TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om
zijn/haar persoonlijke pagina te openen.
Tatjana
14-9-2013
|
2-2-2013 15:18:38
hey wij zitten met hetzelfde probleem. Wij waren van plan om te melden dresscode: feestelijk maar ik heb van sommige vrouwen al gehoord dat jeans met een mooi topje ook feestelijk is. Snap niet dat vrouwen naar een trouwfeest gaan in jeans, maar blijkbaar zijn er die dat wel doen . Ik zou dus gaan voor dresscode : cocktail (geen jeans). Ik denk dat dit dan voor de mannen ook wel duidelijk is dat ze dan een kostuum moeten dragen. grts
|
|
Stephanie
22-9-2012
|
2-2-2013 16:07:58
Hey Charlotte, Wij hebben als dresscode Kostuum en cocktail geschreven ook om te vermijden dat niemand in jeans kwam. Liefs X
|
|
Peggy
28-9-2013
|
2-2-2013 16:53:42
Ik vind dat je niemand op kosten moet jagen en moet verplichten om een coctail jurk of kostuum te kopen. Je kan toch niet verlangen van iedereen dat ze een kleed van een paar honderd euro gaan kopen om speciaal op uw feest te komen. Inderdaad een mooie jeans met een chique vrouwelijke top e mooie schoenen kan even mooi zijn als een stijve coctail jurk. En dat kost tegenwoordig ook al een paar honderd euro maar dat kan je achteraf nog dragen Dat gaat je feest niet maken hoor ! Maar dat is mijn mening natuurlijk...
|
|
Peggy
28-9-2013
|
2-2-2013 16:55:06
Cocktail bedoel ik
|
|
Eline
20-7-2013
|
2-2-2013 16:59:46
Inderdaad, vind ik persoonlijk ook zoals Peggy het zegt... Mijn vriend heeft ook geen écht kostuum om naar feestjes te gaan, maar draagt dan een mooie zwarte jeans met hemd en blazer. En dat is even mooi, ik vind het zelfs mooier! Bij ons mag iedereen dragen wat hij zelf wil, maar als jij écht cocktail wil op je huwelijk, zou ik er gewoon "dresscode: cocktail" op plaatsen en dat tussen haakjes weglaten. De mensen verstaan normaalgezien toch ook wel wat coktail inhoud...
|
|
Charlotte
25-5-2013
|
2-2-2013 17:00:00
Hey Stephanie
Had je "kostuum" voor 's middags geschreven en "cocktail" voor 's avonds?
Of had je geen aparte middagreceptie?
|
|
Karen
13-7-2013
|
2-2-2013 17:28:38
Ik vind het een beetje discriminerend om mannen te verplichten een kostuum te dragen. Is het niet belangrijker dat de mensen zich goed voelen op jullie feest? In plaats van er "uit te zien hoe het hoort"? Wat met mensen die het niet al te breed hebben en dan hiervoor speciaal een kostuum moeten gaan kopen? Mensen begrijpen wel als je cocktail vraagt dat ze deftig moeten zijn he. Maar om er dan bij te zetten "kostuum verplicht" vind ik er een beetje over. Persoonlijk zou ik het nooit doen. Maar het blijft eigen keuze :).
|
|
Saskia
22-6-2013
|
2-2-2013 17:52:02
al die reacties zeg, als Charlotte dat nu graag heeft, da's toch ieder zijn mening, trouwens ze vraagt een mening over hoe je het best omschrijft hoe je mensen duidelijk maakt dat ze deftig moeten zijn, niet wat jullie daarvan vinden, ik vind trouwens dat er tegenwoordig niet veel moeite meer gedaan wordt om zich eens mooi op te kleden, vroeger deed men dat veel meer en niet omdat men het stijf wilde maar ook een beetje uit respect, persoonlijk zie ik de mensen ook graag opgekleed en vind je dat toch leuk dat mensen moeite doen om zich mooi te maken, maar dat is dan maar mijn mening, ik zou ook schrijven kostuum en cocktail,
groetjes
|
|
Kim
4-10-2014
|
2-2-2013 18:13:08
Tja, als je een mening krijgt kan je een mening krijgen. Alle reacties zijn trouwens in de "ik" vorm geschreven dus het is niet aanvallend. En als Charlotte dat graag heeft dat moet zij weten, als ik het niet zou doen moet ik dat weten. We zijn hier toch om elkaar te helpen. Vanwaar die vijandigheid? Misschien juist omdat mensen het niet gewoon zijn om zich op te kleden zoals vroeger voelt het ook niet juist aan. Mij moeten ze niet in een cocktailjurkje steken want ik voel me dan heel de avond degoutant. Maar dat is mijn mening. Moest je echt voor een dresscode gaan zou ik zeggen zonder de uitleg tussen haakjes. Groetjes, Kim
|
|
Kim
4-10-2014
|
2-2-2013 18:13:29
mening vraagt dus...
