen zoals hij er staat en het bekijken als 'Moest er ooit een kind bijkomen (bv. als je even voor een kind van een familielid of zo zorgt, of moest er toch een 'ongelukje' zich voordoen), dan zullen we het aanvaarden en er goed voor zorgen'
|
|
Nathalie
14-7-2012
|
7-12-2012 16:06:44
Die ondervraging met die zinnetjes komt in elk huwelijks sacrament voor. De formulering zijn standaard en ik denk niet dat je ze kunt 'aanpassen'. Als je geen kinderen meer wilt, maar toch echt voor de kerk wilt trouwen, word je eigenlijk gedwongen scheinheilig te antwoorden... Ofwel moet je zoals Leen of Lynn bij een moderne pastoor terecht komen. Maar ja, zoals in andere beroepen zijn er helaas ook 'bureaucratische' exemplaren die vooral met de papieren en de kerkelijke wetten in orde moeten zijn. Jullie pastoor is echt niet tactvol, ik begrijp wel dat hij je boos maakt
|
|
Mariska
6-4-2013
|
7-12-2012 22:57:22
@ joke, is bij ons niet gezegd en staat ook niet in alle misboekjes dat ik van de pastoor heb gekregen. Het enige wat moet is dat in de persoonlijke beloftes : ik beloof je, in moet staan en het evangelie moest uit de bijbel komen. that's it ;-) Komt allemaal wel goed, als we het moeten zeggen is dat ook zo ;-)
|
|
Fairytale
8-6-2013
|
14-12-2012 12:52:21
Wij ook geen kinderwens... maar onze pastoor knijpt een oogje toe, hij zei ook in princiepe mag er dan niet getrouwd worden voor de kerk... euhh een vrouw staat precies voor de kerk als "produceer machiene..." wel ja ik niet dus ;)
In onze viering komt dan ook niets terug over kinderen, we zien kinderen geraag maar zelf hebben we er geen behoefte aan.
Denk dat het wat afhangt van pastoor tot pastoor.
|
|
|
|
Bijzondere muziek voor die bijzondere dag
in Antwerpen |
Lillee's Land
in Tienen |
in Hasselt |
Rituelen voor mensen van nu
in Tielt |
Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires