Nu Online
Momenteel zijn er 524 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Gebedsviering of Eucharistieviering

10-11-2006 11:04:58
hallo

Eergistere zijn we naar de diake bij ons geweest en hij zei dat we konde kieze of we een Gebedsviering of Eucharistieviering namen...
Ik weet eigenlijk niet goed wat kieze,als je met een gebedviering huwt, ben je dan wel echt voor de kerk getrouwd vraag ik me af...

Hebben jullie toevallig nog wa voorbeeldjes van misboekjes (euch.) voor mij, mail me maar dan!

bedankt!

An
16-6-2007
Meld misbruik

Reacties: 8 | Gelezen: 2246

Agneta
31-3-2007
 Meld misbruik10-11-2006 12:20:58

hallo An,

Trouw je toevallig in Grimbergen?

Groetjes,

Agneta
31 03 2007

Vicky
7-9-2007
 Meld misbruik10-11-2006 12:25:17

Hey An,

Het huwelijk is toch 1 van de sacramenten dacht ik zoals het doopsel en je vormsel. Volgens mij moet het dan inderdaad een eucharistieviering zijn met hostie en dergelijke. Ik denk dat het inderdaad anders gewoon een moment van bezinning is waarbij je stilstaat bij het huwelijk maar niet echt 'trouwt voor de kerk'. Ik weet dit absoluut niet zeker hoor! Gewoon een gevoel dat ik heb. Zou het toch zeker aan iemand vragen die er meer vanaf weet. Of misschien een site op internet over de kerk en dergelijke?

Groeten,

Vicky 797

Ingrid
28-4-2007
 Meld misbruik10-11-2006 13:46:48

Beste An,

Als je trouwt met een gebedsviering ben je even echt getrouwd. Het enige en toch belangrijke verschil is dat er geen tafeldienst is en dus ook geen communie

Ingrid

An
16-6-2007
 Meld misbruik10-11-2006 18:03:41

Hey Ingrid

Onze diake zei dat alles erin zou zitte behalve de tafeldienst van de priester,maar communie zit er wel in.. raar allemaal.

Vicky
7-9-2007
 Meld misbruik10-11-2006 18:24:34

Heb deze tekst gevonden op www.huwelijksvoorbereiding.be :

'Als koppels trouwen voor de kerk zijn ze in heel de voorbereiding sterk begaan met de samenstelling van hun huwelijksviering. Doorgaans heeft de huwelijkssluiting tussen twee gedoopten plaats binnen de viering van de eucharistie. Hoewel het sacrament van het huwelijk en dat van de eucharistie sterk met elkaar verbonden zijn, is hun samengaan nooit vanzelfsprekend en ook nooit een verplichting.

Tussen trouwers onderling zijn er vaak grote verschillen inzake geloofsbeleving en kerkpraktijk. Sommige koppels willen bij hun huwelijk de band met de kerk nauwer aanhalen en opteren daarom, in samenspraak met de pastor, voor een eucharistie bij hun huwelijkssluiting. In andere gevallen ondervinden één van de partners, of beiden, dat ze hier niet aan toe zijn en is het wenselijker om voor een gebedsdienst te opteren. Vaak hebben trouwers weinig weet over deze mogelijkheid. Niettemin kan een gebedsviering een heel zinvol en kwaliteitsvol liturgisch gebeuren zijn, waarbij heel wat creativiteit mogelijk is. De voorganger heeft een ondersteunende rol bij de voorbereiding hierop.

In opdracht van de Diocesane Commissie voor Liturgie van het bisdom Brugge werd een map samengesteld met vijf modellen van een huwelijksviering met een gebedsdienst. De specificiteit van elk model wordt bij de aanvang ervan toegelicht, zodat de huwenden in samenspraak met de voorganger een eigen keuze kunnen maken. Deze suggesties willen inspiratie en concreet materiaal bieden voor wie zoekt liturgisch vorm te geven aan een kerkelijk huwelijk, waarbij geen eucharistie wordt gevierd.

Deze map is te bestellen via de dienst parochiepastoraal bisdom Brugge, 051/ 26 56 10, of via IDGP, tel. 016/ 32 84 29 of 30, IDGP@kerknet.be. Kostprijs: 13, 50 euro, exclusief verzendingskosten. '

Dus: een gebedsdienst 'geldt' wel als kerkelijk huwelijk, maar is zonder de eucharistie/hostie...

Groeten, Vicky 797

Peggy
23-6-2007
 Meld misbruik10-11-2006 19:06:59

Ik ben het niet volledig eens met wat ik hier lees. Is het de diaken of de pastoor zelf die de huwelijksviering gzzt doen?
Als je niet getrouwd bent door de pastoor dan ben je wel getrouwd maar niet "echt" voor de kerk. je kan hierna (maar dat is niet echt de bedoeling) je tweede huwelijk ook gewoon voor de kerk doen. Je wordt namelijk niet ingeschreven in het kerkregister (of hoe het ook moge noemen.)

Peggy
23/06/07
http://www.pieterenpeggy.bruiloftsite.nl

Vicky
7-9-2007
 Meld misbruik10-11-2006 19:45:31

Hey Peggy,

Het huwelijk is een sacrament en dat kan alleen door een priester uitgevoerd worden dacht ik. Een huwelijk niet voltrokken door een echte priester is denk ik inderdaad geen 'geldig' kerkelijk huwelijk en wordt zoals jij zegt ook niet ingeschreven in het kerkregister denk ik... Denk ik?????

Wel een moeilijke kwestie vind ik... Hehe...

Groeten,

Vicky 797

Véronique
3-6-2006
 Meld misbruik12-11-2006 12:42:48

hoi An,
wij zijn ook getrouwd met een huwelijksinzegening, dus zonder tafeldienst en communie.

Onze pastoor had ons duidelijk gezegd dat het huwelijk een sacrament op zich is en dat dit absoluut niet verplicht met een eucharistieviering moet (dit is er in de jaren vijftig bijgehaald).
Onze viering duurde ook een uur en ik heb er veel positieve commentaar op gekregen.
Vooral mijn man en zijn familie die niet gelovig zijn, waren zeer verbaasd over de inhoud die je zelf aan je huwelijksviering kan geven.
veel plezier met de voorbereidingen.
Véronique 03/06/06

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Huwelijksviering nodig?
Ellis&You Bijzondere muziek voor die bijzondere dag in Antwerpen
Maak de mooiste dag van je leven af met de mooiste muziek. Laat je ontroeren door de betoverende stem van Ellis. Live begeleid op piano en/of gitaar voor uw ceremonie en receptie of live on tape voor een verrassend, extra geslaagd avondfeest! Meer info
Lillee's Land Lillee's Land in Tienen
Oldschool vintage swing & jazz Bij ceremonie duo zang - gitaar Meer info
Rent a Priest vzw Rituelen voor mensen van nu in Tielt
Rent a Priest verzorgt vieringen waarin u centraal staat, met de taal en de accenten die u wenst, op de plaats van uw keuze, met warmte, verbondenheid en passie. Rent a Priest is geworteld in de room-katholieke traditie en staat open voor iedereen. Meer info
Huyze Miekado Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires in torhout
De eerste échte winkel voor trouwcadeautjes, gastenboeken,ringkussentjes, strooimandjes, enveloppendozen en trouwkaarten! Meer info