TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om
zijn/haar persoonlijke pagina te openen.
ilse
18-8-2007
|
20-11-2006 14:18:37
Hoi Sofie, ik ben ook al volop bezig met ons trouwmisboekje samen te stellen en tekstjes te sprokkelen en het volgende is mij meteen bijgebleven. Hopelijk ben je er iets mee. Groetjes en nog veel succes en plezier met de voorbereidingen. Ilse (18.08.2007) Eerste lezing: Er was eens een man die wijn verbouwde. Iedereen in het dorp roemde hem om zijn uitstekende wijnkennis. Die man had een zoon die eveneens in de wijngaard werkte en met veel zorg de druiven plukte en perste. De tijd verliep en op een dag kwam de zoon thuis met een meisje en sprak: “Vader, met dit meisje wil ik trouwen”. “Goed, mijn zoon”, sprak de vader, “laten we daarom een groot feest houden”. Een groot vuur werd aangestoken, het beste kalf werd geslacht en aan het spit geroosterd, en alles met een uitstekende wijn geserveerd. Toen het al erg laat begon te worden, riep de vader zijn zoon en diens vrouw bij hem. Zonder één woord te spreken, nam hij twee glazen en vulde die met twee verschillende kwaliteitswijnen. Dan nam hij een derde glas en mengde daarin zorgvuldig de twee wijnen. Hij keek zijn zoon in de ogen, wees naar het eerste glas en zei: “Dat ben jij”. Vervolgens keek hij de vrouw in de ogen, wees naar het tweede glas en sprak: “Dat ben jij”. Tenslotte nam hij het derde glas in zijn handen en mijmerde: “Het huwelijk lijkt net op het mengen van twee wijnsoorten. Als je wijnen mengt, moet het mengsel een harmonische smaak hebben, toch moet het typische aroma van elke wijnsoort gerespecteerd worden. Probeer dit ook in jullie huwelijk te realiseren”. De vader zweeg. De twee jonge mensen omhelsden hem en namen afscheid.
|
|
birgit
2-12-2006
|
20-11-2006 16:04:40
hey sofie
wij hebben die tekst van de wijn als 2e lezing! onze 1e lezing is uit de profeet van kahlil gibran:
iemand uit het volk vroeg aan de profeet: "en wat kunt ge ons vertellen over het huwelijk?" "heb elkander lief, maar maak van de liefde geen keten. laat ze veeleer een golvende zee zijn tussen de kusten van uw zielen. vul elkanders beker, maar drink niet uit dezelfde. deel uw brood met elkaar, maar eet niet van elkanders stuk. zing en dans samen en wees blij, maar blijf ieder van u alleen zoals de snaren van een gitaar alleen zijn, al doortrilt hen dezelfde muziek. geef uw harten, maar geef ze niet aan elkander in bewaring, want alleen de hand des levens kan uw harten bevatten. Sta tesamen, maar niet te dicht bijeen, want de zuilen van de tempel staan ieder op zichzelf, en de eik en de cypres staan nooit in elkanders schaduw.
groetjes birgit 02.12.06
|
|
Nathalie
8-9-2006
|
20-11-2006 21:15:28
Ik heb ook nog een heleboel teksten/lezingen die ik je graag wil mailen. Stuur me maar een mailtje op nvdrmeijden@home.nl
Groetjes Nathalie getrouwd op 08-09-06
|
|
Katleen
10-8-2007
|
20-11-2006 21:29:12
hey sofie,
Bij een huwelijk van vrienden heb ik dit verhaal gehoord:
Het verhaal van Grote Haas en Hazeltje; raad eens hoeveel ik van je hou?
