TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om
zijn/haar persoonlijke pagina te openen.
Lotte
6-4-2013
|
4-1-2013 23:06:04
Eerst en vooral proficiat! Ik ga je een antwoord geven op de zaken waar ik iets over "weet" 1. Ik heb toevallig voor een witgoude gekozen omdat de juwelier meestal dergelijke trouwringen voorstelt, maar als jij je goed voelt bij zilver, waarom niet! Niemand ziet het en je bent een pak minder geld kwijt. (Mijn verloofde heeft trouwens een heel goedkope van 130 euro uit edelstaal). 2. Wij hebben het als volgt gedaan: - datum geprikt - concept uitgedacht: wat voor feest willen we, willen we iets met een buffet, een menu, een receptie,... Wij zijn uiteindelijk voor een BBQ gegaan. - Hoeveel mensen gaan er ongeveer komen? Begin ruw een lijst op te stellen, dan heb je een idee hoe groot de zaal moet zijn als je op jacht gaat! Mss biedt de gekozen zaal wel een speciaal huwelijksmenu aan of hebben zij suggesties, zoniet, contacteer een traiteur. - Daarna hebben we de dj gezocht en wij hebben voor dj Dixx gekozen omdat wij al enkele trouwfeesten van hem hebben gezien en hij weet de sfeer erin te houden en heeft een projectiescherm voor eventueel foto's van jullie, of clipjes van de muziek. maar als je een goede dj kiest, heb je wel inspraak in de muziekkeuze en kan je hem op voorhand inlichten wat voor publiek jullie hebben. Ik mocht een hele speellijst samenstellen. - Nadat de 3 grote punten (zaal, eten, dj) vastlagen, heeft het plannen bij ons enkele maandjes stilgelegen en daarna ben ik naar het gemeentehuis geweest voor een huwelijksaangifte (zien dat je beide geboorte-aktes hebt!) Zij zeggen om hoe laat je trouwt en dan kan je daarna naar een priester gaan en bepaal je normaal zelf om hoe laat de viering doorgaat. Wij trouwen bv om 10.30u voor het gemeentehuis en dit duurt max een halfuurtje. Eer je buiten bent is het 11.15, maar de suite zal mss honger hebben en daarom gaat de misviering om 13u door. Wij hebben zelf geen budget vooropgesteld aangezien de ouders betalen, maar ik vind nog altijd dat je de ouders niet moet gaan pluimen. Ceremoniemeester hebben wij bijvoorbeeld niet. Je kan zelf een planning opmaken wie waar om hoe laat moet zijn en wie waar moet zitten en met wie moet lopen, en dan kan je dat bv aan je getuige en een paar andere mensen in je suite geven en op voorhand goed overlopen. Met een ceremoniemeester is het vaak wat geforceerd heb ik al gemerkt.. De uitnodigingen hebben bij ons een 500 euro gekost, maar we hadden er 150 nodig (240 genodigden). Onze traiteur heeft een offerte gemaakt en we betalen 31.50 per persoon voor aperitief en hapjes, hoofdgerecht en dessert (wat volgens mij niet duur is) Uiteraard wordt er ook veel gedronken dus zie zeker dat je een prijslijst van de drank krijgt van de zaal. Zoek mss ook een bloemist die de kerk kan versieren en eventueel de zaal. Ga ten laatste een halfjaar voor de datum op trouwjurkjacht (is echt wel last minute dan!). Maak ook al een eventuele tafelschikking, die kan je in de loop der tijd nog altijd aanpassen. Goh ik kan blijven doorgaan eigenlijk, maar al bij al, eenmaal je er met begint, zal het stapsgewijs wel komen en zal je merken dat je soms even stilvalt, maar dat is perfect normaal! succes!
|
|
Lotte
6-4-2013
|
4-1-2013 23:08:54
Ah mss wat betreft die budgettrouw. Mijn broer is 2 jaar geleden getrouwd en zijn feest heeft in het totaal 5000 euro gekost. Zij hebben breugeltafel gekozen als eten: frikadelletjes met kriekjes, kalkoen met champignonsaus en kroketjes, fricassee. Het echte goede eten dus! En de goedkoopste zalen zijn steeds de parochie - of stadszalen!
|
|
Nadia
5-10-2013
|
4-1-2013 23:14:23
Lotte, je bent een schat!! Alvast erg bedankt - zo krijg ik toch al een beetje een idee hoe iemand anders dat gedaan heeft...
