Nu Online
Momenteel zijn er 540 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Maandstonden

20-3-2013 13:39:21
Eerst een paar feitjes: ik neem geen pil, heb ook geen spiraaltje, wegens vervelend bijwerkingen van hormonen (zware migraine, ontstekingen op de huid, stemmingswisselingen, en nog wat andere kwaaltjes).

Ben nu zo'n twee jaar gestopt met de pil, zonder kinderwens. Nu heb ik eens uitgerekend hoe het zit op onze trouwdag, en waarschijnlijk ga ik ze net die dag krijgen. De dag dat ze doorbreken is net de vervelendste, de enige dag van de maand dat ik toch wat last heb van hoofdpijn, rugpijn, en last van acne, vettig haar... Mijn cyclus is vrij regelmatig, dus kan nu al zeggen dat de kans groot is dat ik dan prijs heb.

Wat zou ik doen? Misschien nu toch nog een maand of drie opnieuw de pil nemen en de ongemakjes er even bijnemen om de cyclus zo een weekje op te schuiven (en dan een paar weken voor de trouw opnieuw stoppen)? Misschien toch eens een koperspiraal proberen? Al heb ik daar ook al horrorverhalen van gehoord, vriendin die zwanger werd mét spiraal. Ik zou dus niet gerust zijn. En koperspiraal neemt je cyclus ook niet weg natuurlijk (maakt ze alleen soms onvoorspelbaar zeker?).

Of het er toch maar gewoon bijnemen die dag, of hopen dat ze net wegblijven tot de dag erna?

Waarschijnlijk hebben weinigen van jullie hier ervaring mee, aangezien de meesten de pil wel zullen nemen, maar je weet maar nooit...

mona
27-7-2013
Meld misbruik

Reacties: 24 | Gelezen: 2128

Ne
28-9-2013
 Meld misbruik20-3-2013 13:45:58

Ik denk dat de huisdokter of gynaecoloog het beste raad in kan geven.. Alvast goed om ervoor eens goed over na te denken, ja.

Nuvaring al eens geprobeerd? Hele lage dosis hormonen.

Guinevere
7-6-2013
 Meld misbruik20-3-2013 13:46:14

Hey Mona, ik zet (ongeveer) met hetzelfde probleem.

Volgens mijn berekeningen wordt valt onze trouw op de derde dag van mijn maandstonden. Omdat ik ook heel veel last heb van migraine, neem ik sinds september ook geen pil meer (wél kinderwens en liefst zo snel mogelijk na de trouw). Ik heb besloten om die vervelende maandstonden er dus wel bij te nemen die dag en niet voor een maand of 2 weer de pil te nemen. Ik heb eerlijk gezegd veel meer last wanneer ik de pil neem (erge migraine waardoor ik dag plat lig in donker en dit twee keer per maand - bij eisprong en bij maandstonden), dus dat weegt niet op tegen het kleine ongemak dat ik op de trouw zelf zal hebben.

Als je geen kinderwens hebt (of toch niet meteen na de trouw) dan zou ik de pil een tweetal maanden terug innemen om je cyclus te verschuiven. Beter nu afzien dan op je dag zelf zou ik zeggen....

mona
27-7-2013
 Meld misbruik20-3-2013 13:54:37

Hm, ja, als ik iets wil innemen of eventueel ring wil proberen, zal ik sowieso langs gyn of dokter moeten. Gyn is al een hele tijd geleden, dus ik zal meteen maar eens werk maken van een afspraak. Dan zal ik het eens met hem bespreken.

mona
27-7-2013
 Meld misbruik20-3-2013 14:04:10

Migraine met de pil had ik vooral wanneer ik alcohol dronk: op zaterdagavond twee of drie glaasjes wijn of bier, en de hele zondag doodziek platliggen en 20 keer letterlijk op handen en knieën naar de wc kruipen om over te geven. Nu drink ik die drie glaasjes (of meer) probleemloos zonder zweem van kater of migraine de dag nadien. Zou dus niet graag migraine hebben de dag na de trouw, dat zou de romantiek toch wel wat teniet doen. :-D

sofie
20-4-2013
 Meld misbruik20-3-2013 14:11:25

:-) Ik heb ook zo'n migraine verhaal, van mij in combinatie met lawaai, zoals jij beschrijft na 3 glaasjes. Ik slik nu medicatie om dat tegen te gaan, want elke keer als ik in een luide omgeving (mét oordoppen) ben geweest (dit kan ook gewoon avond thuis met 8 zijn bv) ben ik de dag er na 'kots'misselijk... sinds die medicatie heb ik dit niet meer (ik ga niet zeggen na een zware avond in mega lawaai: fuif, concert... dat ik niets meer heb, maar het is een uitzondering geworden)

Mocht ik van jou zijn, spreek je best af met een gyn, kwestie van de juiste beslissing te nemen en niet zelf te gaan experimenteren...
Veel succes!

