TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om
zijn/haar persoonlijke pagina te openen.
Ine
28-6-2014
|
5-11-2013 9:42:06
Amai ik hoop maar max 6000 euro uit te geven aan onze hele trouw .. Alles erop en eraan (wel met een parochiezaal) want een andere locatie had ik wel gewild maar was al rap 2500 euro enkel de zaal dus dat wou ik er niet aan geven. Zou je , je budget niet even onder de loep kunnen nemen met je vriend en toch proberen een paar 1000 euro te besparen? En je toch nog een prinses te voelen?
|
|
Bart
5-7-2014
|
5-11-2013 9:55:15
Moest ik onze receptie en mijn kleed niet meerekenen dan kom ik nog meer uit dan wat jij zegt. Ik vermoed dat het geen abnormaal bedrag is.
Maar je moet zelf goed nadenken hoe je je feest wil. Wij willen het liefst ook maar één keer trouwen en willen dit dan ook zo doen dat we er achteraf geen spijt over moeten hebben.
We gaan waarschijnlijk wel op een minder exotische huwelijksreis, maar vooral omdat wij graag met de auto op vakantie gaan en niet ver weg willen. Daar gaan we wel wat op besparen.
Maar weeg de positieve en negatieve kanten eens tov elkaar af en je moet er beide gelukkig van worden. Succes!
|
|
Evelyn
6-6-2014
|
5-11-2013 10:19:00
eerlijk vind ik dit absurd veel geld . is natuurlijk ook te zien hoeveel volk je vraagt. bij ons betalen we alles zelf. 1290 voor mijn jurk, ongeveer 2400 euro voor receptie enfeest voor 45 man, stadhuis is 80 euro, ringen 164 euro in staal, vervoer 180 euro en 120 euro voor kapper make up . het is inderdaad maar keer zo een dag, maar als je dan achteraf met het gevoel zit veel te veel hebt uitgegeven, blijft dit lang na zinderen. wij zitten met verbouwingen en hebben het bewust allemaal goed bekeken zodanig we een mooi feest hebben, maar toch nog ons huis in orde krijgen. zodanig we dan ook van ons mooie huis kunnen genieten.
|
|
Marie
25-1-2014
|
5-11-2013 10:48:43
Ga je jezelf niet sowieso een prinses voelen die dag? En gaat het niet vooral om het dat jullie man en vrouw worden? Ik snap wel dat je een mooi en leuk feest wil, dat wil iedereen. Maar uiteindelijk draait het toch om jullie geluk samen en niet om die ene dag alleen. Denk dat het heel belangrijk is dat zowel jij als je vriend er een goed gevoel bij hebben. Je trouwt immers met 2 en niet alleen...
|
|
Annemie
30-8-2014
|
5-11-2013 11:07:12
Goh onze zaal is eigenlijk samen met de DJ en fotograaf samen een 13.500 euro. Maar toen we dat gingen vastleggen was dat voor hem toen OK. Zijn vrienden hebben een trouwfeest gedaan van rond de 18.000-20.000 euro alles in en dat was zowat zijn streefdoel. Dus op zich hebben we daar zeker rekening mee gehouden. Ik verwacht de ringen samen 1000euro (want we willen witgoud), wat bloemen (samen 500euro?), uitnodigingen, bedankingen ... Er is geen vervoer, we gaan de auto lenen van mijn schoonbroer. Een huwelijksreis gaat bij ons ook nie exotisch zijn hoor. Het was maar een voorbeeldje dat ik gaf. Tzal bij ons eerder Italië of Griekenland worden, dus daar probeer ik ook wel om met het budget rekening te houden. Doordat mijn ouders dat betalen, en ik kom wel een beetje uit een rijkere familie, willen zij een aantal dingen maar heb ik ook al gezegd dat dat voor onze kant volledig is ... Maar zij (en ik ook) willen wel nog altijd wel een mooi feest met toch een klein beetje luxe. Ik wil zeker ni vergelijken met mijn zus maar onbewust doe je dat toch wel?
|
|
Bart
5-7-2014
|
5-11-2013 11:19:43
De zaal is sowieso een veel te grote hap uit je budget. Hier is dat net zo, graag had ik daar wat minder kosten aan gehad. Wij zitten met een aantal verplichte gasten (vnl. collega's van het werk, elk trouwfeest / feest worden alle partners uitgenodigd. Als nieuwkomer ga je dat niet ineens veranderen)
Ik denk dat het een normale reactie is dat je onbewust met je zus vergelijkt. Af en toe heb ik dat ook wel, hoewel ik er helemaal mijn eigen ding van wil maken. Maar een goed voorbeeld kan je gewoon niet negeren;).