Ik denk dat wij ook op max. 5000 euro mikken - hoe minder, hoe beter, want dat betekent dat we op huwelijksreis kunnen ;-) En anders worden het gewoon een paar daagjes Zeeland of zo - zo slecht ook nog niet haha
|
|
krista
9-8-2013
|
5-1-2013 6:22:13
hoi nadia, spannend he.. zo'n bruiloft beginnen te plannen. wij willen ook n budgetvriendelijk huwelijk, dus ik versta wat jij bedoelt. ik ben trouwens van zonhoven en dicht bij jou in de buurt ;-) nadat wij n datum geprikt hadden (09/08/2013) zijn we naar het gemeentehuis geweest. we hebben op voorhand wel ff zitten kijken van wat willen we die dag. dus bij ons enkel het gemeentehuis, dan foto's trekken, en avondfeest. vermits ik verantwoordelijke ben van n team van 5 dames in n supermarkt die vrijdag tot 21 uur open is wil ik ons feest pas om 20 uur laten starten, in t ergste geval dat ik geen vervanging voor de sluit krijg, kunnen we n uur receptie houden en tegen dat de winkel sluit en mijn laatste verkoopster naar huis kan, eventueel stillekes beginnen met het eten zodat zij niet alleen moet eten. dus hebben wij op de gemeente 15.30 u geprikt. ik geloof dat wij 15 euro moeten betalen voor het gemeentehuis. dan hebben wij voor een goede bbq gekozen. redelijk van prijs; wel veel offertes opgevraagd want het scheelt enorm van traiteur tot traiteur. ons feest geven we in heusden-zolder in de ware vrienden (fanfarezaal) een mooie zaal maar n vzw.. die vragen de helft van de drankprijzen in vergelijking met de klimroos :-) een dj hebben we niet de goedkoopste maar wel ene waar we ons goed bij voelen. een fotograaf heb ik er eentje gevonden in tongeren, die met korte concepten werkt en zo de prijs kan drukken. mijn kleed komt van bij youniek in turnhout. ik wou ook eerst een gekleurde avondjurk maar voor de prijs dat de trouwkleren bij youniek kosten ben ik toch bezweken voor een echt trouwkleed. ah ja, de bedankjes heb ik al.. online pennen laten bedrukken. organzazakjes besteld en last minute tegen de trouwdatum moet ik enkel nog trouwsuiker gaan halen. hier in zonhoven bij de seizoenswinkel valt de prijs heel goed mee... mijn make-up wil ik door n demonstratrice van mylene laten doen. in februari heb ik n demo gepland, dan doet ze n proefmake-up en dan weet ik of het mooi is en ik haar diensten ga gebruiken of niet. het is geen professiole dame mss waar wel low budget en de stress om het zelf die dag te doen valt dan ook weg ;-) onze ringen gaan van staal zijn. onze verlovingsringen zijn ook van staal en zijn nog altijd super mooi, en heel goed van prijs. van zilver krijg ik uitslag, van staal niet ... je kan altijd eens op de site van AMICI kijken, daar staan de prijzen ook op. ah ja, de trouwuitnodigingen hebben wij al aangekocht en liggen bij de drukker te wachten tot het tijd is om te drukken. ik denk niet dat je via een drukker meer betaald dan online maar je hebt de service er wel bij. wij zijn bij drukkerij jans geweest en qua kaarten heb je heel veel verschil in prijzen. het drukken zelf kost 70 euro... goh, ik denk dat ik je al veel verteld heb, heb je nog vragen shoot maar ;-) groetjes
|
|
Michèle
24-8-2013
|
|
|
Alexandra
14-9-2013
|
5-1-2013 10:14:17
Dag Nadia!