Carmen
27-4-2013
 Meld misbruik20-3-2013 14:15:35

Ik neem geen pil aangezien het nogal moeilijk is om ongewenst zwanger te worden als vrouwelijk koppel. Mijn maandstonden vallen ook samen met de trouw. Ik heb er voor gekozen even de pil te nemen om het uit te stellen.

mona
27-7-2013
 Meld misbruik20-3-2013 14:17:21

Sowieso heb ik een voorschrift nodig als ik iets wil nemen hè, en zelfs als dat niet nodig zou zijn, zou ik advies gaan vragen hoor.

Zal eens met mezelf overleggen of ik het 'erbij ga nemen' of toch naar de dokter trek...

Guinevere
7-6-2013
 Meld misbruik20-3-2013 14:30:20

Sofie, mag ik vragen welke medicatie je neemt? Preventief of medicatie voor als je een migraine voelt opkomen? Bij mij helpt enkel "Relert". Na een uurtje is de migraine dan weg, maar heeft wel veel bijwerkingen (slappe nekspieren, heel suf, enz.) en eigenlijk vermijdt ik zo'n zware pil eigenlijk zo veel mogelijk....is ook een heel dure pil (40 euro voor een doosje van 6). Lawaai, vermoeidheid, alcohol en eisprong of begin van maandstonden, dergelijke combinaties veroorzaken steevast migraine...

Ik ben ook al naar veel dokters en gynaecologen geweest maar ze hebben nog steeds geen middeltje gevonden om die migraine gewoonweg weg te houden....

Guinevere
7-6-2013
 Meld misbruik20-3-2013 14:32:28

Sorry voor alle typfouten : vermijd ik ipv vermijdt* :-) maar denk wel dat het verstaanbaar is hé

Mona, succes ermee !

Katrien
20-4-2013
 Meld misbruik20-3-2013 14:33:35

Ik heb het geluk dat ik ze niet ga hebben tijdens de trouw.
Nu ongesteld, dus dat wil zeggen rond 10/4 opnieuw. En moest het toch wat later zijn, dan heb ik enkel de laatste dagen nog ofzo, dat is niet zo erg.
Maar ik heb ook migraine gekregen van de pil. Ik kan die dus niet nemen. Helaas heb ik ook nu migraine, telkens ik ongesteld ben, en dat terwijl ik de pil dus niet neem.

Je kan een heel lichte pil vragen, hé. Of misschien de mini pil. Die moet je gewoon doornemen, en dan heb je volgens mij zelfs je maandstonden niet gedurende enkele maanden. Ik zou het zeker eens navragen bij je huisarts of gyn.

Guinevere
7-6-2013
 Meld misbruik20-3-2013 14:36:00

Met of zonder pil, steeds migraine. Ikzelf heb al zeker 4 verschillende pillen geprobeerd. Migraine is wel iets minder erg sinds ik de pil niet meer neem ...
Toch blij te horen dat ik niet de enige ben met dat probleem...

Marie
10-8-2013
 Meld misbruik20-3-2013 14:49:54

Hoi!
Ik neem de pil 'Nora'. Heb speciaal aan de huisdokter een hele lichte pil gevraagd en heb er niks last van.

Veel succes!!!

Peggy
28-9-2013
 Meld misbruik20-3-2013 14:59:37

Er bestaat een pilletje dat de maandstonden uit doet blijven en zo de cyclus opschuift. Mensen die aan topsport doen maken daar dikwijls gebruik van tijdens wedstrijden.

Moet je zeker eens vragen aan de gynaecoloog.

joyce
30-4-2011
 Meld misbruik20-3-2013 15:02:34

eventueel de minipil nemen? ik neem die nu omdat ik 3 maanden geleden bevallen ben en nog borstvoeding geef, maar ga deze blijven nemen als anticonceptie. omdat er geen oestrogeen in zit, is de kans op migraine kleiner (ik had ook veel last van migraine-aanvallen toen ik de gewone combinatiepil nam, met oestrogeen). ik moet zeggen dat ik er tot nu toe geen last meer van heb gehad. en deze pil neem je gewoon door, zijn strips van 28 pilletjes zonder stopweek, dus ook geen regels :-)

vraag het eens na bij dokter of gynae.

ik neem Lueva (maar je hebt bvb ook cerazette)

Guinevere
7-6-2013
 Meld misbruik20-3-2013 15:14:18

Minipil veroorzaakte ook nog migraine bij mij, (Cerazette). Ik denk dat het van persoon tot persoon afhangt...

