TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om
zijn/haar persoonlijke pagina te openen.
Lieve
|
9-5-2013 10:48:49
Als je van je verloofde houdt, moet je ermee doorgaan. Misschien gewoon eens een hartig woordje spreken met je schoonfamilie?
|
|
Stéphanie
19-1-2013
|
9-5-2013 10:50:08
Hoi Sabrina! Wat jammer dat je dit moet doormaken. Ik denk dat het goed is om toch te proberen praten met je toekomstige en zelfs met je toekomstige schoonfamilie. Je kan hen zeggen hoe je je erbij voeld en hoe jij het regelen van jullie huwelijk ziet. Het zal idd niet gemakkelijk zijn iemand heel graag zien en een moeillijke schoonfamilie hebben. Je kan je schoonmoeder mss naar de mond praten en nadien nog doen wat je zelf wil? (is mss lelijk maarja... ). Heel veel succes!
|
|
Els
30-6-2012
|
9-5-2013 11:00:53
Hey Sabrina,
naast (ver)bouwen en samen kinderen hebben (en veel minder tijd voor elkaar) staat de organisatie van een trouw toch in de top drie wat relatietests betreft. (heb ik toch zo ervaren). Wat je hier met ons deelt is heel herkenbaar, en een maand voor dé dag loopt iedereen zowat op de toppen van de tenen.
Sommige mama's hebben het blijkbaar (onbewust) heel moeilijk denk ik om hun zoon los te laten en ontpoppen zich in wat lijkt ware saboteurs ... jouw schoonmama in spé lijkt het moeilijk te hebben met de controle los te laten, waardoor haar zoon op termijn misschien juist verder van haar af komt te staan dan dichterbij.
Dat je man er zich niet echt iets van aan trekt, is om het cliché te zeggen "typisch mannelijk" denk ik. Plus dat hij zich tussen twee vuren voelt zitten natuurlijk.
Probeer het allemaal niet te veel aan je hartje te laten komen, want dat is waar het in essentie om draait, wat jullie diep in jullie hart voor elkaar voelen en dat jullie binnen een maand volmondig en met overtuiging "ja" kunnen zeggen, naar de toekomst toe en ook mét de gebeurtenissen van de afgelopen tijd die nu misschien een schaduw werpen op wat jouw mooiste dag moet worden.
Ik hoop van harte dat je volgende maand zal staan stralen en een bijzonder mooie dag mag beleven, en alle zorgen en pré-huwelijkse stress van jullie mogen afglijden. En jullie voor elkaar kiezen, in goede en minder goede dagen.
Liefs Els
|
|
Katrien
|
9-5-2013 11:31:36
ik herken het hele verhaal... gelukkig niet zelf meegemaakt. ik kan wel als tip geven: controleer alles nog eens na zodat het JOU dag wordt. Geef aan de bloemist, zaal,DJ, ... aan dat enkel jou aanwijzingen van tel zijn en al wat je schoonmama achter je rug regelt afgelast MOET worden. Weet ook dat je gelukkig met Steve trouwt en niet met haar. Laat je dag er niet door verpesten, zet ze in je tafelschikking gewoon lekker ver weg
|
|
Sabrina
8-6-2013
|
9-5-2013 11:32:40
Ja maar wat als ze dat blijft doen, bij het organiseren van een doop of opvoeding van de kinderen? Praten helpt echt niet 3maanden geleden ben ik naar haar gegaan en gezegd dat het onze dag is dat wij alleen weten hoe alles mooi in elkaar zal passen en dat zij haar van niks moet aantrekken dat ze het wel allemaal zal zien; Heeft niks geholpen in tegen deel dan hoor je enkele dagen laten via via dat ik haar zitten uitmaken heb en haar uit Steve zijn leven wil houden. Dat mens is gewoon niet helemaal bij haar hoofd. Dat je het moeilijk hebt om je zoon los te laten ok maar we wonen nu zo'n 2 jaar samen geen problemen mee had trouwen is toch niet zo'n groot verschil. Ik droom al sinds ik klein was van die dag en nu kan het me allemaal niks meer schelen als het zo moet lopen dan liever niet.
|
|
Sabrina
10-8-2013
|
9-5-2013 12:46:59
hey naamgenootje sommige mama's kunnen hun zoon echt niet los laten. Trouwen is niet dood gaan maar dat snappen ze blijkbaar niet hoe slecht je je op dit moment ook voelt het komt wel weer goed. kan je niet eventjes een tijdje daar weg blijven?
|
|
sonja
|
9-5-2013 13:08:01
Mijn schoonzusje heeft exact hetzelfde probleem. Geen simpele situatie. Het zijn mensen die hun kind niet kunnen loslaten of het leven van hun kind willen blijven bepalen. Of die hun eigen trouwdag willen perfectioneren !
