Terug naar overzicht
Dag Kylie. Als je voor een formeel feest kiest, dan zou ik met de familienamen werken. Als je de familienaam van de partner niet weet, schrijf je ofwel de heer en mevrouw x ofwel mevrouw x en echtgenoot. Wij gaan onze collega's als volgt aanschrijven: voornaam familienaam en echtgenoot. De genodigden van onze ouders schrijven we formeel aan. Onze vrienden met voornaam en familienaam.
Een traditionele huwelijksuitnodiging is een dubbelgevouwen kaart met een los binnenvel en wordt meestal gedrukt op geschept papier. De ouders van de bruid en bruidegom kondigen middels zo'n trouwkaart het huwelijk van hun zoon en dochter aan. De ouders van de bruidegom worden vermeld op de linkerzijde van de kaart, de ouders van de bruid op de rechterzijde. De enveloppen worden volgens de etiquette altijd handgeschreven en daarbij geldt de volgende aanhef:* Uitnodiging gericht aan een hele familie: aan de familie: (achternaam van de man)* Uitnodiging gericht aan een echtpaar: de heer en mevrouw (achternaam van de man en de vrouw)* uitnodiging voor man en vrouw niet getrouwd: de heer (achternaam) en mevrouw (achternaam)* uitnodiging gericht aan een persoon: voorletters + achternaam* Als je een single uitnodigd en zij heeft momenteel geen partner: Kim en gast
Wij zullen steeds de voornaam + familienaam gebruiken voor koppels (gehuwd of ongehuwd), waarbij de naam van de verwant als eerste komt. Als het bevriende koppels zijn, maakt de volgorde ons niet veel uit.Voor een hele familie gebruiken we volgend systeem: familie + familienaam verwant + familienaam aangetrouwde partnerVoor individuele personen gewoon voornaam, plus eventueel familienaamEen familie aanschrijven met enkel de familienaam van de man vind ik absoluut not done. Ik zou dat zelf ook helemaal niet appreciëren.