Proficiat met je trouwplannen! Ik herken me in veel van je vragen, zo voelden de eerste weken na mijn verloving ook, een eerlijkgezegd, een paar maanden later heb ik alleen nog maar mijn zaal vastliggen :-) Maar de rest zit wel al volledig in mijn hoofd ;-) Wij zoeken ook het wat "budgetvriendelijk" te houden (en dat zet ik tussen aanhalingstekens, want het zal nog altijd duur zijn al bij al...) En iets wat me daarin al heel vroeg duidelijk geworden is, is dat er van de omgeving toch al-tijd commentaar gaat. Doe je het duur en sjiek dan zijn er altijd die het te veel tralala vinden. Doe je een BBQ dan vind je evenveel mensen die dat 'toch niets voor een trouwfeest' vinden. Doe je een buffet dan heb je altijd mensen die liever een menu aan tafel hadden, en omgekeerd. Dus ik heb mezelf van heel in het begin ingeprent dat wij de trouw gaan houden die WIJ willen, en dat iedereen maar blij moet zijn dat hij een hele dag op onze kosten mag komen eten, drinken en feesten, dus dat ik me van eventuele commentaren (vermoedelijk achter mijn rug) ook echt niets ga aantrekken. :-) We willen een goedkoper feest om er niet té veel geld tegenaan te smijten natuurlijk, maar ook omdat ik een ongedwongen en niet te sjiek feest gewoon vaak gezelliger vind dan een duurdere en stijvere bedoening. Vandaar ook geen ceremoniemeester voor ons. Antwoorden op enkele van je vragen: - Ik zou graag witgouden ringen, niet omdat het zo hoort, maar omdat ze beter zijn van kwaliteit dan zilver. Staal zie ik zelf niet zo graag. Ik heb nu een witgouden verlovingsring, en vergeleken met mijn eigen zilveren ring die ik toevallig een paar maanden daarvoor heb gekocht, heeft de gouden veel minder krasjes en puntjes, door het hardere metaal. Hij glanst veel mooier, vind ik. Dus niet iedereen koopt gouden ringen 'omdat het zo hoort', maar je moet dat zelf kiezen he... Ik wil wel geen superspeciale ring hoor, dus dat hoeft geen fortuin te kosten. Ik zag ooit een foto waarop er in de ringen "Altijd bij jou" gegraveerd stond, en dat vond ik zo lief, dat ik graag zoiets wil, in een simpele witgouden ring. - Een zaal: Wij hebben gekozen voor zaal De Kei in Diepenbeek ("kei"dicht bij Genk ;-)), omdat mijn ouders nog in Diepenbeek wonen, en dan krijg je de zaal aan de helft van de prijs. (Maar ook aan de volle pot kost ze 'maar' 300€) Het is een gezellig en simpel zaaltje zonder traiteur, waar je met een beetje inspanning voor de decoratie iets heel leuks van kan maken. Wij denken ook aan een lekkere BBQ, en ik heb al een cateraar op het oog na het opvragen van een hele hoop offertes, maar we zijn nog niet gaan proeven. Bruidjes die hogerop al antwoordden en die goede ervaringen hebben mogen me dat altijd laten weten! By the way: nog een bijkomend financieel voordeel aan onze zaal, is dat we dranken van daar moeten afnemen, en dat is aan brouwersprijzen. Zalen met traiteurs rekenen vaak flink door in de dranken op het avondfeest, dus dat is nog een enorme bijkomende kost om rekening mee te houden. - Wij trouwen voor de wet op een weekdag, omdat we in het Antwerpse wonen, en ik niet op de trouwdag zelf het halve land wil doorkruisen over de E313 :-) Dus onze dagplanning is vrij simpel: Kerk in de late namiddag, dan een kleine receptie en dan de BBQ met avondfeest. Een DJ hebben we