Nu Online
Momenteel zijn er 530 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Familietoestanden...

4-1-2013 9:50:21
Zoals bij zovelen zijn nu ook bij ons de familieperikelen begonnen. Ik zou graag eens horen wat jullie mening hierover is. 't Is een lang verhaal, maar ik ga er me toch aan wagen :-)

In mijn familie zijn er twee kinderen, mijn nichtjes, van respectievelijk 12 en 15 jaar. We hadden eerst gedacht om ze toch maar te vragen op het avondfeest, maar eigenlijk hebben wij echt hélemaal geen contact met hen. Tijdens andere familiefeestjes zonderen ze zich altijd af, niemand krijgt een blik of een woord van hen. Aan tafel blijven zitten zit er ook nooit in; meestal verdwijnen ze na enkele happen naar de living om daar tv te kijken, te lezen, op hun Nintendo DS te spelen, enzovoort. Tijdens het kerstfeest hebben we nog eens een poging gedaan om met hen contact te maken, maar tevergeefs. Heel vreemd allemaal. Twee zomers geleden gaven we onze housewarming en ook toen verdwenen zij zonder iets te zeggen met hun tweeën naar de living, terwijl iedereen buiten zat te keuvelen.

Wij kunnen ons dus helemaal niet voorstellen dat de twee nichtjes zich zouden amuseren op ons trouwfeest, waar van hen toch verwacht wordt dat ze enkele uren mee aan tafel kunnen zitten en min of meer sociaal contact maken. Daarom hadden we eens rondgevraagd en mensen vertelden ons dat het normaal is om een avondfeest 16 of 18+ te maken. Dit is ook wat we zeiden tegen tante en nonkel, maar dit is dus in het verkeerde keelgat geschoten.

We vertelden hen dat we dachten dat hun kinderen niet veel zouden hebben aan het feest (ze eten ook bijna niets en lusten bijna niets) en dat het bij onze zaal ook niet mogelijk is om enkel voor het eten te komen en daarna weg te gaan, we werken met een forfait van een hele avond t.e.m. het einduur. Er zouden ook geen andere kinderen aanwezig zijn, dus vonden we onze 18+-regel niet verkeerd. Tenslotte mogen ze er overdag de hele tijd bij zijn om mee te vieren, het is dus niet zo dat we hen er helemaal niet bij willen, maar een avondfeest is toch eerder iets voor volwassenen?

Nu hebben mijn tante en nonkel mijn ouders aangesproken/aangepakt over dit feit. Ze gingen er van uit dat mijn ouders "toch alles betaalden en dat ze dus wel inspraak zouden hebben in wie we uitnodigen". Het komt er eigenlijk op neer dat ze vinden dat het niet kan dat wij de nichtjes niet uitnodigen, ze zien het alsof ze "niet welkom zijn" op onze trouw. Bijgevolg weten zij ook nog niet of zij dan wel zouden komen. Nu moet je weten dat er met mijn 18de verjaardag een soortgelijk verhaal was: ik wilde het familiefeestje 's avonds houden, een gezellige drink, maar dan zouden zij er niet bij zijn want hun kinderen konden 's avonds niet meekomen. Chantage eigenlijk, maar we hebben wel alles aangepast en het feest naar 's middags verschoven.

Toen mijn tante en nonkel 10 jaar getrouwd waren, gaven zij een feest en ook de kinderen waren niet uitgenodigd. Ik was 14 en mijn broer 18 en wij zaten wel altijd aan tafel gezellig mee te babbelen tijdens familiefeesten in plaats van te lezen, te gamen enzovoort (soms doen ze dit zelfs aan tafel, tijdens het eten).
Nu zijn mijn ouders een beetje bezorgd dat als we niet toegeven aan tante en nonkel, er een bom ontploft in de familie. Mijn verloofde en ik vinden dit heel onbeleefd en arrogant van mijn tante en nonkel, zij moeten toch niet bepalen wat wij doen met ons feest? Mijn nonkel gaf ook nog de opmerking dat het heel erg was dat we er zo veel geld aan besteden, aan een feest waar we zelfs nog niet de eigen familie konden uitnodigen. Om deze opmerking zijn we eigenlijk nog het meest boos; wie zijn zij om te bepalen wat wij doen met ons geld? Wij werken ontzettend veel en hard, voor en na, weekends,... Dan mogen wij toch tenminste beslissen wat we met ons verdiende centjes doen? Het gaat ons vooral om het principe: "doe wat wij zeggen, of er komt ruzie."

