Nu Online
Momenteel zijn er 490 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Dan toch enkel kleinschalig?

7-4-2013 23:50:10
Wij zijn al verloofd van 9 november. Maar nog altijd ligt er niks concreet vast.

Probleem is dat ik 140 man familie heb (tantes, nichten, neven, kinderen, ...).
Mijn toekomstige heeft ... 10 man aan familie.

In totaal met nog wat collega's en dergelijke samen kwamen we aan 230 man dat we wilden uitnodigen.
Concept:
Dag 1 huwelijk voor de wet + een etentje met de directe familie
Dag 2 een grote receptie voor iedereen

Maar meer en meer begin vooral ik te twijfelen. Wil ik wel zo'n groot feest? Wil ik het niet liever klein en gezellig?
Bovendien is er al maanden gezever met mijn moeder die heel de organisatie eigenlijk naar haar hand wil zetten. Al maanden ruzie waarbij zelfs al de woorden "dan trouwen we gewoon niet" gevallen zijn. Ik wist dat trouwvoorbereidingen stress kunnen opleveren ... maar als uw moeder dan ook nog es continu komt moeien (en zij betalen een stuk en ze dreigt ermee de boel gewoon helemaal te betalen, zodat ze helemaal alles zelf beslist) is het hek helemaal van de dam ...

Laatste nieuwe idee sinds vandaag:
Schrappen dag 2.
En bij dag 1 een paar heel close familieleden (die toch geen directe familie zijn) toevoegen zodat we op iets van een 25 man zouden uitkomen. En voor die bende een barbecue laten doen.

De vraag gaat natuurlijk zijn "Hoeveel familiegezever en gezever met bijvoorbeeld collega's halen we ons daarmee op de nek?".
Want als de ene nonkel wel uitgenodigd wordt (mijn peter is de broer van mijn vader), wil de andere ook komen (en ik heb 30 nonkels en tantes). En ik wil 2 neven er absoluut bij omdat ik er mee ben opgegroeid. Maar hoe gaan de andere 31 neven en nichten daarop reageren ...

Dag 2 zouden we hebben gedaan om iedereen tevreden te houden ... Maar uiteindelijk lijkt het ons nu gekkenwerk om iedereen die middag deftig te spreken als daar 200 man is. En doen we het meer voor de familie en dergelijke dan voor onszelf.
Wij trouwen omdat we dat zelf willen (na tegen dan 8.5 jaar samen zijn), niet voor de cadeaus.
Want toen ik een paar weken geleden tegen mijn moeder sprak over "klein trouwen" waren één van haar eerste woorden al direct "ja maar, dan zijn er minder cadeaus".

Dilemma dus. Ooit hopen we eruit te raken.

Martine
14-6-2014
Meld misbruik

Reacties: 9 | Gelezen: 1008

krista
9-8-2013
 Meld misbruik8-4-2013 5:31:05

Gewoon jullie harten volgen Martine,
jullie moeten die dag genieten.
Mensen zullen toch altijd commentaar leveren.
Doe gewoon waar jullie je goed bij voelen.
Veel succes ....
En vooral geniet van jullie voorbereidingen en jullie dag!!!!

Stéphanie
1-6-2013
 Meld misbruik8-4-2013 8:37:52

Ik begrijp je wel heel er goed en inderdaad dit is zeker niet gemakkelijk!
Zijn er nog geen neven ofzo die al getrouwd zijn? Hoe hebben zij 't dan gedaan?!

Hier is het ook niet gemakkelijk geweest. Mijn ouders betalen bijna alles dus ik vond zeker dat ze recht op inspraak hebben maar ik heb ook duidelijk gezegd dat het mijn dag is. Op de receptie hebben ze morgen vragen wie zij wouden. Maar ik besliste over de dagindeling! (de uren passen hen totaal niet ik hou voet bij stuk) Op 't avondfeest heb ik de volledige familie moeten vragen maar ik heb dan ook al mijn vrienden mogen vragen. (Waar ze eerst heel moeilijk over deden).dus wij hebben eigenlijk veel compromis gemaakt.

Wat denk je van het volgende gewoon? Trouwen voor de wet - Etentje met de familie - groot dansfeest met de volledige familie met een belegde broodjes (ofzo).

Veel succes!

Ann
18-5-2013
 Meld misbruik8-4-2013 8:40:17

Hier is 't andersom, ik heb een hele kleine familie en mijn vriend een hele grote. Ik wist wel van in 't begin dat ik die niet allemaal op het diner wilde, we hebben altijd gezegd dat we dat klein wilden houden. Op het diner komen alleen zijn meter en peter met partners, en natuurlijk zijn broer, zus en grootouders. Ik heb maar twee tantes en nonkels, dus die komen wel bij het diner.

Wij doen in plaats van een receptie van tevoren een uitgebreid dessertbuffet waarop dan de rest van de familie van mijn vriend komt.

Wat betreft collega's hebben wij ervoor gekozen daar niet/nauwelijks mensen van uit te nodigen. Dat maakt met partners snel een grote hoop, maar toen we moesten snoeien waren dat wel de eerste die wegvielen.