nog niet. - Qua fotograaf wordt het budget niet té hard in de gaten gehouden. Ik heb al met een fotografe samengezeten die niet de goedkoopste is maar ook verrevan de duurste, en dat lag me 200%, dus nog rap even overleggen met mijn toekomstige, en dan kunnen we haar toezeggen :-) - Jurk heb ik ook gepast op verschillende plaatsen, waaronder ook Youniek in Turnhout, en dat beviel me enorm. Ik heb nog niet gekozen, maar de kans is groot dat ik met hun in zee ga. Ook Jagré in het Antwerpse lijkt een goede en budgetvriendelijke bruidswinkel te zijn, dus als je stiekem misschien toch een prinsessenkleed wil, dan kan je op die plaatsen wel eens gaan kijken? - Tot slot: Wat de gastenlijst betreft: Wij hadden eerst aparte lijsten voor wie alleen op de receptie mocht komen en wie op het avondeten+feest. Maar na wat rekenwerk obv de offertes die ik had opgestuurd gekregen, bleek dat een serieuze receptie wel een pak kost. We zagen ook aan onze lijsten dat er maar weinig mensen enkel op de receptie zouden komen, en een heel grote groep wilden we er de hele dag bijhebben. Dus hebben we besloten de receptie-mensen ook op het avondeten te laten komen, en de receptie dan gewoon heel klein te houden. En dat scheelde een paar 1000€ in mijn berekeningen! Dus afwijken van het traditionele stramien kan voordelen hebben ;-)
Puzzel maar een beetje rond hier op het forum, ik heb hier al veel nuttige tips gevonden! Veel succes ermee alleszins, en veel plezier, het is zo plezant!
Groetjes!
|
|
Sandra
7-9-2013
|
5-1-2013 10:21:57
Ik zou voor je kleed eens gaan kijken bij Lieben in Genk. Heeft heel budgetvriendelijke kleedjes. En een heel vriendelijke dame. Als jullie echt beslissen dit jaar te trouwen, zou ik eens gaan zien bij Idress in Hasselt. Die doen nu een uitverkoop. Maar denk dat je dan wel deze maand moet langsgaan. Daar heb je veel bruidskleren nu voor 300-500 euro ofzo. Aangezien die winkel gaat sluiten.
Wij zijn ook gegaan voor zilveren ringen. We hadden ze gezien op een trouwbeurs. Hadden gezegd dat we iets budgetvriendelijk zochten. De vrouw heeft ons zilver aangeraden. Moet toegeven dat mijn ouders wel vreemd reageren erop... Goud is blijkbaar echt de standaard. Maar hebben beslist, als ze 'vies' zouden worden, om ons op onze 10e huwelijksverjaardag eventueel nieuwe ringen cadeau te doen :)
Als jullie 90 personen hebben, en een fuif geven, zou ik echt wel voor een goedkopere zaal gaan. De Mimosa in Zonhoven, kan die niet? In genk weet ik zo direct niks, de Limburghal in ongetwijfeld wat te veel van het goede :).
Wij trouwen in de Klimroos in Heusden-Zolder. Zullen ongeveer 40 euro per persoon kwijt zijn. Eten en drinken in. Maar wij hebben 180 genodigden... Dus is wel een heel verschil. Succes met de zoektocht! En hou ons op de hoogte!
Nog even iets, als jullie echt dit jaar willen trouwen, kan dat volgens mij nog wel! Maar zorg dan best dat jullie eerst een zaal hebben. Want dat is het moeilijkste vaak. Wij zijn in oktober verloofd, gaan in september trouwen... en dat lijkt zo ongelofelijk lang!!! :) Je gaat zien, je gaat nu overenthousiast vanalles zoeken en vinden. En dan valt het even stil. Een vriendin van me is in september getrouwd. Waren pas sinds april verloofd.. en dat ging vlotter. Maar dat is hoe jullie zelf willen natuurlijk!
