Nu Online
Momenteel zijn er 366 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Tweede keer in kerk trouwen

13-12-2006 10:25:48
Hallo , ik ben vijf jaar geleden voor de kerk getrouwd , maar na twee jaar vond mijn vrouw het nodig om vreemd te gaan dus na 3 jaar huwelijk was alles voorbij. Nu zeg ik achteraf wel vaak ok we hebben allebei schuld maar toch .... Nu een goed jaar geleden heb ik een nieuwe vriendin leren kennen en wil ik opnieuw voor de kerk trouwen . In de eerste plaats voor mijn vriendin want zij was nog niet getrouwd . nu zou ik graag weten hoe we dit kunnen regelen . ik heb al gehoord dat het mogelijk is maar de vraag is hoe en war moet ik hiervoor zijn .

Tommy

Meld misbruik

Reacties: 11 | Gelezen: 2663

freddy

Meld misbruik13-12-2006 11:19:23

Beste Tommy,

Je vraag is naar mijn bescheiden mening niet zo eenvoudig te beantwoorden.
Vooreerst dit,de RK zegt wat voor God gebonden is kan niet meer ontbonden worden.
Op grond van zwaarwichtige redenen (?) kan de kerk na een langdurig grondig onderzoek echter dispensarium verlenen.

Ik vrees dat ik nu een paar mensen tegen de schenen ga stampen maar die "zwaarwichtige" redenen zijn blijkbaar niet voor iedereen dezelfde.

Het lijkt erop dat indien geld of macht aanwezig is, de kerk met haar eigen regels op dit vlak nogal soepel omspringt.
Denk maar bijv. aan Caroline van Monaco en onze Helmut Lotti.

Je kunt eventueel deze omslachtige procedure ontlopen.

Met wat geluk vind je wel ergens een zeer progressieve priester die uiteraard heel discreet je voor de tweede maal kerkelijk zal huwen.Uiteraard staat dit 2de kerkelijk huwelijk dan niet geregistreerd in de boeken van de kerk.

Hopelijk was deze info voor je nuttig.

Met mijn verontschuldigingen indien ik met dit antwoord iemand zou gekwetst hebben wat zeker niet de bedoeling was.

Groeten en succes

Freddy

Tommy

Meld misbruik13-12-2006 11:38:52

Bedankt voor je reactie , het is nu niet de reactie die ik hoopte spijitg genoeg . dus bedrog is niet zwaarwichtig genoeg ? is er een kerkelijke instantie waar ge met deze vraag terecht kunt ?

freddy

Meld misbruik13-12-2006 11:48:35

Hey Tommy,

In eerste instantie zal de pastoor van je parochie hierover meer info geven.Wat voor dispensarium in aanmerking komt staat op een lijst vermeld.
Meer info alsook de aanvraag doe je op het bisdom.

Groetjes

Freddy

Nele
19-5-2007
 Meld misbruik13-12-2006 13:30:16

Dag Tommy,
wij hebben geprobeerd om de procedure op te starten, zodat mijn vriend kerkelijk kon scheiden van zijn ex.
De situatie is dezelfde als bij jou: zijn vrouw heeft hem bedrogen en is bij hem weggegaan.
Eerst heb je een inleidend gesprek met de vicaris (bij ons was dat Joris De Jonghe)
Je moet bij hem volledig het verhaal van je relatie met je ex vertellen (dit is een zéér zwaar gesprek, echt àlles wordt bovengehaald)
Dan zal je ex een uitnodiging krijgen om ook een gesprek te hebben met de vicaris. Na beide gesprekken neemt hij een besluit of het mogelijk zou zijn om de procedure te laten doorgaan, en of er een kans bestaat dat je kan scheiden.
'Goede' redenen om te scheiden zijn:
oa
- geslaan worden door je partner
- uitgehuwelijkt worden
- je partner is lesbisch/homo
- je was véél te jong om te beseffen wat de huwelijksgelofte inhoudt
- indien je partner psychisch gestoord lijkt te zijn
- ...
Mekaar bedriegen is volgens de kerk geen reden om te scheiden.
Wij zijn hiermee dus gestopt na de gesprekken bij de vicaris.
Indien er wel een grondige reden zou zijn, dan gaat je dossier eerst via de kerkelijke rechtbank van eerste aanleg. Dit kost zo'n 800 €
Als het goedgekeurd wordt, gaat je dossier naar de kerkelijke rechtbank van tweede aanleg (indien het niet goedgekeurd wordt stopt het hier en ben je je geld kwijt)
Dat kost nog eens zo'n 200 à 300 €