En inderdaad sinds er een kindje is pfffff nog meer bemoeienissen. Zij is soms een depressie nabij. Schoonmoeders : het kan enorm meevallen of verschrikkelijk tegenvallen. Ik merk dat mijn schoonzusje zich stukken beter voelt als haar echtgenoot de problemen verwoordt tov zijn moeder. Maw : zij staat wel op haar strepen en spreekt kordaat en vriendelijk (dat heeft ze geleerd!) maar het valt nog vaak in dovemansoren. Het ergste was dat dit tussen hen kwam te staan als koppel. De ogen van haar man zijn toen net op tijd opengegaan : hij moest kiezen voor zijn gezin. Sinds toen neemt hij het op voor zijn vrouw en steunt haar : luidop !
Dus praat eens deftig met je aanstaande ! Hij moet je eerst serieus nemen. Dat van je bruidsboeket...dat kan ècht niet en dat moet hij ook inzien. Ik denk dat hij de situatie onderschat maar hé...trouwen is kiezen voor elkaar ! Dat is al wat telt ! Samen komen jullie hier zeker uit !
|
|
Nathalie
27-9-2013
|
9-5-2013 13:18:50
Hey Sabrina,
Zoals sommige hier al gezegd hebben is dat beetje normaal dat de mama en schoonmama zo doen.. alleen van je eigen mama kan je dat verdragen, dat is het verschil! Een man ervaart dit ook zo hoor dat de schoonmama haar zeg wilt doen maar zij trekken zich dit gewoon niet aan, wij wel.
Je moet beseffen dat je met je man trouwt en idd niet met de schoonfamilie, maar je neemt ze er wel bij want voor je man zijn dit wel de mensen die hem hebben opgevoed en dus veel voor hem betekenen! Ik moet dit gelukkig niet meemaken want ik heb schatten van schoonouders maar ik merk wel dat de mama's eerder hun zeg doen dan de papa's.
en zoals veel mensen zeggen, sommige moeders hebben het idd lastig met het weggeven van hun zoon, dat is ook normaal, hoe gaan we zelf zijn later? Een papa daarentegen heeft het even moeilijk maar zal dit niet laten zien! Dit is en blijft het verschil tss man en vrouw.
Laat het niet aan je hart komen! Ik zou ze gewoon laten doen zelfs... als onze mama's iets zeggen dan zeggen wij gewoon dat we het gaan bekijken, maar we weten dat ze het goed bedoelen en suggesties willen doen. Ze willen zelf ook een mooie dag voor hun kinderen.
een vriendin van me was onlangs een boek aan het lezen over huwen en ouders en blijkbaar is het onvermijdelijk dat mama's hun zeg doen over de trouw hoe zij het graag willen...
Je ziet je man graag dus ik zou niet twijfelen, dat komt wel allemaal goed hoor!
|
|
Bruidje2013
25-5-2013
|
9-5-2013 14:01:56
als het de jaren ervoor wel goed ging met de schoonouders, zou ik nog een maandje op mn tanden bijten. Het zal wel weer gaan liggen.
Maar sowieso zou ik ook alles gaan controleren...
|
|
|
Martine
14-6-2014
|
9-5-2013 15:20:22
Herkenning hier. Alleen is het hier MIJN moeder die zich overal mee wil moeien.
Mijn schoonmoeder laat betijen, ze zal het wel zien op de dag zelf. Maar hoeveel ruzie ik al om onze trouw heb gehad met mijn ouders ... ik heb hier de woorden "ik trouw gewoon niet" al letterlijk en vaak tegen hen uitgesproken.
Voorlopig staat hier alles vrij hard in de ijskast door hun gedoe.
We weten dat we "ooit" trouwen (liefst volgend jaar), maar ik weet ook hoe een gevecht ik nog ga moeten leveren om het op onze manier te doen. En ik weet niet of ik dat aankan.
Bij mijn ouders heeft mijn grootmoeder - de moeder van mijn vader - heel hun trouw geregeld. Mijn moeder (en mijn vader ook) vindt al dat gemoei dus compleet normaal. Zeker omdat ze EIST om een stuk te betalen. En als we daar niet akkoord mee gaan, betaalt ze gewoon alles en hebben wij dus gewoon helemaal niks meer te zeggen. Zelfs daar zit ze dus mee te dreigen. En zonder familie trouwen ... dan lig ik levenslang uit de totale familie. Dan maar desnoods gewoon levenslang samenwonen (we wonen al 6 jaar samen, we zijn 7.5 jaar samen)..
|
|
Michele
14-9-2013
|
9-5-2013 17:25:34
Lieve Sabrina
Je zit in een rotsituatie. Je hebt zo'n typische boekjesschoonmoeder, of Disney stiefmoeder-geval. Je kan er dus eigenlijk wel vanop aan dat dit zo zal blijven.