|
|
Peggy
28-9-2013
|
2-2-2013 18:22:39
Wij zijn een tijd geleden uitgenodigd voor een vriend zijn verjaardag. De dresscode was 'studio 54'. We hebben hem euro 150,- kado gegeven en dat was het dik waard want het eten en drinken was van super goede kwaliteit, het was een super feest op een hele speciale locatie. MAAR wij waren met deze hele verkleedpartij nog eens voor ons 2 euro 250,- kwijt aan huur kostuums en dingen te kopen. Als je dan ziet dat dat feestje voor ons in totaal euro 400,- gekost heeft, ja sorry maar dat vind ik er dik over ! Ik draag altijd mooie kleedjes en die zijn zeker niet goedkoop maar dit zijn geen cocktail jurken. Ik voel me daar precies een oude taart in Dus neen, heel veel mensen voelen zich er niet goed in en heel veel mensen willen of kunnen zich dat ook niet permiteren.
|
|
Gitte
14-4-2012
|
2-2-2013 18:24:32
Iedereen zijn ding, maar eerlijk, ik heb pas op de foto's achteraf gemerkt dat niet alle mannelijke gasten in kostuum waren Op de dag zelf heb ik dat niet gezien. En nu om op je vraag te antwoorden: ik zou enkel dresscode: cocktail vermelden en niets tussen haakjes. De meeste mensen weten echt wel dat cocktail geen jeans is (of zoeken het op). Zij die dat niet willen weten, komen in jeans, wat je er ook op zet ;-)
|
|
Sofie
6-7-2013
|
2-2-2013 18:41:51
Ik zou er dan ook gewoon cocktail opzetten en de (geen jeans) weglaten.. Ik heb nog nooit een uitnodiging gekregen met een dresscode op dus ik zou het zelf ook even gaan opzoeken dan als het specifiek vermeld wordt :-)
|
|
Charlotte
25-5-2013
|
2-2-2013 18:48:48
Voor 's avonds ga ik het gewoon houden op "cocktail" en voor 's middags "tenue de ville (= geen jeans). Er zijn toch altijd mensen die stadskledij/tenue de ville associëren met jeans.
Ik vind dat je als genodigde wel een beetje je best mag doen om je op te kleden voor een huwelijk. Ze mogen al blij zijn dat we geen "black tie" vragen. Iedereen heeft tegenwoordig toch een kostuum en jurkje in hun kast hangen zeker. Het moet geen typische cockail jurk zijn he.
|
|
Bea
6-7-2013
|
2-2-2013 19:04:47
Charlotte kent waarschijnlijk toch haar gasten. Veel mensen willen niet uit de toon vallen en weten graag waaraan en waaraf en dan is een dresscode vermelden helpend. Je hebt inderdaad mensen die steeds doen wat ze willen en dat zal zo zijn ongeacht wat je op je uitnodiging zet. Persoonlijk vond ik deze vermelding bij vrienden erg tof: kledij: gewenst!
|
|
kelly
13-7-2013
|
2-2-2013 19:08:31
... Ik heb onlangs op een uitnodiging gezien; ...avondkledij gewenst, ik vond dat heel mooi geformuleerd en duidelijk dat je toch op je best moet zijn, ik begrijp het standpunt; iedereen moet zich goed voelen maar voor een huwelijk mag het toch wat meer moeite kosten. Geloof me, heb al huwelijksfoto's gezien mat mannen in een 'marcelleke' en short, sorry, dat vond ik toch NOT DONE hoor! (en anders ervoor zorgen dat deze zeker niet op de foto belanden hihi)
|
|
Martine
14-6-2014
|
2-2-2013 21:05:18
Hier geen kostuum en geen kleedjes in onze kasten te vinden. Ik sta niet met kleedjes, dus ik koop dat niet. En mijn vriend moet ook niet weten van een kostuum.