Melanie
5-9-2014
 Meld misbruik20-3-2013 15:52:49

Bij dit soort vragen is denk ik de enige oplossing om toch even langs de huisarts te gaan. Die weet precies wat je wel en niet moet doen. Die weet ook precies welke je in combinatie met je migraine kan nemen. En zomaar ineens ergens mee beginnen om er daarna net zo snel weer mee te stoppen lijkt mij ook niet goed voor je lichaam.

mona
27-7-2013
 Meld misbruik20-3-2013 16:02:02

Guinevere, dan hebben we hetzelfde gestel, want ik heb ook zowel met combinatiepil als minipil zware migraine. Ik heb ook drie of vier combinatiepillen geprobeerd, dan een paar jaar Cerazette genomen, maar beterde amper of niet. Ook met de Mirenaspiraal geen verbetering. Maar dokters hebben eigenlijk nooit duidelijk uitgesproken dat de migraine van de pil zou kunnen komen, of dat ik eens zou moeten proberen die te laten om te zien wat dat gaf. Wel straf eigenlijk, dat ik die beslissing zelf heb moeten nemen om het effect te ondervinden. Vriendin van me is dit jaar ook gestopt, en is ook ineens van haar zware migraine af. Denk dat daar veel te veel vrouwen mee blijven rondlopen... Ik in ieder geval meer dan tien jaar, bijna vijftien jaar maandelijks minstens een dag kwijt aan de vreselijkste misselijkheid en hoofdpijnen ever. Zo blij dat ik daar vanaf ben... Eigenlijk heb ik geen zin om nog opnieuw met hormonen aan de slag te gaan... 'k Heb ook veel minder last van 'dipjes' en hardnekkige puistjes.

mona
27-7-2013
 Meld misbruik20-3-2013 16:03:30

Melanie, ik kan niet zomaar ergens mee beginnen, want ik heb er sowieso een voorschrift voor nodig hè. Dus als ik iets wil nemen zal ik sowieso langs een dokter of gynaecoloog gaan. (Maar het is me wel al duidelijk geworden dat die dus ook niet altijd weten welke pil bij je past...)

Peggy
28-9-2013
 Meld misbruik20-3-2013 16:58:49

Met Primolut kan je je menstruatie uitstellen. Wel even aan de dokter vragen voor een voorschrift.

Stéphanie
1-6-2013
 Meld misbruik20-3-2013 22:12:20

Ik neem ook geen anticonceptie.
En de eerste dag van mijn maandstonden heb ik ongelofelijk veel last!
Ik neem dan brexine in (1 's morgen en 1 's avonds meestal) en dat is dag en nacht verschil!

Succes

Kelly
16-8-2013
 Meld misbruik21-3-2013 10:01:48

Ook even rekening mee houden dat je je maandstonden misschien eerder kan krijgen. ook al heb je een correcte cyclus. Door de stress van de naderende gebeurtenis kunnen ze wel eens eerder komen of net uitblijven....

mona
27-7-2013
 Meld misbruik21-3-2013 11:38:15

Ik ben vrij stressbestendig Kelly, en kan nogal goed relativeren. Ik vrees dat ik niet genoeg ga stressen om mijn maandstonden uit te stellen. :-D

Primolut is misschien wel een goede tip, ga ik eens navragen bij een arts. Al zijn dat natuurlijk ook weer hormonen, die potentieel hoofdpijn kunnen uitlokken. Misschien een maand op voorhand ook al eens proberen...

Brexine ken ik niet, eens opzoeken wat dat is, en bij arts navragen...

mona
27-7-2013
 Meld misbruik24-7-2013 18:04:31

Voor degenen die nog volgen: heb vandaag mijn regels gekregen, dus tegen zaterdag is het ergste door. De hoofdpijn en misselijkheid heb ik vanmorgen al doorstaan, dus daar ben ik al vanaf (stel je voor dat je misselijk bent tijdens de ceremonie ofzo), en tegen de trouw is mijn haar niet meer vettig, opgeblazen buik weg, huid een beetje opgeklaard. Ideaal!

Michèle
24-8-2013
 Meld misbruik24-7-2013 18:56:19

Gelukkig!! :) blij voor jou!!

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...