Enfin, een heel lang en moeilijk verhaal dus, maar het zit ons heel erg hoog. Graag jullie mening :-)

Anne-Sophie
20-7-2013
Meld misbruik

Reacties: 16 | Gelezen: 1254

Kim
4-10-2014
 Meld misbruik4-1-2013 10:39:30

Ik zou absoluut niet toegeven. Ik zou er ook persoonlijk eens langs gaan en zeggen dat ik er niet mee gediend zou zijn, maar je ik heb nogal een vurig karakter :-)...

Maar ik zou echt nee zeggen... Bij mijn neef was het ook zo. Tantes en nonkels wel de hele dag mee, nichten en neven enkel avondfeest. Wij zijn toen met het hele gezin pas 's avonds gekomen omdat we anders met 2 auto's moesten gaan en wij wonen in Antwerpen en zij in Limburg. Dat is toch normaal dat de kinderen thuis blijven.
Wa een gedoe seg. Succes! xxx

Tine
13-4-2013
 Meld misbruik4-1-2013 11:00:26

Bij mijn familie is het altijd de gewoonte dat het 16+ is. Maar bij mijn vriend zaten we ook met zo een probleem. 2 achterneefjes die we ook moeten vragen om de bom in de familie niet te laten ontploffen. Dit was nie echt wat we willen want ik heb ongeveer een 50tal achterneefjes/nichtjes dus als je dat voor 1 doet moet je het voor allemaal doen vind ik... maar om de minste problemen worden ze toch maar gevraagd al zijn we hier niet echt blij om!

Anne-Sophie
20-7-2013
 Meld misbruik4-1-2013 12:38:21

Echt rot, hé. Ik zou het heel erg vinden mocht er ruzie ontstaan door zo'n situatie, maar anderzijds zijn we niet van plan om onze principes opzij te schuiven. Waar eindigt dat anders? "Doe dit, anders is het ruzie. Doe dat, anders is er ruzie",...

Het gaat ons vooral om de boodschap die we geven als we toegeven: diegene die iets eist, krijgt zijn zin. Ik heb het er heel moeilijk mee...

Tamara
23-5-2014
 Meld misbruik4-1-2013 13:08:17

Ik zou ook niet toegeven.

Op je feest nodig je toch alleen maar mensen uit waar je wat aan hebt... Mijn vriend heeft ook een grote familie. Zijn tantes en nonkels heb ik op 5jaar 1 of 2 keer gezien. Maar sommige van zijn neven en nichten heb ik nog nooit gezien. Daarom zouden wij geen neven en nichten uitnodigen. We moeten dit nog gaan vertellen en vrees ook een beetje dat er een bom zal ontploffen.

Maar niemand kan bepalen wie er moet komen behalve de trouwers zelf vind ik. Het is jullie feest en jullie dag. En als er daardoor ruzie komt zou dat heel spijtig zijn, maar het geeft een blijk van het karakter van die mensen.

Nathalie
27-9-2013
 Meld misbruik4-1-2013 13:14:20

Hey Anne-Sophie,

Ik kan je wel begrijpen! Het is jullie geld en jullie feest en beslissen dus zelf wat er mee doen.

Ik zat in dezelfde situatie maar dan met de getuigen, als ik mijn zus niet ging vragen ging het ruzie zijn maar mijn geweten sprak dit tegen en heb haar dus niet gevraagd. Ik beslis dit nog altijd zelf en heb dus voet bij stuk gehouden en 3 vriendinnen gevraagd (ja ik heb 3 getuigen :-) ) het was schrikken voor de familie en heb serieus onder mijn voeten gekregen maar nu is de storm gaan liggen en steekt enkel mijn zus het mij door maar daar lig ik niet wakker van.

Ik wil alleen maar aantonen dat je moet doen waar je u goed bij voelt. Tuurlijk was dit niet leuk om dit te zeggen maar mijn zus als getuige nemen was voor mij nog minder leuk. Je moet dus zelf kijken waar je u goed bij voelt.

Zoals Kim zegt, een vurig karakter. Ik heb nogal een karakter waar ik soms mijn eigen zin doe als dit gepast is natuurlijk :-)

Ik heb een stiefzus die 16 zal zijn maar er komt nog 3 vriendinnen voor haar naar het feest dus zij amuseren zich op hun manier. Ik heb dan ook wel een goeie band met mijn stiefzus en ken die vriendinnen ook!

hoop dat ik je hiermee wat geholpen heb.

groetjes

Anne-Sophie
20-7-2013
 Meld misbruik4-1-2013 13:19:12

Natuurlijk is het zo dat wij de nichtjes meermaals per jaar zien: familie-etentjes, verjaardagen, Kerstmis, enzovoort. We zien hen even veel als tantes en nonkel, maar meer dan "zien" is het echt niet, als ik ze ooit al twee zinnen heb horen zeggen zal het veel zijn! Dus vraag ik me echt af wat ze in godsnaam zouden komen doen op ons avondfeest, ze lusten niks, zeggen niks, kijken enkel tv, lezen of spelen op hun Nintendo. Dat kunnen we natuurlijk niet aanhalen als reden, maar wel dat we met een 16+ werken. Andere neven en nichten zijn twintigers...

