Nu Online
Momenteel zijn er 406 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Beginnen plannen

22-1-2013 10:59:05
Hallo brides-to-be!
Dit is het allereerste berichtje dat ik post op wijtrouwen.com.
Mijn vriend en ik hebben in 2012 samen beslist om te trouwen.
Eind vorig jaar zijn we samen een verlovingsring gaan uitkiezen en nu wacht hij nog op het juiste moment om mij te vragen.

In die tussentijd zit ik echter niet stil en mijn vriend vindt dat ook niet erg. Maar het gebeurt wel in het "grootste geheim" want ik wil het pas aan mijn familie vertellen als die verlovingsring rond mijn vinger zit.

We willen heel graag trouwen op 25/04/2014 want dan zijn we 10 jaar samen.
Ik heb al heel veel inspiratie opgedaan, links opgeslagen, foto's gepind op pinterest en vandaag wou ik een eerste "officiële" stap zetten, nl. het aanvragen van een huwelijksdatum.

Via e-mail heb ik contact gemaakt met de burgerlijke stand in Beernem. Ze waren erg vriendelijk maar konden helaas mijn gekozen datum niet bevestigen omdat het schepencollege de huwelijksdata voor 2014 nog kan aanpassen en ze wisten niet wanneer het college deze beslissingen zou nemen. Wettelijk gezien kun je je datum blijkbaar pas 6 maanden aanvragen.

Is dit bij iedereen zo? En ben ik veel te vroeg met mijn aanvraag? Of heb ik gewoon al weer pech mij de start van mijn voorbereidingen :( ?

Cassandra
25-4-2014
Meld misbruik

Reacties: 13 | Gelezen: 675

caroline
20-7-2013
 Meld misbruik22-1-2013 11:06:11

Wij hebben een jaar op voorhand onze datum kunnen vastleggen. Lijkt me vreemd dat dit bij jouw burgerlijke stand niet mogelijk is. Je kan wel pas vanaf 6 mdn op voorhand alles regelen met de burgerlijke stand (papierwerk e.a.).

De raad die ik je kan geven is op tijd op zoek gaan naar de jurk? Je leest vaak dat je dit rond de 6 mdn op voorhand moet doen, maar dat is de limiet. Wij trouwen pas in juli, maar de bruidswinkels zeiden telkens dat ik deze maand ten laatste kon een jurk bestellen.

Veel plezier met je planning!

Lize
24-8-2013
 Meld misbruik22-1-2013 11:11:32

Hangt af van gemeente tot gemeente... Wij kunnen nog niets vastleggen. Kan pas 6 maanden en 2 weken voor je trouwdatum... Héél lastig!

Cassandra
25-4-2014
 Meld misbruik22-1-2013 11:18:32

@Caroline
Bedankt voor de tip mbt de jurk! Gelukkig ben je daar toch op tijd mee. Ik ga wel nog even wachten, want ik wil graag nog 10 kg afslanken, maar dat komt wel in orde.
Heb je al een jurk gevonden :)?

@Lize
Zo erg voor jou, vooral omdat je effect dit jaar trouwt!

jana
15-6-2013
 Meld misbruik22-1-2013 11:19:20

Dag Cassandra,

Inderdaad zoals Lize zegt verschilt dit van gemeente tot gemeente. Sommige zijn heel strikt en kan je effectief maar je datum vast leggen zes maand op voorhand.
Bij andere kan je wel de datum en het uur al vastleggen en moet je terug gaan voor de papieren in orde te brengen zes maand voor je datum.
Ik zou wachten tot aan de zomer en dan nog eens proberen contact op te nemen met de gemeente misschien dat je tegen dan al een datum kan vastleggen.
Ik zou wel al beginnen met plannen: de zaal, dj, fotograag,... vastleggen!

Veel plezier met het plannen!

Groetjes

anke
24-5-2014
 Meld misbruik22-1-2013 11:31:15

Hangt inderdaad af van gemeente tot gemeente. Ik heb ook al contact gehad met het gemeentehuis. En ze hebben het al opgeschreven in potlood voor onze datum en zelfs het juiste uur al. Ik moet zelf niets meer regelen. Tegen dat het zover is zouden ze mij opbellen dat ze de papieren binnen hebben om dan ze op het gemeentehuis te gaan tekenen.

Bij ons ligt al vast: de zaal (en dus ook dj) , fotograaf, visagiste.

