Terug naar overzicht
Wij hebben dit probleem niet, we kunnen het uur gaan kiezen ten vroegste 6 maand voor de datum, bij ons dus op 30 december. Wat we wel hebben is dat degene die eest is de eerste keuze heeft voor die dag, dus gaan zo vroeg mogelijk naar het gemeentehuis gaan om de volledige keuze te hebben voor het uur.
Hier bijna hetzelfde probleem. In Brussel kan je lang op voorhand de datum vastleggen, maar niet het uur. We konden enkel aangeven rond welk uur we willen trouwen (als je de eerste bent die dat uur wilt, zal je ook voorrang krijgen op de rest). Wanneer we in ondertrouw gaan, zal ik toch even polsen of ze het exacte uur +/- weten, want normaalgezien weet je pas 10 dagen op voorhand het exacte uur... voor de uitnodiging is dat dus een pak minder.
In de Antwerpse districten is dat inderdaad zo. In Borgerhout beginnen ze om 10.30 en de rest sluit aan. Je kunt daar ook geen voorkeur geven, maar het is sowieso tussen 10.30u en de middag (blijkbaar hebben ze er nooit zo veel dat er ook in de namiddag getrouwd moet worden). Wij gaan daarom een dag op voorhand voor de wet trouwen, anders wordt de planning te hectisch. Eigenlijk is dat (+ het ontbreken van een persoonlijke invulling) ook de reden waarom we voor de kerk trouwen.
Correctie: de hoofdreden dat ík voor de kerk trouw. Mijn vriend wil sowieso voor de kerk trouwen, omdat dat voor hem meer betekent :-).
Hier ook, 6 maanden op voorhand kunnen we aanvraag maar doen en degene die eerste is, heeft de eerste keus. Een vriend van ons (schepen) trouwt ons en heeft het wel reeds mondeling doorgegeven. Schriftelijke aanvraag kunnen we maar op 16 december doen. Ik versta dat eigenlijk niet, voor alles vast te leggen moet je een jaar op voorhand al druk in de weer zijn, maar alles wordt toch bepaald door het uur van wettelijke en kerkelijke viering. Dus waarom kan je niet een jaar op voorhand dag en uur bepalen :-(
Wij hebben in oktober 2012, ons burgerlijk huwelijk al kunnen vastleggen inclusief het uur. Het laatste uur dat kon is wel 13u30, dit hebben we dan ook gekozen.Ons kerkelijk huwelijk, het uur ed. hebben we kunnen vastleggen in maart 2013.Dus echt anderhalf jaar op voorhand en een jaar op voorhand eigenlijk.
Vind het nogal een gedoe hier, de hoofdvogel was is uw vriend in Antwerpen geboren, ik nee in Brugge, oei dan moet ge toch eens langs komen want dan moeten we een dossier aanleggen voor de ondertrouw dus kunnen we deze week nog eens naar t gemeentehuis :)
Volgens de website konden wij ook pas 6 maand op voorhand vastleggen. Maar ik heb even gemaild naar de burgerlijke stand en we konden al alles vastleggen.Dus onze datum en ons uur liggen al vast. Ben blij dat ik de eerste was voor die dag, want anders zou mijn planning ook in het honderd lopen.
wij kunnen zelf kiezen,we hebben nog niets vastgelegd maar wel de datum en uur gereserveerd,zodat niemand anders op ons uur nog kunnen trouwen,in januari leggen we alles vast :)
wij hebben ook al gereserveerd in augustus,en in januari gaan we vastleggen.Dan hebben we wel eerste keuze.
Wij kunnen het nu ook al vastleggen maar pas 6 maanden op voorhand wordt dat officieel. Het ambetante bij ons is wel dat je je moet houden aan wie er al een uur heeft gereserveerd.Wij waren graag rond 13u30 getrouwd maar omdat er al iemand staat om 11u, om 15u en om 17u moeten we telkens een halfuur er voor of een halfuur erna komen ... Ze willen dat dit aansluitend is zodat ze zelf niet de hele tijd op verschillende uren moeten komen. Al begrijp ik dan niet waarom er mensen om 15u en om 17u mogen staan als de eerste al 11u had aangeduid ... en waarom wij moeten aansluiten? Swat, voorlopig staan wij dus om 10u30.