Je moet gewoon zien dat het iets wordt waar je allebei tevreden van bent. Een mengeling van jullie beide, zodat het voor iedereen een prachtfeest wordt.
Wat je ook doet, stralen zal je zeker die dag. Het is tenslotte jullie geluk dat telt.
|
|
Silke
29-3-2014
|
5-11-2013 12:06:23
Wij hebben ongeveer hetzelfde budget voorhanden, maar dan wel incl. kleed en accesoires. Ik vind dit niet overdreven veel geld, en wij betalen ook alles zelf. Wij hebben bewust gespaard voor onze dag, en willen het dan ook graag zoals wij het willen. We kiezen niet de duurste uitnodigingen, of de duurste ringen. Op mijn kleed stond ook een max. budget ed., maar langs de andere kant is ons doel om dit echt maar 1-malig te doen. Waarom niet gewoon stralen op de dag zoals jij het graag wil? Over budget valt m.i. niet te discussieren, je beslist zelf hoeveel of hoe weinig je er aan wenst te spenderen :-)
De discussie met je vriend is inderdaad iets moeilijker, en volgens mij niet leuk langs beide kanten. Wij hebben een soortgelijk probleem gehad bij de aankoop van ons appartement: Mijn ouders hadden een speciaal spaartpotje opzij gezet voor een dergelijke aankoop en zijn ouders niet. Om het 'eerlijk' te houden hebben we toen door de notaris laten opschrijven dat ik meer inbreng had dan hij, maar eigenlijk hoefde dat voor mij ook niet. Praat er eens over met je vriend, mss komen jullie er zo wel uit!
|
|
maartje
5-7-2014
|
5-11-2013 13:00:59
Hey Annemie,
Ik denk dat je de vraag moet stellen waaraan je het geld wil uitgeven. Sms heb je ook geen andere keus: mijn trouwkleed was ook boven budget, maar geen enkel ander stond mij zo goed... Wij besparen op fotograaf, uitnodigingen, bloemen. We leggen ook geen eisen op aan de suite, zodat we daar ook ni moeten in tussenkomen. DJ is keigoed, maar niet allerduurste. Op eten en drinken vind ik dan weer dat je niet te veel mag besparen. (Tenzij vb cava ipv champagne) We hebben ook zalen die een zaalprijs vroegen, meteen afgeschreven. In Kasteel van Ruiselede moest je 2500 euro zaalprijs betalen. goe zot :-) Bovendien wordt een deel ook gecompenseerd met de cadeaus die je krijgt? Probeer het overzicht te bewaren, want je kan overal zo gek in gaan als je wil. Succes!
|
|
Rebecca
27-4-2013
|
5-11-2013 13:35:09
Er is geen “zijn” deel en “mijn” deel geweest op onze trouw. Onze ouders hebben gegeven wat ze wilden en konden geven en da’s in 1 pot gegaan die wij samen hebben opgevuld met een maandelijks samen gespaard bedrag. Kijk samen naar wat je budget ongeveer zal zijn en wat jullie het belangrijkst vinden op die dag qua uitgaven. Op de niet-zo-belangrijke dingen geef je dan wat minder of niets uit. Tijdens de voorbereidingen zei mijn man ook vaak “wat ga je nu doen” of “is dat zijn geld waard” maar achteraf zijn we blij geweest met de gemaakte keuzes binnen ons budget.
|
|
Sanne
9-7-2011
|
5-11-2013 13:45:35
Bij ons hetzelfde als bij Rebecca: geen 2 delen, maar we hebben alles samen betaald. Mijn moeder heeft meer meebetaald dan mijn schoonouders, maar die bedragen zijn gewoon samen met de rest van het cadeau-geld op onze spaarrekening gegaan. Nu waren wij het er wel samen over eens dat we er niet te veel geld aan wilden uitgeven, dus dat heeft ook niet voor onenigheid gezorgd.