In Genk ken ik de prijzen niet. Zou je eens op het stadhuis moeten vragen. In Hasselt betalen we 10 euro voor het stadhuis. 250 euro voor de Kerk.
Veel Groetjes, Sandra
|
|
Sandra
7-9-2013
|
5-1-2013 10:26:38
Ik heb een witgouden ring, die ik intussen 5 jaar draag. En een zilveren ring die ik intussen 12 jaar draag. Inderdaad, de zilveren heeft meer krassen. Maar de witgouden wordt 'gelig'. Is blijkbaar normaal... Witgoud blijft nooit mooi, moet je geregeld laten bijwerken volgens de vrouw van de winkel. Moet eerlijk bekennen dat ik ook voor witgoud wilde gaan. Maar mijn vriend is niet echt een ringdrager. En we vonden het 'zot' om er dan veel geld in te steken. Vandaar.... Om je een idee te geven, de witgouden ring kostte 700 euro. De zilveren 110 euro. Dat is mij persoonlijk een paar krasjes waard. :) Maar jullie moeten zelf beslissen waar jullie je centen willen insteken... Wij zullen meer investeren in de huwelijksreis... x
|
|
Nadia
5-10-2013
|
5-1-2013 10:52:00
ik hou van dit forum en van jullie zo geruststellend, amai!! dankjewel allemaal!!
ik denk dat we dan inderdaad toch voor zilveren ringen zullen gaan - mijn verloofde (klinkt zo leuk haha) is ook niet echt een ringdrager en ik draag aaaltijd zilver eigenlijk... ach ja, we zullen nog zien! het zoeken alleen al is leuk ;-)
voor mijn kleed heb ik voor mezelf eigenlijk twee opties; ofwel maakt mijn mama dat (is goed met het naaimachine - ik doe aan buikdans en zij heeft al verschillende outfits voor me gemaakt waarvan er al velen gevraagd hebben van welke winkel ze kwamen hihi), ofwel ga ik inderdaad langs bij Lieben, want da's de mama van de vriendin van de broer van mijn verloofde (volg je nog? haha) en zij kent mijn stijl dus ook wel erg goed! Maar die tip van idress vind ik toch ook wel erg leuk, moet ik zeggen ;-)
voor de zaal gaan we vanavond eens horen bij de vriend van mijn nicht - zijn ouders hebben een hotel met een ruime zaal aan... maar dat staat wel te koop :-) dus even bekijken.... en ook financieel natuurlijk, want 'connecties' hebben is leuk, maar als het te duur is, is het ook zo stom natuurlijk... maar ik zou al gerust zijn, moest het daar kunnen! Dan kunnen we al verder zoeken met de datum en ik vind het zelf ook een erg leuke zaal! + we hebben familie in Antwerpen en uit NL, zou leuk zijn als ze dan kunnen blijven overnachten als ze dat zouden willen... maar ik zal nog maar niet té hard hopen haha In de Kei heb ik ooit gebuikdanst - ken de zaal en is inderdaad erg leuk! niet te groot, niet te klein, dichtbij de autostrade, niet te ver van Genk... mjaaa haha en zonhoven is inderdaad ook een optie - ken daar niet zoveel.... dus mimosa - het wordt nagevraagd! hihi
heeel erg bedankt alvast voor de tips en de geruststellingen - hoe meer, hoe beter natuurlijk hihi
X
|
|
inge
21-9-2013
|
8-1-2013 22:33:52
wij trouwen blijkbaar op dezelfde dag. Lopen je plannen zowat naar wens?? Groetjes Inge
|
|
Nadia
5-10-2013
|
9-1-2013 13:27:21
Hoi Inge!