MAAR...dat betekent niet dat jij je daaronder moet schikken en aldus gelaten je trouwdag afwachten. Sowieso moet je met Steven praten. Het mag eigenlijk niet dat hij jouw gevoelens afbreuk aandoet door te zeggen dat het zo erg niet is. Maar probeer daar een sereen gesprek van te maken. Ik doe dat het beste door een brief te schrijven en die dan af te geven. Je kan dan je zinnen nog eens nalezen en zien of het er wel staat zoals je bedoelt. Voor Steve wordt het dan duidelijk dat dit geen typische vrouwengril is maar echt een probleem waar je mee zit.
Of je schoonmoeder nu een heks is of een perfecte tweede moeder: de bedoeling is dat jij en Steve als 1 blok staan.
Als dit een uitbarsting van het moment was, dan moet je bovenstaande niet doen en is het heel goed dat je je hartje hebt kunnen luchten...dat moet gewoon ook kunnen. Als het veel dieper zit en je voelt je niet gelukkig moet je het aanpakken.
Je kan je schoonmoeder niet veranderen. Ze zal alleen maar meer klagen dat jij haar zoon afneemt en dat is bijna een moord plegen in haar ogen. Wat je wel kan doen is, zoals hierboven al gezegd, met alle leveranciers afspreken dat wijzigingen enkel maar van jou en Steven kunnen komen. Praat over de trouw met mensen die je begrijpen en niet de neiging hebben om in te grijpen maar praat er gewoon niet meer over en als ze vragen: "hoe gaat het ermee?" en "heb je dit en dat al?" en "Hoe ga je dat regelen?" zeg dan eenvoudig vaa: "goed" "alles onder controle" en "ah, maar dat is al geregeld, geen zorgen". Zeg haar dat je haar wel tijdig alle informatie zal geven.
Ik hoop dat je binnen een maand kan genieten van een heerlijke trouw maar vergeet vooral niet: "die dag is van jou en van niemand anders"
|
|
Debby
23-8-2013
|
13-5-2013 12:28:48
Sabrina, Ik ben het ook aan den lijven aan het ondervinden... Ik ben al 10 jaar samen met mijn vriend en eindelijk trouwen we dit jaar. Nooit hebben we problemen gehad met elkaars familie maar sinds we hen vertelden dat we gingen trouwen heb ik toch een wrang gevoel bij alles wat ze zeggen. Ik heb het gevoel dat ze denken dat het nu gepermitteerd is zich met ALLES te bemoeien. Ik heb er zelf een fronsrimpel van gekregen :-) Ik ben er wel van overtuigd dat dit "gemoei" en die commentaar zal stoppen na de trouw. (tenminste dat hoop ik toch) Wel heb ik nog geen seconde getwijfeld dat Steven de man van mijn leven is en dat ik dit echt wil. Dus zeg ik tegen mezelf als ik dit moet doen om met hem te trouwen dan moet ik het ervoor over hebben. Dat neemt natuurlijk niet weg dat het een K**-situatie is... hopelijk voel je je snel wat zekerder van je stuk...
|
|
Sabrina
8-6-2013
|
25-5-2013 16:54:26
Bedankt voor jullie lieve reacties.
Voor Steve en ik zal het helaas te laat zijn. Hij zegt bijna niks meer, steunt mij nog minder terwijl zijn mama me voor alles en nog wat begint uit te maken ( ik zou lui zijn, te koppig, moet mee relativeren, me niet alles aan trekken,...) Daarom heb ik beslist om alles te annuleren, het zal waarschijnlijk veel geld kosten maar tot daar dan. Onze relatie zal dan waarschijnlijk ook wel stoppen, zal dit vanavond zeker weten als ik het hem vertel. Ik voel me super slecht en ongelukkig maar vrees dat het de beste beslissing ooit zal zijn. Mevrouw is nu al bezig over kinderen wanneer dit het beste voor haar zou uit komen ??? kinderen daar wilden we nog enkele jaren mee wachten Waarom 1persoon zo'n rol in je leven kan spelen en het echt tot een hel maken is mij een raadsel. Ik had altijd gedacht dat ik sterk was maar nu
Dames ik wens jullie super veel succes en plezier bij het plannen want ik weet dat het ook anders kan xx
|
|
Martine
14-6-2014
|
25-5-2013 18:02:09
Jammer, maar ergens beter dat het nu zou stoppen, dan als je getrouwd bent.
Klinkt cliché, maar als je nu al merkt dat het toch niet werkt, waarom zou je dan toch nog trouwen?
En ja, als jullie uit elkaar zouden gaan, zal zijn moeder wel weer lastig zijn op jou. Dat "jij" de schuldige bent.
Ik hoop dat je ergens - bij jouw ouders, vrienden, ... - terecht kan moest het fout lopen?
|
|
|
|
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...
|