Trouwen jullie met een huwelijkscontract of gewoon volgens het wettelijke stelsel? Want als het spaargeld wat nu van jullie apart is, achteraf toch gemeenschappelijk wordt, is het dus niet je vriend die zijn deel betaald, maar betalen jullie het samen. En dan is dat wat jouw ouders betalen ook voor jullie samen en niet jouw deel.
|
|
Katrien
20-4-2013
|
5-11-2013 14:45:38
Hier was het ook niet "zijn deel - mijn deel". We hebben gespaard voor onze trouw, en hetgeen mijn ouders en zijn ouders gegeven hebben, is op een rekening gegaan en gebruiken we om cadeau's aan te kopen. Cadeau's voor onszelf wel te verstaan, hé. Als we iets groots willen kopen voor ons huis, kopen we het van die rekening. Dat zien wij dan als een huwelijkscadeau. Onze trouw heeft in totaal € 6500 (zonder huwelijksreis). Niet te vergelijken met jullie bedrag dus. Ik zou van mijn eigen rekening nooit € 6000 willen betalen voor "mijn deel" van de trouw. Dus eerlijk gezegd begrijp ik hem wel een beetje ja. De trouw kost zo'n € 18.000, je krijgt van je ouders € 30.000. Moest ik in die situatie zitten, ik zou geen euro aan m'n wederhelft vragen maar alles zelf betalen. En de overschot op mijn spaarboekje zetten. En hoeveel of hoe weinig je ook uitgeeft, je straalt die dag, en je voelt je als een prinses die dag.
|
|
mona
27-7-2013
|
5-11-2013 15:28:00
Als je denkt dat je veel geld aan een jurk moet geven om je prinses te voelen, dan ben je verkeerd bezig denk ik. Het is je prins die je prinses zal doen voelen!
Wij gaven alles bij elkaar iets meer dan 10.000 euro uit, en dat vond ik al rijkelijk. Voor die prijs waren we mooi gekleed, hebben onze +/- 100 gasten meer dan voldoende gegeten en gedronken, en hebben we prachtige foto's als aandenken... Meer moet dat niet zijn.
|
|
Evy
6-9-2014
|
5-11-2013 15:37:32
Bij ons ook niet elk mijn-zijn deel wij sparen net als Katrien elke maand een vast bedrag en wie de mogelijkheid heeft stort eens iets extra maar doet of kan de ander dat niet is er daar absoluut geen discussie over.
Wij rekenen op ongeveer 14.000 euro voor alles en feest voor 80 personen.
Mijn trouwkleed heb ik wel cadeau gekregen van mijn partner. Maar onze ouders komen nergens tussen wij betalen alles zelf.
Ook moeten wij niet veel verwachten qua cadeau van onze ouders gewoon omdat zij daar de mogelijkheid niet voor hebben en heb daar alle respect voor.
Ik zou net hetzelfde reageren als Katrien mocht ik zo'n budget gekregen hebben van mijn ouders zou ik het gewoon allemaal zelf betalen hetgeen voor mijn partner niet mogelijk is.
Ik vind het jammer dat er van voor het huwelijk al dergelijke discussies en twijfels ontstaan over geld, ik zou zeggen maak je er niet teveel zorgen over en geniet van de voorbereidingen.
Het is niet kwaad bedoelt maar ik vind dit nogal luxeproblemen.
Mijn principe is : Hoe klein of hoe groot hoe budgetvriendelijk of hoe duur het prijskaartje ook is, het is en blijft één van de mooiste dagen van je leven en een prinses is elke bruid op die dag dus jij zal er zeker en vast ook één zijn.
|
|
Annemie
30-8-2014
|
5-11-2013 15:55:46
Het lijkt mss dat we het in twee delen ofzo nu, maar het is zo dat mijn ouders wel al een groot deel op zich nemen. Anders moet ik gewoon zien met mijn vriend wat hij haalbaar/aanvaardbaar ziet om te betalen. En dan bijpassen zelf. Mijn ouders willen niet echt dat wij/ik het grootste deel betaal of volledig. Want ze zijn van mening dat zij daar ook hard voor hebben gewerkt. En het is niet dat mijn vriend geen geld heeft, zijn prioriteiten liggen gewoon anders, want hij kijkt bijvoorbeeld wel om een audi A6 te kopen... En het is niet dat ik een ongelooflijk dure bruidsjurk ga nemen hoor, mijnj ouders gaan die betalen, maar dat wil ni zeggen dat dat duur gaat zijn hoor (ik wil nu niet echt als een verwaand kind overkomen). Eigenlijk heb ik het vooral een beetje moeilijk met het feit dat hij me wel ten huwelijk vraagt, maar daar eigenlijk niet echt veel zin heeft om er iets rond te doen denk ik ... Goed, genoeg stof tot praten deze avond.