Deze hele procedure duurt zeer lang (bij ons zou het al niet meer gelukt zijn, en we hadden toen nog een jaar de tijd...)

Nog een spijtig gegeven: indien de kerkelijke scheiding toch zou lukken, dan mag je niet op dezelfde dag voor de kerk trouwen als voor de wet, en het moet in besloten kring gebeuren. Dit verplichten ze om te vermijden dat de mensen kerkelijk zouden scheiden, enkel en alleen om een groot feest te geven, en voor de 'show'...

Thuis heb ik het foldertje liggen, als je graag hebt dat ik het je doormail, laat dan iets weten...

Ik weet het, het ziet er niet goed uit, maar zo weet je waar je voor staat...

mvg
Nele
19/05/07

Els
22-9-2007
 Meld misbruik13-12-2006 16:04:46

Tommy,

Mijn tante is 2 jaar geleden, voor de 2e keer voor de kerk getrouwd. In het wit, met de hele suite en alle tradities er op en aan. Niets ontbinding of dergelijke, geen lange procedures. Via rent-a-priest kan je gewoon een volledig identieke kerkelijke ceremonie regelen. Het kan wel niet in alle kerken doorgaan, de kerk moet eigenlijk "het gebouw" verhuren en voor hen is het geen kerkelijk erkend sacrament. Maar noch jij, noch de genodigden merken een verschil. Alles was aanwezig; de communie, een huwelijkskaars, huwelijksregister. Had mijn tante er niet openlijk over gepraat dat het via rent-a-priest verliep, niemand had het geweten. Dus ik denk dat dit een veel gemakkelijkere én goedkopere aanpak zou zijn.
Succes!
Els
22/09/2007

freddy

Meld misbruik13-12-2006 16:53:51

Goede tip van Els.

Uiteindelijk gaat het niet om het kerkregister maar om je geloofsovertuiging en je innerlijke gemoedsrust.

Succes

Freddy

Mieke
8-9-2007
 Meld misbruik13-12-2006 18:07:43

Dag Tommy,
Wij zitten in identiek dezelfde situatie als U.
Ik was ook beginnen rondbellen voor de ontbintenis van mijn partner zijn vorig huwelijk maar dat is een ontmoedigende zaak want idd " overspel" is niet belangrijk genoeg om een huwelijk te ontbinden.
Tot ik een priester aan de lijn had die me 2 vragen stelde nl : Of ik graag mijn partner zag en als we samen wilden gelukkig zijn.
Wat de logische antwoorden "ja" waren.
Dus zei hij, heb je dan de kerk nodig om dit te bewijzen ?
En dit deed me stilstaan....
Wij trouwen nu via rent-a-priest.
Het zal een heel persoonlijke viering worden naar ons toe als koppel.
En ik heb me daarbij neergelegd dat we dus nooit kerkelijk zullen trouwen.
Maar het is een kwestie van elkaar graag te zien en dit te blijven doen, dus heb je dan het kerkelijk huwelijk nodig ?
Zo, mijn epistel is ten einde..
Veel suc6 nog verder..
Groetjes Mieke

Nele
19-5-2007
 Meld misbruik14-12-2006 10:24:44

Tommy,

Het is inderdaad zo dat je eventueel via rent-a-priest voor een huwelijksviering kan kiezen. Maar je kan ook gewoon een 'dankviering' laten doorgaan, wij doen dit zo, hierbij merk je ook nauwelijks een verschil met een echte huwelijksviering

