Terug naar overzicht
Dag Krista!wij trouwen een weekje later, maar ook wij hebben nog niks gehoord van de burgelijke stand. Mijn vriend is enkele maanden geleden geweest om de datum en voorlopig uur vast te leggen, en toen hadden ze gezegd dat we vanaf mei es mochten langskomen om de rest verder te regelen. We zijn van plan om zaterdag of volgend weekend es te gaan horen.
Wij hebben tijdens het vastleggen van het uur en datum onze getuigen enzo moeten noteren op een blad, en onze handtekening er onder gezet. Is dit de ondertrouw? Indien ja, dan is dat bij ons al gebeurd. Als dat niet de ondertrouw is, zal ik ook eens moeten luisteren bij de gemeente...
Bij ons op de gemeente mochten we 6 maand op voorhand langskomen en hebben die toen ook vastgelegd... Dat zal dan misschien van gemeente tot gemeente schillen?
ik heb ook nog niks gehoord van hun,ja da geeft zo wel een gevoel van denken die daar wel aan,het gaat toch dooooor.........straks staan we daar met iedereen voor gesloten deuren....JA ZIJ ZITTEN ER NIET MEE HE!!!!
Wij trouwen in gent ik heb vorig jaar in september onze datum gereserveerd en in maart zijn we onze ondertrouw gaan doen dat ging vanaf 6 maand tot 4 weken voor de trouw. Je kan altijd nog eens belllen dan ben je zeker
ah ik ga op 7-9-2013 trouwen in leuven en deze datum is al een maand vast :-)valt idd te zien per gemeente , zou best eens bellen vr zekerheid ..
onze dochter trouwt op 3 augustus 2013 en gaat vandaag haar ondertrouw doen Dit kan ten laatste tot enkele weken voor het huwelijkDe gemeente verwittigd je niet , je moet er zelf een afspraak voor maken
in hasselt contacteren ze je nie zelf hoor ;) wij zijn 1e keer geweest voor aangifte. Wij hebben papieren gekregen om in te vullen voor binnen te brengen min 4 weken voor de trouw...
Wij hebben alles ingevuld (namen, getuigen, enz.) toen we onze trouw gingen aangeven. Dat is inderdaad je ondertrouw en dan moet je je er geen zorgen meer over maken. :)
We hebben 6 maanden en 2 weken voor onze trouw de datum en het uur kunnen vastleggen. Ongeveer één maand voor de trouw moeten we dan nog eens langsgaan op de gemeente om onze getuigen ed op te geven (en te betalen ). De gemeente ging ons wel zelf contacteren!
Ik dacht dat je voor de ondertrouw bij de pastoor moest zijn?Wij trouwen begin juni en zijn begin april gecontacteerd geweest door de gemeente om namen, getuigen enzo door te geven, maar nadien hebben wij nog een afspraak gemaakt met de pastoor voor onze ondertrouw. Daarbij vroeg de pastoor allerlei vragen over onze redenen waarom we willen trouwen, wat voor ons de belangrijke waarden zijn in het leven enzovoort...
wij zijn reeds in maart naar gemeentehuis geweest voor ondertrouw (trouwen in juli). Je moet dan beiden handtekening en zo zetten; en getuigen opgeven. En dan leg je datum en uur vast dat je op gemeentehuis moet zijn voor de eigenlijke trouw; ze vermelden dan ook dat je de notaris op de hoogte moet brengen om het papierwerk in orde te brengen.
Wij legden onze datum en uur vast in januari. Ze zeiden dat ze dan nog allerlei documenten moesten opvragen en dat ze ons zouden contacteren als alles in orde was. Een maand geleden kregen we een brief dat alle documenten bij hen waren aangekomen en dat we met onze identiteitskaart en 10 euro mochten langskomen voor de ondertrouw. Dit mocht tot een week voor onze trouwdatum, maar we hebben dat vorige week maar ineens in orde gebracht. Daar moesten we inderdaad de namen van onze getuigen en de (nog lege) trouwakte ondertekenen voor in ons trouwboekje. Volgens mij moet je je nog niet al te veel zorgen maken, maar als het je toch stress bezorgd, zou ik gewoon eens bellen voor extra info.
In de meeste gemeentes moet je zelf uit eigen beweging een keer langsgaan voor de ondertrouw (minstens 2 weken en maximum 6 maanden voor je huwelijk). Dan moet je inderdaad doorgeven wie de getuigen zijn. Bij ons kon dat zonder afspraak, en het duurt ook helemaal niet lang. Je gemeente laat je normaal wel weten vanaf wanneer je kan langskomen, wanneer ze alle nodige documenten verzameld hebben... Ik zou dus een keer bellen om te informeren.
Lieve medebruidjes, Bedankt voor jullie reacties, halverwege de reacties heb ik een mailtje naar onze gemeente gestuurd omdat zij normaal gezien om 17 uur sluiten, morgen enkel voormiddag open zijn en het dan weeral dinsdag is en ik weer langer werk, want dan is de gemeente weer maar alleen voormiddag open...Ik heb dus om 17.30 u gemaild en om 17.40 u had ik onverwacht een mailtje terug, zie ik nu :-). Dus ze werken wel echt goed op onze gemeente.. hihihi.Mijn toekomstig ventje en ikke mogen vanaf 21 mei samen met onze identiteitskaarten, 7.50 € (dus supergoedkoop hier in de gemeente, als ik mij berichten hier op de forum herinner) en eventueel copies van de identiteitskaarten van onze getuigen langs gaan.Weer iets voor af te vinken.Onze datum en uur staat al meer dan een jaar vast, daarmee dat we moesten wachten om de formulieren in orde te maken...Nogmaals allemaal superbedankt. X
wij al wel hoor... ik denk dat wij eind maart, begin april onze brief gekregen hadden om de papieren te gaan ondertekenen op het gemeentehuis... en wij trouwen 2 augustus... Mssn hangt het wat van gemeente tot gemeente af?
mijn teller staat op 56 dg en nu pas een antwoord gekregen van het gemeentehuis we moeten onze pas meebengen + invulblad dat je gekrgen hebt bij het inschrijven. dus gene paniek denk ik...