Brigitte

Meld misbruik8-4-2013 9:33:38

Hallo ,

Eigenlijk is het spijtig dat er zich bij zoveel toekomstige trouwers zoveel problemen voor doen , het zou een periode moeten zijn van genieten met een portie GEZONDE stress
En het is toch jullie dag , dus jullie beslissen .
Wat staat er voor jullie voorop ?
Enkel getrouwd zijn , dan doe je het kleinschalig , gezellig onder elkaar met die enkele personen die jullie het dierbaarst zijn . ( zo kan je alles zelf financieren en ben je van niemand afhankelijk en doe je wat je ze wil)
Of je geeft een groot feest en moet je compromissen sluiten .
en wat betreft van het krijgen van cado's , je zal altijd veel meer moeten investeren dan
dat je terug krijgt , maar voor deze reden nodig je toch geen mensen uit ?
En met een grote familie kan je wel de nonkels en tantes uitnodigen , maar voor bv neven en nichten collega's en verdere vrienden kan je een aparte receptie doen va bv een anderhalf uurtje .
Maar vooral doe wat jullie hart ingeeft , en roddelen dat doen mensen toch , gewoon niets van aantrekken en lekker genieten

Kim
4-10-2014
 Meld misbruik8-4-2013 10:41:11

Ik heb geluk met mijn ouders zo te lezen. Waar onze limiet is leggen ze bij. En ik mag de dag en het feest helemaal maken zoals ik het wil. Met als gevolg dat ik ze constant opbel met ideeën en ik ze zelf om raad vraag. Gek dat sommige ouders zich zo willen moeien... Dat brengt toch alleen maar spanningen mee. xxx

Bruidje2013
25-5-2013
 Meld misbruik8-4-2013 11:19:07

"en zij betalen een stuk en ze dreigt ermee de boel gewoon helemaal te betalen, zodat ze helemaal alles zelf beslist"

Dat snap ik dus echt niet. Wie trouwt er hier eigenlijk?
Opmerkingen krijgen wij ook: na het versturen van de uitnodigingen... Ervoor wilden ze (schoonouders) nooit iets zeggen... Argh!

Martine
14-6-2014
 Meld misbruik8-4-2013 18:36:28

Als 't van haar afhangt nodigt ze alle tantes en nonkels uit. Dat zijn er 30.
Plus de directe familie (15 man). En dan mogen wij optreden als een soort van "circusattractie" zoals ik het noem. Maar dan is 't volledig mijn moeder haar feest.

Alleen wordt het dan bovendien een "bejaardenbond" want bijna al mijn tantes en nonkels zijn 60+.
Ik wil dan dus ook de neven en nichten vragen - de mensen van mijn / onze generatie. En dat zijn er véél te véél (we zijn met 16 aan de ene kant en met 19 aan de andere kant - die zijn quasi allemaal getrouwd en die hebben kinderen).

Een avondfeest / dansfeest zegt ons niks. Daar hebben we echt geen zin in.
En voor 200 personen is het ook onbetaalbaar.
We hebben effe gedroomd over een BBQ voor iedereen, maar da's niet te betalen (lees: dat geld is misschien wel te vinden, maar we hebben echt geen 20.000 euro over - alleen voor het feest - voor die ene dag).
En eigenlijk zouden we het vooral doen om de familie te vriend te houden.

Maar 't is hier dus al maanden twijfel, héél véél ruzie en huilpartijen en ik heb het al meer dan eens allemaal gewoon willen opgeven. En gewoon blijven samenwonen zoals we al bijna 6 jaar doen.

Schoonouders houden zich gelukkig gedeisd! Een beetje té zelfs, maar I don't care :).
Ze hebben 3 kinderen.
Mijn schoonzus is 47 en nooit een echt serieuze relatie en nooit getrouwd (wel een dochter van intussen 28 die vriend zijn getuige wordt).
Schoonbroer is 15 jaar geleden in Oekraïne getrouwd zonder enige familie (en daarna zijn ze in BE komen wonen).
Ze zijn dus al lang blij dat ze dit huwelijk van hun jongste zoon wel mogen meemaken.

Ze beseffen gelukkig ook niet echt hoe groot mijn familie is ;). Want ze hebben 1 keer in begin wel laten vallen "niet te groots, hé".

Martine
14-6-2014
 Meld misbruik8-4-2013 19:11:24

Andere neven en nichten hebben het overigens "all the way" gedaan.
Stadhuis, eventueel kerk bij een aantal en dan een grote receptie en avondfeest.
Voor heel de familie exclusief kinderen.

Bij veel neven en nichten ben ik wel enkel naar de receptie en de kerk mogen komen omdat ik "te jong" was voor de rest.
Ik ben zelf 28, mijn oudste nicht is 53.
Mijn zus is met haar 25 de jongste van de twee families (en in mijn moeder haar familie is de volgende 10 jaar ouder dan ik - bij mijn vader zijn er een aantal van dezelfde leeftijd als wij).

Als ik iedereen zou uitnodigen is het dus bij mij kinderen inclusief. Da's ook al ambras en zever geweest dat ik dat wil.
Maar ik vind dat zeker op een receptie 's middags echt wel kinderen mee mogen (en als 't 's avonds was geweest moesten de ouders zelf maar beslissen, maar ik ga zelf geen leeftijdslimiet opleggen).
Maar da's dus momenteel niet van tel.

Bruidje2013
25-5-2013
 Meld misbruik8-4-2013 22:53:19

Hier ook zo'n grote families hoor. Ik heb 16 tantes en 16 nonkels. Mijn verloofde heeft er 8 van elk
Alle tantes en nonkels komen op het eten en alle neven en nichten met hun partners (in het totaal 100 personen) komen pas op het dansfeest.Maar wij hebben daar wel zelf voor gekozen
We krijgen ook van veel neven en nichten de opmerking dat ze pas laat mogen komen (allez toch van die dat nog niet getrouwd zijn), maarja dat laten we niet aan ons hart komen. Het was zij of onze vrienden op het eten en wij hebben voor de vrienden gekozen.
Dat de tantes en nonkels op het eten komen, heeft ook meer met respect naar onze ouders te maken. Alhoewel ik het zelf ook heel leuk vind dat ze komen

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...