Ik zou dus gewoon mijn kat sturen naar je feest, want honderden euro's alleen al aan kledij heb ik echt niet teveel en wens ik niet te steken in kleding waar ik niet mee sta en mij niet goed in voel en dus nadien ook nooit meer zal dragen. En huren kost al quasi evenveel en daar voel ik mij even slecht in.
Op onze trouw doet iedereen zijn zin. Ikzelf ga NIET voor een trouwjurk en wat mijn vriend doet, da's zijn zaak. Ik trouw niet met hem voor zijn kleding, ik trouw met hem uit liefde!
En mijn gasten zijn even welkom in een jeansbroek en als het die dag toevallig snikheet is desnoods in short. Het belangrijkste is dat zij zich goed voelen in hun kleding en er graag bij zijn!
Al dat overdreven chique en blasé gedoe altijd :(.
Op de laatste trouw - van mijn neef - had ik een leuk rood mouwloos tuniekje aan met een zwart truitje onder en een stretch zwarte broek. En vriendlief had een effen witte-crème broek aan en iets van donker "dik" hemd (hij heeft het niet met "kostuumhemden").
Dat tuniekje had ik nieuw gekocht voor 40 euro bij Paprika en draag ik nu verder af, al de rest lag gewoon in de kast.
|
|
nancy
31-3-2016
|
2-2-2013 22:22:41
Ik volg martine in haar mening Ik hou ook niet van dat opgefokt gedoe. Ik nodig de mensen uit die wij aardig en leuk vinden en dit gaat van onze carwasher tot de gedelegeerd bestuurder van ons werk en iedereen doet aan wat hij of zij wil, ze moeten zich goed voelen en ik heb er alle vertrouwen in dat iedereen "hun beste jeansbroek" zal aandoen En ja, ik heb wel een "echt trouwkleed" aan maar onze gasten en zelfs mijn toekomstige mogen maar " moeten" geen kostuum aan doen.dit is een vrij land en van mij mag iedereen kiezen. Ik hou zelf ook niet van iets" moeten" en zou ook niet naar een feest gaan waar ze mij iets willen verplichten waar ik mij niet goed mee voel
|
|
Charlotte
25-5-2013
|
3-2-2013 1:07:00
Amai amai sommige mensen hebben hier een duidelijk uitgesproken mening, wat volledig hun recht is, maar diplomatie is hier soms ver te zoeken hoor.
Iedereen heeft een eigen gevoel of idee voor zijn of haar huwelijk, dus ik vind dat we dat van iedereen moeten respecteren. Of dat nu een chique of casual feest is!
Woorden gelijk "opgefokt of blasé gedoe" mogen best achterwege worden gelaten, een beetje respect tonen voor elkaar is echt niet veel gevraagd hoor.
Ik vind dat je qua kledij ook een beetje moet kijken naar het type feest dat je geeft of waarvoor je bent uitgenodigd. Is het een chique bedoeling met chique locatie, dan moet je je er qua dresscode ook naar kleden. Een trouw bij een kasteel bvb vraagt een meer gekledere dresscode dan een huwelijk bij een boerderij of strand.
Geloof mij best, onze droom was altijd om op een strand te trouwen en dat alle gasten heel casual gekleed zouden zijn, maar mijn schoonouders willen nu eenmaal niet in een vliegtuig stappen, dus zijn we eigenlijk heel traditioneel gegaan met prachtige locaties en dan willen we ook de kledij daarop afstemmen. Maar in Thailand op huwelijksreis gaan we waarschijnlijk een renewal of the vows doen, allebei heel casual beachy gekleed :)
Zoals Bea zegt; wij kennen het merendeel van onze gasten heel goed, maar je hebt altijd mensen die in jeans komen, ongeacht de dresscode. Komaan vrouwkes en mannen, een kostuum voor 's middags is voor ons niet hét belangrijkste, maar een geklede broek met hemdje is toch wel niet te veel gevraagd zeker. Op alle huwelijken die wij al hebben meegemaakt, was er telkens een dresscode opgelegd. Wij willen gewoon vermijden dat mensen in jeans komen.
De ene persoon vind het lastig bij een huwelijk als er een dresscode wordt opgelegd, de andere vindt het dan weer juist heel leuk dat hij of zij zich nog eens kan opkleden. Geloof me, je kan niet voor iedereen goed doen!