shalane
21-6-2013
 Meld misbruik4-1-2013 13:20:00

Ik heb gemerkt dat dit in elke familie wel hetzelfde is. Is het niet om wie je uitnodigd, dan is het om het eten of het uur. In het begin trokken wij ons dit aan en wouden we voor iedereen goed proberen doen. Dit hebben we nu opgegeven. We doen enkel nog wat wij willen en hoe we het willen. Hoe dan ook zijn er altijd die iets te zeggen hebben of waarvoor het nooit goed genoeg zal zijn.
Het is niet makkelijk maar je moet gewoon doen wat jij wil!!

Anne-Sophie
20-7-2013
 Meld misbruik4-1-2013 13:21:32

Hoi Nathalie, bedankt voor je reactie. Je hebt me hier echt wel mee geholpen! Mijn verloofde zegt ook dat het wel heel erg zou zijn mochten ze voor zoiets een bom onder de familie leggen, maar dan weten we ook weeral wat we aan hen hebben, hé. Ik hoop natuurlijk wel dat de rest van de familie nog wel zal komen, buiten mijn ouders natuurlijk :-)

Anne-Sophie
20-7-2013
 Meld misbruik4-1-2013 13:23:08

@Shalane: inderdaad, je kan nooit voor iedereen goed doen! Enkel jammer dat op die manier zo'n mooie dag overschaduwd zou worden door het egoïsme van anderen...

Nathalie
27-9-2013
 Meld misbruik4-1-2013 13:27:16

Graag gedaan!

De rest van de familie zal zich dit normaal gezien niet aantrekken, bij mij is dit toch zo. Ze vonden het ook jammer dat ik mijn zus niet vroeg maar ze begrijpen het wel en zeiden dat ik moet doen waar ik me goed bij voel.
Hangt natuurlijk beetje af van hun karakter ook maar dan weet je inderdaad wat je aan hen hebt hé.

Veel succes ermee maar onthoud 1 ding: het is jullie dag ;-)

Sarra
15-4-2017
 Meld misbruik4-1-2013 13:55:18

Net zoals Kim heb ik ook een vurig karakter en zou ik allang mijn mooie, dikke, f*ckvinger opgestoken hebben. Het is bij Belgen ook trouwens niet de gewoonte om minderjarige kinderen uit te nodigen op het avondfeest. Enkel als er meerderjarige kinderen in het gezin zijn worde deze 's avonds ook uitgenodigd. Als er ruzie door ontstaat zegt dat meer over uw tante en nonkel dan over jullie. Doen waar jullie je goed bij voelen. Het is jullie trouwdag. Ik zou op den duur, elke keer als ik aan mijn trouwdag denk, denken aan die twee nichtjes die er bijwaren om toch maar de gemoederen te daren, en dat wilde ook niet.

Veel succes ermee.

Bea
6-7-2013
 Meld misbruik4-1-2013 17:01:12

Ik weet niet hoe het bij ons gaat aflopen met reacties maar dat zal ik dan toch maar weten achter de trouw. De kinderen van broer en zussen zijn heel de dag en avond uitgenodigd ookal zijn ze nog jong. Onze kinderen zijn er ook heel de tijd (8 en 10 jaar). De jongste 4 jaar zullen we wel ergens te slapen leggen maar met oudejaar was zij toch ook nog na 12u op dus dat loopt wel los. Voor de rest ga ik wel onderscheid maken: meeste nonkels en tantes enkel namiddag bbq maar sommigen onder hen ook op dansfeest s'avonds. Mijn neven en nichten enkel dansfeest 's avonds maar 2 nichten van mijn vriend ook nog op de bbq... Misschien zal dat commentaar opleveren maar ik ga gewoon mijn zin doen en plaats mijn gasten waar ik denk dat ze het best aarden. Bv ik wil geen gezeur over de muziek is te luid van oudjes die toch niet dansen dus hen vraag ik in de namiddag en laat ze dan naar huis gaan (het gaat niet alleen om wie heb ik het liefst). Ik begrijp dat die nichtjes er ook niet echt passen dus zou ik ze ook niet uitnodigen.

