Nu Online
Momenteel zijn er 701 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Wet en ceremonie op dezelfde dag of niet?

13-11-2013 13:47:21
Hi bruidjes,

om het op onze trouwdag een beetje kalmer aan te kunnen doen en echt te kunnen genieten van elke seconde, dachten we eraan om de wettelijke trouw op een andere dag te laten doorgaan dan het 'echte' feest. Wat doen/deden jullie? En hoe lang op voorhand trouwen jullie dan voor de wet? De dag voor jullie feest of echt enkele weken ervoor? Ik kan me voorstellen dat je op de dag voor het feest nog wel genoeg te doen hebt :-)

Groetjes,
Goele

Goele
4-7-2015
Meld misbruik

Reacties: 15 | Gelezen: 1236

Vicky
7-6-2014
 Meld misbruik13-11-2013 14:02:43

Hoi Goedele,

Wij trouwen de dag ervoor voor de wet (op vrijdag).
Rond 14h00 in intieme kring met daarna een klein etentje zodat we op tijd thuis zijn.
Na het etentje nemen we afscheid en zien we elkaar pas zaterdag in de kerk :-).
Het is mss wel kort op elkaar maar ik vind het best romantisch zo.
We hebben nog voldoende tijd om alles te regelen dus ik ga ervan uit dat we die vrijdag niets meer hoeven te doen ...Wishful thinking ;-)

Succes!

Charlotte
17-5-2014
 Meld misbruik13-11-2013 14:19:33

Dag Goele,

wij doen alles op de dag zelf. Ik wou dat graag zo. Echt 1 trouwdag!
Dan moeten er ook geen verschillende kleedjes gekocht worden, geen 2 keer naar de kapper/schminkster, kan het vervoer voor heel de dag gebruikt worden en uiteindelijk duurt het wettelijk huwelijk maar ongeveer 15 à 20 minuutjes.
Het is misschien iets drukker, maar al bij al is dat slechts een uurtje op de hele dag.

Evy
6-9-2014
 Meld misbruik13-11-2013 14:34:28

Hallo

Wij doen net als Charlotte alles op dezelfde dag, ook een beetje om dezelfde reden
Vinden dat persoonlijk ook veel mooier

Wij zullen om 11u voor de wet trouwen wat ongeveer kwartiertje duurt en daarna krijgen we een korte receptie van het gemeentehuis aangeboden met een drankje en een hapje dus ten laatste om 12.00u zijn we daar terug buiten.

Daarna gaan we met onze gasten naar huis waar we broodjes zullen voorzien, we hebben aan een tante van mijn vriend gevraagd of zij deze wil verzorgen en ondertussen gaan wij al enkele foto's gaan nemen.

Om 14.30u trouwen we voor de kerk, normaal duurt dit een klein uurtje.

Daarna rijden we op locatie voor de eigenlijke fotoshoot en de familliefoto's.

Dus je ziet als je alles goed plant is er ruim tijd genoeg om gemeentehuis + kerk op 1 dag te doen.

Lentl
28-6-2014
 Meld misbruik13-11-2013 14:51:54

Ik ben van dezelfde mening als Charlotte, ook geen extra kost voor het 'kleine' etentje. Ookal is het klein, het is een extra kost, die naar mijn mening niet noodzakelijk is. Los van kapper, visagiste, kledij, ...
En t'is inderdaad maar een uurtje extra drukte die dag, wij trouwen om 10.30 uur voor de wet en om 13.30 uur reeds voor de kerk (omdat er om 15.00 uur nog een trouw is voorzien).
En op die manier hebben we veel tijd voor de trouwfoto's en misschien nog een rustmoment ;-)
Daarnaast is de huwelijksdata 28/06 voor ons heel belangrijk, omdat we die dag exact 20 jaar samen zijn.

Succes met de keuze

Marie
25-1-2014
 Meld misbruik13-11-2013 15:00:05

Goh ik denk dat je hier echt moet doen waar jullie je het beste bij voelen.
Wij doen het op een andere dag. Om die reden dat we op 20/01 wouden trouwen omdat dit de dag is waarop we een koppel werden. Dit is echter een maandag en dus wat moeilijk om dan het feest te doen. Het feest is bij ons dus de zaterdag erop.

