Nu Online
Momenteel zijn er 427 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Voorhuwelijkssparen

19-2-2013 16:27:09
Misschien een domme vraag (ik durf ze daarom ook niet goed stellen ad mensen van de ziekenkas) maar je kan je voorhuwelijkssparen doen tot je trouwt of tot je 30 bent. Nu moet je blijkbaar als je trouwt wel zélf moeite doen om het geld te krijgen. Bestaat er dan ook de mogelijkheid het te laten staan tot je 30 bent, ook al huw je vroeger? Ik heb het momenteel niet nodig en je krijgt veel betere interest dan op een spaarboekje ofzo...

Groetjes

Sara

Sara
30-3-2013
Meld misbruik

Reacties: 13 | Gelezen: 1638

Chantal
16-6-2012
 Meld misbruik19-2-2013 16:30:16

Bij mijn man werd het automatisch gestort toen wij getrouwd waren. Zijn burgerlijke status werd automatisch overgemaakt aan CM (weet niet bij welk ziekenfonds jullie zitten) en wij kregen toen automatisch een brief aan 'u bent getrouwd...uw geld van uw voorhuwelijkssparen wordt binnenkort gestort' ofzoiets zat er bij. Mijn man is dit jaar 26 geworden.

Ik denk dus niet dat je het langer kan laten staan als je trouwt voor je 30ste...maar 100% zeker ben ik niet.

Lieve groetjes

Chantal

Rebecca
27-4-2013
 Meld misbruik19-2-2013 16:31:46

Sara
Toen het voor mij duidelijk werd dat ik niet ging trouwen op mijn 30ste (ik was toen net 29 en nog niet verloofd) heb ik de CM aangeschreven dat ik mijn voorhuwelijkssparen wou uitbetaald krijgen aangezien ik toch niet ging trouwen voor mijn 30ste en ik had begrepen dat als je 30 wordt maar niet getrouwd bent, je minder intrest krijgt dan wanneer je voortijd opzegt. (Een hele boterham, hopelijk ben je nog mee).
Zij hebben me zelf gecontacteerd en uitgelegd wat voor mij de beste situatie was (en dus het meest opbracht). Ik heb mijn geld dus laten staan tot de dag dat ik 30 werd.
ik weet niet hoe de situatie zit als je getrouwd bent en zou willen verder sparen.
ik zou de vraag gewoon eerlijk stellen via de CM website. Ik heb dit ook zo gedaan en heb alvast een eerlijk antwoord gekregen.
Groetjes
Rebecca

Alessia
7-9-2012
 Meld misbruik19-2-2013 16:54:13

Dat denk ik niet hoor, ander zouden velen dat doen. Je spaart eigenlijk voor je huwelijk. Als je gaat samenwonen hoef je dit bedrag niet op te vragen, als je voor je 30 nog niet getrouwd bent, krijg je het geld dat jaar. Maar getrouwd zijn en verder sparen (met de voordelen van die interesten) lijkt me vrij onwaarschijnlijk, maar vragen kun je altijd...

Kim
31-5-2014
 Meld misbruik19-2-2013 17:19:44

Als je trouwt stopt het voorhuwelijkssparen inderdaad automatisch. Anders zou iedereen het laten staan tot zijn 30e, als je het geld niet absoluut nodig hebt.
En des te minder ze moeten geven, des te beter voor hun natuurlijk

Je doet me eraan denken dat ik daarvoor ook nog eens de CM moet contacteren. Dit forum is toch handig

Misschien een stomme vraag, maar weet iemand of je belastingen moet betalen op het bedrag dat je via voorhuwelijkssparen ontvangt?

Evelien
24-5-2013
 Meld misbruik19-2-2013 18:14:33

Hoi,

Ik heb al eens info genomen daarover en bij ons vertelden ze me dat ik een aanvraagformulier moest invullen na het huwelijk (dat formulier kreeg ik al mee) en daarbij ook een uittreksel moest stoppen van de burgerlijke stand. Als je het bedrag terug wil krijg je enkel bij een huwelijk echt een hoge interest, indien je het voortijdig afhaalt krijg je minder. Nadien afhalen heb ik geen idee over, maar het lijkt me inderdaad logisch dat het niet de bedoeling is.

grtjs Evelien

Sarah
7-6-2013
 Meld misbruik19-2-2013 19:05:49

Hey het voorhuwelijkssparen stopt zodra je getrouwd bent... je kan enkel sparen tot 30 als je nog niet getouwd bent! Dus helaas zal ze je het uitbetalen zodra je getrouwd bent...

Kim
4-10-2014
 Meld misbruik19-2-2013 19:58:51

Dus trouwen op je 30 ste verjaardag zou ideaal zijn :p

Je kan het helaas niet laten staan.

Kathleen
15-6-2013
 Meld misbruik19-2-2013 21:16:29

Als je op je 30ste nog niet getrouwd bent krijg je veel minder intresten dan als je trouwt.
Ik zou dus niet twijfelen en het geld vragen na jullie trouw

Nadia
5-10-2013
 Meld misbruik19-2-2013 22:20:41

yep, Kathleen, jij zei wat ik wou zeggen :-)

Sara
30-3-2013
 Meld misbruik20-2-2013 0:24:59

Bedankt voor al de informatie iedereen! Ik zit bij het Vlaams & Neutraal ziekenfonds en ik moet dus zelf een formulier invullen, een document van de gemeente en het laatste uittreksel binnenbrengen als ik die uitbetaling wil zeiden ze me bij de dienst Voorhuwelijkssparen. Daarom stelde ik me de vraag wat er dan zou gebeuren als ik niets ondernam

Kan zijn dat ze het dan na het huwelijk toch nog zelf storten maar natuurlijk is het makkelijker voor hen om mij al de papieren bijeen te laten zoeken

Deborah
13-4-2013
 Meld misbruik20-2-2013 8:30:26

je krijg idd meer als je trouwt/samen gaat wonen dan dat je wacht tot je 30 bent...

Sandra
7-9-2013
 Meld misbruik20-2-2013 11:10:37

Ik heb een tijdje geleden gebeld. Ik ben wel bij de Voorzorg, maar denk niet dat dat verschil maakt...
Ik ben een van de gelukkigen die trouwt als ze 30 is. Maar de man raadde me aan het pas af te halen als ik trouwde...
Trouwen of niet trouwen in hetzelfde jaar scheelde iets meer dan 300 euro...

Groetjes

Lize
24-8-2013
 Meld misbruik20-2-2013 14:25:34

Iemand die weet hoeveel het is? Ik zit bij de CM, maar zij zijn gestopt met dat systeem waardoor ik nergens op hun website kan raadplegen hoeveel we precies krijgen. Of is dit voor alle mutualiteiten hetzelfde?

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...