"Grote Haas, kom eens hier met je oren, ik moet je iets heel belangrijks vertellen. raad eens hoeveel ik van je hou?" "Oei, dat is moeilijk," zegt de grote haas, "dat kan ik niet raden, hoeveel dan wel?" "Zoveel!" roept Hazeltje en hij rekt zijn armen uit zover hij maar kan. Grote haas strekt ook zijn armen" en zoveel hou ik van jou!" zegt hij dan. "Dat is een heleboel" denkt Hazeltje. Hij zegt" ha, ik hou van jou zo hoog als ik kan springen" en hij springt zo hoog als hij kan. Grote haas lacht en zegt "en ik hou van jou zo hoog ik kan springen" en hij neemt zo'n hoge sprong dat z'n oren de takken raken. "tjonge", zucht Hazeltje "als ik toch eens zo hoog kon springen" "ik hou van jou tot helemaal aan de maan" zegt hazeltje gapend en hij doet zijn oogjes dicht. "dat is ver" zegt grote haas. "dat is heel, heel erg ver" grote haas legt hazeltje voorzichtig in zijn bedje van varens en geeft hem een nachtzoen. en terwijl Grote haas dicht naast hazeltje gaat liggen fluistert hij" ik hou van jou helemaal tot aan de maan en terug..."
groetjes, katleen 10/08/07
|
|
sabrina
7-7-2007
|
21-11-2006 12:47:43
Hey Sofie,
Dit gaat ons tekstje worden:
Er was eens een vrouw die had gedroomd dat ze met haar man langs het strand wandelde. Al de stappen uit haar leven kwamen in haar verbeelding terug en voor iedere periode uit haar leven stonden er twee paar voetstappen in het zand: één paar van haar en één paar van haar man. Toen ze deze voetstappen van dichterbij wilde bekijken, zag ze opeens dat er een stuk levensweg was met maar één paar voetstappen. En dat was juist in een periode dat het voor haar zo moeilijk was geweest… Toen zei ze tegen haar man: “Op het moeilijkste moment van mijn leven is er maar één paar voetstappen terug te vinden. Waarom heb je me juist toen in de steek gelaten?” “Liefste,” antwoordde hij, “Ik hou van je. Ik zou je nóóit in de steek laten. Daar waar je maar één paar voetstappen zag staan, daar heb ik je gedragen…”
Heeft wel iets romantisch
Groetjes, Sabrina 07/07/07
|
|
Ingrid
16-9-2006
|
22-11-2006 10:40:08
hoi, wij hadden een gedicht van Toon Hermans: “Ik leef”, zei ik, “ik leef” en ik hoorde dat ik het zei, maar plots’ling dacht ik: “neen, niet ik, maar er leeft ‘iets’ in mij…”
Het is dat wonderlijke iets, dat zorgt dat ik besta en ik? nou ja, ik ben er wel, maar ach… ik kom en ga.
Want als mijn ‘tikje’ niet meer slaat, dan staat mijn ‘ikje’ stop, maar het grote iets, dat blijft en blijft, het ‘iets’ dat houdt niet op.
En of ik zing of fluit of fiets, rechtop zit in mijn bed, ik voel van binnen steeds dat ‘iets’ mij in beweging zet.
|
|
Chantal
1-9-2007
|
19-3-2007 9:30:54
Dag Sofie,
Dit gaat onze eerste lezing worden:
De zon is voor velen de gewoonste zaak van de wereld. Toch doet ze elke dag een wonder. Ze steekt het licht voor mij aan en geeft mij warmte.
Ze vecht tegen de wolken om te zien en een mooie dag te schenken. ’s Nachts gaat ze naar de andere kant van de aarde, om ook daar de mensen haar licht te brengen. Doof ik de zon, dan zit ik in de zwartste duisternis en ijzigste kou.
Zo is het ook met de liefde. Gaat de liefde op in mijn leven, dan brengt ze licht en warmte. Als ik de liefde heb, kan ik veel missen. Maar als de liefde ondergaat in mijn leven, worden de schaduwen steeds groter en geraak ik stilaan in de nacht en de kou.
De liefde is als de zon. Wie ze heeft, kan veel missen. Maar wie de liefde mist, mist alles.
Succes nog met de voorbereidingen! Chantal 01.09.07
|
|
|
|
Bijzondere muziek voor die bijzondere dag
in Antwerpen |
Lillee's Land
in Tienen |
in Hasselt |
Rituelen voor mensen van nu
in Tielt |