Silke
4-5-2013
 Meld misbruik4-1-2013 19:00:44

Ik vind dat jullie gelijk hebben. Ik vind ook niet dat er kinderen thuis horen op zo'n avondfeest. Wij zitten soms wel in dezelfde situatie. Mijn ouders betalen een groot deel en nodigen maar uit wie ze willen maar we zijn het daar ook niet altijd over eens. Het is onze trouw dus wij beslissen wie wij er bij willen.. Soms ook discussies maar ja. Ik zou ook gewoon voet bij stuk houden.
:)

sophie
14-7-2012
 Meld misbruik5-1-2013 14:52:37

Ik zou ook niet toegeven. Bij ons in de familie zijn 2 achternichtjes en die waren op ons feest ook niet uigenodigd en daar is geen enkel punt over geweest. Mijn zoon is ook maar 13 en toen mijn twee neven vorig jaar en het jaar ervoor getrouwd zijn mocht hij ook niet mee gaan en ik heb daar zelf ook geen punt van gemaakt. Is toch niet meer dan normaal vind ik. En als zij daar kwaad voor zijn, pech dan. Je moet toch niet toegeven aan chantage. Dan blijven ze zelf ook maar weg. Het is jullie feest en jullie vragen wie jullie willen punt. Je zegt zelf dat je verdorie dag en nacht werkt en dan zou een ander moeten bepalen wat mag en niet mag? Nee dat zou bij mij ook niet pakken. En moesten ze dan nog iets of wat fatsoen hebben dan zou je nog kunnen zeggen , ach kom maar als dat zelf al ver te zoeken is dan denk ik toch dat je je eigen conclusie daar in moet trekken. Jammer voor hen maar het is jullie dag!!! Als je ze laat komen en je merkt dat ze zich afzijdig houden, niks eten en gaan lopen dan maak je je daar toch maar druk in en dat vergalt je feest wel voor een stuk en is dan eerlijk gezegd ook weggesmeten geld he. Alvast veel succes want familieruzies zijn nooit leuk en altijd moeilijk om voor iedereen goed te kunnen doen.

Elen
5-10-2013
 Meld misbruik15-1-2013 11:42:17

Het is absoluut niet ongebruikelijk en zelfs meer voorkomend dat een trouwfeest enkel voor +18jarigen is. Bij ons is dit niet anders. Het is jouw trouwfeest en jij beslist wie je wenst uit te nodigen en wie niet. En de rest moet zich hierbij neerleggen. Natuurlijk, wat is de meerkost van die twee personen in vergelijking met een familieruzie te vermijden?

Anne-Sophie
20-7-2013
 Meld misbruik19-1-2013 9:48:52

Ik snap wat je bedoelt, Elen. Anderzijds zijn zij degenen die een eventuele ruzie veroorzaken, hé. Door te eisen dat hun kinderen er bij zijn. Ik vind het ondertussen eerder een principekwestie. We hebben ook laten weten aan tante en nonkel dat we het jammer vinden dat er onenigheid is en dat ze altijd mogen komen babbelen als ze dat willen. Ondertussen is er al wat heen en weer ge-e-maild, maar een concrete datum hebben we nog niet. Spannend dus :-)

Nogmaals bedankt voor al jullie reacties! 't Is fijn om te weten wat andere bruidjes er van denken. Groetjes en nog veel succes en plezier met de voorbereidingen!

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Drukkerij nodig?
www.carddreams.be Jouw droomhuwelijk, jouw perfecte trouwkaart. in Deurne
Carddreams.be is de kwaliteitswebsite waar je zelf gemakkelijk en voordelig jouw trouwkaarten kan maken en snel bestellen. Een prachtige bruiloft organiseren was nog nooit zo eenvoudig met de unieke collectie van huwelijksuitnodigingen van Carddreams.be. Meer info
Het Bruidsparadijs Alles voor uw huwelijk van A tot Z op 1 adres! in Merksem
Alles voor je huwelijk onder 1 dak: bruidsjurken (+ schoenen, lingerie, ..), ceremoniewagens, trouwauto's, trouwkostuums, suitekleding, trouwaccessoires als gastenboeken, kaarsen, drukwerk, trouwringen (één ring gratis bij jurk+kostuum+trouwringen), ... Meer info
Grafische Vormgeving bvba Toffe kaarten, die hartjes raken in Herentals
Kies een toffe trouwkaart. Bezorg tekst. Wij maken de trouwkaarten en leveren drukwerk. Trouwkaarten - gastenboeken - RSVP kaartjes - gadgets - en veel meer... Meer info
CartaRosa - Publibytes bvba Originele trouwkaarten van CartaRosa in Brasschaat
Jullie willen van jullie trouwdag een onvergetelijk moment maken en daar hoort een originele trouwkaart bij. CartaRosa is de nieuwste collectie hedendaagse trouwkaarten met een hip en trendy design die je online kan bestellen. Ook maatwerk en lasersnijden Meer info
Huyze Miekado Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires in torhout
De eerste échte winkel voor trouwcadeautjes, gastenboeken,ringkussentjes, strooimandjes, enveloppendozen en trouwkaarten! Meer info