|
|
Rebecca
27-4-2013
|
5-11-2013 15:58:50
Annemie, 95% van de aanstaande husbands hier op het forum willen niet veel tijd steken in de voorbereiding maar zijn er wel als de kippen bij om commentaar te geven op het harde werk die de bruidjes-in-spe alleen leveren! Maak je daar dus geen zorgen in!
|
|
Martine
14-6-2014
|
5-11-2013 20:01:47
Hier net gekozen voor een kleine trouw omdat ikzelf echt geen zin heb in zulke bedragen uitgeven aan 1 dag.
Als ik gewild had, had ik ook 10.000 euro kunnen krijgen van mijn ouders voor mijn feest met 230 gasten. Maar dat vind ik gewoon véél te véél geld.
Het wordt bij ons een barbecue voor 40 personen, zonder trouwjurk (niet nodig voor mij! - ik zal zo wel stralen die dag). Mijn ouders staan erop te sponsoren aan de barbecue - driekwart van de gasten zijn mijn familie - en mogelijk ook mijn kleding. De rest is voor ons en misschien dat er nog iets komt van de andere kant.
Momenteel staat de teller voor het feest zelf op ongeveer 3.000 euro. Komen uiteraard nog dingen bij, maar onze fotograaf werkt bijvoorbeeld gratis (vriendin van familie), mijn moeder kan prachtig uitnodigingen maken, ... De enige grote kost - die we allebei heel graag willen maken - is onze huwelijksreis.
Bij het eerste wat we wilden doen (230 man) moest mijn vriend toch ook es zuchten over wat we nog zelf moesten opleggen ... We waren ook snel aan 20.000 euro (minus mijn ouders zou dat nog 10.000 euro zelf zijn geweest) gekomen en dat vond hij toch ook veel geld. Niet dat we het niet hebben, maar allebei hadden we iets van "dit geven we echt niet uit aan 1 dag in ons leven". Dan steken we dat geld liever in de verbouwingen van ons huis (een auto moet alleen maar 4 wielen hebben, een stuur, een motor, een grote koffer en rijden bij ons en we hebben er net nog een "nieuwe" degelijke tweedehandse gekocht zodanig dat we weer minimum 10 jaar voortkunnen).
Als je vriend het echt te veel geld vindt en jij wil er toch mee doorgaan, zou ik eerder ook es kijken wat je zelf nog kan bijdragen. Tenslotte is het uiteindelijk toch de bedoeling dat jullie trouwen en dat jullie niet eeuwig over "mijn geld" en "zijn geld" spreken. Kan je nog afspreken wat hij zelf als realistisch ziet (ten opzichte van wat je die dag allemaal gepland hebt) en kan betalen.
|
|
daphné
3-5-2014
|
5-11-2013 21:23:07
Hey, Ik wil ook even mijn mening geven. De ouders van mijn vriend willen ook het deel van hun familie betalen en zelfs volledig de trouw, mijn ouders konden ook maar een klein deel betalen (nl 2500€) . Maar mijn vriend en ik hebben dit onmiddellijk geweigerd van onze ouders. Momenteel steken wij al onze spaarcentjes in ons huisje. Dus zijn ouders zullen ons wel helpen om alles op tijd te kunnen betalen. Indien we het geld niet op tijd hebben, zullen zij het wel betalen maar dit is dan een soort lening. We hebben liever dat ze ons een nieuwe salon en eetkamer kopen Dit kunnen ze dan op de naam van mijn vriend zetten. Ook bij aankoop van ons huis hadden ze een spaarboekje voor mijn vriend. Dit hebben wij ook geweigerd en enkel en alleen om discussies te vermijden. Maar we hebben ze wel gezegd dat we het later misschien wel zullen aannemen voor de spaarboekjes van de toekomstige kindjes. Misschien eens goed over nadenken!