Even de nadelen van de anderen wat counteren:
- Kledij: wij doen hier niets mega speciaal voor aan. Gewoon iets mooi. Ik heb wel een nieuw kleedje gekocht, maar iets wat ik daarna ook nog veel kan dragen. En hé, alle excuses om iets nieuw te kopen, zijn goed hé :-)
- Het eten is inderdaad wel een extra kost, maar voor ons is het dat wel waard. Uiteindelijk is dit in veel intiemere kring en dat vind ik ook wel leuk. Wij gaan ook echt iets heel simpel eten. En alleen een hoofdgerecht. Iedereen moet de dag nadien werken en er zijn kleine kindjes bij, dus het moet wat vooruit gaan.

Persoonlijk vind ik het wel leuk dat het op onze trouwdag hierdoor wat rustiger gaat zijn. Maar ik denk zeker niet dat het onoverkomelijk is om alles op 1 dag te doen. Hangt vooral af van wat je zelf wilt denk ik...

Lieve
17-5-2013
 Meld misbruik13-11-2013 17:31:17

Hey Goele
Wij zijn de dag voor ons feest getrouwd op de vrijdag, en in tegenstelling tot wat vele anderen hier zeggen, had ik wel al mijn enige echte trouwkleed aan. Zo heb ik dat prachtding tenminste twee keer kunnen dragen. Hoe vaak hoor je niet: toch jammer dat je het maar één dag kunt dragen... Omdat het ook twee dagen na elkaar waren, had ik ook echt gevoel van één beleving: dat alles was mijn trouw.
We hebben die vrijdag ook de fotoshoot gedaan, zodat alles echt perfect verdeeld was over twee dagen. Oké, je moet wel twee keer naar de kapper, maar dat had ik ervoor over. Wij hadden ook geen speciaal vervoer of zo, dus daar moesten we niet aan denken.
Het cliché is zo waar: Het gaat allemaal (aan je) voorbij als een sneltrein, dus ik was superblij dat ik twee dagen had om te genieten...
Maar je moet gewoon doen waar jij je het beste bij voelt!

nella
28-5-2014
 Meld misbruik13-11-2013 18:32:45

Wij trouwen de ene dag voor de wet en de volgende dag is het onze ceremonie met feest! 2 dagen feest dus

We hadden geen andere keuze, maar nu ben ik wel blij dat het op 2 dagen is! Voor de wet zal enkel met de dichtste familie en vrienden zijn. We geven een drink in een plaatselijk brasserie'ke, ietske eten voor degene die willen en in de namiddag gaan we de zaal gaan klaar zetten voor de volgende dag...ik draag op de wettelijk trouw mijn mama haar trouwjurkje en de volgende dag mijn trouwjurk. Laat ons zeggen dat mijn mama een zeer moderne bruid was in die tijd
Maar op 1 dag lijkt me ook super natuurlijk! Doe maar wat voor jullie het beste uitkomt!

Evy
28-6-2014
 Meld misbruik13-11-2013 18:39:09

Wij trouwen op vrijdag voor de wet (rond 9u15) en gaan daarna gezellig ontbijten met de dichte familie (waarschijnlijk in een leuk restaurantje waar we de mensen kennen hier in de buurt, misschien krijgen we nog iets extra ).
Op zaterdag houden we dan in de late namiddag de ceremonie aan de feestzaal met aansluitend de receptie en het avondfeest. De fotoshoot houden we voor de ceremonie.

Wij maken er dus ook een weekendje van!

Nathalie
6-7-2013
 Meld misbruik13-11-2013 19:12:08

Dag Goele,

Wij zijn ook op twee dagen getrouwd, zelfs heel gespreid. In september '12 voor de wet en in juli '13 voor de kerk met feest erbij.

Moest ik het opnieuw kunnen doen, zou ik het juist hetzelfde doen.

Wij hebben 2x feest gehad. De wet, is eigenlijk het officiële moment, en vond ik wel belangrijk. Die dag hebben wij een korte 'receptie' gehouden in onze tuin voor ons familie en vrienden. Dit was echt niet 'chique', maar oh zo leuk! En daarna zijn we dan in intieme kring gaan eten. Ik vond dit een superdag! Want wij hadden enorm genoten van ONZE dag! Ik was wel super zenuwachtig, maar heb ervan genoten!