Iedereen kan wel zeggen dat het belangrijkste is dat jullie samen gelukkig worden, en dat je er niemand anders (ook de kerk niet) bij nodig hebt
Maar het mag toch niet onderschat worden welk emotioneel effect dit heeft...
Mijn vriend zijn ex heeft na onze verloving er alles aan gedaan om terug met hem een relatie te kunnen beginnen. Ze zijn wettelijk gescheiden, maar een scheiding voor de kerk wou ze nooit mee akkoord gaan omdat ze aan mij duidelijk wou maken, dat ik 'maar voor de helft met mijn man zou getrouwd zijn... Enkel voor de wet, want voor de kerk zou zij met hem getrouwd blijven, 'tot de dood hen scheidt'' Letterlijk dan... Niet leuk als je zoiets naar je hoofd geslingerd krijgt :-s

Als dan blijkt dat de kerkelijke scheiding niet lukt is dat toch wel slikken...

Nele 19/05/07

Jessika
27-7-2007
 Meld misbruik15-12-2006 23:37:10

Hey Tommy,

Eerst en vooral proficiat met je huwelijk!
Misschien hier ook nog een tip:
Een verre achternicht (of zoiets) van mij is ook getrouwd met een gescheiden man. Zij wou ook voor de kerk trouwen maar dat ging uiteraard niet. Maar ze heeft wel een prachtige viering gehad in de kerk hoor, met alles erop en eraan. Omdat ik het WIST dat hij al eens kerkelijk getrouwd was, heb ik natuurlijk extra gelet op wat er anders was he (ik geef toe ik was ook wel een beetje nieuwsgierig) Wel, het enige wat er anders was, is dat ze niet de traditionele huwelijksbeloften uitgesproken hebben èn dat de priester natuurlijk niet letterlijk gezegd heeft dat ze in de echt verbonden waren.
Ze hebben wel een alternatieve belofte uitgesproken, precies weet ik het niet meer maar ik denk dat het erop neer kwam dat ze niet letterlijk mochten zeggen dat ze elkaars man/vrouw zouden zijn (wel elkaar graag zien en zo). Ook bij de ringen werd er denk ik niets gezegd.
Ik wil je hiermee gewoon zeggen dat het een mooie viering was waar naar mijn gevoel echt wel alle belangrijke elementen in zaten. Ik ben er ook van overtuigd dat 99% van alle aanwezigen het niet doorhad dat het 'anders' was!!
Hopelijk vinden jullie een priester/iemand die open staat voor jullie verhaal!

freddy

Meld misbruik5-1-2007 17:31:12

Hallo Tommy,

Op 13 december ll. reageerde ik op jouw vraag ivm tweede keer trouwen in de kerk. Was je blij dat ik reageerde of stoorde het U ?
Dank bij voorbaat voor een antwoordje.

Groetjes
Freddy

Tommy

Meld misbruik5-1-2007 21:26:00

Bedankt allemaal voor de antwoorden , wss gaan we via rent a priest ergens op een mooie locatie buiten trouwen .

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Huwelijksviering nodig?
Ellis&You Bijzondere muziek voor die bijzondere dag in Antwerpen
Maak de mooiste dag van je leven af met de mooiste muziek. Laat je ontroeren door de betoverende stem van Ellis. Live begeleid op piano en/of gitaar voor uw ceremonie en receptie of live on tape voor een verrassend, extra geslaagd avondfeest! Meer info
Lillee's Land Lillee's Land in Tienen
Oldschool vintage swing & jazz Bij ceremonie duo zang - gitaar Meer info
Rent a Priest vzw Rituelen voor mensen van nu in Tielt
Rent a Priest verzorgt vieringen waarin u centraal staat, met de taal en de accenten die u wenst, op de plaats van uw keuze, met warmte, verbondenheid en passie. Rent a Priest is geworteld in de room-katholieke traditie en staat open voor iedereen. Meer info
Huyze Miekado Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires in torhout
De eerste échte winkel voor trouwcadeautjes, gastenboeken,ringkussentjes, strooimandjes, enveloppendozen en trouwkaarten! Meer info