Terug naar overzicht
Hangt ervan af wat je bedoelt: Je kan een jaar voor je huwelijk een datum vastleggen bij de gemeente, maar de ondertrouw kan later pas. Zodra ze jullie gegevens verzameld hebben, krijg je een berichtje en dan moet je nog de papieren tekenen. Deze ondertrouw kan vanaf een half jaar voor jullie huwelijk tot minimum twee weken voor je huwelijk.
dit hangt af van gemeente tot gemeentewij bijvoorbeeld kunnen pas ten vroegste oktober dit jaar onze datum gaan vast leggen best eventjes informeren bij de burgerlijke stand
In Antwerpen kan je het vastleggen vanaf 6 maanden en 2 weken voor de huwelijksdatum :-) hangt dus af van gemeente tot gemeente :-)
Hier vanaf 6 maanden voor de trouw.Die 2 weken ten laatste geldt omdat ze de boel ook officieel 10 dagen moeten uithangen.Als je een gegeerde datum hebt, zou ik wel voor "zo snel mogelijk" gaan (zo snel als kan in jouw gemeente), want anders heb je kans dat ie bezet is.
Wel, ik moest onlangs op het gemeentehuis zijn voor mijn nieuwe identiteitskaart en ik vroeg hoe dat zat met het burgerlijk huwelijk en wat dat kostte. En ze vroegen me meteen of ik een datum had. Ja, natuurlijk! En ik was meer dan 1 jaar voor de datum en ze hebben het al direct opgeschreven zodat ik zeker was dat ik dat uur zou hebben. En na Nieuwjaar zullen ze me opnieuw contacteren. Na de ondertrouw moet je in principe binnen de 6 maanden getrouwd zijn.Ik denk wel dat het bij elke gemeente anders is, maar ik zou het toch even navragen.
Ik denk dat je het op de meeste plaatsen pas een half jaar op voorhand echt kan vastleggen.... Dus ik was hier ook aan het wachten tot het 14 december is. Nu heb ik van de week gehoord dat een dochter van iemand volgend jaar in mei trouwt en dat ze hun datum en uur al van maart wisten. Dus ik een beetje slecht gezind naar burgelijke zaken gebeld. (En dit omdat ik vorig jaar al eens had gehoord van wanneer het ging.) Nu wisten ze mij aan telefoon te zeggen dat het pas een half jaar van te vore ging maar dat je al wel een optie kon pakken op uur en datum. Dus ik zou gewoon is bij jou naar het stad bellen en die van burgelijke zaken aan de lijn vragen.... En eens goed informeren....Veel succes..Liefs Caroline
Hier vanaf een jaar ervoor "in potlood",Een half jaar ervoor officieel. Ondertrouw ten laatste 6 weken er voor.Wij waren de 1e voor onze datum, precies een jaar ervoor. De datum was geen probleem, maar de 1e mag het uur kiezen. Volgende koppels hebben zich daaraan aan te passen. Uren waren hier tussen 10u en 14 u, met telkens een half uur per koppel. Wij hebben 13u30, dus het volgende koppel moet aansluitend er voor om 13u.Waren wij de 2e in de rij geweest, en het koppel voor ons zou 10u gekozen hebben, was het bij ons om 10u30 geweest, wat we dus niet wilden. En de meeste plaatsen hanteren dat principe. Achteraf zorgen om niets voor ons, want tot nu toe zijn wij de enige die dag die trouwen in onze gemeente, maar in drukkere plaatsen kan je wat dat betreft beter te vroeg zijn als te laat. Zeker als je een bepaald uur wil.Vanaf dat je "in potlood" in de boek staat steekt het niet op een week voor de rest van het papierwerk, dan staat datum en uur gewoon vast.
Hey bedankt allemaal voor jullie reactie! Ben net terug van de gemeente. Ze hebben mij gezegd dat ik veel te vroeg ben en als ik begin januari ga dat dat vroeg genoeg is. Het is wel een klein dorpje, hij zei dat ze dit jaar slechts 30 koppels hebben die trouwen. Ik zeg hem dan dat ik zeker op 3 mei 2014 wil trouwen en hij zei dat hij nu nog niks kon noteren. Ik persoonlijk ben een stresskip en ben bang dat ik die datum niet meer zal hebben. Maar ja hij zal het wel weten zeker. Ik wou ook in namiddag trouwen maar ja, ze doen het enkel 's morgens. Zullen ons moeten aanpassen.
Die datum zal wel geen probleem zijn. In het slechtste geval trouwt er nog wel een ander koppel, maar 2 (of zelfs meer) huwelijken op dezelfde dag is geen enkel probleem. Wij hadden voor de zekerheid wel een "reservetijdstip" in gedachten voor als dat van onze voorkeur al bezet was en we hadden het nodig. (Maar uiteindelijk waren we blij dat het dit uur was geworden en niet wat we eerst wilden.) Dat is iets minder dan een jaar van te voren genoteerd. Bij ons in de gemeente trouwen er iets van 70 koppels per jaar geloof ik, dus dan is de kans ook niet zo groot dat er veel op dezelfde dag zijn. En in de namiddag op zaterdag gaat in veel gemeentes niet.