Terug naar overzicht
Ik denk dat heel veel afhangt van het contract dat jullie ondertekend hebben? Om late annulaties te voorkomen werken heel veel fotografen met een clausule waardoor een voorschot niet kan terugbetaald worden. Maar in de praktijk heb je overschot van gelijk: een annulatie zo vroeg op voorhand zou ik ook gewoon terugbetalen met het volste begrip.Maar nogmaals: kijk even na wat er in jullie contract staat. Voor advies hoe het zit als er geen contract is (wat ik me heel moeilijk kan voorstellen) kan ik je niet helpen, daar is meer juridische kennis voor nodig...Veel succes,Roeland Van de Velde---
Er is niets over het voorschot vermeld in het contract.Enkel huwelijksdatum, boekingsdatum, onze namen, tel, e-mail en adres.
Ook is dit niet ondertekend, het was gewoon een invulformulier per mail.
U heeft officieel recht op 7 dagen bedenktijd en gratis annulatie binnen deze periode.Valt het nog binnen deze periode?Groeten,Thierry Heldenberghwww.trouwfuif.com
Neen voorschot betaald begin juni 2013.Volgens die fotograaf begon 2015 ook al vol te stromen, iets wat waarschijnlijk overdreven zal zijn.
Griet,Ik vind het echt bijzonder erg voor je.Zo'n fotografen doen deze job duidelijk niet uit passie...Normaal gezien is het zo dat het voorschot niet wordt terugbetaald, mààr daar moet echt wel iets van in het contract staan volgens mij.Bovendien bestaat er zoiets als een geste, in dit geval zou ik het voorschot wél hebben terugbetaald.Er zijn instanties waar je gratis juridisch advies kan inwinnen. Ook doen bepaalde advocaten het zo dat een eerste consult gratis is (en dan weet je ook al genoeg).Misschien is dat een optie?Bovendien ga ik ervan uit dat deze fotograaf dit verhaal liever niet met naam en toenaam ziet verschijnen?...Veel succes gewenst in elk geval!Het is héél spijtig dat jullie in de voorbereiding op een huwelijk, jullie met zo'n dingen moeten bezig houden!Succes,IsabelleCedric Alexandre Photography
Is het 'contract' afgsloten via internet? dus niet bij de fotograaf ter plaatse, maar 'op afstand'? Dan heb je sowieso een herroepingsrecht van veertien dagen. Als de fotograaf je daar niet op gewezen heeft, is dat zelfs een periode van drie maanden vanaf de dag na ondertekening. En dan is hij wettelijk verplicht om alle betalingen binnen de 30 dagen terug te storten. Je hoeft dan zelfs geen reden op te geven.Maar ook als dit niet het geval is, kan je altijd proberen om je voorschot terug te krijgen.Waar je mee moet beginnen is hem aangetekend aanmanen om het voorschot terug te betalen. Verwijs hierin naar het feit dat er na de betaling van het voorschot pas melding gemaakt is door hem van bijkomende kosten en dat bijgevolg jullie afspraak niet bindend is (bepaalde service tegen bepaalde prijs). Verwijs ook naar het feit dat er geen afspraak is over een inhouding van dat voorschot en benadruk dat jullie ruim op tijd geannuleerd hebben en bovendien enkel en alleen omdat hij in eerste instantie onvolledige informatie gegeven heeft. Maan hem aan om het voorschot binnen 8 werkdagen terug te betalen op rekeningnummer xxx, zoniet zullen jullie de nodige gerechtelijke stappen ondernemen. Eindig met deze zinnen:Bij gebrek aan een positieve reactie hierop binnen de gestelde termijn, zullen wij niet aarzelen om de nodige gerechtelijke stappen te ondernemen. Hopende dit alsnog in der minne te kunnen oplossen. Huidig schrijven wordt u gericht onder voorbehoud van alle rechten en zonder enige nadelige erkentenis. Met beleefde groeten, Indien er geen reactie volgt, kan je naar het vredegerecht stappen. Dat is gratis en je hebt geen advocaat nodig. Zij zijn in deze materie bevoegd.De brief stuur je zowel aangetekend als per e-mail (of met gewone post)Zet eventueel in je e-mail dat je een advocaat hebt geraadpleegd en je niet zal aarzelen om naar het vredegerecht te stappen. Meestal is dat wel overtuigend. Veel succes!
Ik vind dit echt hééééél erg voor je, en mens is dan op tijd met de annulatie en toch lappen ze je zoiets, tis inderdaad niet iemand die het doet omdat hij het graag doet maar puur voor de centjes jammer genoegKan je niet eens advies gaan vragen in zo'n prodeo advocatenbureau ? volgens mij kan je daar eens op gesprek gaan om juridisch advies te vragen en moet je er niets of weinig voor betalen ( denk ik ) die gaan je zeker kunnen helpenSorry dat ik je niet echt kan helpen met advies maar een luisterend oor en een schouderklop krijg je hier wel van mij !!!succes ik hoop echt dat je tot een oplossing komt x