Evy
1-6-2013
 Meld misbruik22-1-2013 11:37:20

Hey,

Wij trouwen 1 juni en zijn op de gemeente geweest in december 2010 dus 1.5jr op voorhand. Oorspronkelijk wilden we 's vrijdags met Hemelvaart trouwen maar omdat dat een brugdag was konden ze ons niet garanderen dat het mogelijk was omdat het schepencollege dat inderdaad eerst moet vastleggen.
We hebben toen onze datum aangepast omdat de feestzaal ook tijdig moet vastgelegd worden in populaire maanden en ik wou niet voor blok gezet worden.

Nu in principe zetten ze het bij ons zo vroeg ook nog niet vast maar ze zei "ik zal het alvast opschrijven maar kom 6maanden ervoor toch nog maar eens even binnen". Dat hebben we dus ook gedaan, maar we stonden inderdaad netjes genoteerd. En maar goed dat we zo vroeg ziijn gegaan want er stonden al 3 andere huwelijken ingepland (het is geen grote stad dus dat verbaasde me enorm!) en die hebben zich allemaal moeten aanpassen aan ons omdat wij ook al een voorkeuruur hadden doorgegeven.
Maar zoals je hier wel vaker leest, dat is echt afhankelijk van gemeente tot gemeente.

Nog veel plezier met de voorbereidingen!

Groetjes

caroline
20-7-2013
 Meld misbruik22-1-2013 11:48:09

Als je wil blijven afslanken tot je trouwdag kan je ook best een jurk nemen met bindlint achteraan :-)
Ik ben nog wat aan het twijfelen over de jurk. Ik ga nog naar 1 winkel en anders neem ik de jurk waar ik al op gevallen ben.

Sabrina
10-8-2013
 Meld misbruik22-1-2013 11:51:06

Mocht ik van jou zijn, zou ik nu al kijken om een zaal vast te leggen!
Dat is echt een hel als je een vaste datum in gedachten hebt ( was toch voor ons zo en hebben uiteindelijk de datum moeten verplaatsen)

Ook trtouw vervoere, ceremonie meester en dergelijk moet je toch wel ee aantal maanden op voorhand vast leggen. Voor de rest is het heel leuk als alles loopt zoals jij in gedachten had ;)

Elke
4-5-2013
 Meld misbruik22-1-2013 12:02:52

Wij trouwen op 4 mei 2013 en mochten ook pas op 5 november 2012 onze datum vastleggen, 6 maand vooraf dus. We gingen eerst een week vroeger gaan, maar zelfs dat mocht niet. De zaal voor 's avonds hadden wel al een stuk vroeger vastgelegd.

Cassandra
25-4-2014
 Meld misbruik22-1-2013 12:05:25

Ik weet dat ik nog zeeën van tijd heb om te plannen, maar ik word gewoon zenuwachtig omdat die datum niet vast ligt :p. Alles draait rond die datum en ik zou ook ons feest enzo op die datum laten doorgaan. Maar ja kijk ik zal nu al beginnen relativeren... ze hebben mijn aanvraag bewaard en van zodra ze iets meer wisten gingen ze mij contacteren. Hopelijk gebeurt dat gauw :)
Bedankt voor jullie reacties!

caroline
20-7-2013
 Meld misbruik22-1-2013 12:58:03

Blijf toch maar op regelmatige basis zelf contact opnemen. Je er, jammer genoeg, tegenwoordig niet meer van uit gaan dat iemand anders zijn werk goed zal doen.

Cassandra
25-4-2014
 Meld misbruik22-1-2013 13:39:07

Daar heb je wel een punt Caroline! Maar voorlopig is het even afwachten.
Ik ben niet van plan om tot mijn trouwdag zelf af te slanken, tegen juni dit jaar wil ik mijn streefgewicht bereiken dusja.
Veel succes nog bij het zoeken naar je droomjurk!

Sanne
9-7-2011
 Meld misbruik22-1-2013 14:04:08

Over die datum bij de gemeente zou ik me niet te veel zorgen maken, tenminste als die dag geen feestdag of brugdag is en je normaal op vrijdag kan trouwen. Dan zal dat volgend jaar ook wel lukken.
De kans bestaat alleen nog dat jullie niet de enige zijn, maar gelukkig kunnen er op 1 dag meerdere koppels trouwen. Hou dus in je planning een beetje speling voor het uur.

Ik zou zeker 25 april van dit jaar terug informeren, want bij veel gemeentes kan je vanaf 1 jaar op voorhand je datum vastleggen. Maar echt officieel vastleggen kan inderdaad pas ten vroegste 6 maanden voor je trouwdag.

Wat al gezegd is: zeker nu al op zoek gaan naar een zaal. En ook fotografen worden vaak meer dan een jaar van te voren vastgelegd.

Succes met de voorbereidingen!

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...