Terug naar overzicht
Dag Cassandra, Wij hebben vrijdag voor de eerste keer samengezeten met iemand van Huis van de mens. Bij ons was het in het begin al duidelijk dat we niet voor de kerk zouden trouwen. Bij het zoeken naar alternatieven kwamen we bij huis van de mens terecht. Tijdens het eerste gesprek ging het vooral over wat wij graag tijdens de plechtigheid wouden brengen. Ook wist ze ons te vertellen dat in principe alles mogelijk is. Wij gaan dus zelf de plechtigheid in elkaar steken en schenken dan extra aandacht aan de zaken die wij belangrijk vinden. Je kan zelf kiezen hoeveel inbreng je verwacht van hen. Bij ons zal het voornamelijk het aaneenpraten van de viering zijn. Wanneer je dus graag een persoonlijke ceremonie wil is dit een zeer goede oplossing! Moest je nog vragen hebben: shoot! Succes ermee.
Voor ons was het ook al duidelijk dat we niet voor de kerk wilden trouwen. We wilden de nadruk op ons en onze relatie en niet op god en jesus waar we totaal niet in geloven.Vorige week donderdag hebben wij ons eerste gesprek gehad bij het huis van de mens en dit verliep echt super!We kijken nu al enorm uit naar de ceremonie. Het is zeer persoonlijk, je geeft het vorm en inhoud zoals jij het wenst. Het huis van de mens verzorgd de teksten enzo. Wij zijn nu nog op zoek naar een speciale locatie ervoor. Je bent in alles vrij.
Hey, De huis van de mens is een zeer goede organisatie die u zeker vooruit zal helpen. Samen met hen kan je een heel mooie viering maken. (Of je laat het volledig aan hen over!)Wat ik wel heel belangrijk vind is dat je weet dat dit een vrijzinnige organisatie is. Zij geloven dus helemaal niet in een verticale lijn. (Geloof in God, spiritualiteit of iets dergelijks). Zij geloven enkel in de horizontale lijn. (De mens en de herinnering).Veel succes!
Hey! Bedankt voor jullie reacties!Moet je het huis van de mens lang op voorhand contacteren?
Wij hebben hen al in oktober gecontacteerd en onze trouw is in augustus. Was zeer ruim op tijd maar dat was voor hen zeker geen probleem. Vind het wel gemakkelijk, raakt dan op het gemak opgestart kan je alles organiseren enzo.
Ook nog belangrijk om te vermelden: hun aanbod is gratis! Je kan ze best contacteren en eens afspreken. Is het dan nog niets voor jullie, kunnen jullie verder zoeken!
Hey Cassandra,Ik heb vorige week telefonisch contact gehad met het huis van de mens en ze zei me dat dit toch 3-6 maanden op voorhand geregeld moet worden.
Het spreekt me heel erg aan dat de viering zeer persoonlijk zal zijn. Maar ik vraag me gewoon af of ik dat "spirituele" dan niet zal missen... stof tot nadenken dus.Ik vind het gewoon grof dat de kerk uit zoiets moois geld wil uitslaan door 300 euro te vragen :s
Hoi Cassandra! Heb je ondertussen al een afspraak gehad? Wij zitten in hetzelfde schuitje: mijn toekomstige ziet het niet zitten om voor de kerk te trouwen omdat hij niet gelovig is, en ik zie ook meer in een viering die over ons gaat ipv over Jezus en God enz. (er zijn ook veel mooie christelijke vieringen vind ik, maar soms lijkt het ook meer op indoctrinatie en dat wil ik ook echt vermijden).Ik heb gisteren een mail gestuurd naar het huis van de mens om te zeggen wat wij willen en te vragen of wij aan het goede adres zijn bij hen. Dus hopelijk binnenkort een afspraak!Succes ermee hé!!
Als je gelovig bent dan zou ik kiezen voor de Kerk, het huis van de mens is er echt voor 'ongelovigen' en niet omdat ze gratis zijn. Wij zijn beiden allesbehalve gelovig en kiezen dus ook echt voor de mens. Ik vind het werk dat ze leveren geweldig. Ze zijn echt bezig met jouw trouw en je kan hen ook alles vragen.Groetjes
Leuk al die goeie commentaren erover te lezen. Wij wouden eerst enkel voor de gemeente trouwen, omdat we beide niet gelovig zijn. Maar dat vond ik dan ook net iets te weinig. Jullie hebben me nu kunnen overtuigen om eens een afspraak te maken bij het huis van de mens! Zo hebben we een leuke niet gelovige viering :D
hoiWij zouden ook graag een ceremonie doen ipv voor de kerk te trouwen.Wij zijn beiden niet gelovig maar ik zou toch iets meer willen dan enkel voor het gemeentehuis te trouwen. Ik zou graag een kleine ceremonie doen die ook niet te lang duurt. Weten jullie hoelang zulke ceremonies via het huis van de mens duren?groetjes
Bij het huis van de mens kan je eigenlijk zelf kiezen hoe lang je ceremonie duurt, is afhankelijk van hoe je dit zelf invult. Dit ben ik zelf verteld geweest door een medewerken van het huis van de mens.
Je maakt inderdaad de ceremonie zo lang als je zelf wil. Wij stelden de vraag ook aan onze consulente en ze zei dat de gemiddelde ceremonie een uurtje duurt. Dan heb je toch al een idee =)
En ik ben er ondertussen aan uit :) dankzij jullie reactis en de vele topics die ik hier op het forum gelezen heb. Ik wil voor de kerk trouwen.Ik vind het heel mooi dat een vrijzinnige viering echt om het koppel zelf draait, maar om echt te zeggen dat er niets "meer" is dan dat... daar voel ik mij toch niet zo goed bij.
Gelijk heb je Cassandra! Goed dat je eruit bent!!