Er zijn altijd mensen die hun eigen zin doen, we zetten er een dresscode op zodat de mensen weten waaraan en waaraf. Moest ik een uitnodiging krijgen en er staat niks op qua dresscode, dan zou ik mij echt vragen stellen bij wat we moeten aandoen. (thanks Bea)
Elk huwelijk heeft zijn charme met goede en minder goede dingen, maar elk op zijn eigen manier speciaal. Zie maar naar "Four Weddings UK of USA" op Vitaya, zo leuke beelden, maar geen enkel huwelijk is perfect. Al chance, want als elk huwelijk hetzelfde zou zijn, saaie bedoeling zenne.
Ik heb 100% respect voor elke bruid of bruidegom, ongeacht welke stijl ze willen uitgaan met hun huwelijk.
Groeten Charlotte
|
|
Peggy
28-9-2013
|
3-2-2013 11:09:58
@Charlotte, je moet ook respect hebben voor je gasten De mensen die zich willen opkleden die gaan dat heus wel doen of ze nu naar een kasteel of eenparochie zaal met BBQ gaan. Wij hebben geen avondfeest maar een uitgebreide receptie met live muziek en een walking lunch 's en bruidstaart middags omdat ook wij in eerst in het buitenland trouwen. Ik ken mijn vrienden en mijn schoonfamilie, die gaan er op en top uitzien omdat het sowieso allemaal verzorgde mensen zijn die zich graag optutten voor een feest. Mijn vader daarentegen krijg ik nooit in een kostuum gehesen. En zijn vriendin in een cockailjurk dat zou gewoonweg een gat in hun rekening zijn. Ik weet dat ze allebei hun best zullen doen om er goed uit te zien en dat is voor mij voldoende. Ik begrijp dus dat sommigen hier het blasé vinden als je er een dresscode op zet. Als het dan toch allemaal zo chique moet zijn, dan moet er ook echte campagne geschonken worden ipv een cava want daar geven ze dan opeens een pak minder om . Wij hebben ook er ook zo een paar in onze vriendenkring.
|
|
Veva
28-9-2013
|
3-2-2013 12:43:36
@ Charlotte, ik volg je helemaal.
Wij gaan ook een dresscode op de uitnodiging zetten.Ik vind die van Kelly 'avondkledij gewenst' wel leuk.
Wij doen dit omdat ik schrik heb dat er anders mensen in short en t-shirt gaan komen en sorry maar dat wil ik absoluut niet! Wij hebben een trouwfeest met alles erop en eraan, de gasten worden de hele dag verwend. Het minste wat ze dan voor ons kunnen doen is een hemd en een lange broek (geen jeans!) aandoen. Ik wil op het einde mooie foto's hebben en niet met die ene nonkel of neef erop in short. Met avondkledij bedoelen wij niet dat we de mensen op kosten gaan jagen, maar dat ze gewoon deftig moeten verschijnen. Vergelijk het maar met kledij voor een sollicitatie, dan doe je ook net dat tikkeltje harder je best.
Nu ben ik dit al subtiel tegen de vrienden en familie aan het melden, zodat ze weten waaraan ze zich kunnen verwachten.
Dus Charlotte: ik zou op de uitnodiging vermelden: avondkledij gewenst en dan ondertussen reeds laten vallen wat je ermee bedoelt. Succes!
|
|
Katrien
23-6-2012
|
3-2-2013 15:09:24
Hey Charlotte,
Zoals je al hebt mogen ervaren,
Mijn algemene mening: altijd je eigen ding doen! Als jij bij wijze van spreke wil dat iedereen in een clownskostuum naar jullie trouwfeest komt, dan heb jij het recht om dat te eisen. En als de mensen daar geen zin in hebben en om die reden niet naar jouw feest willen komen, is dat hun gemis!
Wij hadden ook kledingvoorschriften opgelegd. Op onze trouwuitnodiging stond er dan ook heel beleefd ''avondkledij gewenst''. Aan de mannelijke gasten die wij beter kenden, hebben wij bovendien persoonlijk vermeld dat zij er NIET inkwamen als zij GEEN kostuum droegen (maar aangezien mijn man zijn vrienden en mijn eigen vrienden al een kostuum op het werk dragen, was dit ook helemaal geen probleem).
Zoals je bovendien zelf al schreef, moet er ook rekening worden gehouden met het type feest dat er wordt gegeven. Wij hebben bijvoorbeeld onze middagreceptie gegeven in een kasteeltje en ons avondfeest in de grote zaal het het Antwerpse Hilton Hotel op de Groenplaats. Wanneer je daar aankomt in jeans en met witte sportschoenen... wel, dat gáát gewoonweg niet.
