Sylvie
27-7-2013
|
23-5-2013 10:02:54
Dag Kelly, Dan is het toch verstandig om met huwelijkscontract te trouwen. Als één van de 2 komt te overlijden gaat de erfenis ( dus ook de helft van het huis) anders rechtsstreeks naar de kinderen. En als je (in het slechtste geval) later geen goede band hebt met je kinderen of ze hebben dringend geld nodig kunnen ze je dus je laten uitbetalen voor je eigen huis. En in het slechtste geval je uit je huis zetten.
|
|
Thibaut
18-5-2013
|
23-5-2013 10:05:30
Hmm, dat staat toch in de akte van je huis? Naar wie het gaat bij overlijden van de partner?
Wij zijn gewoon getrouwd en zijn niet bij de notaris langs geweest.
|
|
Sarah
10-8-2013
|
23-5-2013 10:13:51
Wij gaan gewoon trouwen met gemeenschap van recht. (dit is wat tegenwoordig standaard van toepassing is). Alles wat op mijn naam staat blijft van mij, alles wat op naam van mijn verloofde staat blijft van hem. Alles wat verdiend wordt na de trouw is van ons beide. ivm de woning staat er idd een clausule in het contract dat dat rechtstreeks naar de langst overlevende partner gaat.
|
|
Saskia
22-6-2013
|
23-5-2013 11:04:49
wij zijn nr 3 verschillende geweest, omdat we ook zo twijfelen, we zijn er eigenlijk nog niet echt uit, maar ik denk dat we gewoon gaan trouwen zonder contract... uiteindelijk zit dat wel allemaal goed in elkaar denk ik...
groetjes
|
|
Ann
14-9-2013
|
23-5-2013 11:06:39
Wij trouwen met scheiding van goederen. Mijn vriend gaat namelijk het bedrijf overnemen van zijn ouders en ze zitten in een branche die van zeer goed naar zeer slecht kan gaan op 1 jaar. Daarmee, als er iets gebeurd kunnen we steeds terugvallen op mijn inkomen. @ Sarah, het stelsel dat je uitlegt is het wettelijk stelsel (als je niets vastlegt val je hier automatisch onder) gemeenschap van goederen houdt in dat alles van iedereen wordt, is en zal zijn. Groetjes
|
|
krista
9-8-2013
|
23-5-2013 11:09:25
@ Sylvie. Wij zijn ook een notaris gaan raadplegen. Ik heb destijds mijn huis alleen gebouwd. Mijn kinderen erven mijn huis dan ook, MAAR dat wou ik ook zo, mijn ventje heeft vruchtgebruik totdat hij sterft. Dus mijn kinderen kunnen mijn ventje er NIET uit zetten (volgens de notaris). Ze kunnen het huis ook niet verkopen zolang mijn ventje leeft, maar mijn ventje kan het huis ook niet verkopen. Dus zullen ze moeten overeen komen als ze het huis willen verkopen. Ik vond ook dat het standaard huwelijkscontract voldoet aan al mijn voorwaarden. Wij laten dus geen huwelijkscontract opstellen.
|
|
Jessie
20-7-2013
|
23-5-2013 11:40:05
Ann, het wettelijk stelsel is niet automatisch "alles wordt van iedereen", dingen die je uit erfenissen verkrijgt, je eigendommen voor het huwelijk blijven van jou. Tenzij je een eigendom ook op naam van je partner laat zetten (met enkele belangrijke clausules uiteraard).
|
|
Mieke
29-6-2013
|
23-5-2013 11:45:04
Wij hebben gekozen voor een huwelijkscontract met scheiding van goederen en vennootschap van aanwinsten met keuzebeding. In ons geval was dit in eerste instantie vooral belangrijk voor de zaak. Moet eerlijk toegeven in het begin had ik zoiets van waarom is dat allemaal nodig, maar na de inlichtingen die we genomen hadden bij twee verschillende notarissen hebben we toch beslist dit wel te doen en kozen voor dit contract. Is heel ruim biedt veel mogelijkheden en heeft voordelen als een van beide sterft op vlak van erfenissen voor de overblijvende partijen (partner en kinderen ). hoewel ik dus eigenlijk geen voorstander was ben ik nu toch blij dat we dit wel doen, je weet maar nooit wat ons overkomt en dan bedoel ik niet een scheiding he, hoewel dat nooit uitgesloten is, maar zo ziet het er nu niet echt naar uit anders zou trouwen wel heel dom zijn!