Op onze kerkelijk trouw - zoals ik ook in mijn verslagje geschreven heb - had ik niets van zenuwen! En ik denk nog altijd dat dit komt door dat wet en kerk op 2 verschillende dagen was. En ik heb super genoten van onze trouw!

Ik denk, is persoonlijk eh, maar ik denk dat als je het op 2 dagen doet, dat je meer bewuster bent van de wettelijke trouw en dat je het meer 'meemaakt' dan dat je het op 1 dag doet.

Alle vrienden die op trouwen staan, raad ik aan om dit op 2 dagen te doen. Maar ze doen uiteraard nog altijd wat ze zelf willen eh :-)

Grtjs!

Vicky
7-6-2014
 Meld misbruik14-11-2013 10:05:19

Hoi Evy,
Dat is echt een heel leuk idee met het ontbijt op vrijdag!
Ik ga eens horen of we in Mechelen ook zo vroeg kunnen trouwen maar ik vrees ervoor...
Lijkt me heel gezellig!

Carolien
28-9-2013
 Meld misbruik14-11-2013 13:11:22

Hey! wij hebben alles op één dag gedaan, en dat was zeker mogelijk! onze dag begon zelfs maar om 11u met de bruidegom die mij thuis kwam afhalen. We zijn om 12u getrouwd in het stadhuis, dan fotos gaan nemen en om 15u30 voor de kerk getrouwd.

Mijn man vindt de enige officiële trouw die in het stadhuis, dus daarom wilde hij alles samen op één dag. Ik vond het vooral veel geld gespaard omdat we geen outfit moesten voorzien en een etentje geven voor 15 personen! dat budget konden we beter spenderen voor de grote dag zelf.

Ik ben nu wel blij dat het zo gegaan is :)

Groetjes!

Ann
26-5-2014
 Meld misbruik14-11-2013 22:10:18

Wij gaan ook voor 2 verschillende dagen, omwille van dezelfde reden als Marie; ons datum is symbolisch (10 jaar samen) maar valt op een maandag. Ons feest volgt die vrijdag en dus gaan we niet echt iets doen 's maandags, misschien een lekker drankje of zo. Zeker geen budgettaire kwestie... Ons leek het ook een fijne verdeling aangezien je trouwfeest meestal een drukke dag met zich meebrengt. En we doen nog een persoonlijke ceremonie net voor het feest van start gaat. Succes en doe vooral waar jullie je goed bij voelen!

Annemie
30-8-2014
 Meld misbruik15-11-2013 15:15:34

Wij trouwen ook op twee verschillende dagen. We trouwen voor de wet de vrijdag in West-Vlaanden (omdat mijn domicilie daar nog staat, ik woon wel al bij mijn vriend in Mechelen), en daarna geven we een receptie. sAvonds gaan we met de kleine familie dan iets eten. De reden dat ik nog in mijn thuisstad trouw is omdat mijn ouders daar erg gekend zijn, en een receptie daar dan ook belangrijk vinden. Ik wou niet mijn volledig feest daar doen, omdat het voor vele vrienden dan veel te ver zou zijn. (Ik woon bijna tegen de franse grens aan)
De volgende dag trouwen we dan voor de kerk in Leuven met het avondfeest daar. IK ga beide dagen mijn trouwkleed aanhebben. Dan kan ik er gewoon een dag meer van genieten :-).

Jolien
15-8-2015
 Meld misbruik20-3-2014 20:03:26

Wij trouwen ook op twee dagen.

Vrijdag voor de wet en zaterdag voor de kerk.
Op vrijdag trouwen voor de wet in onze woonplaats (Hasselt) en daarna een BBQ bij mijn schoonouders in de tuin. Hier nodigen we ook onze buren op uit.
Op zaterdag trouwen wij voor de kerk ergens anders. (50km van Hasselt)
Aangezien we een lange afstand hadden, moesten we het wel op twee dagen zetten :-)

jurgen
4-7-2015
 Meld misbruik9-12-2014 20:33:40

wij zetten de bubblebus in voor een receptie aan het stadhuis

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...