Uiteindelijk hebben bij ons bijna alle gasten zich gehouden aan onze wensen. Van de 80 aanwezige mannen waren er slechts twee die zich in jeans durfden vertonen (en dat waren dan nog twee vrienden van mijn schoonvader die ik er eigenlijk niet bij wilde hebben). Zij voelden zich dan ook zo ongemakkelijk dat zij -ondanks het feit dat zij zich graag lazarus drinken- onmiddellijk na de openingsdans het feest hebben verlaten.
En weet je wat mij nog het meeste opviel: elk koppel heeft een envelopje gegeven waar minstens 70 euro inzat, maar die twee ''onnozelen'' en hun vrouwen hebben met z'n gevieren een envelopje gegeven waar 30 euro instak (terwijl ons avondfeest neerkwam op 120 euro pp). Ik zou mij dus op mijn eigen trouwdag zeker niet schikken naar de wensen van anderen.
Nog veel succes en geluk gewenst!
Groetjes, Katrien
|
|
Charlotte
25-5-2013
|
3-2-2013 15:34:39
Dankjewel Katrien en Veva voor jullie berichten!
|
|
Stephanie
22-9-2012
|
3-2-2013 23:05:51
Ik verschiet eerlijk gezegd ook wel van de reacties. Iedereen die bij ons op ons huwelijk kwam vond het niet erg om een kostuum te dragen en iedereen heeft toch wel een kostuum hangen? Dat vind ik dan toch als je naar een begrafenis moet of naar een trouw vind ik niet te missen in een man zijn kast maar goed. Wij hebben kostuum en cocktail gezet Charlotte, omdat als je alleen cocktail zet er manen in black tie smoking kunnen komen en dat hoefde voor ons nu ook weer niet. En ik denk dat ik stiekem ook wel naar de kerk ga komen net zoals jullie er bij ons waren. Ik weet nu al dat je een prachtig bruidje gaat zijn! Dikke kus xxx
|
|
Charlotte
25-5-2013
|
3-2-2013 23:23:49
Ooooh thanks Stephanie! Ja zeker komen he!!! Dinsdag moeten we langsgaan bij de diaken ter goedkeuring van ons misboekje en daarvoor langs de ontwerpster van ons drukwerk. Vrijdag gaan we met de decoratiestylist alle locaties af om te bekijken hoe we de tafeldecoratie kunnen doen. 20 februari heb ik 's morgens mijn proef make-up en kapsel en 's namiddags eerste pas. De kerk is om 12u30 :) Het begint echt wel te korten Dikke kus xxx
|
|
Martine
14-6-2014
|
4-2-2013 20:14:21
Naar een begrafenis kan je toch evengoed een "gewone" zwarte of donkere broek en een donker hemd of een donkere jas aantrekken (in de kerk hou je toch je jas aan)? Daar heb je echt geen kostuum voor nodig.
Mijn laatste begrafenis (één van mijn nonkels) had zelfs de zoon van de overledene (één van mijn oudste neven) een donkergrijze jeans en een gewoon hemd aan. Ik vond daar niks verkeerd mee, hij moet er zich goed in voelen.
En ik voel mij niet goed in een cocktailjurk, dus de persoon die mij dat verplicht en dat op zijn uitnodiging zet als zijnde verplicht, die ziet mij gewoon niet op zijn feest. En jep, dan zal ik ook zeggen of laten merken waarom ik niet kom.
|
|
Martine
14-6-2014
|
4-2-2013 20:15:49
Als je een mening vraagt overigens, moet je er niet vanuit gaan dat iedereen maar ja knikt. Wie daar niet tegen kan, kan beter niks vragen.
|
|
Bea
6-7-2013
|
4-2-2013 21:32:31
Charlotte vroeg onze mening over het formuleren niet over het feit van een dresscode!
|
|
Charlotte
25-5-2013
|
4-2-2013 23:43:05
Inderdaad Bea, ik vroeg geen mening over de dresscode zelf, maar over de verwoording ervan. Maar bon, de tekst voor de uitnodigingen is af :) Bedankt iedereen voor het advies :)
|
|
|
|
Jouw droomhuwelijk, jouw perfecte trouwkaart.
in Deurne |
Alles voor uw huwelijk van A tot Z op 1 adres!
in Merksem |
Toffe kaarten, die hartjes raken
in Herentals |
Originele trouwkaarten van CartaRosa
in Brasschaat |
Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires
in torhout |
|