|
|
Severien
18-7-2014
|
5-11-2013 23:25:49
Hoi Annemie,
ik snap je volledig! Ook wij zitten in een héél gelijkaardige situatie. Het is inderdaad wel makkelijk zeggen dat alles mooi gedeeld moet worden maar als jij geld krijgt van jouw ouders is dat inderdaad niet jouw geld maar dat van jouw ouders ... en dan snap ik dat dat zij vinden dat jij (en dus eigenlijk zij) niet alleen daarvoor moeten opdraaien. Je bent met 2 om te trouwen, dus met 2 om bij te dragen. Ik ga niet akkoord met degenen die hier zeggen dat je je hierover op voorhand geen zorgen moet maken of geen discussies moet hebben. Indien er zo'n groot verschil is, dan is het naïef te denken dat liefde zoiets volledig oplost. Erover praten en elkaar begrijpen en duidelijke afspraken maken, dat lost zoiets op ... en dat kan je maar doen als er voldoende liefde, begrip en vertrouwen is tussen de 2 partijen. Zoiets doodzwijgen zorgt louter voor problemen later... of dat denk ik toch (alle begrip voor mensen die het anders zien ;-))
Al vermoed ik dat het in jouw verhaal niet per se om geld gaat maar vooral om de gelijkheid in interesse in de huwelijksdag. Wij zitten financieel in eenzelfde situatie en ik doe ook het meeste voor de trouw maar mijn verloofde is wel super geïnteresseerd en zegt regelmatig dat hij echt verlangt tot die dag er is. Dit zorgt er voor dat we ook voor het financiële heel eerlijk kunnen zijn tegen elkaar en dat we samen beslissingen maken op basis van wat wij mooi / de moeite / haalbaar vinden en niet op basis van wat hij of ik moet bijleggen.
Ik denk dus idd dat dit het belangrijkste gesprek is dat je met je partner moet hebben: hij heeft je gevraagd dus ga je er van uit dat hij het ook echt wil en dan moet hij dat aan jou tonen zodat je dat verlangen ook vanuit hem voelt. En dan zullen al die financiële bekommernissen echt niet zo belangrijk meer zijn (al blijft het altijd een beetje belangrijk want je moet wel wat gelijkheid hebben in een relatie, ook op dat gebied - of dat vind ik toch ;-)).
Het komt sowieso wel goed! Groetjes
|
|
Annemie
30-8-2014
|
6-11-2013 8:34:34
Hey Severien,
BEdankt voor je bemoedigende woorden. Ik weet dat er een ongelijkheid is en op zich maak ik me daar geen zorgen in. We gaan wrsl ook via het wettelijk stelsel trouwen, maar dan via de notaris wel laten op papier zetten bijv bij aankoop van huis wie welk deel erin heeft steken. Want gewoon geld op de bank laten staan dat rendeert ook niet.
Gisteren hebben we het erover gehad. Ik heb hem gevraagd welk bedrag hij in gedachten had om in de trouw te steken. Hij gaat zelf zo'n 5000-6000euro in gedachten (rekening houdend met de 2000 die hij van thuis zou krijgen) en wat boven dat bedrag uitkomt dat neem ik voor mijn rekening met mijn geld. Want inderdaad, het blijft ergens het geld van mijn ouders en dan zie ik het ook gewoon als mijn bijdrage, centjes die ik zelf gespaard heb.
En die interesse, god ja, ik ben vrouw en hij man ;-) Daar zal al een eerste verschil zitten. Maar hij zei dat het voor hem ook nog zo ongelooflijk ver is allemaal. Hij heeft bijv wel zelf de fotograaf gekozen, dat is iemand die ook bij zijn vrienden de foto's heeft genomen en hij vond die mooi. Maar echt zo concreet ga nadenken over de trouw dat is moeilijk omdat hij het hem nog niet kan voorstellen.
|
|
Severien
18-7-2014
|
6-11-2013 9:37:04
Hoi Annemie,
ik heb de indruk dat dit gesprek je zorgen al wat heeft doen wegnemen en terecht! Het is super dat hij kan aangeven welk bedrag hij kan/wil besteden en dat jullie daar op verder kunnen werken. En inderdaad, hier doe ik ook het meeste werk er aan hoor, ik denk inderdaad dat dit het verschil is tussen man en vrouw maar het feit dat hij zelf al de fotograaf gekozen heeft en er met jou over kan praten is eigenlijk al heel belangrijk.
Ik ben blij dat het zo wat opgelost geraakt want ik weet dat zo'n dingen echt niet gemakkelijk zijn!
Groetjes
|
|
|
|
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...
|