we hooopen op 21/9 te kunnen trouwen - volgende week weten we meer van de zaal en dan kunnen we het ècht vast leggen :-)
onze plannen bestaan op dit moment vooral uit wensen, maar we hebben intussen toch al een vrij goed idee hoe en wat ... nu alleen nog alles vastleggen! alleen een DJ, daar hebben we nog geen idee van... maar dit weekend is het weddingbeurs in Hasselt - daar nog eens rondsnuisteren :-)
Zijn jullie allang aan het plannen intussen? wij zijn nog maar een kleine twee weekjes verloofd ... :-)
|
|
krista
9-8-2013
|
9-1-2013 15:39:37
hoi nadia, onze dj is van houthalen-helchteren. hij hanteerd de naam DJ Blitz. wij hadden dadelijk een goed gevoel bij hem. zijn prijzen vallen mee.. t is niet de goedkoopste maar ook niet de duurste. als je meer gegevens wil laat je het mij maar weten. veel succes in je zoektocht. ps: wij gaan de weddingbeurs in hasselt ook bezoeken ;-) groetjes
|
|
Nadia
5-10-2013
|
9-1-2013 16:27:56
haha alleen al voor de naam zou ik het doen ;-) very blitz! goede tip - je mag me altijd de gegevens bezorgen! ik ga intussen nog even wat zoeken... ben ooit naar een trouw van een vriendin van mij geweest en die had echt een goede DJ die aanvoelde welke muziek wanneer nodig was om de vloer gevuld te houden en die er goed tegen kon dat zatte nonkels kwamen zagen - zeer belangrijk ;-) ook even navragen wie dat was dus ...
en Krista, wie weet botsen we nog tegen elkaar op dan! ;-)
bedankt!
|
|
inge
21-9-2013
|
10-1-2013 1:39:16
Hey Nadia, wij zijn ook nog maar een 3 tal weken verloofd maar hebben in de kerstvakantie niet stilgezeten en hebben heel veel kunnen doen. Denk dat we bijna alles geregeld hebben buiten de uitnodigingen. Khoop dat het binnenkort duidelijk wordt voor jullie. Groetjes inge
|
|
Jill
22-3-2013
|
10-1-2013 13:04:17
Hey Nadja,
Ik lees dit topic nu pas. Wij hebben ook een streng trouwbudget en zijn altijd op zoek om de dingen zo goed en goedkoop mogelijk aan te pakken... :)
De ringen hebben we wel wat meer aan gegeven, 1120 in totaal
voor de rest hebben we 178 personen uitgenodigd en zoals het er nu uit ziet komen we voor de trouw toe met 7500 euro.
- traiteurs: offertes aangevraagd via http://www.offrea.be/traiteur . Zo moet je al niet nodeloos rondrijden voor iets wat toch veel te duur is. Enorm veel respons op gekregen. Ik lieg niet als ik zeg een twintigtal offertes. Uiteindelijk 15 euro pp voor warm en koud buffet, bruidstaart, servies, servetten,de afwas en bediening achter het buffet.
- zaal: cultuurcentrum (in eigen gemeente dikwijls goedkoper voor inwoners!) (is in wezen een VZW, dus qua kosten voor drank valt dat prima mee)
- kleed; via internet, maatje te groot besteld, nu laten inmaken zodat het me 'perfect' past (hetzelfde voor de schoenen, handtas, ..) de juwelen zijn gemaakt door een vriendin van mij
- kostuum verloofd: outlet, schoenen in de solden
- uitnodigingen zelf gemaakt
- tafelversieringen nog in beraad :)
- fotograaf is een collega van mij die dat in avondschool volgt
- geen receptie of zo, enkel 16u30 gemeentehuis en 19u avondfeest.
Om maar een idee te geven. :-)
|
|
Hilde
13-9-2013
|
10-1-2013 15:29:10
@ Jill: ik lees dat jij voor het avondfeest maar € 15 p.p. betaald voor buffet + bruidstaart. Kan jij mij de gegevens doorgeven bij wie je dit hebt besteld? Ben namelijk ook op zoek naar een betaalbare oplossing voor ons avondfeest ;-)) Alvast dikke merci!! hildedegroot78@hotmail.com
grtjs, Hilde
|
|
|
|
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...
|