|
|
Ann
14-9-2013
|
23-5-2013 12:09:47
@ jessie: dit bedoelde ik ook niet. Bij gemeenschap van goederen worden alle goederen van iedereen. bij het wettelijk stelsel blijven je eigen goederen eigen en blijven de erfenissen inderdaad ook op naam van de ene echtgenoot staan.
|
|
Thibaut
18-5-2013
|
23-5-2013 13:28:49
Het is natuurljik een volledig ander geval als één van de 2 zelfstandig is of van plan is om dit te worden.
Dan is het natuurljik wel interessanter om een contract op te stellen. Want bij een failliesement of iets dergelijks kunnen jullie anders alle twee "gepluimd" worden. En dat is natuurlijk ook neit de bedoeling.
|
|
Bea
6-7-2013
|
23-5-2013 14:13:41
Wij hebben toch gekozen voor huwelijkscontract. Het wettelijk stelsel maar huis is voor volledige eigendom naar langstlevende en er is keuze om eerst alles naar langstlevende te laten gaan of kinderen al direct te laten erven op het moment zelf. Wij vonden vruchtgebruik niet voldoende bescherming. Ik zou niet weten of ik in dit huis wil blijven wonen als weduwe en wil het kunnen verkopen en ergens opnieuw kunnen beginnen zonder rekenschap aan de kinderen te geven. Je hebt geen glazen bol en naar gelang de omstandigheden bv binnen aantal jaren weduwe worden of als ik hoogbejaard ben, geeft toch verschil naar de kinderen. Nu kunnen we op het moment zelf kiezen of de kinderen direct mee erven of moeten wachten tot we allebei dood zijn en kunnen we volledig over alles beschikken.
|
|
Saartje
29-6-2013
|
23-5-2013 15:03:44
Wij zoals Bea. Dat heet keuzebeding. Eigenlijk geldt het gewone huwelijkscontract, maar bij geval van overlijden kan de langstlevende beslissen wat hij met het huis doet. Wij hebben ons huis ook in de gemeenschap gestoken , we hadden ieder de helft. Ook hebben we een aantal geldzaken ingebracht die eigen zijn aan een van de twee, dit in geval van scheiding... Notaris, not funny.. Gaat steeds over slechte dingen :)
|
|
Peggy
28-9-2013
|
|
|
Katrien
20-4-2013
|
23-5-2013 16:04:16
Wij hebben een huwelijkscontract met scheiding van goederen. Voornamelijk voor als één van beide schulden zou hebben. Bv je hebt een eigen zaak die failliet gaat, of je hebt een ongeval en jij bent in fout en moet een schadevergoeding betalen,... dan kunnen ze ook maar enkel aan het loon van de persoon die de schulden heeft gemaakt. En dan kan je op z'n minst verder leven met het loon van de andere.
|
|
Kelly
13-7-2013
|
23-5-2013 16:12:12
Saartje, wij zijn ook geneigd om daarvoor te kiezen ... Wat was de kostprijs bij jullie?
|
|
inge
21-9-2013
|
23-5-2013 16:23:20
de notaris gaat bij ons rond de 350 euro kosten. Wij hebben ook scheiding van goederen.
|
|
Joke
25-5-2013
|
23-5-2013 19:19:04
Wij hebben ook gekozen voor scheiding van goederen en de notaris heeft ons 320 euro gekost.
|
|
Simon
29-6-2013
|
23-5-2013 23:12:58
Bij ons ook ongeveer 350 € , maar is wel belangrijkd mocht er iets gebeuren met 1 van de 2 ..
|
|
Shana
3-8-2013
|
24-5-2013 8:29:07
Wij gaan trouwen zonder contract. Als we dan zouden scheiden wordt alles gewoon in 2 gedeeld. voila, simpel. Wij hebben natuurlijk nog geen huis gekocht enz, want dat zou anders zijn.
|
|